داستان برند ويرپول، بيش از يك قرن توليد لوازم خانگي

جمعه ۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 21 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ويرپول از قديمي‌ترين فعالان صنعت خانگي محسوب مي‌شود كه با بيش از يك قرن سابقه‌ي فعاليت، هنوز در ميان برترين شركت‌هاي دنيا قرار دارد.
تبليغات

ويرپول (Whirlpool) با نگارش صحيح ويرلپول (و تلفظ صحيح ورل‌پول) شركتي آمريكايي با بازار بين‌المللي در صنعت لوازم خانگي است كه فعاليت خود را از سال‌هاي ابتدايي قرن بيستم و با توليد ماشين لباسشويي شروع كرد. اين شركت اكنون در فهرست معتبر فورچن ۵۰۰ قرار دارد و با درآمدي نزديك به ۲۱ ميليارد دلار و بيش از ۹۲ هزار متخصص، از فعالان قابل احترام صنعت لوازم خانگي محسوب مي‌شود. ساختمان مركزي ويرپول در بنتون هاربر ميشيگان قرار دارد.

محصولات شركت ويرپول تحت نام برندهاي متنوعي همچون Maytag, KitchenAid, JennAir, Amana, Gladiator GarageWorks, Inglis, Estate, Brastemp, Bauknecht, Ignis, Indesit و Consul به بازار عرضه مي‌شود. ويرپول در سرتاسر جهان بيش از ۷۰ مركز توليدي و تحقيق و توسعه دارد كه ۹ مركز توليدي آن در كشور زادگاه يعني آمريكا قرار دارد. محصولات ويرپول امروز در بيش از ۱۷۰ كشور جهان به‌فروش مي‌رود. دوسوم از فروش برند در آمريكاي شمالي، ۲۰ درصد در اروپا و ۱۱ درصد در آمريكاي لاتين رخ مي‌دهد.

تاريخچه تأسيس

داستان ويرپول با شركتي به‌نام Upton Machine شروع شد. لو اوپتون در سال ۱۹۱۱ به‌همراه عمويش اموري اوپتون اين شركت را راه‌اندازي كرد. اولين فروشگاه آن‌ها در سنت جوزف ميشيگان بود. لو اوپتون پيش از راه‌اندازي شركت جديد، نماينده‌ي شركت بيمه بود و در يك قرارداد حمايت بيمه‌اي از شركت لوازم خانگي كوچك، سرمايه‌ي خود را از دست داد. طرف قرارداد مذكور، براي جبران خسارت اوپتون، حق استفاده از پتنت يك ماشين لباسشويي دستي را به او داد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

لو اوپتون

اموري اوپتون، با استفاده از پتنت ماشين لباسشويي، يك نمونه‌ي اوليه توليد كرد و توانست موتور الكتريكي را هم به آن اضافه كند. او و لو با جذب سرمايه‌ي پنج هزار دلاري از شريكي ديگر، شركت اوپتون ماشين را با هدف توليد و فروش ماشين‌هاي لباسشويي راه‌اندازي كردند. اولين مشتري آن‌ها، شركتي به‌‌نام Commonwealth Edison در شيكاگو بود. قرارداد فروش اول تا سه سال پابرجا بود تا اينكه شركت مذكور، توليد ماشين لباسشويي را در كارخانه‌هاي خود شروع كرد.

از دست دادن مشتري اول براي اوپتون دردناك بود، اما شركت توانست با توليد محصولات متفرقه همچون اسباب‌بازي و تجهيزات گردشگري و لوازم جانبي خودرو، به حيات خود ادامه دهد. آن‌ها در سال ۱۰۱۶ مجددا مشتري سازماني پيدا كرده و قراردادي براي توليد دو مدل ماشين لباسشويي براي شركت Sears, Roebuck امضا كرد. شركت مذكور، محصولات را به‌صورت فروش پستي براي مشتريان عرضه و از برند Allen براي ماشين‌هاي لباسشويي اوپتون استفاده مي‌كرد. فروش در سال‌هاي جنگ جهاني اول و پس از آن با آمار خوبي ادامه يافت. ازطرفي اوپتون براي گريز از وابسته بودن به يك مشتري، ماشين لباسشويي با برند اختصاصي خود را هم در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۱۹۲۰ به بازار عرضه كرد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

اولين ماشين لباسشويي شركت اوپتون

شركت سيرز از قديمي‌ترين همكاران ورل‌پول در توزيع و فروش محصولات بود

شركت سيرز در دهه‌ي ۱۹۲۰ رشد مناسبي را تجربه كرد و به بازار خرده‌فروشي هم وارد شد. آن‌ها اوپتون را به‌عنوان تنها تأمين‌كننده‌ي ماشين لباسشويي انتخاب كرده بودند. اوپتون مجبور بود تا ظرفيت توليد و انبارداري خود را براي پاسخ به نياز روزافزون سيرز افزايش دهد. البته سيرز هم در اين سير با پرداخت وام ۸۷ هزار دلاري به توسعه در اوپتون كمك كرده بود. به‌همين دليل د رسال ۱۹۲۹ با شركت Nineteen Hunder Washer Company of Birghamton ادغام شد. شركت جديد به‌نام Nineteen Hundred Corporation به كار خود ادامه داد و حتي در دوران ركورد بزرگ ابتداي قرن بيستم هم دوام آورد. آن‌ها حتي در دوران ركود، ظرفيت‌هاي توليد خود را هم افزايش دادند و تجهيزات توليدي را هم پيشرفته‌تر كردند تا نياز روبه‌افزايش بازار را برطرف كنند. به‌علاوه، در سال ۱۹۳۷ نيز اقدام براي عرضه‌ي عمومي سهام در بازار بورس نيويورك و شيكاگو انجام شد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

اولين نيروي سادهان ويرپول

شركت ناينتين هاندرد در جريان جنگ جهاني دوم، قطعات اسلحه و تجهيزات مشابه را براي ارتش آمريكا توليد مي‌كرد. آن‌ها همچنين در دهه‌ي ۱۹۴۰ فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه‌ي متعددي را متمركز بر توليد ماشين لباسشويي با ساختار چرخشي و خودكار پيش بردند. ماشين مذكور كه به‌نام Jeep شناخته مي‌شد، در سال ۱۹۴۷ و تحت برند Kenmore توسط سيرز به بازار عرضه شد. يك سال بعد، ناينتين هاندرد محصول نوآورانه‌ي خود را با برند اختصاصي و جديد ويرپول به بازار عرضه كرد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

ماشين لباسشويي ويرپول معروف به Jeep

اليشا گري در سال ۱۹۴۹ جايگزين لو اوپتون شد و مديريت كل شركت را در دست گرفت. در آن سال‌هاي پس از جنگ جهاني دوم، تقاضاي بازار براي محصولات مصرف‌كننده بسيار افزايش يافته بود. ناينتين هاندرد براي پاسخ به همين تقاضاي رو به افزايش، انواع محصولات جديد را تحت برند ويرپول به بازار عرضه كرد. ماشين‌هاي لباسشويي سنتي و خودكار، خشك‌كن لباس و اتو، مجموعه‌ي محصولات خانواده‌ي ويرپول را شكل مي‌‌داد. در سال ۱۹۵۰، نام شركت نيز به Whirlpool Corporation تغيير كرد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

كارگاه‌هاي ابتدايي ويرپول

تنوع محصولات و گسترش بازارها

باوجود فروش مناسب محصولات ويرپول در ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۵۰، شركت بيش‌ازحد به محصولات مخصوص شست‌وشوي لباس متمركز بود. همين مورد نقطه ضعفي بود كه آن‌ها را در مقابل رقبايي با تنوع بيشتر محصولات، تهديد مي‌كرد. ويرپول در سال ۱۹۵۵ با شركت Seeger Refrigerator ادغام شد و خط توليد يخچال را هم به كارخانه‌هاي خود افزود. به‌علاوه، تجهيزات تهويه‌ي هوا و پخت‌وپز هم در سال ۱۹۵۵ به خانواده‌ي محصولات ويرپول اضافه شد. خانواده‌هاي جديد، ابتدا توسط شركت Radio Corporation of America توليد شده و پس از شروع همكاري با ويرپول نيز با برند RCA-Whirlpool فروخته شدند. توسعه‌ي خطوط توليد در سال‌هاي بعد هم ادامه داشت و در سال ۱۹۵۷ و پس از ادغام با Birtman، جاروبرقي هم به دسته‌ي محصولات برند ويرپول افزوده شد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

اولين ماشين لباسشويي برند ويرپول

فعاليت‌هاي خيرخواهانه و بشردوستانه‌‌ي ويرپول از سال ۱۹۵۱ جلوه‌ي رسمي گرفت. شركت كه از سال‌هاي ابتدايي فعاليت‌هايي جدي در جهت فرهنگ‌سازي سازماني و حمايت از نيروي انسانس برداشته بود، در ميانه‌ي قرن بيستم تصميم گرفت تا برنامه‌هاي خود را به خارج از سازمان نيز توسعه دهد. بنياد ويرپول در سال ۱۹۵۱ راه‌اندازي شد تا اشكالات بين‌المللي را ازطريق فعاليت‌هاي داوطلبانه هدف قرار دهد. يك سال بعد، برنامه‌ي بورسيه‌ي تحصيلي شركت براي فرزندان كاركنان راه‌اندازي شد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

با افزايش تنوع محصولات ويرپول، نقش توزيع‌كننده‌ها و فروشنده‌هاي مستقل در توسعه‌ي كسب‌وكار، روز‌به‌روز بيشتر شد. آن‌ها نقش مهمي در فعاليت‌هاي بازاريابي و فروش برند داشتند. در سال ۱۹۵۷ زيرمجموعه‌اي با هدف ارائه‌ي تسهيلات مالي و اعتباري به فروشنده‌هاي مستقل راه‌اندازي شد تا به تثبيت موقعيت ويرپول به‌عنوان پيش‌گام بازار لوازم خانگي كمك كند. در سال ۱۹۵۸، ويرپول براي اولين‌بار بازار خارج از ايالات متحده را هدف قرار داد و در تعدادي از توليدكننده‌هاي لوازم خانگي در برزيل، سرمايه‌گذاري كرد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

دهه‌ي ۱۹۶۰، با اوج‌گيري فرهنگ مصرف‌گرايي همراه بود. تقاضاي بسيار زياد ازسوي مشتريان، فشار زيادي به توليدكننده‌هاي لوازم خانگي وارد مي‌كرد و آن‌ها مجبور به ارائه‌ي خدمات و محصولات با كيفيت هرچه بيشتر بودند. ويرپول براي پاسخ به همين نياز، برنامه‌هاي خدماتي جديد را با محصولات بيشتر به بازار عرضه كرد. در همان زمان، افزايش رقابت باعث شده بود تا شركت‌ها مجبور به كاهش ارزش شوند. ويرپول براي حل اشكال جديد تصميم گرفت تا فرايندهاي توليد را هرچه بيشتر ساده‌سازي كند و هزينه‌هاي توليد را كاهش دهد. به‌علاوه، برند ويرپول به‌قدري اعتبار پيدا كرده بود كه با توافق با RCA، نام آن‌ها را از برند محصولات خود حذف كرد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

لو اوپتون در كنار اموري اوپتون و محصولات تاريخ‌ساز

ويرپول در سال ۱۹۶۰ دستگاه عمومي شست‌وشو و خشك‌كن با عملكرد سكه‌اي را به بازار عمومي معرفي كرد و همچنين زيرمجموعه‌اي به‌نام Commercial Laundry and Dry-Cleaning Equipment Division به راه انداخت كه دستگاه‌هاي عمومي و خصوصي خشك‌شويي را طراحي و توليد مي‌كرد. در همان سال، اولين همكاري‌هاي ويرپول با ناسا شكل گرفت و برند آمريكايي، آشپزخانه‌ي آزمايشي فضايي را براي مأموريت‌هاي فضايي طراحي كرد كه بعدا در پروژه‌هاي جميني و آپولو و ايستگاه فضايي اسكاي‌لب به‌كار رفتند.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

آشپزخانه فضايي ويرپول

ويرپول در دهه‌ي ۱۹۶۰ تمركز زيادي بر تنوع دادن به صنايع هدف داشت كه نتايج مثبت و منفي هم‌زماني به‌همراه داشت. آن‌ها در سال ۱۹۶۴ شركتي به‌نام Heil-Quaker را خريداري كردند كه حوزه‌ي خدمات را از محصولات لوازم خانگي به تجهيزات سرمايشي و گرمايشي مركزي توسعه مي‌داد. البته خريد مذكور موفق نبود و چند دهه بعد در سال ۱۹۸۶ فروخته شد. از خريدهاي ناموفق ديگر مي‌توان به Warwick Electronics اشاره كرد كه آن هم يك دهه پس از خريد، فروخته شد. ويرپول در سال ۱۹۶۹ با خريد سهام در شركت John Inglis وارد بازار كانادا شد. در سال‌هاي بعد، سهام ويرلپول در شركت كانادايي افزايش يافت و امروز Inglish به‌عنوان بازوي عملياتي شركت در كانادا شناخته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

در سال ۱۹۶۶، دو خريد مهم در تاريخ ويرپول رخ داد كه نفوذ شركت را به صنعت لوازم خانگي بيشتر كرد. ابتدا كارخانه‌ي توليد يخچال Norge در فورت اسميت آركانزاس خريداري شد كه يك ميليون فوت مربع فضاي توليدي را به كارخانه‌هاي ويرپول افزود. كارخانه در سال‌هاي بعد به‌عنوان مركز مهمي در توليد يخچال‌هاي ويرپول فعاليت كرد كه نقش بزرگي در توسعه و مشهور شدن برند ويرپول داشتند. خريد مهم ديگر، سهام عمده در شركت Warwick بود كه از توليدكننده‌ها و تأمين‌كننده‌هاي اصلي تلويزيون، خصوصا براي سيرز محسوب مي‌شد. ويرپول با خريد سهام در شركت توليد تلويزيون، به‌عنوان بازيگري مهم و قابل احترام وارد اين بازار شد، اما شكست در توسعه، خروج آ‌نها را در سال ۱۹۷۶ به‌همراه داشت. از رخدادهاي مهم ديگر سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۶۰ مي‌توان به راه‌اندازي مركزي مهندسي و تحقيقاتي در بنتون هاربر ميشيگان اشاره كرد كه بزرگ‌ترين مركز تحقيقات صنعت لوازم خانگي در آن زمان بود.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

از اولين اجاق‌هاي برند ويرپول

دهه‌ي ۱۹۷۰ با فشار جديدي بر صنعت لوازم خانگي همراه بود. اگرچه مردم هنوز عادت‌هاي مصرف‌گرايي داشتند، اما چالش انرژي باعث شده بود تا شركت‌ها مجبور به توليد محصولات با بازدهي انرژي بيشتر و بهبود بازدهي توليد شوند. كاهش فروش باعث شد تا ويرپول و بزرگ‌ترين مشتري‌اش، سيرز، تصميم به ادغام انباهار بگيرند كه منجر به تعديل يك‌سوم از نيروي انساني ويرپول شد. به‌علاوه، در سال ۱۹۷۴ حادثه‌اي در كارخانه‌ي اوانزويل اينديانا شركت رخ داد كه وظيفه‌ي توليد يخچال و تجهيزات تهويه‌اي را برعهده داشت. حادثه‌ي مذكور، فشار دوچنداني را به ويرپول وارد كرد. 

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

اولين اجاق مايكروويو ويرپول

ويرپول و رقبا در سال ۱۹۷۷ مجددا روند صعودي را در بازار مشاهده كردند. نسل اول مشترياني كه در سال‌هاي پس از جنگ جهاني اول به آن‌ها رجوع مي‌كردند، مجددا تصميم به خريد وسايل و تجهيزات گرفته بودند. خانواده‌ها لوازم خانگي خود را نو كرده و سازمان‌هاي نظامي نيز تجهيزات جديد را درخواست مي‌كردند. ويرپول در سال ۱۹۶۷ قراردادي را با ارتش امضا كرده بود كه كانال درآمدي مناسبي را براي آن‌ها فراهم كرد. در همان سال‌هايي كه ويرپول مجددا به مدار رشد بازگشته بود، فروشنده‌ها در بازار لوازم خانگي سنتي، فشار زيادي را تحمل مي‌كردند.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

تبليغ سرويس خدماتي ويرپول

جان اچ پلاتس، رئيس هيئت‌مديره‌ي ويرپول در دهه‌ي ۱۹۷۰ بود. او كه كارش را به‌عنوان مسئول خط مونتاژ از سال ۱۹۴۱ در شركت آمريكايي شروع كرده بود، در ۱۹۷۱ جايگزين گري شد. بهبود محصولات ويرپول براي استفاده‌ي خانگي، يكي از نقاط تمركز شركت در دوران مديريت پلاتس بود. آن‌ها در سال ۱۹۷۷ نسل جديدي از ماشين‌هاي لباسشويي خودكار را به‌همراه اجاق‌هاي مايكروويو به بازار عرضه كردند. البته ويرپول در دهه‌ي ۱۹۵۰ به بازار اجاق مايكروويو وارد شد، اما به‌خاطر تمايل پايين ازسوي بازار، به‌صورت موقت فعاليت‌ها را متوقف كرده بود.

ورل‌پول نام يكي از ماشين‌هاي لباسشويي شركت ناينتين هاندرد بود

ويرپول در سال ۱۹۷۹ همكاري ويژه‌اي را با اداره‌ي تجارت فدرال آمريكا شروع كرد كه هنوز هم ادامه دارد. آن‌ها در طراحي و استانداردسازي و توسعه‌ي ليبل‌هاي مخصوص اداره در مصرف انرژي، همكاري دارند. ويرپول در سال ۱۹۸۰ با چالشي قانوني در ارتباط با دو نفر از نيروي سادهان خود روبه‌رو شد. آن‌ها از شركت به‌خاطر دستور كار در شرايط خطرناك شكايت كردند. پس از چند سال كشمكش قانوني، بالاخره دادگاه عالي آمريكا رأي را به نفغ كارگان صادر كرد و ويرپول مجبور به پرداخت غرامت شد.

جك دي اسپاركس، در سال ۱۹۸۲ جايگزين پلاتس شد و مديريت عامل ويرپول را برعهده گرفت. او تصميم داشت تا حوزه‌ي تمركز فعاليت‌هاي ويرپول را گسترش دهد. ويرپول در آن سال‌ها با فشارهاي جديدي اعم از رقابت شديد در ايالات متحده، بلوغ صنعت و تولد بازيگران جديد و همچنين تغيير علايق و ذائقه‌ي مشتريان روبه‌رو بود. اسپاركس برنامه‌اي پنج ساله براي شركت تعريف كرد تا علاوه بر افزايش بهره‌وري توليد، با روندهاي جديد در بازار هماهنگ شوند.

مرجع متخصصين ايران KitchenAid

بخشي از برنامه‌هاي توسعه‌اي ويرپول، شامل ورود به بازارهاي جديد مرتبط با لوازم خانگي مي‌شد. آن‌ها بايد محصولات مرتبط با لوازم خانگي هم توليد مي‌كردند. در سال ۱۹۸۵، شركت كابينت‌سازي Mastercraft به زيرمجموعه‌ي ويرپول افزوده شد و يك سال بعد هم شركتي مشابه به‌نام St. Charles به خانواده پيوست. البته تلاش‌هاي ويرپول براي ورود جدي به صنعت كابينت‌سازي و تجهيزات مشابه موفق نبود و آن‌ها در سال ۱۹۸۹ مجبور به فروش زيرمجموعه‌ها شدند.

يكي از برنامه‌هاي مهم توسعه‌اي ويرپول در دهه‌ي ۱۹۸۰، تصميم به خريد زيرمجموعه‌ي KitchenAid از شركت Hobart بود. برند مذكور، خانواده‌ي جديدي از محصولات حرفه‌اي‌تر و گران‌ارزش‌تر را به ويرپول اضافه مي‌كرد كه شامل ماشين‌هاي ظرف‌شويي و اجاق گاز و تعدادي محصول ديگر مي‌شد. خريد زيرمجموعه يك سال به‌طور انجاميد و باوجود شكايت برخي رقبا مبني بر نقض قانوني ضد انحصار، بالاخره قرارداد در سال ۱۹۸۶ امضا شد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

اسپاركس توجه ويژه‌اي هم به فعاليت‌هاي بين‌المللي شركت تحت مديريتش داشت. او در سال ۱۹۸۴ زيرمجموعه‌ي جديدي را در شركت راه‌اندازي كرد تا فرصت‌هاي ورود به بازارهاي بين‌المللي را تحليل كند. دو سال بعد، آن‌ها با شركت هلندي فيليپس قرارداد امضا كردند تا فعاليت‌هاي بازاريابي و فروش بين‌المللي را با همكاري آن‌ها انجام دهند. البته همكاري دو شركت به‌خاطر ناپايداري در ارزش ارز و اشكالات مالي ديگر، عمر زيادي نداشت و يك سال بعد، تعطيل شد.

ديويد آر ويتمن در سال ۱۹۸۷ جايگزين اسپاركس شد و فرايندهاي توسعه‌ي پنج ساله‌ي ويرپول را ادامه داد. از قراردادهاي مهم در آن سال مي‌توان به همكاري با McDonnell Douglas اشاره كرد كه با هدف توسعه‌ي تجهيزات آشپزخانه‌اي براي ايستگاه‌هاي فضايي آمريكا شكل گرفت. به‌علاوه، در همان سال ويرپول با يك برند هندي وارد همكاري شد تا ماشين‌هاي لباسشويي با ابعاد كوچك را براي بازار هند طراحي و توليد كند. در همان سال، بازار مكزيك هم ازطريق يك قرارداد همكاري با شركت Vitro SA ميزبان ويرپول شد. در همان سال، ويرپول سهام خود را در بازار بورس لندن عرضه كرد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

ديويد ويتمن

ويرپول تا سال ۱۹۸۸ با ساختار متمركز فعاليت مي‌كرد كه فرايندهاي تصميم‌گيري در آن در سطوح مديريت ارشد انجام مي‌شد. مديران در آن سال تصميم گرفتند تا شركت را به چند واحد مستقل تبديل كنند تا بازدهي و پاسخگويي به نيازهاي روزافزون بازار، با سرعت بيشتري انجام شود.

از بزرگ‌ترين تصميم‌هاي خريد و ادغام ويرپول در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۸۰ مي‌توان به Roper Corporation اشاره كرد كه از توليدكننده‌ها و تأمين‌كننده‌هاي بزرگ طرف قرارداد با سيرز بود. خريد جديد با هدف افزايش قدرت ويرپول در بازار لوازم خانگي پخت‌وپز و همچنين اضافه كردن محصولات ديگر مانند چمن‌زن و تراكتور باغباني انجام مي‌شد. البته تلاش خريد با مخالفت رقيبي بزرگ به‌نام جنرال الكتريك روبه‌رو شد كه روپر را به نقض قوانين رقابت در مطالعه فرايند فروش متهم مي‌كرد. درگيري حقوقي تشديد شد تا اينكه دو شركت به توافق رسيدند. جنرال الكتريك در سال ۱۹۸۹ زيرساخت‌هاي توليدي روپر را تصاحب كرد و برند محصولات نيز به ويرپول رسيد. دو رقيب همچنين توافق كردند كه جنرال الكتريك تا دو سال برخي از تجهيزات برقي مورد نياز ويرپول را تأمين كند. خريد روپر، خانواده‌ي محصولات ويرپول را براي همه‌ي دسته‌هاي جامعه در ايالات متحده در دسترس قرار مي‌داد. خانواده‌ي KitchenAid در دسته‌ي گران‌ارزش و حرفه‌اي، ويرپول در دسته‌ي ميان‌رده و روپر در دسته‌ي اقتصادي به فروش مي‌رفت.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۸۰، تلاش براي احياي موقعيت در بازار اروپا نيز با قدرت انجام مي‌شد. ويرپول قرارداد همكاري با فيليپس را احيا كرد و محصولاتي مناسب براي متخصصان اروپايي را به‌كمك آن برند به فروش مي‌رساند. درنهايت محصولات ويرپول به مجموعه‌ي فيليپس اضافه شد كه فروش مناسبي را هم در بازار اروپا تجربه كرد. آمار فروش ويرپول در پايان دهه‌ي ۱۹۸۰ به ۶ ميليارد دلار رسيد كه سه‌برابر آمار فروش سال ۱۹۷۸ بود.

سال‌هاي پاياني قرن بيستم

موفقيت ويرپول در بازار اروپا باعث شد تا برند آمريكايي هرچه بيشتر به توسعه‌ي خدمات و محصولات در بازارهاي بين‌المللي تشويق شود. آن‌ها اعتبار خوبي در صحنه‌ي بين‌المللي داشتند و به‌عنوان يكي از شركت‌هاي فعال در صنعت لوازم خانگي با تنوع بسيار بالاي محصول شناخته مي‌شدند. ويرپول در آن سال‌ها به گسترش هرچه بيشتر فعاليت‌ها ادامه داد و خود را بيش‌ازپيش به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي لوازم خانگي در جهان به شهرت رساند. برند آمريكايي تا سال ۱۹۹۴ در ۱۱ كشور جهان مركز توليدي داشت و محصولات خود را در ۱۲۰ كشور به فروش مي‌رساند.

رشد در بازارهاي اروپايي و آسيايي هميشه با چالش براي ويرپول همراه بوده است

ويرپول در سال ۱۹۹۱ سهم خود از شركت مشترك با فيليپس را به ارزش ۶۰۰ ميليون دلار خريداري كرد و فعاليت در بازار اروپا را به‌صورت اختصاصي پيش برد. رشد بيشتر در بازارهاي اروپايي با ورود به حوزه‌هاي جديد اروپاي مركزي و شرقي انجام شد. ويرپول مناطق جديد را داراي ظرفيت بالا مي‌دانست و ابتدا با ورود به مجارستان و اسلواكي، پايه‌هاي خود را تقويت كرد. ميزبانان بعدي، لهستان، جمهوري چك، روماني، بلغارستان و روسيه بودند. در همان زمان رشد در آسيا و آمريكاي لاتين هم با سرعت مناسبي پيش مي‌رفت و برند آمريكايي در سال ۱۹۹۴، بيش از ۷۰۰ هزار محصول را در بازار آسيايي به‌فروش رساند. فروش در بازار آمريكاي لاتين نيز در آن سال رشدي ۴۰ درصدي را تجربه كرد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

ساختمان مركزي ويرپول

سال‌هاي دهه‌ي ۱۹۹۰ باوجود فروش بالاي محصولات در بازارهاي بين‌المللي، با ركود نسبي در بازار آمريكاي شمالي همراه بود. ويرپول تصميم به تغيير ساختار در زادگاه گرفت و ۹ درصد از نيروي انساني خود را تعديل كرد. تعدادي از مراكز توليدي در كانادا و ايالات متحده تعطيل شدند كه بيكاري تعداد زيادي از نيروي توليدي را به‌همراه داشت.

تلاش‌هاي ويرپول براي افزايش نفوذ در بازار آسيا در ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۹۰ قوت گرفت. آن‌ها شراكت‌هاي متعددي را در هند و چين شروع كردند و حتي زيرمجموعه‌اي مستقل به‌نام Whirlpool of India راه‌اندازي شد. البته باوجود تمام تلاش‌ها، فروش در آسيا تنها ۶ درصد از درآمد سال ۱۹۹۶ را تأمين مي‌كرد و شركت‌هاي زيرمجموعه در اين قاره، هنوز راه زيادي تا سودآوري در پيش داشتند. در سال‌هاي بعد، فعاليت در بازار چين هم با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو شد و ويرپول را مجبور به عقب‌نشيني كرد. بازار اروپا هم وضعيت مناسبي نداشت و برند آمريكايي علاوه بر رقابت شديد، با تنوع فرهنگي بسيار زيادي روبه‌رو بود و بايد نيازهاي متنوعي را پاسخ مي‌داد. وضعيتي كه كاملا برخلاف بازار يك‌دست ايالات متحده بود.

مرجع متخصصين ايران Maytag

Maytag، رقيب بزرگ ويردپول كه درنهايت توسط همان شركت خريداري شد

شركت Maytag يكي از رقباي اصلي ويرپول در بازار لوازم خانگي بود. آن‌ها به‌خوبي ضعف‌هاي بازار اروپا را درك كرده بودند و به‌موقع از آن خارج شدند. ويرپول باوجود ماندن در بازار مذكور، مجبور به تغيير زيرساخت شده بود. آن‌ها براي تغييرات شديد مجبور به تعديل ۴،۷۰۰ ميرو در اروپا و آسيا شدند و بسياري از مراكز توليدي و خدماتي خود را تعديل كردند. به‌علاوه برند آمريكايي در همان زمان مجبور به واگذاري زيرمجموعه‌ي خدمات مالي مصرف‌كننده‌ي خود شد.

فرايندهاي اصلاحي ويرپول در بازار اروپا، در سال‌هاي منتهي به قرن ۲۱ نتيجه داد و آن‌ها به‌نوعي در بازار قاره‌ي سبز احيا شدند. مديريت فعاليت‌ در اورپا برعهده‌ي جف فتيگ بود كه به‌خاطر موفقيت در برنامه‌هاي تغيير ساختار، در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان مدير كل و مدير عمليات ويرپول انتخاب شد. دهه‌ي ۱۹۹۰ با ركورد فروش ۱۰/۵۱ ميليارد دلار و سود ۳۴۷ ميليون دلار به پايان رسيد. بيش از ۴۰ درصد از فروش و ۳۰ درصد از سود، از بازارهاي خارج از ايالات متحده تأمين مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

اولين مدل ماشين لباسشويي Maytag

سال‌هاي اخير و وضعيت كنوني برند ويرپول

ويرپول در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۲۰۰۰، به توسعه‌ي فعاليت‌هاي بين‌المللي ادامه داد. آن‌ها در سال ۲۰۰۰ هزينه‌اي بالغ بر ۲۸۳ ميليون دلار را براي افزايش سهام در دو زيرمجموعه‌ي بزرگ خود در برزيل اختصاص دادند. هدف بعدي، زيرمجموعه‌ي مكزيكي بود كه در سال ۲۰۰۲ با پرداخت ۱۵۱ ميليون دلار به‌صورت كامل به تصاحب ويرپول درآمد. از خريدهاي ديگر مي‌توان به Polar در لهستان اشاره كرد. همچنين ويرپول با يك شراكت جديد به بازار نيوزيلند هم وارد شد.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

بهره‌برداري از انرژي تجديدپذير در كارخانه ورل‌پول

از بحران‌هاي بزرگ ويرپول ابتداي قرن ۲۱ مي‌توان به حادثه آفريني دو دسته از محصولات اشاره كرد كه منجر به بازگرداني آن‌ها به انبارهاي شكت شد. در سال ۲۰۰۰ تعداد زيادي از ماشين‌هاي ظرفشويي يكي از مدل‌هاي خاص شركت با حادثه‌ي آتش‌سوزي روبه‌رو مي‌شدند و به كارخانه فراخوانده شدند. حادثه‌ي ديگر، مربوط به اجاق‌هاي مايكروويو بود كه در سال ۲۰۰۱، برند آمريكايي را مجبور به بازگرداني ۱/۸ ميليون دستگاه كرد.

ركود مالي بزرگ در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۲۰۰۰ باعث شد تا ويرپول مجددا برنامه‌ريزي براي تغيير ساختارهاي جهاني را در دستور كار فرار دهد. بخش عمده‌اي از تغيير ساختار در بازار اروپا انجام شد كه بازدهي بسيار پايين‌تري نسبت به ايالات متحده داشت. آن‌ها در مدت دو سال مجبور به تعديل هفت هزار نيرو شدند كه كاهش ۱۰ درصدي نيروي انساني را در ويرپول به‌همراه داشت. 

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

از خريدهاي مهم ويرپول در قرن ۲۱ مي‌توان به رقيب قديمي، Maytag اشاره كرد. مديران شركت مذكور در سال ۲۰۰۵ با پيشنهاد خريد سهام ازسوي ويرپول موافقت كردند و پس از تأييد وزارت دادگستري آمريكا در سال ۲۰۰۶، فرايند ادغام نهايي شد. برند‌هاي متعدد محصولات Maytag پس از ادغام به خانواده‌ي ويرپول اضافه شدند.

مرجع متخصصين ايران indesit

ويرپول در سال ۲۰۱۱ كارخانه‌ي توليدي فورت اسميث آركانزاس خود را تعطيل كرد، اما يك سال بعد با بازآفريني يك كارخانه‌ي ۱۲۳ ساله در كليولند تنسي، فعاليت توليدي را گسترش داد. پروژه‌ي مذكور، با هزينه‌ي ۲۰۰ ميليون دلار انجام شد و علاوه بر ۱،۵۰۰ نيروي انساني قبلي كارخانخه، ۱۳۰ نفر جديد را نيز استخدام كرد. در سال‌هاي بعد، خريدهاي سازماني ادامه پيدا كردند و سهام عمده‌اي در Hefei Royalstar Sanyo در چين و Indesit در ايتاليا خريداري شد. در سال ۲۰۱۴، كل سهام ايندزيت توسط ويرپول خريداري شد و اين شركت از بازار بورس ميلان كنار رفت. ايندزيت اكنون به‌عنوان زيرمجموعه‌ي ويرپول شناخته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ويرپول / Whirlpool

همكاري ويرپول و سيرز، در سال ۲۰۱۷ و پس از ۱۰۱ سال همكاري به پايان رسيد. سيرز كه هميشه از مشتريان جدي ويرپول بود و محصولات آن برند را در فروشگاه‌هاي عظيم خود به فروش مي‌رساند، نتوانست قرارداد همكاري را تمديد كند و از ويرپول جدا شد. البته لوازم خانگي با برند Kenmore كه به‌صورت اختصاصي براي سيرز ساخته مي‌شدند، هنوز هم در خط توليد ويرپول قرار دارند. از جديدترين اخبار سازماني ويرپول مي‌توان به افتتاح مركز توزيع كارخانه‌اي جحديد در تولسا اوكلاهاما اشاره كرد.

درحال‌حاضر مارك بيتزر به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره و مديرعامل ويرپول فعاليت مي‌كند. آخرين آمارها، درآمد شركت را بيش از ۲۱ ميليارد دلار گزارش مي‌كنند و تعداد متخصصان نيز ۹۲ هزار نفر عنوان مي‌شود. سهام ويرپول اكنون با نماد WHR در بازار بورس نيويورك خريد و فروش مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات