معرفي جزوه رايگان «دره موفقيت»

سه‌شنبه ۹ دي ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
«دره موفقيت» اثر ست گودين درباره‌ي موضوع مهم «جا‌زدن» است. باور كنيد يا نه، جازدن گاهي استراتژي و راه‌حلي هوشمندانه براي مديريت زندگي و كار شما است؛ هر چند گاهي مي‌تواند دقيقا بدترين كار ممكن باشد.
تبليغات

جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت» (The Dip) كه در ايران به‌اشتباه با اسم «شيب» شناخته مي‌شود، نوشته‌ي ست گودين (Seth Godin) است كه جزوه رايگاني كوتاه درباره‌ي موضوعي مهم محسوب مي‌شود. حتما بسياري از شما در بسياري از نقاط زندگي خود، حس تسليم‌شدن و جازدن را تجربه كرده‌ايد. 

راهي بسيار ساده براي گفتن تفاوت برنده‌ها و بازنده‌ها وجود دارد: برنده‌ها علاوه‌بر باهوش و متمركز و سخت‌كوش بودن، جا‌‌زننده‌اي قهار نيز هستند. آن‌ها بسيار زياد جا مي‌زنند، با اين تفاوت كه اين كار را درست در زمان و مكان مناسب انجام مي‌دهند. در ابتدا، وقتي كاري را براي اولين‌بار شروع مي‌كنيد، جذاب و سرگرم‌كننده‌ به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. در اين مسير، ممكن است حتي بازخوردهاي مثبتي نيز از مردم اطراف خود بگيريد. در چند روز و هفته‌ي بعد از آن، يادگيري سريعي كه تجربه‌اش كرده‌ايد، كمك مي‌كند ادامه‌ دهيد. فارغ از اينكه آن موضوع جديد دقيقا چيست، شما حالا به‌راحتي درگير آن شده‌ايد.

«دره‌ي موفقيت» دقيقا در همين زمان اتفاق مي‌افتد و مسير طاقت‌فرساي طولاني بين نقطه‌ي شروع و موفقيت است. اين مسير در‌واقع ميان‌بر است؛ چون شما را سريع‌تر از هر مسير ديگري به مقصد مدانديشه متخصصين مي‌رساند. «دره‌ي موفقيت» تفاوت بين تكنيك آسان و راحت فردي مبتدي و رويكرد مفيدتر فردي متخصص و تقابل بين بخت‌واقبال و دستاورد واقعي است.

مرجع متخصصين ايران

معرفي جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت»

ست گودين در جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت»، از عناوين پرفروش نيويورك تايمز و وال استريت ژورنال، درباره‌ي مفهوم بااهميت «جازدن» مباحثه مي‌كند. در اين اثر، گودين ادعا مي‌كند گاهي جازدن استراتژي مفيد و راهي زيركانه محسوب مي‌شود و به‌كمك آن مي‌توانيد زندگي و كار‌هايتان را برنامه‌ريزي و مديريت كنيد. اغلب در جزوه رايگان‌ها و نشريه‌ها و ساير رسانه‌ها و شايد حتي از طرف نزديكانمان شنيده‌ايم كه «جازدن» كار نادرستي است و همواره با تمام تلاش و در هر شرايطي بايد ادامه داد. باوجوداين، ست گودين (Seth Godin) با اين توصيه‌ها مخالف و معتقد است «جازدن» كاري است كه بايد فراوان انجام شود، فقط در مكان و زمان مناسب خود.

جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت» موضوع بسيار مهمي را مطرح مي‌كند: چه زماني بايد از كاري دست بكشيم و چه زماني ادامه دهيم. بسيار مهم است اين موضوع دقيقا همان‌طور‌كه بايدوشايد، درك شود. با شنيدن كلمه‌ي «دره» چه چيزي به ذهنتان خطور مي‌كند؟ «سرازيري بسيار زياد كه بعد از آن دوباره به سربالايي مي‌رسيم»، اين جمله مفهوم كامل نام جزوه رايگان است؛ دره‌اي كه فاصله‌ي شما تا موفقيت است و اگر در مسيرتان استمرار داشته باشيد، با سفت‌كردن بند‌هاي كفش خود از اين دره بايد گذر كنيد و به طرف ديگر آن برسيد. ست گودين نشان مي‌دهد دره‌‌ي موفقيت گذرگاهي طويل و طاقت‌فرسا از نقطه‌ي آغاز تا نقطه‌ي موفقيت است؛ گذرگاهي كه در‌واقع ميان‌بر است؛ زيرا سريع‌تر از هر راه ديگري شما را به موقعيت دلخواهتان مي‌رساند.

شايد همه‌ي ما در دوراهي‌هاي سردرگم‌كننده‌ و وضعيتي قرار گرفته باشيم كه بين «ترك‌كردن» و «ماندن و جنگيدن» دچار شك شده‌ايم. اينكه بدانيم دقيقا كِي كاري كه به بن‌بست رسيده، ترك و شكست را قبول كنيم و كِي با اراده و پشتكار به راهمان ادامه بدهيم، يعني چندين قدم به موفقيت و كامروايي نزديك شده‌ايم. در جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت»، گودين به‌طورخلاصه به ما ياد مي‌دهد كِي كار را رها كنيم و كِي با ادامه‌ي كار به موفقيت و پيروزي برسيم.

بخشي از جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت»

«دره‌ي موفقيت» انعطاف‌پذير است. اين دره به تلاش‌هاي شما وابسته است و به آن پاسخ مي‌دهد. درواقع، احتمال آن زياد است كه عملكرد‌هاي راديكالي شما، «دره‌ي موفقيت» را بسيار تندتر يا بهتر كند؛ اما هدف اين است كه براي رسيدن به بهترين حالت تلاش كنيم.

زماني‌كه فشار آن‌قدر زياد مي‌شود كه آماده‌ي جازدن مي‌شويد، ‌خودتان را در وضعيتي مي‌بينيد كه گويا چيزي براي از‌دست‌دادن برايتان باقي نمانده است. بديهي است كسي كه چيزي براي از‌دست‌دادن ندارد، قدرت بسيار كمي نيز دارد. مي‌توانيد به‌سمت‌ شكست برويد يا توانايي‌ خود را بيازماييد يا از گزينه‌هاي جايگزيني بهره ببريد كه تا‌به‌حال از آن‌ها استفاده نكرده‌ايد‌. به‌عبارت‌ديگر، به قلب اشكال رخنه كنيد و آن‌قدر اين كار را انجام دهيد تا آن را پست‌سر بگذاريد.

ديويد متوجه شد در شركتي كه سال‌ها برايش كار مي‌كند، با بن‌بست مواجه شده‌ و آماده‌ي جازدن است. رئيس ديويد بسيار بداخلاق بود و براي كارهايش ارزشي قائل نمي‌شد و آن را به ارزش‌ها و راخبار تخصصيه‌ي شخصي ديويد اضافه نمي‌كرد؛ به‌همين‌دليل، ديويد روزبه‌روز بيشتر به‌سمت شكست مي‌رفت. او سرانجام تصميم گرفت با رئيسش و ديگران مقام‌هاي عالي‌رتبه‌ي شركت ملاقات كند.

ديويد با آرامش اشكالش را توضيح داد و گفت متوجه شده است در‌صورت ادامه‌يافتن اوضاع به‌همين‌ترتيب به‌زودي جا مي‌زند؛ اما آن‌قدر شركت را دوست دارد كه به‌دنبال راه‌حل جايگزين مي‌گردد. بدين‌ترتيب، وي با ارتقاي شغلي بيرون آمد و با چالش و رئيس‌ جديدي رو‌به‌رو شد. اگر ديويد اشكالش را مخفي نگه مي‌داشت، درباره‌ي اتفاقات كوتاه‌مدت نگران مي‌شد و همان روز مشخص آ‌ن‌قدر براي كناركشيدن آمادگي نداشت و هرگز اين اتفاق نمي‌افتاد. او دروغ نمي‌گفت؛ زيرا واقعا از اين آمادگي برخوردار بود كه يا از شركت بيرون رود يا شغل جديدي در آن شركت به‌دست آورد. بدين‌ترتيب توانست دوباره خودش را وقف شركت كند و اتفاقات جديدي رقم بزند.

مرجع متخصصين ايران

موضوع اصلي جزوه رايگان كمك‌كردن به ما براي فهميدن اين موضوع است كه چه زماني بايد مسيرمان را ادامه دهيم و چه زماني بايد از ادامه‌ي مسير صرف‌انديشه متخصصين كنيم و جا بزنيم. شايد موضوع جازدن در نگاه اول تعجب‌برانگيز باشد. حتما با خود مي‌گوييد: چگونه است كه همه‌ي آدماي موفق هرروز ما را به ماندن در مسير و داشتن پشتكار تشويق مي‌كند؛ ولي نويسنده‌ي اين جزوه رايگان مي‌گويد در بعضي مسيرها بايد جا زد و عطايش را به لقايش بخشيد؟ بله، برنده‌ها هم جا مي‌زنند، تنها تفاوت آن‌ها با انسان‌هاي عادي اين است كه كِي و كجا بايد جا بزنند و كِي و كجا به مسيرشان بايد ادامه دهند.

ست گودين در جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت» با كمك قانون زيف (Zipf's Law) توضيح مي‌دهد برنده بيشتر از آنچه استحقاق دارد، جايزه مي‌گيرد. براي مثال، از دَه فيلم سينمايي با بيشترين فروش در اين ماه، فيلم اول ممكن است نزديك به پنج يا شش برابر (حتي بيشتر) فيلم دوم درآمد به‌دست آورد و بيشتر از نصف كل درآمد دَه فيلم را از‌آنِ خودش كند. اگر بيشتر دقت كنيم، مي‌بينيم خود ما نيز هميشه به برنده‌ها توجه خيلي بيشتري كرده‌ايم. كافي است خاطرات ياركشي مسابقه‌ي فوتبال يا واليبال دوره‌ي مدرسه‌ي خودمان را مرور كنيم.

در جايي از جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت»، ست گودين مي‌گويد: «هميشه تعداد كمي جا براي برنده‌ها وجود دارد؛ بنابراين، برنده‌ها كمياب هستند. كمياب‌بودن است كه آن‌ها را براي بقيه ارزشمند و جذاب مي‌كند». به‌گفته‌ي گودين، مسير موفقيت به‌هيچ‌عنوان هموار و ساده نيست و دليل آن نيز كاملا ساده و منطقي است. اگر قرار بود مسير موفقيت صاف و هموار باشد، همه موفق مي‌شدند. وقتي كه همه موفق و هم‌سطح باشند، مفهوم موفق و برنده بودن ديگر ارزش گذشته را ندارد.

جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت» ابتداي بسيار جذاب و هيجان‌انگيزي دارد. تصور كنيد تعداد زيادي جديدترين هاي فناوري اطلاعات و تكنولوژي براي ياد‌گرفتن وجود دارد و ما خود را در اين مسير جديد غرق مي‌كنيم و از آن لذت مي‌بريم. كم‌كم كه پيش مي‌رويم، مسير سخت‌تر از قبل مي‌شود و ديگر به همواري ابتداي راه نيست. اينجا است كه افراد موفق از افراد عادي شناسايي مي‌شوند. آن‌ها قبل از قدم‌گذاشتن به «دره‌ي موفقيت»، آن را ارزيابي مي‌كنند و توانايي‌ها و استعدادهايشان و هم‌خواني استعدادها با مسير پيش رو را شناسايي مي‌كنند و مهم‌تر از همه از وجود سختي‌هاي دره نيز آگاه هستند.

براي اينكه بهتر با مفهوم «دره‌ي موفقيت» آشنا شويم، ست گودين در جايي از جزوه رايگان مثالي مي‌زند كه خواندن جزوه رايگان شيمي آلي براي پزشك‌شدن نوعي دره است؛ چرا‌كه تقريبا مي‌‌توان گفت شيمي آلي به پزشك‌شدن ربطي ندارد و فقط به اين دليل در دروس رشته‌ي پزشكي قرار گرفته است كه تفاوت افراد مصمم براي پزشك‌شدن با ساير افراد فاقد پشتكار كافي براي عبور از شيب موجود در «دره‌ي موفقيت» را نشان دهد.

مفهوم دره‌ي موفقيت بهترين مفهومي است كه مي‌توان از اين جزوه رايگان آموخت. اين جزوه رايگان براي تمام كساني نوشته شده است كه به‌منظور رسيدن به موفقيت ناچار هستند از دره‌ي موفقيت عبور كنند. اگر قرار بر ساده‌بودن مسير موفقيت باشد، پس ما با ديگر افراد تفاوتي نداريم كه براي عبور از اين مسير تلاشي نكرده‌اند. نكته اينجا است: دره‌ي موفقيت مانند فيلتر عمل مي‌كند و آدم‌هاي جدي و باپشتكار را از آدم‌هايي جدا مي‌كند كه در طي‌كردن اين دره جدي نيستند.

مرجع متخصصين ايران

درباره‌ي نويسنده و ناشر جزوه رايگان

ست گودين نويسنده‌ي بيش از دوازده جزوه رايگان پرفروش است كه شيوه‌ي تفكر مردم درباره‌ي بازاريابي و رهبري و و تغيير را دگرگون كرده‌اند؛ ازجمله «بازاريابي اجازه‌اي»، «گاو بنفش»، «تمام بازارياب‌ها دروغ‌گو هستند»، «كوچك‌بودن نوع جديدي از بزرگ‌بودن است»، «دره‌ي موفقيت»، «قبايل»، «مهره‌ي حياتي» و «به جعبه دست بزن». همچنين، وي بنيان‌گذار شركت Squidoo.com و سخنراني بسيار محبوب و نويسنده‌ي يكي از وبلاگ‌هاي تجاري تأثير‌گذار جهان، يعني «SethGodin.com» است. نشر نوين جزوه رايگان «دره‌ي موفقيت» را با ترجمه‌ي علي‌رضا پير و ليلا كشاورزافشار در ۸۳ صفحه منتشر كرده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات