بيوگرافي اندي رابين، خالق اندرويد

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 19 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اندي رابين مهندس بااستعداد و برنامه‌نويس خوش ذوقي است كه با خلق سيستم‌عامل اندرويد، انقلابي عظيم را در صنعت موبايل‌هاي هوشمند ايجاد كرد.
تبليغات

اندي رابين (Andy Rubin) با تلفظ صحيح اندي روبين، برنامه‌نويس و كارآفرين اهل ايالات متحده است كه بيش از همه، با فعاليتش در بنيان نهادن اندرويد شناخته مي‌شود. او پيش از خلق سيستم‌عامل محبوب موبايلي، سال‌ها در شركت‌هاي متعدد فعاليت كرده بود و درنهايت ايده و طرحش توسط گوگل همراهي شد. ايده‌اي كه امروز به محبوب‌ترين سيستم‌عامل موبايل جهان تبديل شده است. رابين پس از چند سال فعاليت در گوگل از آن‌ها جدا شد و تصميم به راه‌اندازي كسب‌وكار شخصي و سرمايه‌گذاري در استارتاپ‌ها گرفت. البته هيچ‌يك از فعاليت‌هاي بعدي او به بزرگي اندرويد نشدند.

افرادي كه دركنار رابين فعاليت كرده‌اند، او را نابغه‌اي با دانش متخصص مي‌دانند. مهندسي كه ريزه‌كاري‌هاي مديريت و كارآفريني را هم درك مي‌كند و رهبري پويايي دارد. اندرويد (Android) لقب اندي روبين در سال‌هايي بود كه در اپل فعاليت مي‌كرد. اين عبارت كه عموما براي ربات‌ها به كار مي‌رفت، به خاطر علاقه‌ي شديد رابين به اين مخلوقات دست بشر، به او داده شده بود. رابين هميشه به ساختن علاقه دارد، چه با كدنويسي و چه با ساختن ربات. زماني‌كه رابين، سيستم‌عامل موبايلي خود را توسعه مي‌داد، تلاش مي‌كرد تا رقيبي براي سيمبين، بلك‌بري و مايكروسافت ويندوز موبايل خلق كند. تلاشي كه به نتيجه رسيد و درنهايت، اندرويد را به رقيب اصلي iOS اپل تبديل كرد. رقابت گوگل و اپل از همان زمان به اوج رسيد و استيو جابز فقيد هم اظهارانديشه متخصصينهاي تندي به رابين و سيستم‌عامل موبايلي‌اش روانه كرده بود.

اندي رابين در سال‌هاي فعاليت در گوگل و مديريت زيرمجموعه‌ي اندرويد، پايه‌هاي سيستم‌عاملي كه خودش ساخته بود را آن‌چنان قوي كرد كه توسعه در سال‌هاي آتي، به سرعت پيش رفت؛ منتهي يك پرونده‌ي اخلاقي، نقطه‌ي سقوط اعتباري رابين در گوگل شد. او به‌خاطر شكايت و رسوايي پيش آمده، با وجود مخفي‌كاري مديران گوگل، مجبور به ترك شركت شد. خروج رابين از گوگل با مباحثه و هياهوي رسانه‌اي فراواني همراه بود و انتقادهاي شديدي را روانه مديران مانتين ويو كرد كه حتي به او پاداش داده بودند. به‌هرحال رابين پس از ترك گوگل، تمركز خود را روي سرمايه‌گذاري در اكوسيستم كسب‌وكار معطوف كرد. او همچنين يك شركت توليدكننده‌ي موبايل هوشمند اسنشال راه‌اندازي كرد كه البته چندي پيش خبر توقف فعاليتش در رسانه‌ها اعلام شد.

مرجع متخصصين ايران اندي رابين /  Andy  Rubin

سال‌هاي ابتدايي و ورود به دنياي كسب‌وكار

اندي روبين (با نام كامل اندرو اي روبين) در سال ۱۹۶۳ در چاپاكوا نيويورك متولد شد. او از سال‌هاي كودكي در دنياي مملو از گجت‌‌‌ها زندگي مي‌كرد. شركت پدرش، از فعالان حوزه‌ي عكاسي صنعتي بود و اندي از كودكي با تصاوير جذاب محصولات هوشمند صنعتي آشنا شد. او تحصيلات دبيرستان را در مدرسه‌ي هوريس گريلي زادگاهش گذارند و در دوران دبيرستان، اولين فعاليت‌‌هاي جدي رباتيك را انجام داد. رابين يك ريموت كنترل براي اسباب‌بازي Kenner R2-D2 طراحي كرد و آن را با كنترل از كامپيوتر، در خانه به حركت درمي‌آورد. 

استعداد و علاقه‌ي رابين به دنياي كامپيوتر از كودكي و نوجواني مشخص بود. او به همين دليل در دانشگاه، رشته‌ي علوم كامپيوتر را انتخاب كرد و تحصيلات عالي را در سال ۱۹۸۶ در يوتيكا كالج نيويورك به پايان رساند. همان‌طور كه گفتيم، ربات‌ها بخش مهمي از علاقه‌مندي‌هاي رابين را تشكيل مي‌دادند. ازطرفي رابين به‌خاطر توسعه‌ي يك سرويش شبيه به شبكه‌ي اجتماعي به‌نام Spies در دانشگاه (سال ۱۹۸۱) به‌نوعي افتخار ساخت مفهوم شبكه‌ي اجتماعي را ۲۳ سال قبل از فيسبوك خلق كرد. او از جواني روي توسعه‌ي محصولات و فناوري‌هاي در اين حوزه متمركز بود و اولين شغلش را نيز در مرتبط با علاقه‌مندي انتخاب كرد. 

كارل زايس، اولين محل فعاليت كاري اندي رابين بود. او به‌عنوان مهندس رباتيك در شركت آلماني استخدام شد و دو سال در آن فعاليت كرد. مقصد بعدي مهندس آمريكايي، باز هم اروپا بود. اندي پس از كارل زايس به مؤسسه‌ي SIP در ژنو سوئيس رفت.

مرجع متخصصين ايران Android

اسباب‌بارزي محبوب اندي رابين كه به نماد اندرويد هم تبديل شد

ورود جدي اندي رابين به دنياي فناوري، با شركتي رقم خورد كه بعدها به رقيب جدي او تبديل شد. اندي رابين در يك تعطيلات تابستاني در جزيره‌ي Cayman با بيل كسول آشنا شد. ارتباط آن‌ها به‌مرور جدي‌تر شد و بي، شغلي را در اپل به اندي پيشنهاد داد. همين پيشنهاد، بهانه‌اي شد تا رابين مسير زندگي‌اش را به‌صورت جدي‌تر در دنياي فناوري دنبال كند.

در دوراني كه اندي رابين به اپل پيوست، آن‌ها در وضعيت مناسبي بودند. محبوبيت مكينتاش به اوج رسيده بود؛ اما استيو جابز در شركتي كه خودش بنا نهاده بود، حضور نداشت. به‌هرحال رابين در دوران فعاليت در اپل تجربه‌هاي زيادي كسب كرد و از محبوب‌ترين متخصصان هم بود. لقب اندرويد در همان سال‌ها توسط يكي از همكاران به او داده شد تا نشان دهد اندي علاقه‌ي وافري به ربات‌ها دارد.

عشق به ساختن و خصوصا توسعه‌ي ربات‌ها از كودكي در اندي رابين جوانه زد

اندي رابين ابتدا به‌عنوان مهندس ساخت و توليد در اپل مشغول شده بود؛ اما پس از مدتي به بخش تحقيق و توسعه رفت. آن‌ها در سال ۱۹۹۰ يك شركت اسپين‌آف به‌نام جنرال مجيك راه‌اندازي كردند كه رابين هم كارش را در آن ادامه داد. جنرال مجيك، به‌عنوان شركتي متمركز بر دستگاه‌هاي دستي و همراه راه‌اندازي شد تا اپل، فعاليت‌هايش را روي همان اكوسيستم كامپيوترهاي شخصي متمركز كند. مهندسان جنرال مجيك در همكاري با اندي رابين، نرم‌افزاري به‌نام Magic Cap هم توسعه دادند كه البته به موفقيت چنداني هم نرسيد. درنهايت جنرال مجيك در سال ۱۹۹۵ تعطيل شد.

تعطيلي جنرال مجيك به‌معناي اتمام همكاري رابين با اپل بود. او به‌همراه تعدادي از همكارانش در شركت مذكور و تعدادي از متخصصان سابق اپل، شركت جديدي به‌نام Artemis Research راه‌اندازي كرد. آن‌ها محصولي به‌نام WebTV توسعه دادند كه با هدف تركيب كردن دنياي اينترنت و تلويزيون طراحي شد. شركت آرتميس، درنهايت بهانه‌اي شد تا رابين فعاليتش را در يك غول ديگر از دنياي فناوري ادامه دهد: مايكروسافت. ردموندي‌ها با استقبال از محصول آرتميس، شركت را خريدند و رابين هم فعاليتش را در مايكروسافت ادامه داد. از پروژه‌هاي جالب رابين در مايكروسافت مي‌توان به ساخت يك ربات مجهز به دوربين اشاره كرد كه تنها با هدف جلب توجه همكاران انجام شده بود. رابين در نهايت در سال ۱۹۹۹ مايكروسافت و وب‌تي‌وي را نيز ترك كرد.

مرجع متخصصين ايران WebTV

اندي رابين پس از ترك مايكروسافت تصميم به كار كردن به‌صورت مستقل گرفت. او محلي را در پالو آلتو اجاري كرد و تحقيقات و آزمايش‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري خود را در آنجا ادامه داد. دفتر كار او، پر از ربات‌هايي بود كه براي تحقيق و توسعه و آزمايش طراحي و توليد مي‌كرد. همان محيط، به‌نوعي الهام‌بخش رابين براي انجام كاري جديد شد.

شركت Danger Inc، حاصل ايده‌ي جديد اندي رابين بود كه در همكاري با دوستان قديمي‌اش، مت هرشنسن و جو بريت، در سال ۱۹۹۹ شروع به كار كرد. نام شركت از رباتي از فيلم Lost in Space گرفته شده بود. رابين به‌عنوان مديرعامل شركت مشغول شد؛ شركتي كه با هدف طراحي و توسعه‌‌ي سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرويس براي دستگاه‌هاي پردازشي موبايلي راه‌اندازي شد. موفقيت شركت جديد رابين، با دستگاهي به‌نام Danger Sidekick به موفقيت قابل‌توجه رسيد. اين دستگاه كه ابتدا به‌نام Danger Hiptop توسعه يافته بود، درنهايت به‌نام T-Mobile Sidekick به بازار عرضه شد. رابين درباره‌ي دستگاه مذكور گفته بود: «ما دستگاهي مي‌خواستيم كه با اندازه‌ي يك شكلات تخته‌اي و ارزشي كمتر از ۱۰ دلار به بازار عرضه شود. مي‌خواستيم اين دستگاه توانايي اسكن كردن اجسام و دريافت اطلاعات پيرامون آن‌ها از اينترنت را داشته باشد. دستگاهي كه مانند يك دستيار هوشمند عمل مي‌كرد».

شركت جديد رابين، مركزي با مهندسان و طراحان نابغه بود كه محصولي جلوتر از زمان خود توليد كرد. به‌هرحال آن‌ها نتوانستند ايده‌ي خود را به‌خوبي به بازار عرضه كنند و شركت‌هاي ديگر، حاضر به همكاري با دنجر نبودند. درنهايت اندي رابين با حفظ اعتقاد به ايده و شركت جديدش، آن را زنده نگه داشت تا اينكه در سال ۲۰۰۸، مايكروسافت شركت را خريد.

ايده‌ها و تجربه‌هايي كه اندي رابين از شركت دنجر كسب كرده بود، منجر به توسعه‌اي ايده‌ي انقلابي در ذهنش شد. او ايده‌هاي متعددش را پرورش داد تا اندرويد را خلق كند. ايده‌اي كه نامش از همان لقب سال‌هاي دور اندي رابين گرفته شده بود. جالب است بدانيد وب‌سايت Android.com تا سال ۲۰۰۸، وب‌سايت شخصي اندي رابين بود.

مرجع متخصصين ايران Magic Cap
از معدود دستگاه‌هاي مجهز به Magic Cap

خلق اندرويد و پيوستن به گوگل

اندي رابين در اكتبر سال ۲۰۰۳، شركت Android, Inc را راه‌اندازي كرد. همكاران ابتدايي او، ريچ ماينر (هم‌بنيان‌گذار Wildfire Communications) و نيك سيرز (معاون ارشد سابق T-Mobile) و كريس وايت (طراح و توسعه‌دهنده‌ي رابط متخصصي WebTV) بودند. اندي رابين براي پيشرفت و پرورش ايده‌ي اندرويد نياز به سرمايه‌گذار داشت و با Redpoint Ventures همكاري كرد. او ايده‌ي اوليه‌‌اش را خلق يك پلتفرم موبايلي قدرتمند بيان مي‌كرد كه متن‌باز باشد و به نوآوري سريع‌تر و مزيت‌هاي متعدد براي مشتري، بينجامد.

شركت اندرويد ابتدا تصميم داشت سيستم‌عاملي براي دوربين‌هاي عكاسي توسعه دهد. البته بازار دوربين‌هاي ديجيتال آن‌قدر بزرگ نبود كه بازدهي مالي ايده‌ي اندي رابين را تضمين كند؛ به‌همين‌دليل او و همكارانش تصميم گرفتند تا سيستم‌عامل را براي موبايل‌هاي هوشمند توسعه دهند. آن‌ها مي‌خواستند رقيبي براي غول‌هاي آن زمان بازار يعني Symbian و Blackberry OS و Windows Mobile باشند. رابين در مراحل ابتدايي توسعه‌ي اندرويد، مفاهيم جالبي را براي متخصصي آن مطرح مي‌كرد. به‌عنوان مثال او اعتقاد داشت مردم به موبايل‌هاي هوشمندتري نياز دارند كه از اولويت‌ها و موقعيت مالك، آگاه‌تر باشند.

اندرويد لقب اندي رابين در اپل بود و او از همين نام براي سيستم‌عامل متن‌باز موبايلي استفاده كرد

اندرويد در سال‌هاي ابتدايي در سكوت خبري و بدون جلب توجه كار مي‌كرد. آن‌ها تنها خود را شركتي متمركز بر توسعه‌ي نرم‌افزار موبايل معرفي مي‌كردند. فعاليت بي‌سروصدا، با چالش‌هاي مالي هم براي رابين و شركتش همراه شد. او نتوانست منابع موجود را به‌خوبي مديريت كند و حتي پس از مدتي توانايي پرداخت هزينه‌ي دفتر كار شركت را هم نداشت.

اندي بالاخره با دوستش، استيو پرلمن تماس گرفت و چالش‌هاي استارتاپ را توضيح داد. اگرچه رابين در صحبت با پرلمن به‌صورت مستقيم براي سرمايه‌گذاري و كمك‌هزينه درخواست نكرده بود؛ اما استيو قول داد كه سرمايه‌اي جديد را به شركت تزريق كند. پرلمن، از حساب شخصي خود ۱۰ هزار دلار به شركت اندرويد كمك كرد. او درباره‌ي اقدامش مي‌گويد كه به ايده‌ي اندي اعتماد داشته و تصميم به كمك به او داشته است. پرلمن بعدها هيچ سهمي از اندرويد درخواست نكرده بود. اندي رابين با دريافت كمك نقدي از دوستش، فرايند توسعه‌ي اندرويد ره به روال عادي باز گرداند. او سرمايه‌ي جديد را براي توسعه‌ي تيم خرج كرده و دفتري بزرگ‌تر در پالو آلتو اجاره كرد.

مرجع متخصصين ايران اندي رابين /  Andy  Rubin
اندي رابيل در رونمايي اندرويد

جريان آشنايي مديران گوگل با اندي رابين، به يك سخنراني در دانشگاه استنفورد باز مي‌گردد. دانشگاهي كه محل تحصيل بسياري از بزرگان دنياي كنوني فناوري بوده است و نقش مهمي هم در توسعه‌ي سيليكون‌ولي ايفا مي‌كند. اندي رابين در سال ۲۰۰۲ يك سخنراني پيرامون دستگاه Sidekick در استنفورد داشت كه لري پيچ و سرگي برين در آن شركت كرده بودند. پيج بعدا در جلسه‌اي خصوصي با رابين از نزديك دستگاه او را ديده بود و به‌خاطر استفاده از موتور جست‌وجوي گوگل در آن، ايده را بيشتر تحسين مي‌كرد.

ارتباط لري پيج با اندي روبين در سال‌هاي بعد عميق‌تر شد. پيج از همان ابتداي آشنايي با اندرويد، آينده‌ي روشني را براي آن تصور مي‌كرد، درحالي‌كه سرگي برين و اريك اشميت (مديرعامل وقت گوگل) كمي از ايده فاصله مي‌گرفتند و خود را از دنياي موبايل، دور مي‌دانستند. به‌هرحال پيج شيفته‌ي ايده‌ي متن‌باز بودن سيستم‌عامل موبايلي شد و چشم‌انداز يك توسعه‌ي جهاني با مديريت گوگل، او را بيشتر مجذوب كرد. او اعتقاد داشت كه اندرويد يكي از مناسب‌ترين ايده‌ها براي گوگل است. پيج ايده‌ي يك موبايل هوشمند گوگل را هم در سر داشت و تمام تلاش خود را به كار گرفت تا اندرويد به مانتين ويو بيايد. رابين در ابتدا براي پيوستن به گوگل مردد بود و فرهنگ سازماني آن را مناسب نمي‌دانست.

اندي رابين در بسياري از نوآوري‌هاي تاريخي صنعت فناوري نقش داشته است. او در همان سال‌هاي توسعه‌ي اندرويد، سرمايه‌گذاري را هم به‌صورت جدي انجام مي‌داد و در سال ۲۰۰۴، ۱۰۰ هزار دلار به پروژه‌ي سباستين ثرون كمك كرد تا خودروي خودران توسعه دهد. ثرون با كمك رابين در رقابت Darpa Grand Challenge پيروز شد و بعدا به‌عنوان مدير بخش خودروي خودران گوگل فعاليت كرد.

تلاش‌هاي پيج براي جذب اندي رابين و تيم اندرويد، درنهايت در سال ۲۰۰۵ به تحقق پيوست. آن‌ها با پرداخت حدود ۵۰ ميليون دلار، اندرويد را تصاحب كردند. اعضاي اصلي تيم ازجمله اندي رابين هم به شركت جديد پيوستند. نكته‌ي جالب‌توجه اينكه در آن زمان و حتي تا مدتي بعد، هيچ‌كس نمي‌دانست كه چرا گوگل بايد يك سيستم‌عامل موبايلي بخرد. حتي اكنون نيز بسياري از روايت‌ها پيرامون اهداف ابتدايي گوگل، حدس و گمان هستند. به‌هرحال اندرويد هنوز به‌عنوان شركت توسعه‌دهنده‌ي نرم‌افزار موبايل شناخته مي‌شود و اكثرا تصور مي‌كردند كه گوگل، قصد ورود به بازار موبايل دارد.

مرجع متخصصين ايران اندي رابين /  Andy  Rubin

اندي رابين در گوگل به‌عنوان معاون ارشد تيم جديدي به همان نام اندرويد مشغول به كار شد. او تيمي هشت نفره را مديريت مي‌كرد كه مسئوليت توسعه‌ي يك پلتفرم موبايلي مبتني بر كرنل لينوكس را برعهده داشت. گوگل هم متعهد شده بود كه فرايندهاي بازاريابي را براي اندرويد به‌عنوان يك پلتفرم مخصوص دستگاه‌هاي موبايل انجام دهد. آن‌ها همكاري خود را با شركت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري متعدد شروع كردند و خبر توسعه‌ي سيستم‌عامل نيز به‌مرور به اپراتورهاي موبايل اعلام شد.

دوران فعاليت اندي رابين در گوگل، با مديريت و توسعه‌ي پروژه‌هاي متعددي همراه شد. او به تشكيل اتحادي به‌نام Android Update Alliance كمك كرد كه عرضه‌ي به‌روزرساني‌ها بين اپراتورها را هماهنگ مي‌كرد. از فعاليت‌هاي مثبت ديگر رابين در گوگل مي‌توان به همراهي و مديريت خريد موتورولا اشاره كرد.

جنگ اپل و گوگل

اپل در سال ۲۰۰۷ موبايل آيفون را معرفي كرد كه به‌عنوان يك محصول انقلابي به دنياي موبايل وارد شد. در آن زمان، گوگل هنوز مشغول توسعه‌ي سيستم‌عامل موبايلي اختصاصي يعني اندرويد بود. وقتي استيو جابز آيفون را با همان مهارت‌هاي هميشگي بازاريابي روي استيج نمايش داد، اندي رابين متوجه شد كه بايد ايده‌هاي رونمايي از سيستم‌عاملش را كاملا بازطراحي كند.

اندي رابين رويداد معرفي آيفون را ازطريق اينترنت و سوار بر تاكسي مشاهده مي‌كرد. وقتي استيو جابز موبايل هوشمند جديد شركتش را به حضار نشان مي‌داد، اندي از راننده خواست تا خودرو را متوقف كند. او با شگفت‌زدگي از معرفي دستگاه اپل، پيش خود به اين نتيجه رسيد كه نبايد موبايل مدانديشه متخصصينش را معرفي كند. اپل برنامه‌هاي توسعه و طراحي موبايل جديدش را با پوشش خبري مناسبي انجام مي‌داد. درواقع اكثر مهندسان گوگل از برنامه‌هاي استيو جابز و تيمش مطلع بودند؛ اما هيچ‌كدام تصور نمي‌كردند كه رقيب محصولي با اين كيفيت معرفي و عرضه كند.

مرجع متخصصين ايران اندي رابين

سبك نمايش موبايل هوشمند توسط رابين، شبيه به استيو جابز به‌انديشه متخصصين مي‌رسد

گوگل تصميم داشت تا سيستم‌عامل موبايلي را تا پايان سال ۲۰۰۷ معرفي كند. پس از اينكه آيفون معرفي شد، آن‌ها تصميم گرفتند تا برنامه‌ي رونمايي را به تعويق بيندازند؛ چون اندرويد شباهت‌هاي زيادي به سيستم‌عامل آيفون داشت. درواقع معرفي آيفون ضربه‌ي محكمي به كل پروژه‌ي اندرويد وارد كرد. مهندسان گوگل علاوه بر شباهت سيستم‌عامل به iOS، با اشكالي جدي‌تر يعني همان كيفيت بالاي آيفون روبه‌رو بودند. كيفيتي كه دستاورد آن‌ها را به فناوري قديمي شبيه مي‌كرد. حتي يكي از مهندسان اندرويد در آن سال‌ گفته بود كه طراحي اوليه‌ي سيستم‌عامل، نسبت به آيفون واقعا نامناسب و ضعيف بود و در مقام مقايسه شبيه به محصولي متعلق به دهه‌ي ۱۹۹۰ به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد.

تيم اندرويد با وجود ضربه‌ي سختي كه از اپل خورده بود، توسعه‌ي سيستم‌عامل را با قدرت ادامه داد. آن‌ها درنهايت در همكاري با HTC، اولين موبايل هوشمند اندرويدي را به‌نام HTC G1 يا HTC Dream در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه كردند. نرم‌افزار موجود روي موبايل مذكور، به‌هيچ‌وجه به‌خوبي iOS در آيفون نبود؛ اما به‌اندازه‌اي شبيه به دستاورد اپل به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه خشم و واكنش شديد استيو جابز را به‌همراه داشت. او در اظهارانديشه متخصصيني تند گفته بود كه تمامي بخش‌هاي اندرويد، تقليدي منزجركننده از كار آن‌ها است.

استيو جابز، اندي رابين را به كپي كردن تمامي بخش‌هاي iOS متهم مي‌كرد

استيو جابز تا پيش از عرضه‌ي عمومي اندرويد، رابطه‌ي خوبي با مديران اصلي گوگل داشت. او به لري پيج و سرگي برين و اريك اشميت اعتماد مي‌كرد. حتي اريك اشميت، دركنار مديريت اجرايي گوگل، در هيئت‌مديره‌ي اپل هم عضو بود. اين سه نفر، جابز را در جريان توسعه‌ي اندرويد قرار داده بودند و به او قول دادند كه محصول نهايي، متفاوت از iOS خواهد بود. به‌هرحال جابز به آن‌ها اعتماد داشت تا اينكه اولين موبايل هوشمند مجهز به اندرويد به بازار رسيد.

پس از اينكه جابز، اندرويد را از نزديك مشاهده و تجربه كرد، به‌صورت جدي از مديران گوگل خواست تا طراحي آن را تغيير دهند. او جلسه‌اي مهم به‌همراه طراح ارشد نرم‌افزار آيفون، اسكات فورستال ترتيب داد كه لري پيج و اندي رابين و آلان ايوستيس، معاون ارشد مهندسي گوگل نيز در آن حضور داشتند؛ جلسه‌اي تاريخي كه به‌صورت نگران‌كننده‌اي پيش رفت. يكي از مديران اجرايي اپل كه بعدا توسط جابز از محتواي جلسه باخبر شده بود، درباره‌ي آن گفت: «جلسه كاملا به سمت اشكالات شخصي پيش رفت. جابز مي‌گفت كه رابين بسيار عصباني شد و به او گفت كه رويكردي ضد نوآوري دارد. سپس استيو هم با عصبانيت با اندي صحبت كرده بود. او اندي را متهم كرد كه تلاش مي‌كند شبيهش باشد و حتي مدل لباس پوشيدن و عينكش را هم تقليد مي‌كند».

مرجع متخصصين ايران Andy Rubin

جلسه‌ي تاريخي اپل و گوگل با وجود تمام نفرت و دشمني كه بين جابز و رابين ايجاد كرد، براي اپل مفيد بود. مهندسان اندرويد ملزم شدند تا بخش‌هايي كه شباهت زيادي به iOS داشت تغيير دهند و حتي حذف كنند. به‌عنوان مثال قابليت مولتي تاچ كه در آيفون هم وجود داشت، ‌از اندرويد حذف شد. دراين‌ميان رابين بسيار از جابز عصباني بود. او پس از جلسه‌ي تاريخي روي يك تخته در دفترش نوشته بود: «STEVE JOBS STOLE MY LUNCH MONEY».

عصبانيت رابين از جابز به‌حدي بود كه او حتي تصميم به ترك گوگل گرفت. اندي اعتقاد داشت بسياري از قابليت‌هايي كه اپل، ادعاي اختراع آن‌ها را دارد، درواقع اختراع‌شان نيست. به‌هرحال اندرويد به‌مرور قابليت‌هاي مپرد مباحثه را به سيستم‌عامل افزود و رابين نيز برنامه‌ي ترك گوگل را فراموش كرد. پس از پنج سال، تعداد اعضاي تيم او از هشت به ۲۵۰ نفر رسيده بود.

داستان جنجالي ترك گوگل

اندي رابين در سال ۲۰۱۴ از گوگل جدا شد. مسيري كه به جدايي رابين از مانتين ويو انجاميد، پرپيچ‌وخم بود و بحران‌هاي متعددي را براي هر دو طرف به‌همراه داشت. زماني‌كه رابين گوگل را ترك مي‌كرد، مديران قدرداني مبسوطي از او و به‌نوعي رابين را مانند قهرمان معرفي كردند. لري پيج، مديرعامل وقت گوگل درباره‌ي اندي رابين گفته بود: «من براي اندي آينده‌اي روشن و عالي را آرزو مي‌كنم. او با اندرويد، دستاوردي واقعا بزرگ داشت كه اكنون بيش از يك ميليارد متخصص راضي و شاد دارد».

روند جدايي اندي رابين از گوگل از سال ۲۰۱۳ شروع شد. لري پيج ماه مارس در يك پست وبلاگي اعلام كرد كه رابين از مديريت تيم اندرويد به مديريت پروژه‌اي جديد در گوگل منتقل مي‌شود. ساندار پيچاي جايگزين رابين شد كه اكنون هم به‌عنوان مديرعامل شركت مشغول است. رابين پس از اندرويد به بخش رباتيك گوگل رفت تا فعاليتش را در حوزه‌ي اصلي موردعلاقه‌اش ادامه دهد. او از مديريت بخش رباتيك بسيار خوشحال و هيجان‌زده بود و در مصاحبه‌هاي گوناگون، وضعيت جديد را آرماني توصيف مي‌كرد. درنهايت اندي رابين در سال ۲۰۱۴ گوگل را ترك و يك انكوباتور استارتاپ‌هاي سخت‌افزاري راه‌اندازي كرد. داستان زندگي او پس از ترك گوگل را در بخش بعدي ادامه مي‌دهيم.

آنچه در ابتدا در داستان جدايي رابين به رسانه‌ها گفته نشد، رابطه‌ي نامشروع قهرمان گوگل با يكي از متخصصان بود كه پيامدهايش كل شركت را تحت تأثير قرار داد. متخصص سابق گوگل حتي رابين را به آزار جنسي متهم كرده بود. گوگل ادعاهاي او را مطالعه و صحت آن‌ها را تأييد كرد. دو مدير اجرايي گوگل در مصاحبه با رسانه‌ها اين جريان را عمومي كردند و گفتند كه پيچ پس از اطلاع از قضيه از اندي خواست كه استعفا دهد. گوگل مي‌توانست رابين را بدون پرداخت هيچ مزايايي اخراج كند. آن‌ها درعوض پاداش ۹۰ ميليون دلاري به او پرداخت كردند. همچنين شركت متعهد شد تا چهار سال، هرماه دوميليون دلار به رابين پرداخت كند.

مرجع متخصصين ايران اندي رابين /  Andy Rubin
دركنار ويك گاندوترا و ساندار پيچاي

اقدام گوگل در حمايت از اندي رابين، اقدامي تكراري بود. آن‌ها قبلا از دو مدير مرد ديگر نيز در جرياني مشابه حمايت و حتي كمك‌هزينه‌هايي را پس از ترك شركت پرداخت كرده بودند. همين تصميم‌گيري و اقدام مديران ارشد بعدها به چالش‌هاي جدي براي اهالي مانتين ويو تبديل شد و بسياري از متخصصان محيط گوگل را براي مديران آزاردهنده‌ي جنسي، مناسب و حتي مشوق بيان مي‌كردند.

رسانه‌هاي متعدد بين‌المللي، تا سال‌ها پس از جدايي رابين پرونده‌ي اتهام او و حمايت گوگل را تحليل و واكاوي مي‌كردند. گزارش‌هاي متعدد از رسانه‌هايي همچون نيويورك تايمز، تمركز مردم و متخصصان شركت را به مسئله‌اي‌ ريشه‌دار در گوگل بيشتر معطوف مي‌كرد. فشار رسانه‌اي تا حدي بود كه ساندار پيچاي بعدا به‌عنوان مديرعامل پيامي به متخصصان ارسال كرد و تعداد مديران و متخصصان اخراج‌شده به‌خاطر اتهام‌هاي جنسي را ۴۸ نفر ادعا كرد. به‌هرحال باز هم متخصصان وقت و سابق گوگل معتقد بودند كه اقدام‌هاي شركت كافي نيست.

در جريان‌هاي رسانه‌اي كه پس از جدايي رابين از گوگل ايجاد شد، بسياري از همكاران و مديران سابق او، شروع به صحبت درباره‌ي بخش‌هاي منفي شخصيتي‌اش كردند. ازطرفي رابين كسي بود كه سرويس‌هاي گوگل را از محيط محدود دسكتاپ، به دستگاه‌هايي آورد كه در دست ميلياردها متخصص ديده مي‌شدند. رابين با تمام اشكالاتي كه داشت، به‌هرحال قهرمان گوگل در دنياي موبايل بود. در سمت مقابل،‌ مديراني كه با او همكاري مي‌كردند، مي‌گويند رابين در رخدادهاي متنوع، زيردستان خود را حتي تحقير مي‌كرد. طبيعتا رابين و نماينده‌اش اين ادعا را رد مي‌كنند.

سرمايه‌گذاري و فعاليت مستقل مجدد

صرف‌انديشه متخصصين از دلايل و پيامدهاي كه جدايي رابين از گوگل به‌همراه داشت، او مجددا به مسير موردعلاقه‌اش، يعني طراحي و خلق مفاهيم جديد بازگشت. فعاليت در بخش رباتيك گوگل، نيازهاي ذهني رابين را برآورده نمي‌كرد. او اشكالي بزرگ، يعني دنياي موبايل‌هاي هوشمد را حل كرده بود و نياز به مسئله‌اي جديد داشت. وايرد دو سال پس از جدايي رابين، مقاله‌اي جالب درباره‌ي ايده‌هاي جديد او منتشر كرد كه به بخش‌هايي از آن اشاره مي‌كنيم.

مرجع متخصصين ايران Playground

اندي رابين چند ماه پس از ترك گوگل، شركت Playground Global را راه‌اندازي كرد؛ شركتي كه به‌گفته‌ي خود رابين، نوع جديدي از شركت‌ها بود؛ تركيبي كه مفاهيم انكوباتور و شركت مشاوره‌اي را به‌صورت تركيبي داشت؛ اما هيچ‌كدام از آن‌ها نبود. اندي رابين در شركت جديد، از استارتاپ‌هاي حوزه‌ي سخت‌افزار حمايت مي‌كرد. او البته حمايت خود را به كمك‌هزينه‌هاي مالي يا مشاوره محدود نكرده بود و دپارتمان مهندسي متمركز دراختيارشان مي‌گذاشت. دپارتماني متشكل از مهندسان باسابقه و حرفه‌اي كه همگي در گوگل، جنرال مجيك، اپل و ديگر شركت‌ها با رابين همكار بودند. تيم مهندسي در همكاري نزديك با گروه‌هاي جوان و ساختارشكن استارتاپي، توسعه‌ي سخت‌افزار و نرم‌افزار را براي قدرت بخشيدن به ماشين‌هاي هوشمند انجام مي‌دادند.

چشم‌انداز رابين براي پلي‌گراند گلوبال بسيار بزرگ بود. او نمي‌خواست شركتش محدود به ساخت چند محصول يا حتي پرورش چند شركت شود. رابين و همكارانش آينده‌ي متمركز بر هوش مصنوعي را در انديشه متخصصين داشتند و تلاش مي‌كردند تا پايه‌هاي اصلي توسعه‌ي فناوري را ازطريق شركت‌هاي تحت حمايت بسازند؛ پايه‌هايي كه به‌صورت آزاد دراختيار ديگران قرار بگيرد و درنهايت مانند اندرويد، به توسعه‌ي اكوسيستم بينجامد. شركت جديد او تقويت‌كننده‌ي ايده بود؛ ساختاري كه مفاهيم و ايده‌هاي اوليه را به محصولاتي با حداكثر تأثيرگذاري بر جهان پيرامون تبديل مي‌كرد. شركت پلي‌گراند اولين شركت رابين بود كه خبري از نام ربات‌ها در آن نبود (پس از دنجر و اندرويد)؛ اما توسعه‌ي جدي آن‌ها را در سر داشت.

اسنشال آخرين فعاليت جدي اندي رابين بود كه در سال ۲۰۲۰ تعطيل شد

شركت جديد رابين در سال ۲۰۱۵ توانست ۳۰۰ ميليون سرمايه‌گذاري از گوگل، HP، فاكسكان، ردپوينت، سيگيت و تنسنت دريافت كند. سرمايه‌ي جذب‌شده در پروژه‌هاي متعددي هزينه شد كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به Owl Labs اشاره كرد. رابين درنهايت در سال ۲۰۱۹ از پلي‌گراند جدا شد.

شركت اسنتشال پروداكتس دستاورد بعدي كارآفرينانه‌ي اندي رابين بود. او تصميم داشت تا مجددا شانس خود را در دنياي موبايل و تجهيزات جانبي امتحان كند و در سال ۲۰۱۵، شركت راه‌اندازي كرد. اسنشال فون و تجهيزات جانبي آن مانند دوربين ۳۶۰ درجه، از محصولات اصلي شركت بودند. رابين ادعا مي‌كرد كه اسنشال فون تجربه‌اي ناب از اندرويد را به متخصصان عرضه مي‌كند و سريع‌ترين به‌روزرساني‌هاي نرم‌‌افزاري را خواهد داشت. اسنشال فون در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و استقبال مناسب علاقه‌مندان به اكوسيستم اندرويد را تجربه كرد. جريان شكايت و رسوايي اندي رابين در سال ۲۰۱۷ باعث شد تا او چند ماه مديريت اسنشال را رها كند. درنهايت، اين شركت مستقر در پالو آلتو در سال ۲۰۲۰ اعلام كرد كه ديگر به فعاليت ادامه نخواهد داد.

مرجع متخصصين ايران اسنشال فون
اسنشال فون

زندگي شخصي اندي رابين

در بخش داستان جدايي اندي رابين از گوگل، به جنبه‌هايي از زندگي شخصي او اشاره كرديم. رفتارهاي نامناسب با متخصصان و اسنادي كه از سوءرفتار جنسي رابين منتشر شده بود، اعتبار او را به‌صورت نگران‌كننده‌‌ي خدشه‌‌دار كرد. او با ري هيرابارو ازدواج كرده بود كه پس از جريان رسوايي‌ها و دادگاه‌ها، از هم جدا شدند. آن‌ها كافي‌شاپي در لوس آلتوس كاليفرنيا داشتند كه در سال ۲۰۱۸ تعطيل شد.

رابين و همسر سابقش در خانه‌اي در وودسايد كاليفرنيا ساكن بودند كه در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۲۳ ميليون دلار خريده بودند. آن خانه هم در سال ۲۰۱۸ و در جريان جدايي، به فروش گذاشته شد؛ اما اكنون رابين در آن زندگي مي‌كند. ظاهرا او اكنون ازلحاظ اشتغال تنها به‌عنوان يكي از شركتي ردپوينت ونچرز شناخته مي‌شود.

در داستان زندگي رابين، هميشه اثري از ربات‌ها ديده مي‌شود. او در سال‌هايي كه در گوگل فعال بود، علاوه بر مديريت تيم اندرويد، تفريحات خود را با طراحي و توسعه‌ي ربات‌ها مي‌گذراند. رابين چند بازوي رباتيك براي كارهايي همچون آماده كردن قهوه طراحي كرده بود. او همچنين هليكوپتر مجهز به كنترل از راه دور داشت كه آن را در حياط گوگل به پرواز درمي‌آورد.

اندي رابين امروز با دستاوردي افسانه‌اي به‌نام اندرويد شناخته مي‌شود؛ سيستم‌عاملي كه با هدف توسعه‌ي مفهوم متن‌باز در دنياي موبايل متولد شد و به‌مرور در تمامي دستگاه‌هاي هوشمند از خودروها تا دستيارهاي خانگي و حتي تلويزيون‌ها ديده شد. زندگي شخصي رابين تحدودي اعتبار او را در محافل گوناگون فناوري از بين برد؛ اما هنوزهم دركنار بزرگاني همچون جابز، توروالدز، گيتس و ديگران جاي دارد.

تبليغات
در حال مطالعه ليست مطالعاتي هستي
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات