معرفي جزوه رايگان «چك‌ليست استارتاپ؛ ۲۵ گام براي يك استارتاپ مقياس‌پذير با رشد سريع»

سه‌شنبه ۲ دي ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جزوه رايگان چك‌ليست استارتاپ ۲۵ گام براي كسب‌و‌‌كار مقياس‌پذير با رشد سريع را براي آن دسته از افرادي به‌سادگي شرح مي‌دهد كه از جزوه رايگان‌هاي موفقيت در كسب‌وكار خسته‌ و نااميد‌ شده‌اند.
تبليغات

جزوه رايگان چك‌ليست استارتاپ در اجتناب از اشتباهات كمك مي‌كند و شما را در زمينه‌ي كسب‌وكار، حتي ۱۰۰۰ درصد هوشمندتر مي‌كند و ارتقا مي‌بخشد. چك‌ليست درواقع فهرستي از نكته‌ها، سؤال‌ها، فعاليت‌ها يا ويژگي‌ها است كه هر فعاليت را به كارهايي خُردتر تقسيم مي‌كند. هدف از استفاده از چك‌ليست اين است مطمئن شويم هيچ‌يك از جزئيات فعاليت فراموش نشده و به‌شكل استاندارد و با ترتيب درست و منطقي انجام شده است.

در جزوه رايگان معرفي جزوه رايگان «چك‌ليست استارتاپ؛ ۲۵ گام براي يك استارتاپ مقياس‌پذير با رشد سريع»، براي آن دسته از افرادي كه از جزوه رايگان‌هاي موفقيت در كسب‌وكار خسته‌ و نااميد‌ شده‌اند، حداقل يك فصل وجود دارد كه مي‌تواند به‌طور چشمگيري مسير موفقيت و شادي آن‌ها را تغيير دهد.

نويسنده در اين جزوه رايگان، توضيح مي‌دهد چگونه زماني‌كه كسب‌وكارتان فقط ايده‌اي خام است، به آن برسيد و آن را پرورش دهيد. همچنين، تلاش مي‌كند ياد دهد چگونه برنامه و طرح را توسعه دهيد و محصولتان را در بازار ارزيابي كنيد، چگونه و چه زماني استعداد مناسب را استخدام كنيد و چگونه درباره‌ي تقسيم‌بندي حقوق و پاداش فكر كنيد.

نويسنده جزوه رايگان شما را ميان وظايف مختلف اداري مي‌برد كه مي‌تواند خسته‌كننده به‌انديشه متخصصين برسد؛ اما توجه به آن‌ها، از اشتباه‌هاي بزرگي در آينده مانع مي‌شود. نويسنده در جزوه رايگان چك‌ليست استارتاپ، تلاش مي‌كند چگونگي رو‌به‌رو‌شدن با جمع‌آوري پول و سرمايه‌گذاران و منابع مختلف پول براي استارتاپ را مشخص كند. افزون‌براين، ۲۵ گام براي كسب‌وكار مقياس‌پذير با رشد سريع را بيان مي‌كند. ديويد اس. رز اين جزوه رايگان را نوشته است و مانند مشاوري دلسوز، شما را در مسير راه‌اندازي استارتاپ و جذب سرمايه و داشتن خروجي موفق راهنمايي مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران

معرفي جزوه رايگان چك‌ليست استارتاپ

كارآفرين‌بودن يكي از راه‌هاي برتر براي ايجاد جهاني بهتر است. ساخت شركت با روش درست، محصولات، مأموريت و ساختار عالي، ظرفيت انساني را آزاد مي‌كند و امكان مي‌دهد تأثيري بسيار و فوري و گسترده بر جامعه‌ي خود بگذاريد. بسياري از ما ممكن است در طول دوران زندگي‌اش، كسب‌وكارهايي راه‌اندازي كرده باشيم. شروع شركت عالي بسيار فراتر از ايده‌اي عالي است. هزاران كار وجود دارند كه در مسير كسب‌وكارشان ممكن است آن‌ها را انجام دهيد و به‌طور‌ناخواسته موفقيتتان را كاهش دهند.

اين جزوه رايگان كمك خواهد كرد تا برخي از عواملي را شناسايي كنيد كه موجب پيشرفت يا شكستتان مي‌شوند. ديويد اس. رز تمام مطالب مطرح‌شده در جزوه رايگان را در طول چندين سال و در هزاران شركت ديده است و پس‌از‌آن، براي استفاده‌ي بهينه‌ي بقيه ماهيت آنچه را به‌صورت چكيده درآورده كه براي موفقيت لازم است.

با مطالعه‌ي جزوه رايگان چك‌ليست استارتاپ (The startup checklist)، به ديدي كلي از مسير خلق كسب‌وكار دست پيدا مي‌كنيد و گام‌به‌گام مي‌آموزيد چگونه بايد از هر مرحله عبور كنيد تا در اين راه دچار اشتباهات بزرگ نشويد. بيشتر كارها مانند رانندگي و سخنراني، در زندگي ما وجود دارند كه با تجربه و در طول زمان بر آن‌ها تسلط پيدا مي‌كنيم؛ اما گاهي آن‌قدر فرصت نداريم تا زمان زيادي به كاري اختصاص دهيم كه هر ثانيه‌ي آن ارزشي طلايي براي ما داشته باشد. كافي است براي انجام چنين كاري چك‌ليست داشته باشيد تا با مطالعه دقيق آن، بتوانيد به نتيجه‌اي موفقيت‌آميز دست پيدا كنيد.

علاقه‌مندان به كارآفريني ايده‌هاي زيادي در ذهن دارند؛ اما سؤال مهم اين است: از بين اين ايده‌ها، كدام‌‌يك مي‌تواند مبناي استارتاپ و كسب‌و‌كار جديد با سودآوري پايدار باشد؟ اغلب افراد دقيق و واضح نمي‌دانند بايد از كجا آغاز كنند تا در اين مسير پر‌پيچ‌و‌خم با بن‌بست رو‌به‌رو نشوند. جزوه رايگان چك‌ليست استارتاپ، جزو جزوه رايگان‌هاي پرفروش‌ نيويورك‌تايمز، به سه بخش اصلي تقسيم شده است:

  • بخش اول جزوه رايگان نحوه‌ي پرورش ايده را به مخاطب يادگيري مي‌دهد تا بتواند با شناخت دقيقي از مراحل انجام كار، ايده‌ي خود را به محصولي باارزش تبديل كند.
  • بخش دوم جزوه رايگان به ايجاد شخصيت حقوقي براي هر استارتاپ و چگونگي انجام مراحل قانوني و اداري آن اشاره كرده است.
  • بخش سوم بيشتر روي مباحث مالي كسب‌وكار، از‌جمله راهكارهاي جذب سرمايه و حقوق صاحبان سهام و خروج موفق متمركز است.

منابع بسياري در اين جزوه رايگان معرفي شده است تا با استفاده از آن‌ها، بتوانيد ايده‌ي خامتان را به محصولي موفق تبديل كنيد و كسب‌وكارتان را به‌سرعت رشد دهيد. همچنين، ديويد اس. رز در اين اثر مي‌كوشد براي افراد ناآشنا با استارتاپ‌ها، ديدي كلي و نقشه‌ي راه فراهم كند. اين بدان‌معني نيست كه با خواندن اين جزوه رايگان مي‌توانيد دانش راه‌اندازي استارتاپ را كسب كنيد؛ بااين‌حال، با دانش به‌دست‌آمده مي‌توانيد روي هر قسمت كه احساس نياز مي‌كنيد، دقيق‌تر شويد و كتب بيشتري مطالعه كنيد تا به زبان مشتركي با استادان و مشاوران كسب‌و‌كار به‌منظور بهره‌گيري از دانش آن‌ها، دست پيدا كنيد.

هر كسب‌وكار براي اجراي ايده ايجاد مي‌شود. نداشتن تصوير واضح از اين ايده بي‌شك به سردرگمي بسياري منجر خواهد شد. وقتي عمده‌ي فعاليت‌هاي كسب‌وكارتان را براي تصحيح ايده‌ي خود صرف مي‌كنيد، بايد چيزي به‌عنوان هسته‌ي اصلي وجود داشته باشد؛ در‌غير‌اين‌صورت چيزي براي اصلاح نخواهيد داشت. به‌طور‌خاص، در ابتدا ضروري است تمايز مفهوم كسب‌وكار را از مفهوم محصول تشخيص دهيم.

بد نيست بدانيد كه ايده‌اي جديد و جذاب براي ويجت يا اپليكيشن يا وب‌سايت داشته باشيم؛ اما مهم‌تر اين است كه بدانيد آن محصول چه ارزشي به كدام مشتري ارائه مي‌كند و چه كسي مايل است براي توسعه‌ي كارتان پول پرداخت كند. در اين مرحله، به طرح كسب‌وكار كامل نيازي نداريد؛ اما بايد بتوانيد درباره‌ي كارتان توضيح دهيد و چرايي آن را بدانيد. اين همان مفهوم كسب‌وكارتان است.

هنگامي‌كه مفهوم كسب‌وكار خود را به‌تصوير كشيديد، وقت خود را براي دريافت پيش بازخورد سرمايه‌گذاري بايد صرف كنيد. براي مثال، ايده‌ي اوليه‌تان را با متخصصان مطرح كنيد تا ببينيد درباره‌ي آن چه فكر مي‌كنند و درواقع كاري كه انجام مي‌دهند، اين است كه ارزيابي واقعي مي‌دهند تا ببينيد آيا ايده‌‌تان انديشه متخصصين افرادي كه صنعت مد‌انديشه متخصصينتان را مي‌شناسند، جلب مي‌كند يا خير.

هرآنچه به شما مي‌گويند، لاخبار تخصصيا براي حمايت از ايده‌ي شما نبايد باشد؛ اما كاملا به آن بايد توجه كنيد. گاهي نگاه خلاقانه‌ي خارج از بازار مي‌تواند باعث ايجاد جهش مفهومي در آن صنعت شود. اگر پيش از شروع كار بفهميد ايده‌‌تان چند بار امتحان شده و موفق نبوده است، بهتر از اين است كه بعد از دو سال بفهميد تلاشتان بي‌ثمر است و آب در هاون كوبيده‌ايد.

مرجع متخصصين ايران

بخشي از جزوه رايگان چك‌ليست استارتاپ

كارآفرينان از زماني‌كه اولين تاجر فينيقي‌هاي اولين كشتي خود را بيش از پنج‌هزار سال قبل خريد، بدون خواندن جزوه رايگان‌هاي يادگيريي شروع به كار و راه‌اندازي كسب‌وكار كردند. براي كساني كه راهنمايي مي‌خواهند، آمازون خوشحال خواهد شد كه هركدام از ۹۳۰،۲۱۰ جزوه رايگانش را با نام «شروع كسب وكار» به شما بفروشد كه ازقضا بسياري از آن‌ها بسيار مفيدند؛ پس چرا نياز به جزوه رايگان استارتاپ ديگري وجود دارد؟

شايد به اين دليل فكر مي‌كند و بدان متعهد است كه جزوه رايگان براي نوع بسيار خاصي از راه‌اندازي كسب‌وكار طراحي شده است و براي كارآفريني كه به ايجاد كسب‌وكار مقياس‌پذير با رشد سريع كه براي قرن بيست‌ويكم طراحي شده باشد. كسب‌وكاري كه به‌خوبي كاركنان را استخدام مي‌كند، گزينه‌هاي سهام منتشر و پول از سرمايه‌گذاران خارجي جمع‌آوري مي‌كند و به‌سرعت رشد مي‌كند و در‌نهايت، يا با شركتي بزرگ‌تر ادغام يا از‌طريق عرضه‌ي اوليه عمومي مي‌شود. البته به‌انديشه متخصصين مي‌رسد شروع چنين كسب‌وكاري روزبه‌روز پيچيده‌تر مي‌شود؛ زيرا اشتباهات كوچك حتي در ابتداي كار، مي‌تواند اشكالاتي در هر مرحله از طول مسير ايجاد كند.

ديويد اس. رز مي‌گويد:

بيش از ۴۵ سال است كه به‌عنوان كارآفرين سريالي، شركت‌هايي راه‌اندازي و به‌عنوان سرمايه‌گذار فعال شخصا بيش از صد نفر ديگر را تأمين مالي كرده‌ام و به آن‌ها مشاوره داده‌ام. من بنيان‌گذار و مدرس يا مشاور بسياري از برنامه‌هاي يادگيري كارآفريني پيشرو در آمريكا بوده‌ام و به‌عنوان بنيان‌گذار و مديرعامل شركت Guest از تجربه‌اي آموخته‌ام كه ابزارهاي استفاده‌شده‌ي بيش از نيم‌ميليون استارتاپ در سراسر دنيا فراهم كرده‌اند. همچنين، به بيش از چهارهزار سؤال از كارآفرينان مشتاق در ‌Quora، سايت پرسش و پاسخ الكترونيك، جواب داده و درباره‌ي همه انواع اشكالات آن‌ها شنيده‌ام.در طول مسير، از همان ابتدا ياد گرفتم اشكالات مي‌توانند به‌سرعت با شروع اولين قدم اشتباه رشد كنند. دامنه‌ي آن‌ها از مسائل بنيادي (شروع كسب‌وكاري كه منطقي نيست) تا مسائل آزاردهنده (برخورد با افرادي كه منافعشان با شما متفاوت است) تا مسائل غم‌انگيز (تخصيص عدالت و حقوق اشتباه در ابتدا كه هرگز نمي‌تواند درست باشد) تمام مسير را تا شرايط واقعا پرهزينه دربر‌ مي‌گيرد.
مرجع متخصصين ايران

اين جزوه رايگان به‌عنوان چك‌ليست تك‌مرحله‌اي براي راه‌اندازي درست در انديشه متخصصين گرفته شده است. نويسنده فرض مي‌كند درباره‌ي كسب‌وكار دانش قبلي نداريد و فقط تمايلي قوي براي ايجاد چيزي جدي و بزرگ را داريد. بااين‌حال، مي‌خواهيد اين كار به مؤثرترين و كارآمدترين و ارزان‌ترين راه ممكن انجام شود. نويسنده مي‌گويد هدفش اين است كه در سراسر فرايند در‌كنارتان راه برود و پس‌زمينه‌هايي فراهم كند كه براي فهميدن چراها در‌كنار چه چيزها و چگونه‌ها نياز داريد.

او به شما گام‌به‌گام وظايف عملي بنيادي را براي شروع سرمايه‌گذاري با رشد زياد شرح مي‌دهد. همچنين، شما را با آخرين ابزارهاي الكترونيكي آشنا مي‌كند كه باعث صرفه‌جويي در زمان و پولتان مي‌شوند. او به شما جزوه رايگان‌هاي استانداردي معرفي مي‌كند كه بايد در جزوه رايگانخانه‌ي هر كارآفريني وجود داشته باشد و از پشت‌ِ پرده زير چشمي نظاره‌گر شما خواهد بود. بنابراين، مي‌توانيد بفهميد سرمايه‌گذاران بالقوه‌اي كه در انديشه متخصصين دارند بودجه‌ي راه‌اندازي كارتان را فراهم سازند، چه تفكري دارند.

بنجامين فرانكلين مي‌گويد: «تجربه يك مدرسه‌اي گران‌ارزش است؛ اما احمق‌ها از هيچ راه ديگري ياد نمي‌گيرند.» ديويد اس. رز، نويسنده‌ي جزوه رايگان چك‌ليست استارتاپ، نيز تلاش مي‌كند با سپري‌كردن يك دوره‌‌ي زندگي دردناك با يادگيري از تجربه‌هاي خود، زماني را كوتاه كند كه نياز داريد در اين مدرسه‌ي گران‌ارزش بگذرانيد.

بسياري از مباحثه‌هاي اين جزوه رايگان مربوط به ثبت شركت و برنامه‌هاي اختيار سهام و چك‌ليست شرايط، به‌طور‌خاص به شركت‌هاي آمريكايي مرتبط مي‌شود. ايالات متحده تاريخچه‌اي طولاني در حمايت از كارآفريني و قانون پايدار شركت‌ها و اكوسيستمي قوي از سرمايه‌گذاران دارد كه صندوق‌هاي مقياس‌پذير و شركت‌هاي با رشد چشمگير را تأمين مالي مي‌كنند. درواقع، هر ساله كسب‌وكار آمريكايي و سرمايه‌گذاران خطرپذير بيش از پنجاه‌ميليارد دلار در كسب‌وكارهاي در مراحل اوليه سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

ازآنجاكه ايالات متحده ساختاري استاندارد براي سرمايه‌گذاري در مراحل اوليه دارد (به‌طور نسبي) و سرمايه‌گذاران آمريكايي با آن آشنا هستند و فرصت‌هاي محلي براي سرمايه‌گذاري‌هاي مراحل اوليه وجود دارد (هر ساله بيش از هفتصدهزار كارفرماي ثبت‌شده در ايالات متحده تأمين مالي مي‌شوند)، اكثر سرمايه‌گذاران كسب‌وكار آمريكايي عمدتا در داخل كشور سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

براي آن‌ها اشكالات سرمايه‌گذاري بين‌المللي به اشكالات و ناآگاهي از شرايط معاملات در ساير كشور‌ها نمي‌ارزد. به‌همين‌دليل، بسياري از بنيان‌گذاران بين‌المللي علاقه‌مند به نزديك‌شدن به بازار سرمايه‌گذاران ايالات متحده درانديشه متخصصينگرفتن سرمايه‌گذاري خود در ايالات متحده را شروع و سپس عمليات كسب‌وكار را در كشور خودشان به‌عنوان شركتي تابعه از شركت تأسيس‌شده در ايالات متحده اداره مي‌كنند. اين امر براي سرمايه‌گذاران آمريكايي به همان اندازه آسان است كه گويي اين شركت شركتي داخلي است كه شهروندي آمريكايي تأسيس كرده.

«چك‌ليست استارتاپ؛ ۲۵ گام براي يك كسب‌وكار مقياس‌پذير با رشد سريع» مانند مشاوري دلسوز شما را در مسير راه‌اندازي استارتاپ و جذب سرمايه و خروج موفق راهنمايي خواهد كرد. خواننده با مطالعه اين جزوه رايگان، به ديدي كلي از مسير خلق كسب‌وكار دست پيدا مي‌كند و گام‌به‌گام مي‌آموزد چگونه بايد از هر مرحله عبور كند تا در اين راه دچار اشتباهات بزرگ نشود.

مرجع متخصصين ايران

در مورد نويسنده و ناشر جزوه رايگان

اين جزوه رايگان حاصل تجربيات ديويد اس. رز (David S Rose)، كارآفرين سريالي با تجربه‌ي سرمايه‌گذاري روي بيش از صد استارتاپ است. نشريه‌ي فوربس از ديويد اس. رز به‌عنوان «فرشته‌ي بزرگ نيويورك» ياد كرده است. در سال ۲۰۱۶، انتشارات ويلي، اين جزوه رايگان را با نام كامل The Startup Checklist: 25 Steps to a Scalable, High-Growth Business منتشر كرد.

در ايران نيز، انتشارات نوين آن را با عنوان «چك‌ليست استارتاپ؛ ۲۵ گام براي يك استارتاپ مقياس‌پذير با رشد سريع» و ترجمه‌ي پدرام فرزين و حسين سراي‌لو در ۳۴۸ صفحه به بازار عرضه كرده است. پدرام فرزين در دانشگاه تهران MBA خوانده و بيش از چهار سال است كه در حوزه‌ي استارتاپ‌ها فعاليت‌هاي مشاوره‌اي انجام مي‌دهد و كارگاه برگزار مي‌كند. او كارگاه‌هاي طراحي ارزش پيشنهادي و توسعه‌ي مشتري و رهبري و رشد استارتاپ را در دانشگاه‌هاي شريف، تهران، اميركبير و الزهرا برگزار كرده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات