داستان برند كونيكا، نزديك به ۱/۵ قرن فعاليت در صنعت تصويربرداري

جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 26 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كونيكا از قديمي‌ترين برندهاي فعال در صنعت تصويربرداري و اپتيك است كه از سال ۲۰۰۳، با نام كونيكا مينولتا مشغول فعاليت است.
تبليغات

كونيكا (Konica) توليدكننده‌ي بزرگ ژاپني صنعت تصويربرداري بود كه علاوه بر محصولات اصلي همجون دوربين، فيلم دوربين، لوازم جانبي عكاسي و تجهيزات پردازش تصوير، در توليد تجهيزات مديريت اسناد همچون دستگاه‌هاي فتوكپي، فاكس و پرينتر نيز سابقه‌ي درخشاني داشت. اين برند با سابقه‌اي نزديك به ۱/۵ قرن در صنعت تصويربرداري و اپتيك، در سال ۲۰۰۳ با يكي ديگر از فعالان بزرگ ژاپني صنعت به‌نام مينولتا (Minolta) ادغام شد و شركت جديد، امروز به‌نام كونيكا مينولتا (Konica Minolta) شناخته مي‌شود. در مطلب حاضر، تنها تاريخچه‌ي شركت كونيكا را مطالعه مي‌كنيم و اشاره‌اي هم به سال‌هاي اخير و فعاليت تحت برند كونيكا مينولتا خواهيم داشت.

ساختمان مركزي كونيكا مينولتا اكنون در منطقه‌ي مارونوچي توكيو قرار دارد. اين شركت، فعاليت‌هاي هسته‌اي دو برند تشكيل‌دهنده را حفظ كرده است و اكنون در حوزه‌هاي متنوع دنياي فناوري نيز حضور دارد. البته فعاليت اصلي كونيكا مينولتا در دسته‌ي تجاري تجهيزات تصويربرداري و مديريت اسناد است كه شامل دستگاه‌هاي كپي و پرينت و موارد مشابه مي‌شود. از محصولات ديگر مي‌توان به تجهيزات اپتيكي مانند لنز و فيلم LCD و تجهيزات تصويربرداري پزشكي و گرافيكي اشاره كرد. كسب‌وكار شركت در حوزه‌ي دوربين، كه ميراث هر دو شركت كونيكا و مينولتا بود، در سال ۲۰۰۶ به سوني فروخته شد.

تاريخچه تأسيس

تاريخچه فعاليت كونيكا به سال ۱۸۷۳ و دهه‌ي اول انقلاب صنعتي ژاپن باز مي‌گردد. در آن سال، روكوسابورو سوگيورا به مديران شركت محل فعاليتي خود، كونيشيا پيشنهاد داد تا وارد كسب‌وكار فروش دوربين و مواد مخصوص عكس‌برداري شوند. اين محصولات در قرن ۱۹ بيشتر از اروپا و ايالات متحده به ژاپن وارد مي‌شدند. كسب‌وكار خانوادگي سوگيورا، تجارت برنج بود، اما او به فناوري نوظهور عكاسي علاقه‌ي شديدي پيدا كرد. درنهايت مديران كونيشيا به او اجازه دادند تا تحت برند اين شركت، وارات و فروش دوربين را شروع كند. اين اتفاق، هفت سال پيش از راه‌اندازي كداك، برند قديمي عكاسي در آمريكا، رخ داد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

راكومون سوگيورا

سوگيورا در سال ۱۸۷۶ نامش را به راكومون سوگيوراي ششم تغيير داد تا به‌نوعي ميراث پدرش را حفظ كند. او كسب‌وكارش را به نيهونباشي توكيو انتقال داده و نام آن را كونيشي هونتن (Konishi Honten) گذاشت. در سال ۱۸۸۰ شركتي به‌نام راكوشا به‌عنوان زيرمجموعه‌ي توليدي دوربين براي متخصصدهاي تجاري در همكاري با كونيشي شروع به كار كرد. تا سال ۱۸۸۲، سه كارخانه‌ي توليد مواد ليتوگرافي و تجهيزات مرتبط، توسط كونيشي راه‌اندازي شد. آن‌ها به‌مرور توليد جعبه‌ي دوربين و كاغذهاي مخصوص را نيز شروع كردند. برنامه‌ي توليد كارخانه‌ها تا سال ۱۸۹۰ از توليد به‌ازاي سفارش به توليد انبوه و چهار سال بعد، مجموعه‌اي متنوع از دوربين‌ها در شركت توليد مي‌شدند.

كارخانه‌ي جديد راكوشا در سال ۱۹۰۲ در منطقه‌اي به‌نام شينجوكو توكيو راه‌اندازي شد كه توليد كاغذ عكاسي و صفحات خشك چاپ عكس را انجام مي‌داد. يك سال بعد، محصول تاريخي شركت يعني دوربين جعبه‌اي Cherry به بازار عرضه شد. اين دوربين، اولين دوربين با برند كاملا ژاپني بود. كونيشي در سال ۱۹۰۳ نيز برند ديگري به‌نام سوكورا (يا شكوفه گيلاس) را به‌نام خود ثبت كرد كه براي توليد اولين كاغذ عكاسي توليد داخل ژاپن استفاده مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران كونيشي

از اولين لنزهاي توليدي كونيشي

در سال‌هاي ابتدايي تا مياني دهه‌ي ۱۹۱۰، برند ساكورا در بسياري از دوربين‌هاي توليد شركت كونيشي ديده مي‌شد. ازميان مهم‌ترين محصولات مي‌توان به دوربين جعبه‌اي Sakura Honor Prtable و اولين دوربين ژاپني فرمت بزرگ SLR ژاپن به‌نام Sakura Reflex Prano اشاره كرد. كونيشي در سال ۱۹۰۹ سه دوربين جديد به‌نام‌هاي Pearl و Lily و Idea به بازار عرضه كرد كه به‌خاطر كيفيت بالاي توليد، محبوبيت و اعتبار بالايي كسب كردند.

جنگ جهاني اول كه در سال ۱۹۱۴ شروع شد، تأثير قابل‌توجهي روي اقتصاد ژاپن داشت. بسياري از شركت‌هاي فعال در صنعت اين كشور مجبور شدند تا وابستگي به محصولات خارجي را كاهش دهند. به‌عنوان مثال، واردات كاغذهاي مناسب عكاسي و مواد اوليه‌ي آن‌ها از آلمان غيرممكن شده بود و كونيشي براي توليد كاغذ نياز به مواد اوليه‌ داخلي داشت. آن‌ها در همكاري با شركت Mitsubishi Paper، موفق به توليد كاعذ اوليه‌ي مناسب عكاسي شدند. تا زمان پايان جنگ در سال ۱۹۱۹، توليد صنعتي ژاپن نسبت به سال ۱۹۱۴، چهار برابر شده بود. همين سرعت بالا در رشد صنعتي، موجب اشتغال دوبرابري نيروي انساني در صنعت نيز شد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

فيلم عكاسي ساكورا

رخداد مهم براي كونيشي در ميانه‌ي جنگ جهاني اول، شروع صادرات دوربين بود. شركت در سال ۱۹۱۶ اعلام كرد كه دوربين برند Lily Number 2 خود را به بريتانيا صادر خواهد كرد. صادرات دوربين به بريتانيا، ارزش زيادي براي شركت ژاپني داشت، چون بريتانيا به‌عنوان مهد عكاسي در جهان شناخته مي‌شد. پس از شروع صادرات، طراحي و توليد محصولات جديد در كونيشي نيز شدت گرفت تا ۱۰ سال بعد، مدل‌هاي جديد دوربين و كاغذ عكاسي و تجهيزات مشابه در كونيشي توليد شد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

دوربين Lily

شركت كونيشي هونتن در سال ۱۹۲۱ به كونيشيروكو (Konishiroku) تغيير نام داد و به‌صورت شركت با مسئوليت محدود اداره شد. رخداد مهم تاريخي در دهه‌ي ۱۹۲۰، زمين‌لرزه‌ي كانتو در سال ۱۹۲۳ بود كه ساختمان مركزي شركت را به‌كلي نابود كرد. البته كونيشيروكو به‌سرعت ساختمان را بازسازي كرد و يك ماه بعد، فعاليت‌ها به روند عادي بازگشت.

ارتش ژاپن در سال ۱۹۲۵ قرارداد و دستوري را براي شركت كونيشيروكو ارسال كرد تا توليد دوربين تاكتيكال نظامي را شروع كند. فرايند طراحي در شركت شروع و يك سال بعد اولين دوربين تاكتيكال ساخت ژاپن، آماده شد. لنز اين دوربين به‌نام Hexar F/4.5 شناخته مي‌شد و يك كپي از لنز توليدي شركت بريتانيايي Thornton بود.

مرجع متخصصين ايران ساكورا

تبليغات فيلم عكاسي ساكورا

كونيشيروكو در سال ۱۹۲۵ توليد دوربين‌هايي با برند Pearlette را شروع كرد كه تا سال‌ها به‌عنوان نماد اين شركت شناخته مي‌شدند. دوربين‌هاي مذكور با طراحي بدنه‌ي فلزي، مقاومت بالايي داشتند و باوجود طرحي شبيه به محصولات آن زمان كداك، هويت مجزايي براي خود كسب كردند. شركت براي بازاريابي هرچه بيشتر محصول جديد خود و همچنين گسترش فرهنگ عكاسي، برنامه‌اي به‌نام Pearlette League شروع كرد كه به‌نوعي يك باشگاه مخصوص عكاسان بود. باشگاه مذكور، برنامه‌هاي متعددي همچون برگزاري نمايشگاه و انتشار محتواي مرتبط با عكاسي انجام مي‌داد.

از فعاليت‌هاي مهم ديگر كونيشروكو در دهه‌ي ۱۹۲۰ مي‌توان به توليد انواع دوربين جديد و از همه مهم‌تر، عرضه‌ي فيلم عكاسي با برند ساكورا اشاره كرد كه اولين فيلم عكاسي توليدشده در ژاپن بود. توليد پروژكتور سينمايي هم از در آستانه‌ي دهه‌ي ۱۹۳۰ شروع شد كه به توليد دوربين فيلم‌برداري در سال ۱۹۳۵ انجاميد.

مرجع متخصصين ايران دوربين Cherry

دوربين Cherry

توسعه محصولات و ورود به بازارهاي بين‌المللي

شركت كونيشيروكو در سال ۱۹۳۶ به شركت سهامي عام تبديل شد و با نام كونيشيروكو هونتن به فعاليت ادامه داد. در سال ۱۹۳۸ و با شدت گرفتن زمزمه‌هاي جنگ جهاني دوم، دولت ژاپن محدوديت‌هايي جدي روي توليد دوربين مخصوص مصرف‌كننده اعمال كرد. كونيشيروكو مجبور به تغيير سياست‌هاي توليدي شده و به‌مرور به محصولات نظامي متمايل شد. آن‌ها در سال‌هاي ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰، دو دوربين هوايي حرفه‌اي براي ارتش ژاپن توليد كردند. البته تحقيق و توسعه به قوت خود باقي بود و كونيشيروكو پنج سال پس از عرضه‌ي فيلم عكاسي رنگي كداكروم از كداك، اولين فيلم رنگي ژاپن را نيز به‌نام ساكورا به بازار عرضه كرد.

كونيشيروكو در توسعه‌ي دوربين و تجهيزات جانبي عكاسي پابه‌پاي كداك پيش مي‌رفت

راكومن سوگيورا هشتم، نوه‌ي بنيان‌گذار شركت، در سال ۱۹۴۱ به‌عنوان مديركل مشغول به كار شد. دو سال بعد، نام شركت به Konishiroku Photo Industry تغيير نام داد و مركز تحقيق و توسعه‌ي حرفه‌اي راه‌اندازي شد. قانون جديدي متمركز بر صنعت عكاسي ژاپن در سال ۱۹۴۴ تصويب و اجرا شد كه ادغام كونيشيروكو را با شركت Showa Photo Industry به‌عمراه داشت.

در سال ۱۹۴۵، نيروهاي آمريكايي حمله‌ي هوايي گسترده‌اي را در ژاپن اجرا كردند كه منجر به تخريب كامل كارخانه، انبار و مركز تحقيقات كونيشيروكو در يودوباشي شد. به‌هرحال با پاين يافتن جنگ جهاني دوم، چالش‌هاي عملياتي برند ژاپني نيز كاهش يافت. آن‌ها به‌مرور فرايند توليد را از تجهيزات نظامي به تجهيزات مخصوص مصرف‌كننده متمايل كردند و توليد انبوه به‌سرعت پس از پايان جنگ، شروع شد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

اولين دوربين با برند كونيكا

كونيشيروكو پيش از شروع جنگ جهاني اول، طرح مفهومي دوربين جديدي را به‌نام Rubikon توسعه داده بود كه از فيلم ۳۵ ميلي‌متري استفاده مي‌كرد. با شروع جنگ، توليد دوربين مخصوص مصرف‌كننده ممكن نبود و مهندسان بايد طرح مفهومي خود را براي متخصصدهاي نظامي تغيير مي‌دادند. به‌همين دليل Rubikon به دوربيني براي ثبت تصاوير اشعه‌ي ايكس تبديل شد و كارايي پزشكي پيدا كرد. پس از جنگ، كونيشيروكو تصميم گرفت تا توليد نسخه‌ي مصرف‌كننده‌ي دوربين خود را شروع كند، اما اين‌بار نام جديدي براي آن انتخاب شد.

نام Rubikon شباهت زيادي به رودخانه‌ي روبيكن داشت كه يادآور جنگ‌‌هاي قديمي و اشغال روم توسط سزار بود. ژاپني‌ها نمي‌خواستند اولين محصول مهم خود پس از جنگ جهاني دوم را با نامي يادآور جنگ به بازار عرضه كنند. درنتيجه تصميم گرفتند تا با تركيب كلمه‌ي دوربين (Camera) و نام شركت كونيشيروكو، برند جديدي براي دوربين خود بسازند. درنهايت كونيكا (Konica) به‌عنوان نام محصول جديد انتخاب شد و اولين دوربين ۳۵ ميلي‌متري برند ژاپني در سال ۱۹۴۷ به بازار‌ها راه يافت.

كونيشيروكو تا سال ۱۹۴۷ به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكننده‌هاي لنز و شاتر دوربين در ژاپن شناخته مي‌شد. به‌علاوه، آن‌ها نيمي از دوربين‌هاي موجود در بازار ژاپن را توليد مي‌كردند. ازطرفي برخي مواد و تجهيزات اوليه براي توليد دوربين و تجهيزات جانبي، با كمبود عرضه مواجه بودند. درنتيجه شركت‌هاي فعال در صنعت عكاسي به‌دنبال راهكارهاي جديد براي توليد محصول رفتند.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

يكي از رخدادهاي مهم تاريخي كه منجر به افزايش شهرت كونيشيروكو شد، ساخت فيلمي به‌نام The Dream بود كه به‌عنوان اولين فيلم رنگي ژاپني شناخته مي‌شود. سازندگان از فيلم‌هاي ساكورا براي توليد استفاده كرده بودند و فيلم آن‌ها مورد استقبال و تقدير مؤسسه‌هاي فيلم‌سازي قرار گرفت. يك سال بعد، بحران اقتصادي در ژاپن قوت گرفت و بسياري از كسب‌وكارهاي كوچك و متوسط تعطيل شدند. با افزايش شديد نرخ بيكاري، اقتصاد ژاپن و فعالان صنعتي در آستانه‌ي بحراني جديد قرار گرفتند. درنهايت، جنگ كره در سال ۱۹۵۰ به‌نوعي باعث نجات كونيشيروكو شد، چون با سفارش‌هاي عظيم مواد و تجهيزات اپتيكي براي آن‌ها همراه بود.

دهه‌ي ۱۹۵۰ زمان رشد سريع و توسعه‌ي بين‌المللي در كونيشيروكو بود. آن‌ها براي تقويت صادرات به بازار بزرگ ايالات متحده، زيرمجموعه‌ي مستقلي را به‌نام Koniphoto Corporation در فيلادلفيا راه‌اندازي كردند كه مسئوليت بازاريابي و توزيع دوربين‌ها و مواد مخصوص عكاسي برند ژاپني را برعهده داشت. در همان سال، جايزه‌ي معتبر كيفيت توليد آمريكا يعني Deming Prize به‌خاطر افزايش بازدهي توليد و ارتقاء بهره‌وري در سازمان، به كونيشيروكو اهدا شد كه اعتبار آن‌ها را در بازار جديد افزايش داد. زيرمجموعه‌ي آمريكايي در سال ۱۹۶۲ به نيويورك سيتي منتقل شد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

Konica Autoreflex

از فعاليت‌هاي ديگر كونيشيروكو براي توسعه‌ي بين‌المللي مي‌توان به راه‌اندازي مركز اروپاي شركت به‌نام Konica اشاره كرد كه در هامبورگ راه‌اندازي شد. در همان زمان، كارخانه‌ي توليدي در يودوباشي تعطيل و فرايند ساخت كارخانه‌ي مدرن جديد در هاچيوجي شروع شد. كونيشيروكو اولين شركت ژاپني بود كه موفق به ساخت فيلم اشعه‌ي ايكس شد. آن‌ها ۳۰ سال پس از توليد اولين نمونه‌ي فيلم‌، پردازنده‌ي اشعه‌ي ايكس را در سال ۱۹۶۳ توليد كردند. يك سال بعد، فيلم نگاتيو رنگي با برند ساكورا به بازار معرفي شد كه سريع‌ترين فيلم نگاتيو صنعت بود. محصول مهم كونيكا در دهه‌ي ۱۹۶۵، اولين دوربين ۳۵ ميلي‌متري SLR با نوردهي خودكار بود كه به‌نام Konica Autoreflex به بازار عرضه شد. 

كونيكا در بسياري از نوآوري‌هاي صنعت عكاسي، نقش پيش‌گام داشت

كونيشيروكو در سال ۱۹۶۷ بحران بزرگي را سپري كرد كه به‌خاطر توليد فيلم‌هاي معيوب در شركت و عدم توانايي در افزايش سهم بازار ايجاد شد. تا آن زمان، مديران شركت از ميان اعضاي خانواده‌ي مالك و بنيان‌گذار انتخاب مي‌شدند. در سال ۱۹۶۸ و براي اولين‌بار تيمي جديد از مديران در كونيشيروكو انتخاب شد تا برند ژاپني را از بحران نجات دهد. ريوزوكه نيشيمورا، اولين مدير در ساختار جديد بود كه رياست كل شركت را برعهده گرفت.

تيم مديريت جديد كونيشيروكو به‌مرور استفاده از فناوري‌هاي تازه را در شركت توسعه دادند و بازارهاي جديد و مرتبط با محصولات را شناسايي كردند. روند تحقيق و توسعه شدت گرفت و محصولات كونيشيروكو با كيفيت و مزاياي رقابتي بيشتر به بازار عرضه شدند. روند طراحي و توسعه‌ي محصولات جديد، مبتني بر بازار انجام مي‌شد و تيم مديران، پيش از تصميم‌گيري براي توليد هر محصول، تحقيقات بازار جامع را در دستور كار قرار مي‌دادند. از روندهاي جديد ديگر مي‌توان به توسعه‌ي يادگيري در ميان متخصصان و تغيير ساختارهاي استخدام و ارزش‌يابي نيروي انساني اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران كونيشيروكو

دوربين كونيكا با لنز كونيشيروكو Hexanon

رشد سريع و همه‌جانبه

دهه‌ي ۱۹۷۰ را مي‌توان دهه‌ي رشد سريع كونيشيروكو دانست كه تحت مديريت جديد، اهداف بلندپروازانه‌اي را در صنعت دنبال مي‌كرد. آن‌ها در سال ۱۹۷۱ محصول نوآورانه‌اي به‌نام U-Bix 480 معرفي كردند كه به‌عنوان اولين دستگاه كپي فتواستاتيك شركت شناخته مي‌شد. تا سال ۱۹۷۸، دستگاه‌هاي كپي، ۲۳ درصد از فروش شركت را به خود اختصاص مي‌دادند. تا آن زمان بسياري از شركت‌هاي توليدكننده‌ي دوربين در ژاپن، توليد دستگاه‌هاي كپي كوچك را شروع كرده بودند. تخصص اين شركت‌ها در فناوري‌هاي اپتيكي و استفاده از شبكه‌هاي توزيع موجود، به نفوذ هرچه‌ سريع‌تر در بازار، كمك مي‌كرد.

جشن ۱۰۰ سالگي شركت كونيشيروكو در سال ۱۹۷۳ برگزار شد. از آن زمان، نام كونيكا در محصولات بيشتري از اين شركت ديده مي‌شد. خصوصا بازارهاي آمريكايي و اروپايي، بيش از ساير نقاط جهان ميزبان برند كونيكا بودند. در همان سال، توسعه‌ي فعاليت در اروپا با راه‌اندازي مركز جديد در هامبورگ شدت گرفته و رئيس جديدي به‌نام هيروشي توميكا، هدايت كونيشيروكو را در دست گرفت.

اولين دوربين كونيشيروكو در دسته‌ي كامپكت و مجهز به فلاش الكترونيكي، در سال ۱۹۷۵ توليد شد. اين دوربين كه Konica C35 EF نام داشت، دوران تازه‌اي را در توليد دوربين‌هاي كامپكت در كونيشيروكو شروع كرد. از محصولات پرطرفدار ديگر برند ژاپني در آن سال‌ها مي‌توان به دستگاه‌هاي كپي U-Bix اشاره كرد كه تا سال ۱۹۷۵ به ركورد فروش ۵۰ هزار دستگاه رسيدند. در همان سال، كونيشيروكو زيرساخت توليد كاغذهاي عكاسي خود را به اتحاد جماهير شوروي صادر كرد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

Konica C35 EF

دوربين مهم بعدي كونيكا، به‌نام C35 AF در سال ۱۹۷۷ و مجهز به سيستم فوكوس خودكار معرفي شد. شركت هاني‌ول، ابداع‌كننده‌ي سيستم فوكوس خودكار در دوربين‌ها بود. شركت‌هاي توليدكننده‌ي زيادي با آن‌ها وارد مذاكره و تفاهم شده بودند تا از فناوري جديد در محصولات خود استفاده كنند. دراين‌‌ميان كونيشيروكو اولين دوربين مجهز به فناوري را به بازار عرضه كرد. دوربين جديد كه در كنار محصول دو سال پيش يعني C35 EF مجهز به فلاش قرار مي‌گرفت، تأييدي بر زنده بودن نوآوري در برند ژاپني شد.

كونيشيروكو در سال ۱۹۷۸ ساختمان مركزي را به شينجوكو توكيو منتقل كرد. فعاليت‌هاي بازاريابي و فروش در بريتانيا نيز با راه‌اندازي دفتر جديد قوت گرفتند. در همان سال، يك شركت آمريكايي از كونيشيروكو و سه شركت ژاپني ديگر به اتهام فروش كاغذ عكاسي با ارزشي بسيار پايين‌تر از ژاپن در ايالات متحده، شكايت كرد.

شركت Konica Corporation در سال ۱۹۷۹ توسط كونيشيروكو در ايالات متحده راه‌اندازي شد تا فعاليت‌هاي بازاريابي مرتبط با محصولات عكاسي را در بازار مذكور، افزايش دهد. اين شركت، اولين سازمان بين‌المللي با نام كونيكا بود. در همان سال، دوربين جديد و نوآورانه‌ي كونيشيروكو به‌نام Konica FS-1 معرفي شد كه لقب اولين دوربين كامپكت SLR مجهز به موتور در صنعت بود. از رخدادهاي ديگر سال ۱۹۷۹ مي‌توان به انتخاب نوبوهيكو كاوانتو به‌عنوان مدير كل جديد اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

Konica FS-1

يكي از فعاليت‌هاي مهم كونيشيروكو در نفوذ هرچه بيشتر به بازار ايالات متحده، با خريد سهام در شركت آمريكايي Fotomat در سال ۱۹۷۹ انجام شد. اين شركت، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي عرضه‌ي محصولات مخصوص عكاسي داشت و در آن زمان با بحرا‌ن‌هاي اقتصادي متعددي روبه‌رو بود. به‌هرحال هشت درصد از سهام شركت آمريكايي توسط كونيشيروكو خريداري شد. در عوض، شركت آمريكايي متعهد شد تا فيلم‌هاي عكاسي كونيشيروكو را تحت برند خود به فروش برساند و نياز كاغذ چاپ خود را نيز از شركت ژاپني تأمين كند. سهام كونيشيروكو در فتومت در سال ۱۹۸۲ به ۲۰ درصد، در سال ۱۹۸۵ به ۶۲ درصد و در سال ۱۹۸۶ به ۱۰۰ درصد رسيد. فتومت ديگر زيرمجموعه‌اي از برند ژاپني بود.

افزايش شديد ارزش نقره به‌عنوان يكي از مواد اوليه‌ي اساسي در توليد فيلم در سال ۱۹۸۰، شركت‌هاي توليدكننده‌ها در سرتاسر جهان با چالش روبه‌رو كرد. كونيشيروكو نيز مانند ديگران مجبور به افزايش ارزش محصولات خود شد. در آن سال‌ها بحران‌هاي حقوقي نيز به كونيشيروكو فشار مي‌آوردند و شركت متهم به ارزش‌گذاري ناعادلانه در فيلم‌هاي اشعه‌ي ايكس بود. به‌هرحال مديران كونيشيروكو باوجود بحران‌هاي متعدد، به‌دنبال توسعه‌ي بازار فعاليت نيز بودند و با Ampex Corporation وارد همكاري شدند.

مرجع متخصصين ايران Konica F

از رخدادهاي مهم توسعه‌اي كونيشيروكو در ابتداي دهه‌ي ۱۹۸۰ مي‌توان به فروش محصولات پولارويد در بازار ژاپن اشاره كرد. به‌علاوه، آن‌ها در همان زمان زيرمجموعه‌هاي عملياتي خود را در استراليا و كانادا نيز راه‌اندازي كردند. در سال ۱۹۸۳، مگومي آيده به‌عنوان مديركل كونيشيروكو مشغول به كار شد. در همان سال دوربين كونيكا AF3 به بازارها راه يافت كه از فناوري اختصاصي كونيشيروكو براي فوكوس خودكار با اشعه‌ي مادون قرمز بهره مي‌برد. درنتيجه وابستگي برند ژاپني به شركت هاني‌ول نيز پايان يافت. در همان سال، اولين دوربين فيلم‌برداري حرفه‌اي شركت به‌نام Konica Color CV معرفي شد. دوربين مذكور، به‌عنوان كوچك‌ترين و سبك‌ترين دوربين فيلم‌برداري جهان براي متخصصد خانگي شناخته مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

Konica AF3

ورود جدي به بازار تجهيزات اداري

ماشين‌آلات اداري امروز به‌عنوان يكي از اصلي‌ترين حوزه‌‌هاي فعاليت كونيكا شناخته مي‌‌شوند. شركت كونيشيروكو در دهه‌ي ۱۹۸۰ فعاليت خود در اين بازار را با شدت بيشتري توسعه داد. آن‌ها ۳۰ درصد از سهام شركت Royal Business Machines را در سال ۱۹۸۴ خريداري كردند. از آن زمان، دستگاه‌هاي كپي كونيشيروكو با برند Royal عرضه شد. يك سال بعد، دستگاه‌هاي كپي برند ژاپني به شركت Olivetti فروخته مي‌شد تا تحت برند Olivetti در بازار اروپا به فروش برسند. درواقع كونيكا در سال‌هاي بعد براي رقابت و كسب سهم بازار، با محصولات توليدي خودش رقابت مي‌كرد.

شركت كونيشيروكو در سال ۱۹۸۶ باقي‌مانده‌ي سهام رويال را نيز خريداري كرد و آن را به Konica Business Machines USA تغيير نام داد. آن‌ها همچنين همكاري جديدي را با IBM شروع كردند تا دستگاه‌هاي كپي سرعت بالاي آن شركت را تحت برند كونيكا در سرتاسر جهان به فروش برسانند.

كونيشيروكو در بازار كامپيوتر نيز حضوري نوآورانه داشت. آن‌ها موفق به توليد فلاپي ديسك جديد ۵/۲۵ اينچي با فناوري بهبوديافته نسبت به نسخه‌هاي موجود در بازار شدند كه ظرفيت حافظه‌ي ۱۰ مگابايتي داشت. اين محصول نوآورانه با همكاري شركت‌هاي Omron Tateisi Electronic و Citizen Watch Company طراحي و ساخته مي‌شد. از محصولات نوآورانه‌ي ديگر در ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۸۰ مي‌توان به دستگاه كپي رنگي كونيكا Color 7 اشاره كرد كه كپي كردن عكس‌هاي رنگي را با بازدهي و كيفيت بالاتر ارائه مي‌داد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

توسعه‌ي فعاليت در بازارهاي بين‌المللي با سرعت بالايي در كونيشيروكو انجام مي‌شد. آن‌ها در سال ۱۹۸۷ يك مركز توليدي جديد در آلمان غربي راه‌اندازي كردند كه وظيفه‌ي توليد دستگاه‌هاي كپي را برعهده داشت. مركز ديگر، در مريلند و در سال ۱۹۹۰ شروع به كار كرد و توليد مواد و تجهيزات مخصوص دستگاه كپي را برعهده داشت. در خلال سال‌هاي ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹، دفاتر فروش دستگاه‌هاي اداري در سرتاسر جهان خريداري شدند كه از مهم‌ترين مناطق هدف آن‌ها مي‌توان به ايالات متحده، استراليا، ايتاليا و بلژيك اشاره كرد.

پيش‌گامي ژاپن در فناوري فاكس را مي‌توان يكي از نقاط قوتي دانست كه به پيشرفت شركت‌هاي آن كشور در توسعه‌ي دستگاه‌هاي كپي نيز منجر شد. كونيكا كمي دير وارد اين صنعت شد و اولين دستگاه‌‌هاي خود را در سال ۱۹۸۸ به بازار عرضه كرد. حمايت دولت ژاپن از فناوري فاكس، يكي از نكات مهم پيشرفت فناوري در كشور بود. در سال‌هاي ابتدايي توسعه، دولت اجازه‌ي استفاده از دستگاه‌هاي مذكور را در كنار خطوط تلفن عادي صادر كرده بود. همچنين وزارت دادگستري ژاپن، اسناد منتقل‌شده به‌وسيله‌ي فاكس را در دسته‌ي اسناد معتبر قرار مي‌داد.

كونيشيروكو در سال ۱۹۸۴ مركز تحقيق و توسعه‌ي جديدي را در ساني‌ويل كاليفرنيا در آمريكا راه‌اندازي كرد كه تحقيق روي محصولات با فناوري پيش‌گام را برعهده داشت. اولين دستگاه ميني‌لب كونيكا به‌نام Nice Print System-1 به بازار معرفي شد. اين دستگاه، اولين ميني‌لب بدون نياز به منبع آب بود كه تنها با اتصال به منبع تغذيه‌ي برق كار مي‌كرد. توسعه‌ي محصول نوآورانه كه در ابعاد كوچك، وظايف چاپ و پردازش تصوير را انجام مي‌داد، منجر به شروع دوران تازه‌اي در صنعت چاپ عكاسي و توليد محصولات متعدد جديد توسط شركت‌هاي رقيب شد.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

ميني‌لب كونيكا

باوجود تمامي نوآوري‌ها و فعاليت‌هاي توسعه‌اي در كونيشيروكو، شركت در دهه‌ي ۱۹۸۰ با بحران‌‌هاي مالي متعددي روبه‌رو بود. زيرمجموعه‌ي فتومت ديگر درآمدزايي مناسبي نداشت و دستگاه‌هاي ميني‌لب نيز براي پيدا كردن موقعيت خود در بازار، نياز به زمان داشتند. باوجود افزايش فروش ۲۴ درصدي شركت تا سال ۱۹۸۵، سوددهي آن‌ها با كاهش روبه‌رو بود. ازطرفي افزايش ارزش واحد پولي ژاپن در دهه‌ي ۱۹۸۰، براي شركت‌هاي اين كشور در بازارهاي بين‌المللي نتايج خوبي به‌همراه نداشت.

توسعه تحت نام جديد كونيكا

كونيشيروكو در سال ۱۹۸۷ به كونيكا تغيير نام داد

كونيشيروكو بالاخره در سال ۱۹۸۷ نام خود را به كونيكا تغيير داد. برندي كه چند دهه به‌عنوان برند اصلي محصولات شركت ژاپني شناخته مي‌شد، بالاخره خود به‌عنوان نام رسمي شركت انتخاب شد. فرايندهاي اتحاد برند كونيشيروكو از سال ۱۹۷۳ شروع شده بود. آن‌ها در بازارهاي گوناگون با برندهاي موفق متعددي شناخته مي‌شدند. به‌عنوان مثال بسياري از مردم حتي در ژاپن هم نمي‌دانستند كه فيلم‌هاي برند ساكورا و دستگاه‌هاي U-Bix ساخت شركت كونيشيروكو هستند. درنهايت با متحد كردن نام‌ها و برندهاي متعدد، اعتبار بين‌المللي شركت ژاپني نيز افزايش يافت.

تغيير نام شركت به كونيكا، با افزايش فعاليت‌هاي بازاريابي نيز همراه بود. مديران شركت ژاپني تصميم داشتند تا نام جديد را بيش‌ازپيش در ذهن مشتريان حك كنند. آن‌ها با حمايت از تيم‌هاي ورزشي و به پرواز درآروردن بالن‌هاي تبليغاتي (از روش‌هاي مرسوم در دهه‌ي ۱۹۹۰) اقدام‌هاي مشابه رقابي بزرگ يعني فوجي و كداك انجام دادند. به‌علاوه، گالري عكس كونيكا نيز در موزه‌ي بريتانيا راه‌اندازي شد. دراين‌ميان تنها ۲۰ درصد بازار فيلم در ژاپن در اختيار كونيكا بود و شركت براي افزايش سهم خود بايد فعاليت‌هاي بازاريابي و فروش داخلي را با شدت بيشتري توسعه مي‌داد.

مرجع متخصصين ايران فيلم عكاسي كونيكا

فيلم عكاسي كونيكا

از محصولات نوآورانه‌ي كونيكا در آستانه‌ي دهه‌ي ۱۹۹۰ مي‌توان به اولين سيستم فيلم‌برداري با قابليت ضبط روي فيلم‌هاي مغناطيسي و پخش آني در تلويزيون اشاره كرد. به‌علاوه، سريع‌ترين فيلم نگاتيو بازار هم به‌نام Konica SR-V3200 در سال ۱۹۸۷ به بازار عرضه شد كه حساسيت نورش، دوبرابر رقباي موجود در بازار بود. در همان سال اعلام شد كه كونيكا تصميم به توليد مواد حساس به نور دارد كه در كارخانه‌اي در ايالات متحده توليد آن‌ها را شروع خواهد كرد. كارخانه‌ي توليدي كونيكا در سال ۱۹۸۹ در كاروليناي شمالي شروع به كار كرد.

محصولات مرتبط با صنعت پزشكي، از زمان عرضه‌ي فناوري عكس‌برداري با اشعه‌ي ايكس، جزو حوزه‌هاي تمركز كونيكا بودند. آن‌ها در سال ۱۹۸۷ در زيرمجموعه‌ي محصولات پزشكي خود موفق به توليد محصول جديدي شدند كه به‌عنوان سيستم روميزي آزمايش خون معرفي شد. دستگاه مذكور، توانايي آناليز خون ۸۰ بيمار را در يك ساعت داشت. از محصولات مهم ديگر در حوزه‌ي پزشكي مي‌توان به سيستم پردازش سريع عكس اشعه‌ي ايكس و سيستم ديجيتالي‌سازي عكس‌هاي راديوگرافي موسوم به Konica Direct Digitizer اشاره كرد.

كونيكا در سال ۱۹۸۹ دو دوربين جديد به بازار معرفي كرد. دوربين Kanpai مدل اول بود كه داراي فناوري فعال‌سازي شاتر با فرمان صوتي بود. اين قابليت كه در ميهماني‌ها و عكس‌برداري‌هاي جمعي متخصصد زيادي داشت، منجر به فروش بالاي دوربين جديد كونيكا شد. دوربين دوم، Konica A4 نام داشت كه كوچك‌ترين و سبك‌ترين دوربين كامپكت خودكار در بازار بود. اين محصول، جايزه‌ي بهترين دوربين كامپكت اروپا را در سال ۱۹۸۹ براي كونيكا به‌همراه داشت. در همان سال، نگاتيو فيلم رنگي SR-G نيز در كونيكا توليد شد كه كيفيت و سرعت عكاسي با نگاتيوها را به‌ميزان قابل‌توجهي افزايش داد.

مرجع متخصصين ايران Konica A4

Konica A4

با ورود به دهه‌ي ۱۹۹۰، دوربين‌هاي يك‌بار مصرف محبوبيت زيادي در بين مردم پيدا كردند. اين نوع از دوربين‌ها ابتدا در سال ۱۹۸۶ توسط فوجي به بازار عرضه شدند. كونيكا نيز كمي بعد اولين محصولات خود را به بازار عرضه كرد. آن‌ها تا سال ۱۹۹۰ موفق به فروش هفت ميليون دستگاه دوربين يك‌بار مصرف شدند كه البته باوجود كسب مقاوم دوم، بسيار كمتر از فروش ۳۰ ميليوني فوجي بود.

كونيكا انواع متعددي از دوربين‌هاي يك‌بار مصرف را در دهه‌ي ۱۹۹۰ به بازار معرفي كرد. از ميان مشهورترين‌ها مي‌توان به Torikkiri Mini، Torikkiri Moto Mini Flash Sepia و Konica Isimo اشاره كرد كه مجهز به فلاش پاپ‌آپ و فناوري Advanced Photo System نيز بود. فناوري APS استانداردي بود كه در كنسرسيومي تحت رهبري كداك و با حضور فوجي و بدون حضور كونيكا توسعه يافت. به‌هرحال كونيكا شركتي بود كه از اين فناوري در دوربين‌هاي يك‌بار مصرف خود نيز استفاده كرد.

دوربين‌هاي يك‌بار مصرف پس از مدتي كه نفوذ مناسبي را در بازر تجربه كردند، ازطرف حاميان محيط زيست تحت انتقادهاي شديد قرار گرفتند. منتقدان اعتقاد داشتند اين دوربين‌ها در طبيعت خود، محصولاتي مضر براي محيط زيست هستند و قابليت بازيافت نيز ندارند. درمقابل، شركت‌هاي توليدكننده مانند كونيكا راهكارهاي متعددي را براي تسهيل بازيافت دوربين‌‌ها معرفي كردند و همچنين برنامه‌هاي بازيافت را در مراكز چاپ و پردازش تصوير خود نيز توسعه دادند.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

ساختار داخلي دوربين يك‌بار مصرف كونيكا

كونيكا در مسير نوآوري هميشگي، در سال ۱۹۹۴ سيستمي چاپ جديدي به‌نام ECOJET Nice Print معرفي كرد كه به‌عنوان اولين ميني‌لب چاپ عكس مجهز به مواد شيميايي به شكل قرص بود. سيستم جديد، نياز به مواد شيميايي را براي چاپ عكس از بين مي‌برد. مواد شيميايي، چالش‌هاي متعددي همچون هزينه‌ي بالاي توليد، دشواري جابه‌جايي، نياز به تركيب در فرايندهاي پيچيده و همچنين نيروي كار ماهر داشتند. استفاده از سيستم جديد، آلودگي شيمايي ناشي از فرايندهاي چاپ را نيز كاهش مي‌داد.

دوربين‌هاي يك‌بار مصرف، يكي از مشهورترين محصولات كونيكا بودند

دهه‌ي ۱۹۹۰ با انقلاب ديجيتال در صنعت اپتيك نيز همراه بود. كونيكا كه از شركت‌هاي سنتي و قديمي بازار محسوب مي‌شود، از روند جديد باز نماند و اولين سيستم ديجيتالي ميني‌لب خود را در سال ۱۹۹۸ به‌نام Konica Digital Minilab QD-21 معرفي كرد. از محصولات نوآورانه‌ي ديگر مي‌توان به پرينتر رنگي كاملا ليزري به‌نام كونيكا KL-۲۰۱۰ اشاره كرد. سيستم اداراي مديريت اسناد Konica 7050 نيز در همان دوره معرفي شد كه تركيبي از دستگاه كپي ليزري ديجيتال با سرعت ۵۰ كپي در دقيقه و پرينتر ليزري با سرعت ۵۰ پرينت در دقيقه بود و قابليت اتصال به كامپيوتر و شبكه را نيز داشت.

كونيكا با معرفي محصولات سريع و باكيفيت در بازار مديريت اسناد، در دهه‌ي ۱۹۹۰ به پيش‌گام بازار در ايالات متحده تبديل شد. دستگاه‌هاي كپي ديجيتال فوق سريع اين شركت، موردپسند مديران در سازمان‌هاي كوچك و بزرگ آمريكايي بودند. توليد دستگاه‌هاي كپي آنالوگ، در سال ۱۹۹۹ به‌طور كامل در كونيكا متوقف شد تا تمركز طراحي و توسعه روي محصولات ديجيتال معطوف شود.

مرجع متخصصين ايران فيلم عكاسي كونيكا

دوربين‌هاي توليدي كونيكا نيز در دهه‌ي ۱۹۹۰ حضوري قوي در بازار داشتند. آن‌ها با بهره‌گيري از سيستم APS دستاوردهاي مناسبي را كسب كرده بودند. شركت در سال ۱۹۹۶ دوربيني به‌نام Konica Super Big Mini MB-S100 معرفي كرد. يك سال بعد، Konica Revio به بازار عرضه شد كه كوچك‌ترين و سبك‌ترين دوربين APS در جهان بود. بازار دوربين‌هاي ديجيتال در آستانه‌ي قرن بيستم درحال شكل‌گيري و رشد اوليه بود. كونيكا با دوربين Q-M100 مجهز به كارت حافظه با قابليت ذخيره‌ي ۱۰ تا ۵۰ عكس، وارد اين بازار شد.

دهه‌ي ۱۹۹۰ تاحدودي با رشد مناسب درآمدي براي كونيكا همراه بود و آن‌ها تنها در سال ۱۹۹۹ و به‌خاطر ضعيف شدن بازارهاي داخلي و آسيا، خسارت مالي گزارش كردند. به‌هرحال كونيكا در سال‌هاي پاياني قرن بيستم به‌دنبال كوچك‌تر كردم فعاليت‌هاي خود نيز بود و تصميم داشت تا با تمركز هرچه بيشتر روي بازارهاي موجود، از تنوع بيش‌ازحد جلوگيري كند. به‌همين دليل تعدادي از مراكز توليدي شركت در ايالات متحده و ژاپن، تعطيل شدند.

مرجع متخصصين ايران كونيكا / Konica

Konica Q-M100

ادغام با مينولتا و فعاليت‌هاي اخير برند كونيكا

كونيكا با ورود به قرن ۲۱ توليد مواد مخصوص تجهيزات فناوري را در مركز توجه قرار داد. فيلم‌هاي TAC كه از مواد اوليه‌ي حياتي براي نمايشگرهاي LCD هستند، يكي از اهداف جديد توليدي برند ژاپني بودند. برند ژاپن با بهره‌مندي از همان فناوري‌هاي توليد فيلم‌هاي عكاسي، توانست فرايند توليد فيلم‌هاي TAC را نيز توسعه دهد. با ورود اولين محصولات در دسته‌ي جديد، تقاضا با افزايش شديد روبه‌رو شد و كونيكا، كارخانه‌اي اختصاصي براي توليد فيلم‌‌هاي TAC راه‌اندازي كرد.

مرجع متخصصين ايران Konica Minolta

اولين همكاري كونيكا و مينولتا در سال ۲۰۰۰ رخ داد. دو شركت ژاپني در اين سال اعلام كردند كه در حوزه‌ي فناوري‌هاي مخصوص كسب‌وكار، با يكديگر همكاري خواهند كرد. اولين نتيجه‌ي همكاري، راه‌اندازي شركتي به‌نام Konica Minolta Supplies Manufacturing بود كه با هدف توليد يك نوع تونر مخصوص راه‌اندازي شد. سه سال بعد، همكاري دو برند ژاپني جدي‌تر شده و هولدينگ كونيكا مينولتا شروع به كار كرد. مينولتا هم از فعالان قديمي صنعت تصويربرداري و اپتيك در ژاپن بود كه فعاليت خود را از سال ۱۹۲۸ كرد.

اولين برندي كه پس از راه‌اندازي هولدينگ كونيكا مينولتا متولد شد، bizhub نام داشت كه مخصوص تجهيزات اداري يا تعريف دقيق‌تر، لوازم جانبي چندكاربردي (MFP) بود. يك سال بعد، افلاك‌نماي اختصاصي شركت ژاپني به‌نام Manten راه‌اندازي شد كه نشان‌دهنده‌ي عزم راسخ مديران هولدينگ، بر ادامه‌ي قوي فعاليت‌ها در صنعت اپتيك بود. اين افلاك‌نما در سال ۲۰۰۷ به ركورد يك ميليون بازديدكننده رسيد. دستاورد مهم ديگر در سال ۲۰۰۴، معرفي و عرضه‌ي دستگاه جوهرافشان چاپ پارچه Nassenger V بود.

مرجع متخصصين ايران فيلم TAC

فيلم TAC

توسعه‌ي بين‌المللي كسب‌وكار پس از تشكيل هولدينگ كونيكا مينولتا هم ادامه داشت. برند ژاپني با راه‌اندازي شركت سرمايه‌گذاري و مديريت توليد در چين، حضور خود را در بازارهاي اين كشور خصوصا در بخش MFP گسترش داد. علاوه بر شركت، مركز توليدي جديدي نيز در چين راه‌اندازي شد كه توليد پرينتر و دستگاه‌هاي چندكاره را برعهده گرفت. در آن سال‌ها توليد تجهيزات تصويربرداري پزشكي نيز با قوت ادامه يافت و اولين دستگاه ماموگرافي با ساختار كنتراست فاز در كونيكا مينولتا ساخته شد.

رخداد تاريخي هولدينگ كونيكا مينولتا در دهه‌ي ۲۰۰۰، در سال ۲۰۰۶ و با فروش كل كسب‌وكار دوربين به سوني اتفاق افتاد. كونيكا مينولتا به‌خاطر خسارت‌هاي متعددي كه در اين بخش متحمل شده بود، ابتدا تصميم به همكاري با سوني داشت تا دوربين‌هاي خود را به‌كمك غول ژاپني ديگر توليد كند؛ اما سوني با رد كردن پيشنهاد هموطن، تنها به خريد كل كسب‌وكار راضي بود كه در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶، نهايي شد. با اين تغيير مسير، ۳،۷۰۰ نيروي انساني كونيكا مينولتا تعديل شدند. در مارس ۲۰۰۷، تمامي فعاليت‌هاي مرتبط با صنعت دوربين اعم از توليد فيلم نگاتيو نيز متوقف شد.

با تعطيلي كسب‌وكار برند ژاپني در دسته‌ي دوربين و تجهيزات مرتبط، فعاليت شركت روي حوزه‌هاي ديگر همچون تجهيزات اداري و پزشكي متمركز شد. AeroDR يكي از اولين دستاوردهاي شركت بود كه در سال ۲۰۱۱ و در دسته‌ي تصويربرداري پزشكي معرفي شد. اين دستگاه، تصويربرداري اشعه‌ي ايكس را به‌صورت ديجيتال انجام مي‌دهد و درنتيجه بسياري از چالش‌هاي عكس‌برداري سنتي اشعه‌ي ايكس را كاهش داد. صنعت نمايشگر نيز در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۲۰۱۰ شاهد فعاليت جدي‌تر كونيكا مينولتا بود. اولين پنل OLED جهان با استفاده‌ي صددرصدي از مواز فسفورسنت، توسط كونيكا مينولتا معرفي شد.

از فعاليت‌هاي اخير كونيكا مينولتا در حوزه‌هاي هدف مي‌توان به همكاري با پاناسونيك در حوزه‌ي تجهيزات پزشكي التراساند اشاره كرد. حوزه‌‌هاي فعاليت اصلي كونيكا اكنون تجهيزات اداري، تصويربرداري پزشكي، هنرهاي تجسمي، دستگاه‌هاي اپتيكي و تجهيزات انداره‌گيري اپتيكي هستند. شوئي يامانا، به‌عنوان مديركل و مديرعامل هولدينگ فعاليت مي‌كند و آخرين آمارها، درآمد كونيكا موينلوتا را ۱/۰۱۱ تريليون ين بيان مي‌كنند. اين شركت اكنون در سرتاسر جهان بيش از ۴۳ هزار متخصص دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات