داستان برند وسترن ديجيتال، از مدارهاي مجتمع تا فرمانروايي در بازار حافظه

جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وسترن ديجيتال از شركت‌هاي باسابقه‌ي دنياي سخت‌افزارهاي كامپيوتري است كه امروز به‌عنوان يكي از پيش‌گامان صنعت ذخيره‌سازي در صنعت شناخته مي‌شود.
تبليغات

وسترن ديجيتال (Western Digital Corporation) شركت آمريكايي توليدكننده‌ي درايوهاي ذخيره‌سازي كامپيوتري است كه طراحي، توليد و فروش محصولات مرتبط با صنعت داده را انجام مي‌دهد. از ميان محصولات مهم اين شركت مي‌توان به دستگاه‌هاي ذخيره‌سازي، سيستم‌هاي ديتاسنتري و سرويس‌هاي ذخيره‌سازي ابري اشاره كرد.

شركت وسترن ديجيتال سابقه‌اي طولاني در صنعت الكترونيك دارد و اولين فعاليت‌هاي خود را با توليد مدار مجتمع شروع كرد. آن‌ها اكنون نزديك به نيم قرن سابقه در صنعت الكترونيك و كامپيوتر دارند و در كنار رقيب ديرينه، سيگيت، از توليدكننده‌هاي اصلي هارد درايو هستند. تجهيزاتي كه امروزه توسط وسترن ديجيتال و شركت‌هاي مشابه توليد مي‌شوند، عموما به دست توليدكننده‌هاي كامپيوتر شخصي يا سيستم‌هاي شبكه‌اي مي‌رسند تا محصول نهايي از مونتاژ آن‌ها ساخته شود. البته برخي از محصولات مانند درايوهاي اكسترنال ذخيره‌سازي هم توسط اين شركت‌ها به‌صورت مستقيم به مصرف‌كننده فروخته مي‌شوند.

مركز مديريت وسترن ديجيتال در سن‌خوزه‌ي كاليفرنيا واقع است. اين شركت مراكز توليدي و مديريتي متعددي در سرتاسر جهان دارد و مراكز توليدي آن‌ها اكثرا در كشورهاي آسياي شرقي همچون مالزي و سنگاپور متمركز هستند. وسترن ديجيتال امروز بيش از ۲ هزار متخصص دارد و آخرين آمارهاي مالي،‌ درآمد آن‌ها را نزديك به ۲۰ ميليارد دلار اعلام مي‌كنند.

اختراع ريزپردازنده‌هاي كامپيوتري و توسعه‌ي آن‌ها در آمريكا نقشي اساسي در پيشرفت اين كشور در دهه‌هاي گذشته داشته است. اكثر اخبار و اطلاعات در دهه‌هاي اخير به ظهور و اوج‌گيري شركت‌هاي مشهوري همچون اپل، گوگل و ديگر فعالان مشابه اختصاص داشت. دراين‌ميان شركت‌هايي همچون وسترن ديجيتال رويكرد خود را با نظم و سرعت مناسبي حفظ كردند و با وجود قرار داشتن در سايه، بازار مناسبي را براي خود حفظ كردند. اگرچه وسترن ديجيتال فرصت‌هاي متعددي را در دنياي كامپيوتر از دست داد، اما درنهايت در بازار اختصاصي و صنعت اصلي خود به بازيگري بزرگ تبديل شد.

تاريخچه‌ي تأسيس

وسترن ديجيتال در ۲۳ آوريل سال ۱۹۷۰ توسط يكي از متخصصان شركت موتورولا به‌نام آلوين بي فيليپس تحت عنوان General Digital تأسيس شد. اولين محصول آن‌ها، تجهيزات آزمايش ماسفت (MOS) بود. جنرال ديجيتال در سانتا آنا كاليفرنيا فعاليت مي‌كرد و سرمايه‌ي اوليه‌ي خود را از Emerson Electric Company در سنت لوئيز و ديگر شركت‌هاي سرمايه‌گذاري تأمين كرد.

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

تراشه‌ي ماشين حساب، از اولين محصولات وسترن ديجيتال

جنرال ديجيتال پس از يك سال فعاليت نام خود را به وسترن ديجيتال تغيير داد و مراكز مديريتي نيز به نيوپورت بيچ كاليفرنيا منتقل شدند. آلوين تجربه‌ي زيادي در صنعت نيمه‌هادي داشت و تخصص او به پيشرفت هرچه بيشتر وسترن ديجيتال در سال‌‌هاي ابتدايي فعاليت كمك مي‌كرد. مهم‌ترين رخداد وسترن ديجيتال در دهه‌ي ۱۹۷۰، ساخت تراشه‌ي رم 4K بود. پيشرفت‌هاي متعدد فناوري ديگر هم در همان دهه‌ي ابتدايي فعاليت در وسترن ديجيتال رخ داد كه آن‌ها را به‌مرور به بازيگري قابل‌‌احترام در صنعت تبديل كرد.

از مهم‌ترين محصولات وسترن ديجيتال در دهه‌ي اول فعاليت مي‌توان به تراشه‌هاي ماشين‌حساب اشاره كرد. شركت آمريكايي پس از مدتي فعاليت به بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تراشه‌ي ماشين‌حساب در جهان تبديل شد. پس از اين موفقيت، اولين قدم‌ها به سمت حافظه‌هاي ذخيره‌سازي برداشته و پتنت زيرسيستم‌هاي Disk Array توسط شركت خريداري شدند. اين سيستم‌‌ها به‌عنوان پايه‌ي سيستم‌هاي ذخيره‌ساز مدرن شناخته مي‌شوند.

اولين خط توليد محصولات ذخيره‌سازي داده‌ي وسترن ديجيتال در سال ۱۹۷۶ شروع به كار كرد. در آن سال‌ها فلاپي ديسك به‌عنوان ابزار پركاربرد ذخيره‌سازي و انتقال داده شناخته مي‌شد و وسترن با محصولي به‌نام FD1771 وارد آن بازار شد. 

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

كارت VGA هشت بيتي وسترن ديجيتال محصول سال ۱۹۸۹

با ورود به دهه‌ي ۱۹۸۰، چالش‌هاي رشد و توسعه به‌مرور بر سر راه شركت آمريكايي ظاهر شدند. دهه‌ي ۱۹۸۰ دوراني محسوب مي‌شد كه هيچ پيش‌بيني دقيقي از پيشرفت شركت‌ها در صنعت فناوري ممكن نبود. وسترن ديجيتال در همان دوران اشكالي اساسي در مديريت و بخش‌هاي اجرايي داشت و فعاليت رقيب اصلي يعني IBM را در توليد فناوري PC/XT و فلاپي درايوها دست‌كم گرفت. درواقع بازار كامپيوترهاي شخصي در آن زمان روند رشد خود را شروع كرده بود و وسترن ديجيتال بايد تمركز خود را روي توليد محصولات براي اين بازار جديد معطوف مي‌كرد.

مهندسان وسترن دييجيتال در سال ۱۹۸۳ در طول ۱۴ روز يك نمونه‌ي اوليه از كنترلر درايو هارد را براي محصول PC/AT شركت IBM توليد كردند. همين رويكرد سريع و حرفه‌اي باعث شد تا تمركز شركت روي بازار كامپيوترهاي شخصي معطوف شود.

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

هارد ۲/۵ اينچي Tidbit 60

تربيت و يادگيري مهندسان حرفه‌اي و نوآور از اهداف اصلي اوليه‌ي وسترن ديجيتال بود

وسترن ديجيتال در سال‌هاي ابتدايي رويكردي عالي در تربيت مهندسان نوآور در شركت داشت. مدير كل شركت به‌عمراه راجر جانسون، مدير عمليات، پرورش نيروي انساني را به‌عنوان تمركز اصلي فعاليت‌ها انتخاب كرده بودند. در چهار سال ابتدايي فعاليت جانسون، فروش شركت دوبرابر شد و درآمد نيز به ۲۱ ميليون دلار رسيد. از دستاوردهاي نوآورانه‌ي مهم آن سال‌ها مي‌توان به كنترلر درايو Winchester در وسترن ديجيتال اشاره كرد كه در سال ۱۹۸۲ به بازار معرفي شد. تا سال ۱۹۸۵ سهم عمده‌اي از درآمد شركت از كنترلرهاي هارد درايو تأمين مي‌شد. در آن زمان توليد‌كننده‌هاي كامپيوتر شخصي براي تأمين كنترلرهاي خود پيش از همه به وسترن مراجعه مي‌كردند. از ميان بزرگ‌ترين آن‌ها مي‌توان به IBM، HP، Compaq و Tandy اشاره كرد. همين رويكرد منجر به موفقيت‌هاي آتي شركت شد و همكاري مهم آن‌ها را با IBM در سال‌هاي بعد به‌همراه داشت.

توسعه همراه‌با خريد و ادغام

وسترن ديجيتال در ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۸۰ در موقعيتي مناسب براي خريد كسب‌وكارهاي جديد و توسعه‌ي فعاليت‌ها قرار داشت. همين رويكرد امكان ورود به حوزه‌هاي فعاليت جديد را هم به آن‌ها مي‌داد. MIT در آن سال‌ها در ساخت كامپيوتر Nu Machine با وسترن ديجيتال همكاري مي‌كرد كه بعدا به تگزاس اينسترومنتس فروخته شد. محصول ديگر همكاري آن‌ها به‌نام Nu bus شناخته مي‌شد. اين محصول براي توسعه‌ي مكينتاش طراحي شده بود و درمقايسه با طراحي‌هاي تيم اصلي مكينتاش، به‌عنوان محصول نهايي انتخاب شد.

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

هارد Caviar از موفق‌ترين خانواده‌ي محصولات وسترن ديجيتال

وسترن ديجيتال بخش جدايي را براي كامپيوترهاي شخصي تأسيس كرده بود كه به‌نام Personal Storage Division شناخته مي‌شد. كاترين براون در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۸۰ به شركت پيوست و به‌عنوان مدير اين بخش مشغول به‌كار شد. بسياري از متخصص كارشناسان دوره‌ي مديريتي او را از علل پيشرفت‌هاي وسترن ديجيتال در دهه‌ي پاياني قرن بيستم مي‌دانند. براون در دوره‌اي كه شركت درآمد مناسبي داشت، پيشنهاد فروش درايوهاي ذخيره‌ساز به توليدكننده‌هاي OEM مانند IBM را به شركت ارائه كرد. آن‌ها شركت Tandon را خريداري كردند و با همين خريد، مزيت رقابتي و توليدي بالايي در ساخت درايوهاي ذخيره‌سازي به‌دست آوردند.

يكي از مراكز توليدي وسترن ديجيتال در سنگاپور به‌صورت كامل به خط توليد Tandon اختصاص يافت تا به زيرساختي مدرن با بازدهي بالا در توليد درايوهاي ذخيره‌سازي تبديل شود. براون درنهايت توانست درآمد بخش خود را از ۱۵ ميليون دلار به دو ميليارد دلار افزايش دهد. از محصولات مهم وسترن در آن سال‌ها مي‌توان به برد كنترلي Enhanced Small Device Interface يا ESDI اشاره كرد كه راهكاري نوآورانه براي افزايش سرعت و ذخيره‌سازي داده در كامپيوترهاي شخصي محسوب مي‌شد.

وسترن ديجيتال در دهه‌ي دوم فعاليت براي خريد شركت‌هاي كوچك متعددي اقدام كرد. از ميان آن‌ها مي‌توان به Adaptive Data Systems، Paradise و Verticom اشاره كرد. اين شركت‌ها به محض ملحق شدن به وسترن، اجزاء مورد نياز را براي توسعه‌ي هرچه بيشتر در اختيار آن‌ها قرار دادند. همين رويكرد باعث شد تا شركت تا سال ۱۹۸۸ به فهرست معتبر فورچن ۵۰۰ وارد شود. دو سال بعد، مركز توليد ويفرهاي سيليكوني وسترن در اروين كاليفرنيا تأسيس شد و مراكز مديريتي هم به اروين منتقل شدند.

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

هارد سري Raptor

دهه‌ي پاياني قرن بيستم با وجود پيشرفت‌هاي زياد براي وسترن ديجيتال، با چالش‌هايي هم همراه بود. البته صنعت كامپيوتر به‌طور كلي در آن زمان وضعيت مناسبي نداشت و وسترن ديجيتال هم مانند شركت‌هاي ديگر فعال در صنعت بود. تعديل نيرو در ابعاد بزرگ و همچنين دريافت سرمايه به‌صورت قرض، تنها راه‌هاي ادامه‌ي حيات در آن سال‌ها بودند. چارلز هاگارتي در سال ۱۹۹۲ از IBM به وسترن آمد. او از بهترين انتخاب‌ها براي مديريت اجرايي شركت بود و درنهايت در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان مديرعامل انتخاب شد. او در IBM تجربه‌ي زيادي در حوزه‌ي محصولات ذخيره‌ساز داشت و همين تجربه در پيشبرد اهداف وسترن در بازار كارساز بود.

هاگارتي نقش مهمي در نوآوري‌هاي توليدي در دهه‌ي ۱۹۹۰ داشت. وسترن در سال ۱۹۹۳ اولين درايو ۳۴۰ مگابايتي ۳/۵ انيچي مجهز به دو پلاتر را به بازار معرفي كرد. يك سال بعد، اولين درايو يك گيگابايتي ۳/۵ اينچي مجهز به سه پلاتر توسط همين شركت توليد شد. محصولات نوآورانه و مهم وسترن در آن سال‌ها تحت برند Caviar به بازار عرضه مي‌شدند. كامپيوترهاي شخصي از بزرگ‌ترين برندها همچون اپل، Bull-Zenith، Compaq، Gateway 2000، NEC و IBM و بسياري شركت‌هاي ديگر از درايوهاي وسترن بهره مي‌بردند.

سقوط بازارهاي آسيايي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي وسترن در دهه‌ي ۱۹۹۰ بود

سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۹۰ با وجود دستاوردهايي همچون دريافت گواهينامه‌ي ISO 9001 براي وسترن ديجيتال، با چالش‌هاي زيادي هم همراه بود. به‌طور كلي بازار كامپيوتر روند رو به افولي داشت. به‌علاوه رقباي زيادي به بازار سخت‌افزار ذخيره‌سازي وارد شده بودند و روز‌به‌روز ارزش محصولات كاهش پيدا مي‌كرد. فناوري موجود در مراكز توليدي نيز با سرعت بالايي پيشرفت مي‌كرد و تكامل مي‌يافت. به‌هرحال چنين روندي فعاليت و رقابت را براي وسترن دشوار مي‌كرد.

سقوط بازارهاي آسيايي چالش ديگري بود كه در آستانه‌ي قرن بيست‌ويكم به وسترن فشار وارد مي‌كرد. افت توليد يكي از نتايج اوليه‌ي افت بازارها بود، چون سهم بالايي از توليد وسترن در آسياي شرقي انجام مي‌شد. به‌علاوه آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد از محصولات خود را در آسيا به فروش مي‌رساندند و ساير‌‌ي محصولات، به آمريكا مي‌رفت. كاهش فروش روي همين درصد پايين از خروجي وسترن هم تأثير داشت.

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

هارد ديسك‌هاي VelociRaptor

متخصص كارشناسان دنياي كسب‌وكار در آستانه‌ي قرن ۲۱ پيش‌بيني مي‌كردند كه IBM وسترن ديجيتال را خريداري خواهد كرد. از انديشه متخصصين بسياري از آن‌ها، اين خريد باعث افزايش ظرفيت و توانايي‌هاي توليدي IBM در حوزه‌ي ذخيره‌سازي مي‌شد و ازطرفي تيم‌هاي حرفه‌اي تحقيق و توسعه را در اختيار وسترن قرار مي‌داد. به‌علاوه مدير وسترن نيز ارتباط‌هاي نزديكي در تيم مديريت IBM داشت كه احتمال خريد را بالا مي‌برد. البته برخي متخصص كارشناسان نيز انديشه متخصصين مخالف داشتند. آن‌ها مي‌گفتند هاگارتي هيچ‌كاه به كار مجدد در IBM راضي نخواهد شد.

IBM و وسترن ديجيتال برخلاف پيش‌بيني متخصص كارشناسان به‌جاي ورود به فرايند خريد، همكاري استراتژيكي را با هم شروع كردند. هاگارتي همكاري نزديك با IBM را به‌عنوان راه پيشرفت حياتي براي شركتش تعريف كرده و از استقبال مناسب مديران دو طرف از همكاري صحبت كرد.

وسترن با وجود همكاري استراتژيك با IBM هنوز در بخش محصولات با رقبايي جدي دست‌وپنجه نرم كرده و چند شكست بزرگ را هم در بازار تجربه كرد. درايو سه اينجي Portfolio پس از سري Caviar به بازار معرفي شد كه موفقيت چنداني به‌همراه نداشت. به‌علاوه هارد ديسك مدل SDX هم با مفاهيم نوآورانه‌ي جديد طراحي شده بود كه درنهايت از رابط CD-ROM شكست خورد. درمجموع محصولات وسترن در رقابت با ديگر تجهيزات ذخيره‌سازي شكست مي‌خوردند و كيفيت نيز به‌مرور كاهش مي‌يافت. در اين‌ميان متخصصان دنياي كامپيوتر شخصي هم به‌مرور محصولاتي همچون مكستور (Maxtor) را به‌جاي وسترن انتخاب مي‌كردند. به‌هرحال همكاري با IBM و در اخيار گرفتن فناوري توليدي مقاومت مغناطيسي بزرگ GMR به وسترن كمك كرد تا به بازار بازگردد.

اولين نتيجه‌ي همكاري آي‌بي‌ام (IBM) با وسترن محصولي به‌نام Expert بود كه در دسته‌ي درايوهاي ذخيره‌سازي و در سال ۱۹۹۹ معرفي شد. 

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

گسترش خانواده‌ي محصولات در قرن ۲۱

هاردهاي ATA در آستانه‌ي قرن بيست‌ويكم به محصولات محبوبي در بازار ذخيره‌سازي تبديل شده بودند. وسترن ديجيتال اولين شركتي بود كه موفق به توليد هارد ديسك ATA با بافر ۸ مگابايتي شد. در آن زمان اكثر محصولات با بافر ۲ مگابايتي توليد مي‌شدند. وسترن محصولات جديد را به‌نام Special Edition معرفي و از كد JB براي نام‌گذاري آن‌ها استفاده كرد. اولين محصول اين خانواده با حافظه‌ي ۱۰۰ گيگابايتي و محصولات ديگر با حافظه‌ي ۴۰ گيگابايتي به بازار راه يافتند. وسترن ديجيتال محصولات سري JB را براي استفاده‌ي مقرون‌به‌صرفه براي سرورهاي فايل معرفي مي‌كرد.

وسترن اولين هارد ATA با بافر ۸ مگابايتي را توليد كرد

شركت Read-Rite يكي از پيش‌گامان قديمي بازار هارد درايو بود. آن‌ها در سال‌هاي ابتدايي قرن ۲۱ تا مرز ورشكستگي پيش رفتند و درنهايت وسترن ديجيتال اغلب دارايي‌هاي اين شركت را خريداري كرد. وسترن در سال ۲۰۰۳ اولين درايو هارد SATA (يا Serial ATA) را به بازار معرفي كرد. نام Raptor براي اين سري انتخاب شد و اولين محصول با حافظه‌ي ۳۶ گيگابايتي سرعت ۱۰ هزار دور بر دقيقه را به متخصص ارائه مي‌كرد. سرعت بالا، دسترسي به داده‌هاي اين سري از درايوهاي ذخيره‌ساز را به كمتر از ۶ ميلي‌ثانيه كاهش داده بود. كمي بعد سري ۷۴ گيگابايتي از همين درايوها با سرعت بالاتر عرضه شد. در سال ۲۰۰۵، وسترن ديجيتال با معرفي هارد ۱۵۰ گيگابايتي ساتا به بازار، قدم بزرگي به سمت سرورهاي ذخيره‌سازي داده برداشت. به‌علاوه آن‌ها درايوهاي خود را با پنج سال وارانتي ارائه مي‌كردند كه در صنعت سرور با متخصصد بالا از سخت‌افزارها، يك مزيت رقابتي مهم محسوب مي‌شد.

وسترن ديجيتال در سال ۲۰۰۶ سري My Book از هاردهاي اكسترنال را به بازار عرضه كرد. استفاده از طراحي كوچك شبيه به جزوه رايگان، ماي‌بوك را به محصولي زيبا در كنار كارايي مناسب تبديل مي‌كرد. يك سال بعد، شركت Komag فعال در فناوري ضبط مغناطيسي به زيرمجموعه‌ي وسترن پيوست و فناوري PMR را به خط توليد درايوهاي لپ تاپ در اين شركت اضافه كرد. قابليت‌هاي جديد امكان توليد حرفه‌اي‌ترين درايوهاي ذخيره‌سازي بازار را در آن زمان به وسترن مي‌داد. در همان سال سري Green Power از هارد درايوهاي وسترن نيز با تمركز بر مصرف بهينه‌ي انرژي معرفي شدند.

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

خانواده‌ي هارد‌ديسك‌هاي رپتور هميشه بخش مهمي از فروش وسترن را به خود اختصاص مي‌دادند. در سال ۲۰۰۸ سري جديدي به‌نام VelociRaptor به اين خانواده اضافه شد كه اولين محصول آن با ظرفيت ۳۰۰ گيگابايت و مجهز به پلاترهاي ۲/۵ اينچي معرفي شد. وسترن براي جعبه‌ي اين هاردها از اصطلاح IcePack استفاده مي‌كرد كه مجهز به يك هيت‌سينك داخلي بود. محصولات جديد، نسبت به نسل قبل ۳۵ درصد سريع‌تر بودند. محصول مهم بعدي در آن سال‌ها به خانواده‌اي جديد به‌نام Scorpio Blue تعلق داشت و يك هارد ۵۰۰ گيگابايتي ۲/۵ اينچي مخصوص لپ‌تاپ بود.

اولين هارد ديسك اينترنال ۲ ترابايتي در سال ۲۰۰۹ توسط وسترن ديجيتال معرفي شد. در همان سال، شركت آمريكايي با خريد Siliconsystems به صنعت توليد درايوهاي SSD وارد شد. به‌علاوه اولين هارد درايوهاي كوچك يك ترابايتي هم معرفي شدند كه به‌صورت درايوهاي اكسترنال خانواده‌ي Passport يا هاردهاي داخلي لپ‌تاپ عرضه مي‌شدند. آخرين محصول مهم وسترن در دهه‌ي ۲۰۰۰ هم هارد درايو داخلي SATA با ظرفين ۳ ترابايت بود.

سال‌هاي اخير و وضعيت كنوني وسترن ديجيتال

فرايندهاي خريد و ادغام هميشه روشي متخصصدي براي توسعه‌ي فعاليت‌ شركت‌ها خصوصا در حوزه‌ي فناوري هستند. وسترن ديجيتال هم از اين قائده مستثني نبود و در طول تاريخ فعاليت، با خريد شركت‌هاي متعدد محصولات و خدمات خود را توسعه داد. در سال ۲۰۱۱ خريد مهمي توسط شركت آمريكايي انجام شد و بخش محصولات ذخيره‌سازي هيتاچي (HGST) با پراخت ۴/۳ ميليارد دلار به شركت آمريكايي پيوست. در اين قرارداد، ۳/۵ ميليارد دلار به‌صورت نقد و مابقي به‌صورت ۲۵ ميليون سهم از وسترن ديجيتال به هيتاچي پرداخت شد.

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

تبليغ محصولات سن‌ديسك، از زيرمجموعه‌هاي مهم وسترن

خريد HGST، وسترن ديجيتال را در سال ۲۰۱۲ به بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي هارد درايوهاي سنتي در جهان تبديل كرد. محدوديت‌هاي تنظيم‌گري قانون، شركت آمريكايي را مجبور كرد تا بخشي از توليد هاردهاي ۳/۵ اينچي خود را به توشيبا بفروشد. البته آن‌ها در عوض يكي از كارخانه‌هاي توليد هارد ۲/۵ اينچي توشيبا را در تايلند تصاحب كردند. از محصولات مهم HGST كه پس از پيوستن به وسترن معرفي شدند مي‌توان به SSD با سرعت ۱۲ گيگابايت بر ثانيه اشاره كرد كه استاندارد سرعت درايوهاي SSD SAS را دوبرابر كرد. محصول بعدي Ultrastar He6 بود كه به‌عنوان اولين هارد درايو هليومي جهاني معرفي شد.

وسترن ديجيتال در ادامه‌ي مسير معرفي محصولات جديد ذخيره‌سازي، خانواده‌ي Purple را در سال ۲۰۱۴ براي استفاده در سيستم‌هاي نظارت تصويري معرفي كرد. ظرفيت محصولات اين خانواده از يك تا چهار ترابايت بوده و براي نوشتن سريع داده روي ديسك‌هاي درايو بهينه‌سازي شده بودند. به‌علاوه فناوري AllFrame هم در محصولات جديد وسترن به‌كار گرفته شد كه باعث كاهش خطاهاي نوشتن داده مي‌شود.

از خريدهاي مهم ديگر وسترن ديجيتال در سال‌هاي اخير مي‌توان به شركت SanDisk اشاره كرد كه با هزينه‌ي ۱۶ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۶ خريداري شد. خريد بعدي در سال ۲۰۱۷ انجام شد و شركت Upthere ارائه‌دهنده‌ي خدمات ذخيره‌سازي ابري به وسترن پيوست. Tegile Systems از فعالان حوزه‌ي فلش مموري هم در آن سال توسط شركت آمريكايي خريداري شد.

مرجع متخصصين ايران Western Digital

جديدترين هاردهاي ظرفيت بالاي وسترن ديجيتال

وسترن ديجيتال امروز تحت برند سن‌ديسك محصولات مرتبط با ذخيره‌سازي موبايل، كارت‌هاي حافظه و تجهيزات خواندن حافظه، فلش درايوهاي USB، درايوهاي SSD و پخش‌كننده‌هاي رسانه‌اي به فروش مي‌رساند. درواقع اكثر محصولات وسترن در حوزه‌ي فلش درايو تحت برند سن‌ديسك فروخته مي‌شوند. از محصولات خاص اين خانواده مي‌توان به خانواده‌ي SanDisk iXpand اشاره كرد كه به‌صورت اختصاصي براي استفاده در آيفون و آيپد توليد شده‌اند. به‌علاوه ميكرواس‌دي ۴۰۰ گيگابايتي سن‌ديسك نيز براي موبايل‌‌هاي اندرويدي با قابليت افزايش حافظه ارائه مي‌شود. البته آخرين محصول سن‌ديسك در اين بازار يك ميكرواس‌دي يك ترابايتي است كه براي استفاده در انواع گجت‌هاي هوشمند از موبايل موبايل تا پهپاد و دوربين‌هاي ديجيتال، طراحي و توليد شده است.

مركز مديريت وسترن ديجيتال در سال ۲۰۱۷ از اروين به سن‌خوزه كاليفرنيا منتقل شد. از تغييرات ديگر اخير مي‌توان به توافق با توشيبا براي فروش مركز توليدي مشترك حافظه‌هاي NAND در ژاپن اشاره كرد. به‌علاوه مركز توليدي هارد ديسك وسترن در كوالالامپور نيز در سال ۲۰۱۸ تعطيل شد. از شركت‌هاي ديگري كه در سال‌هاي اخير توسط وسترن خريداري شدند مي‌توان به Arkeia Software، sTec، Virident، Amplidata و Tegile اشاره كرد كه در حوزه‌هاي گوناگون سخت‌افزار و نرم‌افزار ذخيره‌سازي فعاليت مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال ماي پسپورت / WD My Passport

هارد اكسترنال پنج ترابايتي از محصولات جديد وسترن

از جديدترين نوآوري‌هاي وسترن در دنياي ذخيره‌سازي هم مي‌توان به iNAND 7250A اشاره كرد كه به‌صورت اختصاصي براي خودروهاي هوشمند و خودران توليد مي‌شود. به‌علاوه حافظه‌هاي NAND مجهز به ۹۶ لايه در سال ۲۰۱۷ توسط وسترن معرفي شدند كه نيازهاي روبه‌رشد بازار را در حوزه‌ي حافظه‌هاي SSD هدف قرار دادند. شركت آمريكايي با مشاهده و درك نيازهاي بازار در بخش اينترنت اشياء، كنترلرهاي حافظه، پردازش‌هاي امن و انواع متخصصي‌هاي امبدد در دنياي فناوري، در سال ۲۰۱۸ هسته‌ي پردازشي را هم به محصولات خود اضافه كرد كه به‌نام SweRV Core و به‌صورت متن‌باز و در خانواده‌ي پردازنده‌هاي ۳۲ بيتي معرفي شد.

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال / Western Digital

وسترن ديجيتال اكنون در سرتاسر جهان نزديك به ۷۲ هزار متخصص دارد. آخرين آمار، درآمد آن‌ها را در سال ۲۰۱۸ نزديك به ۲۰ ميليارد دلار گزارش مي‌‌كند كه شركت آمريكايي را در رتبه‌ي ۱۵۸ فهرست فورچن ۵۰۰ از لحاظ درآمد قرار مي‌دهد. درحال‌حاضر استفن دي ميليگان به‌عنوان مديرعامل وسترن ديجيتال مشغول به فعاليت است.

مشخصات و ارزش هارد اكسترنال را در بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ببينيد؛ ارزش هارد اكسترنال وسترن، هارد اكسترنال اي ديتا، هارد سيگيت و ديگر برندها را با يكديگر مقايسه كرده و محصول موردانديشه متخصصينتان را از معتبرترين فروشگاه‌هاي اينترنتي خريداري كنيد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات