معرفي جزوه رايگان «از ما بهتران؛ داستان موفقيت»

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جزوه رايگان «از ما بهتران؛ داستان موفقيت» از مالكوم گلَدوِل درباره‌ي آدم‌هاي موفق است؛ آدم‌هايي كه در مسير موفقيت خود به‌مراتبي رسيده‌اند كه به آن‌ها استثنايي مي‌گويند.
تبليغات

موفق‌بودن و موفقيت كم‌كم به واژه‌اي كليشه‌اي تبديل شده و هركس براي آن برنامه‌اي ارائه داده و قوانين زيادي براي آن ترسيم شده است. احتمالا براي بسياري از ما پيش آمده كه براي چند دقيقه به فكر فروبرويم و به اين فكر كنيم كه افراد موفق چه كساني هستند و چگونه موفق شده‌اند؟ بسياري از ما مشتاقيم بدانيم اين افراد از چه فرمولي براي رسيدن به جايگاهشان بهره برده‌اند. تمام انسان‌ها علاقه دارند به موفقيت دست پيدا كنند. همه به‌دنبال موفق‌شدن هستند؛ بااين‌حال جزوه رايگان‌هاي اندكي براي توضيح اين موضوع نوشته شده‌اند كه چه كار كنيم تا موفق باشيم.

موفقيت براي برخي از افراد به‌معناي كسب ثروت و براي برخي ديگر به‌معناي كسب قدرت است. برخي از افراد هم فقط مي‌خواهند با داشتن تأثير مثبت بر جهان موفقيت را تجربه كنند. تمام اين‌ها تعابير درستي از موفقيت هستند. درواقع، موفقيت مفهومي است كه براي افراد مختلف متفاوت است. مهم نيست موفق‌بودن برايتان در چه چيزي خلاصه مي‌شود؛ ولي مهم اين است كه مطمئنا به‌راحتي به‌دست نمي‌آيد.

مالكوم گلَدوِل در جزوه رايگان متخصصدي «از ما بهتران؛ داستان موفقيت» ما را در سفري ذهني به دنياي از ما بهتران مي‌برد؛ بهترين‌ها و درخشان‌ترين‌ها، مشهورترين‌ها و موفق‌ترين‌ها! او مي‌پرسد چه چيزي باعث موفقيت اين افراد مي‌شود؟ چه عواملي آن‌ها را به اين مسير پرافتخار رسانده است؟ بااين‌حال، مالكوم گلَدوِل معتقد است بيش‌از‌حد به اين موضوع توجه مي‌كنيم كه افراد موفق چگونه هستند و توجه بسيار اندكي به اين نكته مي‌كنيم كه آن‌ها از كجا آمده‌اند و از چه فرهنگي و خانواده و نسلي هستند و چه تجارب خاصي در طول تربيت و رشدشان كسب كرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران

معرفي جزوه رايگان «از ما بهتران؛ داستان موفقيت»

جزوه رايگان «از ما بهتران؛ داستان موفقيت» تلاش مي‌كند به‌صورت روشنگرانه و سرگرم‌كننده نقطه‌ي عطفي براي حيرت‌زده‌كردن و آگاهي‌بخشيدن به مخاطب باشد و تا مدت‌ها بعد در ذهن‌ها ماندگار شود. اين جزوه رايگان درباره‌ي از ما بهتران است. از ما بهتران مردان و زناني هستند كه كارهايي غيرمعمول انجام مي‌دهند؛ افرادي مانند نوابغ، غول‌هاي تجارت، ستاره‌هاي موسيقي راك و برنامه‌نويسان نرم‌افزار. اين جزوه رايگان از اسرار وكيلان برجسته پرده برمي‌دارد و اين نكته را مطالعه مي‌كند كه چه چيزي بهترين خلبانان را از ديگر خلباناني جدا مي‌كند كه باعث سقوط هواپيما شده‌اند و تلاش مي‌كند دريابد چرا آسيايي‌ها در رياضي بسيار موفق هستند. به‌علاوه در بحبوحه‌ي مطالعه زندگي افراد برجسته در ميان متبحرها، بااستعدادها و سخت‌كوش‌ها تلاش مي‌كند ثابت كند روشي كه موفقيت را با آن معنا مي‌كنيم، اساسا اشتباه است.

سؤالي كه هميشه درباره‌ي افراد موفق مي‌كنيم چيست؟ مي‌خواهيم بدانيم افراد موفق چه كساني هستند، چه شخصيتي دارند، چقدر باهوش هستند، سبك زندگي‌شان چگونه است و از چه استعدادهاي خاصِ مادرزادي بهره‌مند هستند. همچنين، تصور ما اين است كه همين ويژگي‌هاي شخصي نشان مي‌دهد چگونه آن فرد موفق به قله‌هاي موفقيت رسيده است. مالكوم گلَدوِل در جزوه رايگان شگفت‌انگيز «از ما بهتران؛ داستان موفقيت»، ما را در سفري ذهني به دنياي از ما بهتران مي‌برد؛ بهترين‌ها و درخشان‌ترين‌ها، مشهورترين‌ها و موفق‌ترين‌ها. گلَدوِل عقيده دارد براي فهميدن راز موفقيت اين افراد بايد به فرهنگ، خانواده‌ها، نسل و تجارب خاص كسب‌شده در طول تربيت و رشدشان توجه كرد.

در طول مسير اين سفر، او رازهاي ميليونرهاي حوزه‌ي برنامه‌نويسي و تكنولوژي و كارآفرينان موفق را توضيح مي‌دهد. از نكاتي سخن مي‌گويد كه براي ورزش‌كار حرفه‌اي شدن لازم است و دليل قوي‌تر‌بودن آسيايي‌ها در مباحث رياضي را شرح مي‌دهد و از موضوعاتي مي‌گويد كه گروه‌هاي برتر موسيقي را متمايز مي‌كند. مالكوم گلَدوِل در اين جزوه رايگان با انديشه متخصصيناتي كاملا متفاوت به موفقيت و فرصت‌هايي نگاه مي‌كند كه زندگي در‌اختيار ما قرار مي‌دهد. در جزوه رايگان استثنايي‌ها، گلَدوِل به شما مي‌گويد بودن در مكان و زمان مناسب تأثير زيادي روي موفقيت شما خواهد گذاشت.

مثال‌هايي كه در اين جزوه رايگان گفته مي‌شود، ديد شما را به موفقيت تغيير خواهد داد. «استثنايي‌ها» به شما مي‌گويد چگونه فرهنگ و تلاش زياد مي‌تواند شما را از فردي معمولي به نابغه تغيير دهد و در‌اين‌ميان، آي‌كيوي بسيار زياد مي‌تواند بي‌اهميت‌ترين چيز در تعيين موفقيت باشد. او از قانون ده‌هزار ساعت براي موفقيت مي‌گويد. از دلايل اينكه چرا نوابغ امروز تكنولوژي از‌جمله ايلان ماسك و استيو جابز و بيل‌ گيتس توانستند به موفقيت برسند و از اين راز پرده برمي‌دارد كه چرا همه‌ي آن‌ها متولد ۱۹۵۴ يا ۱۹۵۵ هستند. خلاصه مي‌توان گفت اين جزوه رايگان حاوي نكات هيجان‌انگيز بسياري درباره‌ي رازهاي موفقيت است.

بخشي از جزوه رايگان «از ما بهتران؛ داستان موفقيت»

روزتو شهري كوچك و فقير در ايتاليا بود كه بيشتر شهروندانش با كشاورزي يا كار در معدن به‌سختي زندگي مي‌كردند. در سال ۱۸۸۲، يازده نفر از آن‌ها به آمريكا مهاجرت كردند و پس از رسيدن به آمريكا، به‌دليل اينكه تنها مهارتشان كار در معدن بود، به پنسيلوانيا رفتند و در آنجا، شهر ديگري به‌نام «ايتالياي جديد» ايجاد كردند و در معدن سنگ‌آهن نزديك آنجا مشغول به كار شدند.

مهاجران به روزتو در ايتاليا خبر رساندند و از وعده‌ي دنياي جديد گفتند و درنتيجه، مهاجران بيشتري به آمريكا آمدند. با گذشت زمان، تعداد مهاجران به آمريكا افزايش يافت و حالتي شبيه به مهاجرت دسته جمعي پيدا كرد. تنها در سال ۱۸۸۴، حدود ۱،۲۰۰ نفر از ساكنان روزتو درخواست گذرنامه كردند و به‌سمت ايتالياي جديد حركت كردند. اين شهر خيلي زود به‌عنوان روزتو شناخته شد؛ زيرا تقريبا تمام ساكنانش از روزتو ايتاليا آمده بودند.

در روزتو‌ جديد در پنسيلوانيا، ساكنان بسياري از جنبه‌هاي قديمي شهر ايتاليا را از معماري ساختمان گرفته تا برنامه‌ريزي شهر تكرار كردند. آن‌ها سبزي و ميوه‌ در حياط‌هاي خود كاشتند و خوك پرورش دادند و به پرورش انگور مشغول شدند. شهر خيلي زود با مغازه‌ها، نانوايي‌ها، رستوران‌ها، مدرسه‌ها و كارخانه‌هاي پوشاك رونق گرفت.

دكتر استوارت ولف، پزشك دانشگاه اوكلاهاما، تابستان خود را در مزرعه‌اي در پنسيلوانيا و در نزديكي روزتو گذراند. ولف زماني به روزتو علاقه‌مند شد كه دكتري محلي به او گفت در طول ۱۷ سال سابقه‌ي كارش تا‌به‌حال تقريبا هيچ فرد كوچك‌تر از ۶۵ سال ساكن روزتو بابت بيماري قلبي به او مراجعه نكرده است. اين شگفت‌انگيز بود؛ زيرا در دهه‌ي ۱۹۵۰، ايست قلبي در مردان كوچك‌تر از ۶۵ سال عامل اصلي مرگ‌و‌مير بود.

ولف مطالعه‌ي افراد ساكن در روزتو را شروع و سوابق پزشكي و شجره‌نامه‌هاي خانوادگي آن‌ها را جمع‌آوري كرد و از آن‌ها آزمايش‌هاي مختلفي از‌جمله آزمايش خون گرفت. نتايج حيرت‌انگيز بود: او دريافت تقريبا هيچ فرد كوچك‌تر از ۵۵ سال ساكن روزتو به حمله‌ي قلبي يا علائم بيماري قلبي مبتلا نشده است. در مردان بزرگ‌تر از ۶۵ سال هم ميزان مرگ‌ومير ناشي از بيماري قلبي، نصف ميزان طبيعي و ميزان مرگ‌ومير به‌دلايل مختلف ۳۰ تا ۳۵ درصد كمتر از حد معمول است. تحقيقات بيشتر تقريبا نبود خودكشي، مصرف الكل، استفاده‌ي موادمخدر يا جرم و جنايت را نشان داد. تنها دليل مرگ در روزتو، كهولت سن به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد.

مرجع متخصصين ايران

ولف از يكي از دوستان جامعه‌شناس خود به‌نام جان بورن كمك خواست. آن‌ها با شهروندان درباره‌ي دليل طول عمرشان مصاحبه كردند. ولف و برون سه فرضيه را مطالعه كردند:

  • رژيم غذايي: ولف اولين‌بار رژيم غذايي افراد ساكن روزتو را مطالعه كرد؛ بااين‌حال، متوجه شد تغذيه‌ي آن‌ها اصلا سالم نيست. آن‌ها به‌جاي روغن زيتون سالم با چربي گوشت خوك غذا درست مي‌كردند. ۴۱۷ كالري روزانه‌ي آن‌ها از چربي تشكيل شده بود و بسياري از افراد بسيار سيگار مي‌كشيدند و با چاقي دست‌وپنجه نرم مي‌كردند.
  •  ژنتيك: فرضيه‌ي بعدي ولف اين بود كه سلامت افراد ساكن روزتو به‌دليل ژنتيك خوب آن‌ها است؛ اما افراد ديگري كه از روزتو به شهرهاي ديگر آمريكا مهاجرت كرده بودند، چندان سلامت نبودند.
  • جغرافيا: سومين فرض ولف اين بود كه اين راز بايد در منطقه‌ي جغرافيايي روزتو در پنسيلوانيا نهفته باشد؛ اما شهرهاي همسايه در‌مقايسه‌با روزتو ميزان حمله‌ي قلبي در مردان بزرگ‌تر از ۶۵ سال سه برابر بيشتر بود.

همان‌طوركه ولف و برون درگير يافتن پاسخ رازهاي رزوتو بودند، متوجه برخي از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد فرهنگ روزتاني شدند. آن‌ها بسيار جمعي و خانوادگي بودند و اغلب وقتي يكديگر را در خيابان مي‌ديدند، براي گپ‌زدن مي‌ايستادند. آن‌ها باهم غذا مي‌پختند و دورهم مي‌خوردند و با هم به كليسا مي‌رفتند. همچنين، در بسياري از خانه‌ها سه نسل زير يك سقف در‌كنار‌هم زندگي مي‌كردند. آن‌ها به پدربزرگ و مادربزرگ و سالمندان احترام مي‌گذاشتند. شهر كوچك آن‌ها در اصل جامعه‌ي مدني كامل بود. فرهنگ روزتاني مسالمت‌آميز بود و تجمل‌گرايي نداشتند و به افراد شكست‌خورده كمك مي‌كردند تا كرامت خود را حفظ كنند.

ولف و برون نتيجه گرفتند ميزان پايين‌بودن بيش‌از‌اندازه‌ي بيماري قلبي ناشي از فرهنگ روزتاني است. آن‌ها جامعه‌اي ايجاد كردند كه مردم را از استرس دور نگه مي‌دارد و به سلامتي غيرمعمول آن‌ها منجر مي‌شود. فراتر از نگاه فردي، يافته‌هاي ولف و برون با شك‌و‌ترديد در جامعه‌ي پزشكي همراه بود. محققان پزشكي به مطالعه‌ي سلامت از‌انديشه متخصصين ويژگي‌هاي فردي، رفتارهاي فيزيولوژي، رژيم غذايي، ورزش و ژن‌ها عادت كرده‌اند و اهميتي به فرهنگ نمي‌دهند. ولف و برون مجبور بودند جامعه‌ي پزشكي را متقاعد كنند درك جامع از سلامت به نگاهي جمعي و مطالعه خانواده و جامعه و فرهنگ نياز دارد.

در همين زمينه، جزوه رايگان «از ما بهتران» (استثنايي‌ها)، نوع ديگري از جزوه رايگان‌هاي موفقيت است. اكثر داستان‌هاي موفقيت روي ويژگي فردي افراد تمركز دارند؛ مانند هوش، استعداد، اخلاق كاري و ثبات قدم. بااين‌حال، ولف و برون در اين جزوه رايگان تلاش مي‌كنند فراتر از نگاه فردي موفقيت را ازطريق عوامل بيروني و جامعه مطالعه كنند.

از انديشه متخصصينات مالكوم گلَدوِل، براي آنكه بدانيم چه چيزي سبب موفقيت افراد موفق شده است، بايد تمركز خود را روي عادت و اخلاق و نحوه‌ي زندگي‌كردن و اجتماع آن‌ها بگذاريم، نه محل تولد، فرهنگ، خانواده، طرز‌ تربيت و جزئيات اين‌چنيني. گلَدوِل در‌ادامه‌ي جزوه رايگان، اسرار زندگي مهندسان نرم‌افزار ثروتمند را برايمان آشكار مي‌كند. او مي‌گويد براي تبديل‌شدن به فوتباليست موفق چه ابزاري لازم است و چگونه گروه بيتلز موفق شدند عنوان بزرگ‌ترين گروه راك تاريخ را از‌آنِ خود كنند. او مي‌گويد: «انسان‌هاي بزرگ بسياري هستند كه مي‌توان زندگي و پشتكارشان را الگو قرارداد و موفق شد و حالا نوبت موفقيت شما است.»

همچنين، مالكوم گلَدوِل ادعا مي‌كند دستيابي به موفقيت تا حد زيادي به غنيمت‌شمردن فرصت‌ها و زماني بستگي دارد ‌كه فرد روي عمل مدانديشه متخصصين صرف مي‌كند. گلَدوِل معتقد است براي رسيدن به تخصص كامل در هر كاري، ۱۰،۰۰۰ ساعت تمرين مؤثر لازم است. اين سخن گلَدوِل به بسياري آرامش‌خاطر مي‌دهد؛ چراكه شايد با دانستن اين اصل كمتر غصه‌ي شكست‌هايمان را بخوريم و باور كنيم اگر به‌اندازه‌ي كافي تلاش و تمرين كنيم، موفقيتمان حتمي است. بايد دائما با خود بگوييد: «اگر مي‌خواهم عملكرد بهتري داشته باشم، تنها ساعات بيشتري بايد تمرين كنم.»

ما خود را به اين باور عادت داده‌ايم كه انسان‌هاي بزرگ و موفق همگي خود‌ساخته هستند و اگر به قله‌ي موفقيت رسيده‌اند، قدرت و توانايي منحصربه‌فردي داشته‌اند كه نصيب هركسي نمي‌شود. اين فكر وجدان ما را آسوده مي‌كند. اگر نتوانستيم عملكرد موفقي داشته باشيم، چه كسي مي‌تواند ما را سرزنش كند؟ شايد بسياري از افراد به خود بگويند افراد موفق همگي ويژگي خاصي دارند كه ما از آن محروم هستيم؛ پس طبيعي است نتوانيم مانند آن‌ها باشيم. گلَدوِل مي‌گويد وقت آن رسيده تا اين فكرها را دور بريزيد. شايد هرگز نتوانيم بيل گيتس باشيم؛ اما مي‌توانيم هم خودمان باشيم و هم موفق.

مرجع متخصصين ايران

نويسنده در بسياري از قسمت‌هاي جزوه رايگان به اين نكته اشاره مي‌كند كه داشتن تصوير ناقصي از موفقيت و توصيف موفقيت افراد موفق تنها براساس ويژگي‌هاي شخصيتي، مثل آن ‌است كه بلندي درخت بسيار بلندي را فقط وابسته به دانه‌ي كاشته‌شده‌ي آن بدانيم. البته دانه مهم است؛ اما دسترسي كافي به نورخورشيد و آب و خاك حاصل‌خيز نيز اهميت دارد. حتي بخت‌واقبال هم به درخت كمك مي‌كند تا از بيماري‌ها و آفات و قاچاقچيان چوب در امان باشد.

در جزوه رايگان استثنايي‌ها، به اين نتيجه مي‌رسيم كه فقط مطالعه ويژگي‌هاي فردي براي موفقيت اشتباه است. افراد موفق مي‌توانند از فرصت‌هاي مغتنمي بهره‌مند شوند كه محيط، جامعه، ارث، بخت‌واقبال و ساير مزاياي پنهان برايشان فراهم مي‌كنند. بسياري از اين مزايا از انديشه متخصصين پنهان هستند و به‌طور گسترده درك‌كردني نيستند و بسياري از آن‌ها اتفاقي توزيع مي‌شوند. بااين‌حال با درك اين عوامل، مي‌توانيم آن‌ها را در مدرسه‌ها، سازمان‌ها، زندگي خود و كودكانمان مهندسي كنيم و فرصت موفقيت را در‌دسترس همه‌ي افراد قرار دهيم.

درباره‌ي نويسنده و ناشر جزوه رايگان

جزوه رايگان «از ما بهتران؛ داستان موفقيت» اثر پرفروش نيويورك‌تايمز و سومين اثر ناداستان مالكوم گلَدوِل است. مالكوم گلَدوِل در اين جزوه رايگان سعي مي‌كند عواملي را مطالعه كند كه به دستيابي فرد به درجات عالي موفقيت كمك مي‌كنند. مالكوم گلَدوِل نويسنده‌ي آثاري چون «نقطه‌ي ‌اوج»، «آنچه آن سگ ديد»، «پلك‌زدن» و «داوود و جالوت» است. او مدير صنايع پوشكين است؛ شركتي كه در زمينه‌ي توليد محتواي صوتي فعاليت و پادكست‌هايي توليد مي‌كند كه در آن‌ها تاريخ و مسائلي واكاوي مي‌شوند كه سال‌ها دچار سوء‌تعبير بوده‌اند.

مالكوم گلَدوِل جزوه رايگان «از ما بهتران؛ داستان موفقيت» را با عنوان كامل انگليسي Outliers the Story of Success در سال ۲۰۰۸ نگاشت و انتشارات Little, Brown and Company آن را منتشر كرد. در ايران، انتشارات نوين اين جزوه رايگان را با عنوان «از ما بهتران: داستان موفقيت» و با ترجمه‌ي حامد رحمانيان در ۳۴۵ صفحه منتشر كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات