بيوگرافي والتر اوون بنتلي، مهندس پيش‌گام موتور و بنيان‌گذار برند بنتلي

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
والتر اوون بنتلي، از پيش‌گامان صنعت خودروسازي، با راه‌اندازي شركت بنتلي، نامش را با خودروهاي لوكس و حرفه‌اي بريتانيايي جاودانه كرد.
تبليغات

والتر اوون بنتلي (Walter Owen Bentley) مهندس انگليسي طراح و سازنده‌ي خودرو بود. او بيشتر به‌نام W. O. Bentley يا به‌اختصار W.O شناخته مي‌شود و شهرتش به‌اندازه‌اي بود كه در اكثر يادداشت‌ها و مقاله‌ها به ذكر نام‌خانوادگي‌اش نيازي نباشد. بنتلي بيش از همه با شركت خودروسازي لوكسش به همين نام شناخته مي‌شود كه به‌نوعي هويت خودروسازي لوكس بريتانيا هم محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

بنتلي در دوراني متولد شد كه صنعت خودروسازي هنوز روزها و سال‌هاي ابتدايي را مي‌گذراند. او اولين مهارت‌هاي خود را در صنعت راه‌آهن آموخت و با ساختارهاي مهندسي آشنا شد. موتورسيكلت و هواپيما از ديگر سرگرمي‌هاي والتر بودند كه پايه‌هاي مهارت او را بيش‌ازپيش تقويت كردند. بنتلي شركت خودروسازي خود را به‌نام Bentley Motors در سال ۱۹۱۹ راه‌اندازي كرد كه امروز پس از گذشت بيش از يك قرن، يكي از نام‌هاي بزرگ صنعت خودروسازي محسوب مي‌شود.

تولد و تحصيل

والتر اوون بنتلي در ۱۶ سپتامبر ۱۸۸۸ در همپستيد انگلستان به‌دنيا آمد. او كوچك‌ترين فرزند خانواده بود و هشت خواهر و برادر داشت. پدرش، آلفرد بنتلي، در زمان تولد والتر تاجري بازنشسته بود كه ثروت هنگفتي داشت. تولد در خانواده‌اي ثروتمند امكانات بسيار مناسبي براي والتر فراهم مي‌كرد. از سال ۱۹۰۲ تا سال ۱۹۰۵، او تحصيلات ابتدايي را به‌صورت خصوصي در كالج كليفتون گذراند.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

كالج كليفتون

سال‌هاي پاياني قرن نوزدهم كه سال‌هاي كودكي والتر بود، زمان شكوفايي اوليه‌ي صنعت خودروسازي محسوب مي‌شد. در آن زمان، كودكان و نوجواناني همچون بنتلي علاقه‌ي بيشتري به قطارهاي ريلي داشتند. در سال‌هاي پاياني قرن نوزدهم، قطار و راه‌آهن نمادهايي از آزادي و مدرنيته و سرعت بودند.

والتر در ۱۶ سالگي تصميم گرفت راه خود را در صنعت دلخواهش، راه‌آهن، ادامه دهد. او به‌عنوان كارآموز در شركت Great Northern Railways مشغول به كار شد. درواقع، والتر نوجوان برخلاف طبيعت اشراف‌زاده‌ي خود، تصميم گرفته بود راه دشوارتر را به‌سمت حرفه‌اي‌شدن طي كند و اولين پله‌ها را نيز از كارآموزي و نيروي سادهي شروع كرد. همين تصميم باعث شد در نوجواني، مفاهيم پايه‌اي تجارت را نيز بياموزد. فعاليت به‌عنوان كارآموز در صنعت ريلي مفاهيم بنيادي علم مكانيك را نيز به والتر آموخت.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

مسابقات موتورسواري در دهه‌هاي ابتدايي قرن بيستم

موتورسيكلت علاقه‌ي بعدي والتر بود كه سال‌هاي نوجواني و جواني او را به‌خود اختصاص داد. بنتلي اولين موتورسيكلت خود را در سال ۱۹۰۶ خريد و دنياي تازه‌اي به رويش بازشد. علاقه‌ي شديد به يادگيري و تجربه‌ي مفاهيم مكانيكي باعث مي‌شد بنتلي تمام موتورسيكلت‌هاي خود را با هدف بهبود عملكرد و سرعت، خودش تعمير كند. اولين موتورسيكلت بنتلي Quadrant بود كه ورود رسمي جوان بريتانيايي را به صنعت خودرو پايه‌ريزي كرد.

اولين آشنايي بنتلي با صنعت و علم مكانيك، با موتورسيكلت شكل گرفت

مسابقات موتورسواري علاقه‌ي بنتلي را به صنعت موتور بيشتر مي‌كرد. او براي پيروزي در مسابقه‌ها، وسيله‌ي نقليه‌ي خود را بهبود مي‌داد كه پس از مدتي، در كانون توجه فعالان صنعت قرار گرفت. برند Rex كه بنتلي را از نزديك زيرانديشه متخصصين قرار داده بود، متوجه برتري موتورسيكلت‌هاي او در مسابقات شد. آن‌ها با مهندس جوان قراردادي امضا كردند تا تنظيمات و بهبودهاي خود را در موتورسيكلت‌هاي Rex هم پياده كند. والتر در آن زمان متوجه شد رقابت بهترين ابزار براي نشان‌دادن برتري‌هاي متخصص است.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

در سال ۱۹۰۷، والتر اوون در مسابقه‌ي موتورسواري از لندن تا ادينبرا شركت كرد كه موتورسيكلت او پيش از رسيدن به شهر ادينبرا با حادثه مواجه شد؛ اما والتر با تكيه بر مهارت مهندسي خود، آن را تعمير كرد و به‌عنوان نفر اول مسابقه، مدال طلا را بر گردن آويخت. در سال بعد نيز، او در دو مسابقه‌ي ديگر به مقام اول رسيد.

ورود بنتلي به صنعت خودروسازي، از تغيير مسيري شروع شد كه در شغل خود ايجاد كرد. والتر جوان كه موتورسيكلت‌ها را به‌عنوان تفريحي دركنار شغل اصلي‌اش در راه‌آهن مدانديشه متخصصين قرار داشت، پس از مدتي متوجه نبود ظرفيت پيشرفت در صنعت ريلي شد. او تصميم گرفت صنعت رو‌به‌رشد آن سال‌ها، يعني حمل‌ونقل اتومبيلي را امتحان كند و در سال ۱۹۱۰، راه‌آهن را ترك كرد. مقصد بعدي بنتلي جوان، شركتي تاكسي‌راني بود كه در آنجا به‌عنوان دستيار قائم‌مقام شركت مشغول به كار شد.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

تغيير مسير از شغل متخصص به وظايف اداري درظاهر براي فردي همچون بنتلي عجيب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ اما همان تجربه‌هاي اوليه در شركت تاكسي‌راني، مهارت‌هاي لازم را براي مديريت به والتر آموخت. به‌علاوه، او به‌مرور متوجه تغيير و تحول‌هاي صنعت خودروسازي شد و ظرفيت‌هاي عظيم آن را درك كرد. صنعتي كه در سال‌هاي كودكي والتر بسيار نوپا و خام به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد، به دوران بلوغ رسيده و آماده‌ي اوج‌گيري بود. درحقيقت، خودروها اگرچه هنوز به جامعه‌ي اشرافي محدود بودند، ديگر از حاشيه‌ي اخبار صنعتي خارج شده بودند. در همين دوران، علاقه‌ي والتر كه در مسابقه‌هاي موتورسواري متولد شده بود، به‌سمت مسابقه‌هاي اتومبيل‌راني متمايل شد.

طراح حرفه‌اي صنعتي

در سال‌هاي ابتدايي قرن بيستم، فرانسه فرمانرواي صنعت خودروسازي اروپا بود. والتر كه اولين خودرو خود را از برندي بريتانياي به‌نام رايلي (Riley) خريده بود، به‌عنوان خودرو دوم، Sizaire-Naudin را انتخاب كرد.

در سال ۱۹۱۲، اتفاقي در زندگي والتر اوون رخ داد كه مسير آن را متحول كرد؛ اتفاقي كه به‌خاطر حركت يكي از برادرانش، هاردي ام بنتلي رخ داده بود. برادر بزرگ‌تر والتر مي‌دانست كه برند فرانسوي DFP به‌دنبال واردكننده‌اي براي فروش محصولات به بريتانيا است؛ درنتيجه او همراه‌با والتر و چند شريك ديگر، شركت Bentley & Bentley را با سرمايه‌گذاري اوليه‌ي دوهزارپوندي راه‌اندازي كرد. والتر پس از هشت سال مسابقه و رانندگي، در ۲۴ سالگي به‌صورت رسمي به صنعت خودروسازي وارد شده بود و اولين زمزمه‌ها از استقلالش به‌گوش مي‌رسيد.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

والتر اوون از تجربه و سابقه‌ي خود در مسابقه‌هاي اتومبيل‌راني در صنعت جديد محل فعاليتش استفاده مي‌كرد. او كه ديگر نامي شناخته‌شده در مسابقات بود، براي تبليغ هرچه بيشتر برند DFP در بريتانيا، با خودرو تقويت‌شده‌ي فرانسوي در مسابقه‌ها شركت مي‌كرد. در آن زمان، برند فرانسوي موتورهاي قديمي طرح Chapuis Dornier را كنار گذاشته بود و به‌دنبال طراحي داخلي موتور براي خودروهاي خود بود.

طراحي موتور بهينه براي برند فرانسوي DFP، شهرت بنتلي را دوچندان كرد

بنتلي ايده‌هاي متنوعي براي بهبود كارايي و سرعت موتورهاي DFP داشت. او پس از بازديد از مركز توليدي شركت در نزديكي پاريس، پيشنهاد استفاده از پيستون‌هاي آلياژ مس و آلومينيم را به مديران ارائه كرد تا دركنار بهبود قدرت موتور، پايداري بيشتر آن را نيز حفظ كند. اولين همكاري رسمي بنتلي در طراحي و بهبود موتورها، در سال ۱۹۱۴ و در طراحي DFP 12/40 رخ داد كه در مسابقه‌هاي Tourist Trophy استفاده مي‌شد. بنتلي در مسابقه‌هاي آن سال با موتور بهبوديافته‌ي دوليتري درمقابل رقبايي با خودروهاي سه‌‌ليتري شركت كرد و مقام ششم را به‌دست آورد.

طراحي موتور هواپيما

شروع جنگ جهاني اول، با توقف همكاري‌هاي بنتلي با DFP همراه بود. او نمي‌توانست طراحي و مهندسي موتور را كنار بگذارد و جنگ با تمام آثار منفي، فرصت جديدي برايش فراهم كرد. والتر كه تجربه‌ي بسياري در طراحي و بهينه‌سازي‌هاي صنعتي قطار و موتورسيكلت و خودروهاي مسابقه‌اي كسب كرده بود، اكنون به‌د‌نبال ورود به صنعت هوايي بود. مهارت و تجربه‌ي او براي ارتش بريتانيا بسيار باارزش بود. به‌همين‌دليل، والتر به Royal Naval Air Service پيوست تا در طراحي و توليد موتورهاي حرفه‌اي براي هواپيماهاي نيروي هوايي بريتانيا همكاري كند.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

طرح موتور هواپيما بنتلي

در سال‌هاي ابتدايي جنگ، پيستون‌هاي آلومينيمي مشهور در موتورهاي هواپيماي ساخت رولز رويس استفاده مي‌شدند كه امروزه، به‌عنوان نمادي از تاريخ شناخته مي‌شوند. افزون‌براين، برندهاي فرانسوي ديگر همچون Sunbeam و Clerget Blin از پيستون‌هاي آلومينيمي بهره مي‌بردند كه با مجوز Gwynne ساخته مي‌شد. اشكال اصلي همه‌ي پيستون‌ها پايداري و مقاومت اندك آن‌ها بود.

بنتلي در همكاري با ارتش بريتانيا، مجوز طراحي و ساخت اختصاصي موتور هواپيما را كسب كرد. او دو موتور به‌ نام‌هاي BR1 (مخفف Bentlet Rotary One) و BR2 طراحي و توليد كرد كه به‌صورت گسترده در نيروي هوايي ارتش بريتانيا به‌كار گرفته شدند. تجربه‌ي همكاري با ارتش و طراحي موتورهاي اختصاصي در طول جنگ جهاني، مزاياي بسيار زيادي براي والتر اوون داشت. او اعتماد‌به‌نفس و اعتبار كافي را براي راه‌اندازي برند اختصاصي خود كسب كرده بود و سال‌‌هاي پس از جنگ، نويد دوران تازه‌اي را براي مهندس بااستعداد بريتانيايي مي‌داد.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

نمونه‌ي كامل موتور ساخته‌شده براساس طرح بنتلي

تأسيس بنتلي موتورز

پايان جنگ جهاني اول به‌معناي پايان نياز به تجهيزات نظامي بود؛ به‌ويژه هواپيماها به‌مرور از طراحي‌هاي متمركز بر متخصصدهاي نظامي دور مي‌شدند. به‌همين‌دليل، بنتلي و بسياري از صنعتگران ديگر آن زمان، به‌سمت تكامل صنعت خودروسازي پيش رفتند. والتر اوون به‌خاطر خدماتش به ارتش بريتانيا در جريان جنگ جهاني اول، مدال MBE يا Most Excellent Order of the British Empire را دريافت كرد. همچنين، كميسيون جوايز اختراع و نوآوري، هشت‌هزار پوند جايزه به او داد كه به‌عنوان سرمايه‌ي راه‌اندازي شركت مستقل استفاده شد.

تنها سه ماه پس از آتش‌بس و در ۱۰ ژوئيه‌ي ۱۹۱۹، شركت Bentley Motors Ltd راه‌اندازي شد. اولين پروژه‌ي شركت، طراحي و ساخت موتور چهار سيلندر و شانزده سوپاپ سه‌ليتري بود. در نوامبر همان سال، نمونه‌ي اوليه‌اي از موتور بنتلي ساخته و در نمايشگاه London Motor Show به‌نمايش گذاشته شد.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

اولين موتور سه‌ليتري بنتلي تمامي خصوصيت‌هاي عالي مدانديشه متخصصين بنتلي را براي خودرويي عالي داشت. پايداري، سرعت، قدرت و تمامي خصوصيت‌هاي خودرو مناسب براي مسابقه‌هاي گرند تور، در موتور طراحي‌شده‌ي بنتلي ديده مي‌شد.

ويليام اوون ابتدا علاقه‌اي به مسابقه‌هاي ۲۴ ساعته‌ي له‌مانس نداشت

۲۱ سپتامبر ۱۹۲۲، اولين خودرو كامل شركت مستقل بنتلي از كارخانه خارج شد؛ خودرويي كه به‌صورت اختصاصي براي مناسبتي در كريكلوود در شمال لندن طراحي شده بود. در همان دوران، نمونه‌هاي اوليه‌ي متعددي از بنتلي در مسابقه‌هاي اتومبيل‌راني شركت مي‌كردند و پيروزي مهم در يكي از مسابقه‌هاي بروكاندز در سال ۱۹۲۱، شهرت بنتلي را بيش‌ازپيش افزايش داد.

تلاش‌هاي بنتلي براي پيشرفت در مسابقه‌هاي اتومبيل‌راني هميشه در اولويت او قرار داشت. از سال‌هاي جواني، بنتلي مي‌دانست حضور در مسابقه‌ها و پيروزي در آن‌ها نقش مهمي در شهرت برندش دارد؛ به‌همين‌دليل، خودروهاي خود را با هدف افزايش سرعت و پايداري طراحي مي‌كرد و در سال ۱۹۲۴، پيروزي مهمي در مسابقه‌هاي ۲۴ ساعته‌ي له‌مانس كسب كرد. پيروزي در له‌مانس و دستاوردهاي ديگر مسابقه‌اي، زمينه را براي رشد بيشتر برند بنتلي در سال‌هاي بعد فراهم مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

منابع تاريخي مي‌گويند بنتلي در ابتدا مخالف مسابقه‌هاي ۲۴ ساعته‌ي له‌مانس بود. او اعتقاد داشت خودروها هيچ‌گاه براي چنين فشارهايي و تحمل ۲۴ ساعت مسابقه طراحي نشده‌اند. به‌هرحال پس از اينكه فرانك كلمنت و جان داف در سال ۱۹۲۳ رتبه‌ي چهارم مسابقه را (به‌همراه ركورد بيشترين سرعت در يك چرخه‌ي پيست) با خودروهاي مجهز به موتور سه‌ليتري بنتلي كسب كردند، والتر اوون هم به اهميت مسابقه‌ها و قدرت موتورهاي خود پي برد.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

غول هشت‌ليتري بنتلي

آخرين موتوري كه طبق منابع موجود خود والتر اوون بنتلي طراحي كرد و ساخت، موتوري هشت‌ليتري بود كه به‌عنوان برترين دستاورد او نيز شناخته مي‌شود. شركت ادعا مي‌كرد موتور جديد صرف‌انديشه متخصصين از بدنه، توانايي رسيدن به حداكثر سرعت ۱۶۰ كيلومتر‌برساعت را دارد. والتر اوون هميشه دوست داشت موتوري بسازد كه سرعت خودرو را به ۱۶۰ كيلومتربرساعت برساند و ظاهرا موتور هشت‌ليتري موفقيتش را تأييد مي‌كرد. 

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

وولف بارناتو

اولين اشكالات مالي در سال ۱۹۲۶ به برند جوان بريتانياي فشار وارد كرد. طراحي و توسعه‌ي موتور بزرگ ۶/۵ ليتري و ۶ سيلندر هزينه‌هاي زيادي به بنتلي تحميل كرده بود. در آن زمان، وولف بارناتو، يكي از طرفداران پروپاقرص و ثروتمند بنتلي، با خودروهايش برند محبوبش را از ورشكستگي نجات داد. او از مالكان معادن الماس كيمبرلي در آفريقا بود و ۱۰۰ هزار پوند سرمايه‌ي جديد به شركت والتر اوون تزريق كرد. درواقع، بورناتور مالك شركت شده بود و والتر به‌عنوان متخصص او كار مي‌كرد.

بحران مالي در آستانه‌ي دهه‌ي ۱۹۳۰، بنتلي را مجبور كرد شركتش را بفروشد

والتر اوون با وجود تغييرات ساختاري در شركتي كه روزي مالكش بود، بازهم مديريت و مسئوليت اصلي را برعهده داشت. موتور سه‌ليتري او در سال ۱۹۲۷ و اين‌بار با نسخه‌ي سوپراسپرت در مسابقه‌‌ي له‌مانس بارديگر پيروز شد. در سال ۱۹۲۸، موتوري ۴/۵ ليتري در بنتلي طراحي شد كه دوباره پيروزي در له‌مانس و شهرت بيشتر را براي برندش به‌همراه داشت.

بنتلي براي افزايش تمركز روي تبليغات به‌كمك مسابقه‌هاي اتومبيل‌راني، برنامه‌اي به‌نام Bentley Boys را در شركت اجرا كرده بود. گروهي از جوانان ثروتمند علاقه‌مند به مسابقه با مديريت بارناتو با خودروهاي بنتلي در مسابقه‌هاي مشهور شركت مي‌كردند و با پيروزي‌هاي متعدد، شهرت برند بريتانيايي را افزايش مي‌دادند. موتور ۶/۵ ليتري ملقب به Speed Six نوآوري ديگر بنتلي در موتورهاي اسپرت بود كه در سال‌هاي ۱۹۲۹ و ۱۹۳۰، مقام‌هاي اول و دوم را براي برند بنتلي به‌همراه داشت. در آن سال‌ها، بنتلي در كانون توجه مسابقه‌هاي اتومبيل‌راني قرار داشت.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

بحران اقتصادي در سال ۱۹۲۹ بسياري از صنعتگران را در سرتاسر جهان به‌زانو درآورد و كمي ديرتر به اروپا و بريتانيا رسيد. از سال ۱۹۳۰، فروش خودروهاي بنتلي كاهش درخورتوجهي تجربه كرد و بارناتو مجبور بود سرمايه‌ي جديد تزريق كند. موتور جديد چهارليتري بنتلي با استقبال چنداني در بازار مواجه نشد و برندش روز‌به‌روز به‌سمت سقوط حركت مي‌كرد. دراين‌ميان، بارناتو هم اميدش را به شركت از دست داده بود و تنها اعلام ورشكستگي را به‌عنوان راه چاره مي‌دانست.

رولز رويس از رقباي قديمي بنتلي در بريتانيا محسوب مي‌شد. آن‌ها كه از سال‌هاي جنگ جهاني اول با مغز متفكر شركت رقيب آشنا بودند، هميشه به‌‌دنبال فرصتي مي‌گشتند تا بنتلي را از سر راه بردارند. سال‌هاي دشوار دهه‌ي ۱۹۳۰ و قرارگرفتن بنتلي در لبه‌ي سقوط، فرصتي عالي براي رولز رويس فراهم كرد تا وارد ميدان شود. آن‌ها شركت رقيب را خريدند و همراه‌با آن، تجربه و تخصص والتر اوون نيز به دارايي رولز رويس تبديل شد. والتر اوون با شركتي كه روزي خودش راه‌اندازي كرده بود، قرارداد داشت و بايد تا سال ۱۹۳۵ در خدمت مالكان جديد فعاليت مي‌كرد.

لاگوندا (Lagonda) از برندهاي پيش‌گام صنعت خودروسازي در بريتانيا بود كه شايد در دهه‌هاي ابتدايي قرن بيستم به‌اندازه‌ي دو بازيگر بزرگ ديگر شهرت نداشت. به‌هرحال، آن‌ها در سال ۱۹۳۵ و پس از اتمام قرارداد والتر اوون با بنتلي، او را به همكاري مجاب كردند. آلان پي. گود، مالك جديد لاگوندا، مذاكره با بنتلي را به‌صورت شخصي پيش برد. بنتلي پس از موافقت با گود، توانست اعضاي متعددي از تيمش را در بخش خودروهاي مسابقه‌اي از بنتلي جدا كند و همگي باهم به لاگوندا پيوستند.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

مأموريت اصلي بنتلي و تيمش در لاگوندا طراحي موتور بهنيه‌ي V12 در شركت بود تا برند مذكور را به نامي آشنا در مسابقه‌هاي اتومبيل‌راني تبديل كند. البته لاگوندا در سال ۱۹۳۵ توانسته بود در مسابقه‌هاي ۲۴ ساعته‌ي له‌مانس به‌پيروزي برسد، اما بنتلي نقشي در طراحي موتور خودرو پيروز نداشت. به‌هرحال، او و تيمش موتور جديد V12 لاگوندا را با ساختار ۴/۵ ليتري و ۱۸۰ اسب‌بخار طراحي كردند تا در مسابقه‌هاي سال ۱۹۳۷ با رولز رويس رقابت كند. يك سال بعد، نسخه‌ي بعدي همين موتور به‌نام Rapid و با قدرت ۲۰۰ اسب‌بخار، طراحي و در نمايشگاه نيويورك رونمايي شد.

جنگ جهاني دوم، با تغيير ديگري در صنعت خودروسازي بريتانيا همراه بود. تمامي صنايع براي كمك به برنامه‌هاي نظامي بسيج شده بودند و لاگوندا نيز بايد به اين حركت مي‌پيوست. والتر اوون در سال‌هاي جنگ روي موتور جديدي با طراحي Straight-6 كار مي‌كرد. موتورهاي V12 شركت قطعا براي بازار سال‌هاي پس از جنگ مناسب نبودند و لاگوندا به‌دنبال طراحي و استراتژي بهتري براي ورود مجدد به بازار بود. در دوران جنگ، مواد اوليه به‌صورت عادلانه و برابر بين توليدكنندگان توزيع نمي‌شد و لاگوندا نمي‌توانست مواد لازم براي توليد بيشتر از ۱۰۰ خودرو را دريافت كند و به‌مرور از رقباي خود عقب ماند.

لاگوندا در سال ۱۹۴۷ به توليد بازگشت؛ اما در وضعيت مناسبي نبود. جي. آر. گرينوود، رئيس هيئت‌مديره‌ي لاگوندا، در آن سال از تصميم شركت براي توليد هزار خودرو جديد ۲/۵ ليتري خبر داد؛ اما بحران‌‌هاي مالي بازهم مانع رسيدن شركت به اهداف شدند. در همان سال، ديويد براون دو برند استون مارتين و لاگوندا را خريد.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

خودرو مجهز به موتور سه‌ليتري بنتلي ۱۹۲۳

ديويد براون، لاگوندا را با هدف به‌دست‌آوردن مهارت و تجربه‌ي بنتلي خريد

يكي از دلايل خريد لاگوندا، دسترسي ديويد براون به تخصص و تجربه‌‌ي والتر اوون بود. او به‌محض خريد شركت، موتور جديد ۲/۶ ليتري لاگوندا را كه بنتلي طراحي كرده بود، در خودرو استون مارتين DB2 به‌كار گرفت. موتور مذكور تا سال ۱۹۵۹ در انواع خودروهاي لاگوندا و استون مارتين به‌كار گرفته شد.

پس از استون مارتين لاگوندا، شركت آرمسترانگ سيدلي مقصد بعدي والتر اوون بود. او آخرين موتور خود را نيز در ساختار ۳/۵ ليتري در اين شركت طراحي كرد و سپس، بازنشسته شد. خودرو Sapphire از يادگارهاي والتر اوون در شركت آرمسترانگ سيدلي بود.

زندگي شخصي و مرگ

والتر اوون سه‌بار ازدواج كرد؛ اما هيچ فرزندي نداشت. او در سال ۱۹۱۴ با لئوني گور، دختر سر جورج رالف گور، نهمين بارون گور ازدواج كرد كه در سال ۱۹۱۹ براثر همه‌گيري آنفولانزا‌ي اسپانيايي از دنيا رفت. والتر اوون در سال ۱۹۲۰ با آدري هاچينسون ازدواج كرد كه علاقه‌ي زيادي به كسب‌وكار و علاقه‌مندي‌هاي شوهرش نداشت. آن‌ها كمي پس از فروش كسب‌وكار بنتلي در سال ۱۹۳۱، از هم جدا شدند. بنتلي در سال ۱۹۳۴ براي سومين‌بار و اين‌بار با مارگارت رابرتس هوتون ازدواج كرد كه اين دو تا پايان عمر دركنار هم زندگي كردند.

مرجع متخصصين ايران ويليام اوون بنتلي / W.O. Bentley

لوگو بنتلي، يادگار جاودان W.O

۱۳ اوت ۱۹۷۱، والتر اوون بنتلي كمي پيش از تولد ۸۳ سالگي در ووكينگ از دنيا رفت. او تا پايان عمر از حاميان جدي باشگاه رانندگان بنتلي بود و علاقه‌اش به مسابقه‌هاي اتومبيل‌راني هميشه پايدار بود. تالار افتخارهاي اتومبيل‌راني (موزه‌ي آمريكايي) در سال ۱۹۹۵ والتر اوون بنتلي را به فهرست اعضاي خود افزود. باشگاه رانندگان بنتلي نيز هنوز به عمر خود ادامه مي‌دهد و چهارهزار نفر در سرتاسر جهان از بريتانيا و اروپا و ايالات متحده تا كانادا، آفريقاي‌جنوبي،‌ استراليا، نيوزيلند و ژاپن عضو آن هستند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات