معرفي جزوه رايگان «راهنماي مربيگري؛ فرايندها، اصول و مهارت‌هاي مربيگري فردي»

يك‌شنبه ۱۴ دي ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جزوه رايگان «راهنماي مربيگري؛ فرايندها، اصول و مهارت‌هاي مربيگري فردي» نكات و رهنمودهاي ساده‌اي را ارائه خواهد داد كه در شيوه‌ي‌ مربيگري دلخواه به شما كمك مي‌كند.
تبليغات

احتياج به مربي يا كوچ يا حامي پديده‌اي نسبتا جديد است كه در دنياي امروز بسيار فراگير شده است. در اين روزها، داشتن مربي‌اي بسيار مفيد است كه فعاليت‌هايتان را با او به‌اشتراك بگذاريد و بتواند از شما حمايت كند. نداشتن مربي يا راهنما ممكن است باعث شود مسيري كه براي موفقيت طي مي‌كنيد، به مقصد و هدف مدانديشه متخصصينتان ختم نشود؛ چرا‌كه ما انسان‌ها كامل نيستيم و نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم به‌تنهايي و بدون راهنمايي‌هاي مربي، به تمام هدف‌هاي خود دست پيدا كنيم. اصطلاح كوچ يا مربيگري آينه‌اي بدون قضاوت و اظهارانديشه متخصصين است و فرايند مربيگري مسيري براي ارزيابي شما است تا در شرايط مختلف و متفاوت تصميمات درستي اتخاذ كنيد كه به‌نفعتان است. اين تصميم مي‌تواند يادگيري مهارت جديد يا انجام كاري براي رسيدن به نتيجه‌اي مثبت باشد.

جزوه رايگان «راهنماي مربيگري؛ فرايندها، اصول و مهارت‌هاي مربيگري فردي» جزوه رايگاني است كه با هدف ارائه‌ي راهكارها و قواعد مربيگري منتشر شده است. اين جزوه رايگان مربيگري را گفت‌وگو و تعاملي دو‌سويه ميان دو شخص توصيف مي‌كند كه در نتيجه‌ي اين گفت‌وگو، فرد مقابل تأثيرات چشمگيري در يادگيري، فهم، پيشرفت و رفتار خود خواهد پذيرفت. در جزوه رايگان راهنماي مربيگري، شما با رويكرد‌هاي مختلف مربيگري و متخصصد‌هاي آن در موقعيت‌هاي متفاوتي نظير كسب‌وكار يا زندگي شخصي آشنا خواهيد شد و تمرين‌هاي متناسب با آن را خواهيد ديد.

اين جزوه رايگان تلاش مي‌كند گوش‌دادن بدون قضاوت در قامت مربيگري را يادگيري دهد و با ارزيابي و سؤال‌كردن از فرد مقابل، بازخوردهاي مفيدي دريافت كند. مربي حرفه‌اي تلاش مي‌كند با گفت‌وگو، در طرف مقابل آگاهي و بينش ايجاد كند و گزينه‌هاي دردسترس بيشتري در‌اختيارش بگذارد تا به نتيجه‌ي دلخواه برسد. در همين زمينه، اگر مربي يا جزو مديران پرمشغله باشيد، اين جزوه رايگان راهكارهاي متعددي براي مديريت گروه‌ها دراختيارتان قرار مي‌دهد و از اين حيث، بسيار پراهميت است.

مرجع متخصصين ايران

معرفي جزوه رايگان «راهنماي مربيگري؛ فرايندها، اصول و مهارت‌هاي مربيگري فردي»

هدف اصلي جزوه رايگان راهنماي مربيگري اين است كه اصول و نكات و رهنمودهاي ساده‌اي را ارائه دهد كه در شيوه‌ي مربيگري دلخواهتان به شما كمك مي‌كند. مربيگري گفت‌وگو يا مجموعه‌اي از گفت‌وگوها ميان دو نفر است؛ اما وجه تمايز اين گفت‌وگو، تأثيرگذاري آن بر شخص مقابل است. گفت‌وگوي مؤثر مربيگري بر فهم، يادگيري، رفتار و پيشرفت فرد تأثير مي‌گذارد.

جزوه رايگان راهنماي مربيگري اصول و رويكردهاي مربيگري را توضيح مي‌دهد و نحوه‌ي متخصصد آن‌ها را در موقعيت‌هاي مختلف مربيگري، مانند مربيگري كسب‌وكار (Business Coaching) يا وضعيت كلي‌تري، مانند مربيگري در زندگي شخصي (Life Coaching) نشان مي‌دهد. اين جزوه رايگان مانند راهنما و به‌صورت كاملا عملي و اغلب در موقعيت‌هاي روزمره به يادگيري و تمرينتان كمك مي‌كند. براي كساني كه مربي هستند، اين جزوه رايگان مشابه دستورالعمل است كه نكات تازه و ايده‌هاي جالبي مطرح مي‌كند. همچنين، راهنماي مربيگري براي مديران پرمشغله شيوه‌هايي به‌منظور استفاده در گروهشان ارائه مي‌كند.

پس از اولين نگارش جزوه رايگان جولي استار در سال ۲۰۰۲، حرفه‌ي مربيگري روند بسيار هيجان‌انگيزي در پيشرفت آغاز كرد. با آگاهي مردم از تأثير و مزايا و ارزش اين نوع حمايت و پيشرفت، ميزان علاقه به مربيگري سرعت گرفته است. اكنون تمامي مربيان يا علاقه‌مندان به مربيگري به سيل عظيمي از دانش، يادگيري، همراهي و راهنمايي دسترسي دارند تا در مسيرشان به جلو بروند. همچنين، سازمان‌ها بيش‌ازپيش مربيگري را عامل مثبتي براي پيشبرد اهداف كسب‌وكار مي‌دانند. بنابراين، مربيگري ارتباط فردي و حرفه‌اي با افراد دارد؛ زيرا مربيگري برمبناي وابستگي متقابل و ذاتي انسان‌ها و نياز به همراهي از يكديگر بنا شده است. اكنون شاهديم اين حقيقت ساده مزاياي فراواني ايجاد كرده است.

اين جزوه رايگان اصول و رويكردهاي مربيگري را توضيح مي‌دهد و نحوه‌ي متخصصد آن‌ها را در وضعيت‌هاي مختلف مربيگري، مانند مربيگري تجاري در محل كار يا وضعيت كلي‌تري، مانند مربيگري در زندگي شخصي، نشان مي‌دهد. اگر در عرصه‌ي مربيگري تازه‌كار هستيد، اين جزوه رايگان راهنما به‌صورت كاملا عملي و اغلب در موقعيت‌هاي روزمره، به يادگيري و تمرينتان كمك مي‌كند. همچنين، براي مربيان حرفه‌اي نكات تازه و ايده‌هاي جالبي مطرح و براي مديران پرمشغله، شيوه‌هايي براي استفاده در گروهشان ارائه مي‌كند. از ياد نبريد براي استفاده از ايده‌هاي اين جزوه رايگان، نيازي نداريد مربي باشيد؛ حتي اگر در موقعيتي هستيد كه مي‌توانيد ازطريق يادگيري به ديگران كمك كنيد تا تغيير كنند، اين جزوه رايگان برايتان مفيد خواهد بود.

فعاليت كوچينگ يا مربيگري تركيبي از رفتارها و فنون و شيوه‌هايي است كه مي‌دانيم در نتايج كار فرد اثرگذار هستند. به‌طور مثال حين گفت‌وگو، مربيان به‌خوبي گوش مي‌دهند و سؤال مي‌كنند و چالش يا مشاهدات سازنده‌اي را ارائه مي‌دهند و بازخوردهاي مفيدي مطرح مي‌كنند. هر فرد مي‌تواند هدف خاص يا موضوع دلخواه يا تصوري از سبك زندگي كلي دلخواهش داشته باشد. مربيان تأثيرگذار به گفت‌وگوهايي كمك مي‌كنند كه آگاهي و بينش و گزينه‌هاي دردسترس فرد را در هر وضعيتي افزايش مي‌دهد. در مقام مربي، ارتقاي مهارت‌هاي ما چالش ارزشمندي است كه ابتدا با خودمان آشنا مي‌شويم تا ديگران را بهتر درك و همراهي كنيم. در دنيايي كه بسياري از ما با پيچيدگي و اشكالات فزاينده و اهداف و رؤياها و تمايلات مختلفي رو‌به‌رو هستيم، مربي قوي مي‌تواند واقعا به بهبود زندگي ما كمك كند.

در اين جزوه رايگان، ساختار طبيعي گفت‌وگوي مربيگري ارائه شده تا در انجام صفر تا صد مكالمات موفقيت‌آميز به شما كمك شود. همچنين، نكات متخصصدي در زمينه موانع و اشكالات غيرمنتظره‌اي ارائه شده كه ممكن است از مربيگري در سطح عالي مانع شوند. افزون‌براين در اين جزوه رايگان براي طراحي برنامه‌ي مربيگري چندجلسه‌اي، مراحل معمول و گام‌به‌گام تمرين مربيگري خواهيد يافت.

حين مطالعه، با نكات ريزي مواجه خواهيد شد كه به يادگيري و تمرينتان كمك مي‌كنند و استفاده از آن‌ها موجب افزايش خودآگاهي و توانايي‌تان در كمك به ديگران مي‌شود. اين نكات عبارت‌اند از: سؤالات ارزيابي كه با كمك آن‌ها مي‌توانيد ايده‌ها را به موقعيت خود ارتباط دهيد و با مطالعه آن‌ها به بينش شخصي برسيد؛ چك‌ليست‌ها كه خلاصه‌اي سريع از نكات براي تضمين يادگيري‌تان هستند و به يادآوري مطالب به شما در مراجعات آينده نيز كمك مي‌كنند؛ مثال‌هاي تخيلي نويسنده كه براي نشان‌دادن اصول يا ايده‌ها هستند؛ تمرين‌هاي دوره‌اي و نكات و راهنمايي‌ها يا توصيه‌هايي در زمينه‌ي نكات مهم. همچنين جعبه‌ابزار مربي همراه‌ با نسخه‌ي الكترونيك كه در انتهاي جزوه رايگان گنجانده شده است، به پرورش مهارت‌هايتان در عرصه‌ي مربيگري كمك خواهد كرد. راهنماي مربيگري به زبان‌هاي متعددي ترجمه شده است و به‌طورگسترده‌اي به رشد مربيگري كمك مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران

بخشي از جزوه رايگان «راهنماي مربيگري؛ فرايندها، اصول و مهارت‌هاي مربيگري فردي»

يكي از نكات ناخوشايند اين است كه شايد علاقه‌ي زيادي به مراجع نداشته باشيد. يادتان باشد ما انسان‌ها ذاتا به قضاوت ديگران ميل طبيعي داريم و همواره ظاهر يا تفكر يا رفتار ديگران را با خودمان مقايسه مي‌كنيم. ممكن است به‌دليل ظاهر، نگرش، كلمات به‌كاررفته، تُن صدا و...، سايرين را تأييد يا رد كنيم. تفكرات و باورهايمان پيله‌اي شكل مي‌دهند كه از درون آن سايرين را ارزيابي مي‌كنيم؛ بنابراين محبتمان به ديگران را قرباني موضع «حق با من است» يا احساس «من بهتر از سايرين مي‌دانم» مي‌كنيم.

مربيان نبايد نحوه‌‌ي رفتار و زندگي مراجع را قضاوت يا رد كنند. مربي فقط بايد ارتباط رفتار و نتايجي را پيدا كند كه مراجع با آن‌ها رو‌به‌رو مي‌شود. به‌طور مثال، مراجع شما ممكن است از زيردستانش گِلِه كند و بگويد چقدر ناتوان هستند و چندين بار به «اخراج افراد به‌دردنخور» مجبور شده است. ظاهرا بيشترين آزردگي‌اش از افرادي بدون اعتماد‌به‌نفس است و بدون مشورتش تصميم نمي‌گيرند يا اقدامي انجام نمي‌دهند. مي‌گويد خواهان تيم كارآمدي است؛ اما «مواد خام لازم (كارمندان شايسته)» را ندارد يا مي‌گويد «در جلسات گروهي، همواره سخنراني مي‌كنم و حتي با متخلفان اصلي مستقيما برخورد مي‌كنم؛ اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد متخصصانم چيزي ياد نمي‌گيرند». او به چندين درگيري با زيردستانش نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد وقت كمي براي آن‌ها دارد.

همچنين، اگر خواهان افزايش مهارت‌هاي مربيگري خود يا استفاده از خدمات مربي هستيد، بايد به تفاوت آشكار مربي مؤثر با مريي غيرمؤثر پي ببريد. درمجموع، خصوصيات مربي ماهر را مي‌توان در سه زمينه‌ي اصلي عنوان كرد:

  • اصول و باورهاي مربي: به‌طور‌مثال، در اين گفت‌وگو برابر هستيم يا من بايد ابتدا موضوع را بفهمم
  • كاري كه مربي مي‌تواند انجام دهد: مهارت و دانش مربي
  • كاري كه مربي مي‌كند: رفتار واقعي مربي به لحاظ ظاهري

به‌لحاظ ظاهري، مربي ماهر مي‌تواند فرايند مربيگري را به گفت‌وگويي ساده و طبيعي تبديل كند. اين موضوع تا حدي ناشي از راحتي آن‌ها در فرايند مربيگري و نيز بدين‌دليل است كه اصول مربيگري مؤثر را ياد گرفته‌اند. مربي فردي نيز معمولا در جلسات مربيگري مشخص و دوره‌ي زماني معيني كار مي‌كند كه معمولا به آن «فرايند مربيگري» گفته مي‌شود. حين گفت‌وگو، مربي با كارهايي مانند گوش‌دادن و سؤال‌كردن و ارائه‌ي خلاصه‌ي نكات و مشاهدات و بازخورد، به فرايند پرس‌وجو و مباحثه كمك مي‌كند. توجه ويژه به مراجع و وضعيتش موجب افزايش وضوح وضعيت يا موضوعي براي او مي‌شود و درنتيجه، به او امكان پيشرفت مي‌دهد. افزون‌براين، مربي با كارهايي مانند كمك به فرايند تصميم‌گيري مراجع يا ترغيب وي به فعاليت و ايجاد تغيير، به مراجع كمك مي‌كند تا مسير پيشرفت خود را انتخاب كند. علاوه‌بر پرداختن به اشكالات و فرصت‌هاي كنوني، مراجع در طول زمان از مزاياي بيشتري، مانند اعتمادبه‌نفس و ابتكار و بلوغ هيجاني نيز برخوردار خواهد شد.

ساير گفت‌وگوهاي مربيگري نيز مي‌توانند به‌سادگي در خارج از جلسه‌ي رسمي مربيگري رخ دهد. به‌طور مثال، گپ غيررسمي درباره‌ي مسئله يا هدف، مي‌تواند به شكل‌گيري گفت‌وگويي منجر شود كه ازانديشه متخصصين افراد، اثرهاي مربيگري بر آن‌ها بگذارد. برخي از اين هم انديشي ها عبارت‌اند از: «او (مربي) واقعا مرا به فكر انداخت»، يا «دقيقا همين است. اكنون كاملا مي‌دانم چه بايد بكنم». شايد خودتان نيز اين نوع گفت‌وگو را تجربه كرده‌ايد كه مكالمه‌ي غيررسمي درباره‌ي موضوع، يادگيري يا فهم غيرمنتظره‌اي را به‌دنبال داشت و به‌گونه‌اي به شما كمك كرده است.

مرجع متخصصين ايران

درباره‌ي نويسنده و ناشر جزوه رايگان

جولي استار متخصص و رهبر فكري در زمينه‌ي مربيگري است. از سال ۲۰۰۲، جزوه رايگان پرفروش او يعني «راهنماي مربيگري» با عنوان كامل انگليسي «The Coaching Manual: The Definitive Guide to the Process, Principles and Skills of Personal Coaching» با بيان اصول ساده و قدرتمند و نگرش‌هاي متخصصدي‌اش به تكامل رشته‌ي مربيگري منجر شده ‌است. جولي با بيش از بيست سال و هزاران ساعت تجربه‌ي مربيگري، از مديران عامل و مديران اجرايي سازمان‌هاي بزرگ جهان در زمينه‌ي يادگيري مربيگري حمايت مي‌كند. رويكرد او چالش‌برانگيز و دلسوزانه است و مهارت رهبري آشكار را تقويت مي‌كند.

ديگر جزوه رايگان‌هاي معروف جولي «مربيگري درخشان» و «دستورالعمل منتورينگ» است كه به مديران و رهبران سازمان‌ها كمك مي‌كند عملكرد كسب‌وكارشان را ازطريق توسعه‌ي كاركنانشان بهبود بخشند. جزوه رايگان‌هاي جولي به زبان‌هاي مختلفي ترجمه شده است و مناسب برنامه‌هاي يادگيريي مربيگري در سراسر جهان است. او در دانشگاه‌ها و كنفرانس‌هاي صنعتي براي كمك به درك و مشاركت بيشتر مخاطبان سخنراني‌هاي فراواني مي‌كند. او مشاور ارشد شركت «مشاوره‌ي استار» است؛ شركتي كه در ارائه‌ي يادگيري‌هاي مربيگري در سازمان‌ها پيش‌گام است. در سال ۱۳۹۸، انتشارات نوين جزوه رايگان راهنماي مربيگري را با ترجمه‌ي علي عسگرحلوائي و علي‌رضا نفيسي در ۳۵۷ صفحه به بازار عرضه كرده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات