داستان برند جيلي، از گم‌نامي تا رسيدن به قله‌هاي صنعت خودرو

جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 17 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جيلي در سال ۱۹۸۶ تأسيس شد و اكنون پس از ۳۴ سال، يكي از بزرگ‌ترين خودروسازان دنيا محسوب مي‌شود. در اين مطلب به سير تحول گروه خودروسازي جيلي و عملكرد مديرعامل آن، لي شوفو پرداختيم.
تبليغات

تعداد كمي از خودروسازان تاكنون به اندازه جيلي در زماني بسيار محدود به سرعت رشد كرده‌اند. اين برند تجاري چيني را مي‌توان در زبان ماندارين به‌عنوان «مبارك» و «خوش شانس» ترجمه كرد. هر دو ترجمه كاملا براي شركتي كه به‌تازگي در سال ۱۹۸۶ تأسيس شده و اكنون كمي پايين‌تر از ۱۰ خودروساز برتر جهان قرار دارد، مناسب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

هولدينگ خودرو جيلي، شركت خودروسازي چيني است كه پس از بي‌واي‌دي، چري و گريت وال، چهارمين شركت بزرگ خصوصي چين به شمار مي‌رود. شركت مالك جيلي، گروه هولدينگ جيلي است كه ساخت خودرو را از سال ۱۹۸۶ در شهر تايژو استان ژجيانگ آغاز كرد. در سال ۲۰۰۵، جيلي وارد فهرست بورس اوراق بهادار هنگ كنگ شد. هولدينگ جيلي هم‌اكنون مالكيت شركت‌هاي زيادي را در اختيار دارد كه از جمله مي‌توان به برندهاي جيلي، پروتون، ولوو، لوتوس، ترافوگيا، Lynk & Co، تاكسي لندن و Geometry اشاره كرد.

هم‌اكنون لي شوفو، بنيان‌گذار و رئيس هيئت مديره هولدينگ جيلي را بر عهده دارد و آن كونگ هوي، به عنوان مديرعامل اين هلدينگ فعاليت مي‌كند. محصولات اصلي هلدينگ جيلي شامل انواع خودروهاي سواري و لوكس، موتورسيكلت، تاكسي، كاميون و ساير وسايل حمل‌ونقل عمومي، پيشرانه و جعبه دنده مي‌شود. محصولات جيلي علاوه بر چين، در استراليا، بحرين، برزيل، شيلي، كلمبيا، كاستاريكا، مصر، اندونزي، ايران، كويت، نپال، نيوزيلند، نيجريه، عمان، پاكستان، روماني، روسيه، عربستان سعودي، آفريقا، سوريه، تايوان، تركيه، اوكراين، اروگوئه و ونزوئلا به فروش مي‌رسد. جيلي از چند سال پيش فعاليت پرشتابي را براي حضور در بازار كشورهاي اروپايي و آمريكاي شمالي آغاز كرده است و پيش‌بيني مي‌شود كه طي سال‌هاي آينده بتواند به اين هدف مهم و البته جاه‌طلبانه دست يابد.

تاريخچه جيلي

منشأ جيلي كاملا از هيچ شروع شد. در اوايل دهه ۱۹۸۰ و هنگامي كه لي شوفو، بنيانگذار اين شركت از دانشگاه فارغ‌التحصيل شد، چين كشور متفاوتي بود. دولت كمونيستي چين، رفتارهايي همراه‌با تندروي داشت و در آن تشكيل شركت‌هاي آزاد به‌طور گسترده ممنوع بود و تقريبا تعداد كمي خودرو به طول كامل وارد اين كشور مي‌شدند. در اواخر سال ۱۹۸۵، توليدكنندگان داخلي چين فقط ۵،۲۰۰ خودرو توليد كردند درحالي‌كه حجم كل بازار خودروهاي سواري در سال تقريبا ۱۰۰،۰۰۰ خودرو بود.

آغاز اقدامات كوچك

لي در ابتدا فعاليت خود را با خودروسازي آغاز نكرد. او پس از كسب درآمد با گرفتن عكس براي گردشگران، شركت كوچكي در ژجيانگ تأسيس كرد تا قطعات يخچال و فريزر و سپس واحدهاي كامل يخچال و فريزر را بسازد. اينجا بود كه سياست مداخله كرد؛ با لغو مجوز فروش يخچال، جيلي مسير خود را به سمت توليد اسكوترهاي موتوري تغيير داد و به سرعت يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان چين شد. اما آنچه لي شوفو واقعاً مي‌خواست انجام دهد، ساخت خودرو بود.

مرجع متخصصين ايران LEE Li Shufu geely

اولين خودروي چهار چرخ كه جيلي توليد كرد، محصولي بسيار عجيب بود. اين خودرو در حدود سال ۱۹۹۵ ساخته شد و كاملا الهام گرفته از خودروي معاصر مرسدس بنز E كلاس W210 با چراغ‌هاي جلو دايره‌اي بود و از بخش جلويي تقريبا يكساني با آن بهره مي‌برد اما داراي فاصله محوري بسيار كوتاه‌تر نسبت به آئودي ۱۰۰ ساخته‌شده توسط گروه خودروسازي FAW بود. اين خودرو يكي از محصولات منحربفرد بود كه با استفاده از فايبرگلاس ساخته مي‌شد، اما توجه لي را به خود جلب كرد و مردم نيز تمايل داشتند چيزي مشابه آن سفارش دهند. كمي پس از آن، لي شوفو اكثريت سهام يكي از شركت‌هاي كوچك سازنده‌ي كاميون را (كه داراي مجوز مهم توليد بود) خريداري و خودروي جيلي HQ را به‌عنوان نسخه‌اي از دايهاتسو چاريد (Daihatsu Charade) با پوشيدن جلوپنجره مشبك بسيار شبيه به مرسدس بنز، در سال ۱۹۹۸ عرضه كرد.

مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

جيلي به سرعت در حال گسترش بود زيرا انقلاب حمل‌ونقل چين باعث توسعه‌ي گسترده‌اي در مالكيت خودرو شد؛ اما در مقايسه با خودروسازان بزرگ‌تر اين كشور هنوز كوچك بود و در سال ۲۰۰۳، كل توليد آن تنها به ۷۶،۲۷۴ دستگاه مي‌رسيد. درحالي‌كه ساير توليدكنندگان از طريق سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك با شركت‌هاي خارجي گسترش مي‌يافتند و از تخصص و كمك آن‌ها براي توليد خودروهاي مورد علاقه خريداران چيني استفاده مي‌كردند، لي تصميم گرفت كه جيلي به گونه‌اي ديگر رشد كند و مي‌گفت كه چنين تمهيداتي باعث ايجاد رضايت و نوآوري مي‌شود.

پيوستن به عرصه جهاني

نمايشگاه خودرو فرانكفورت در سال ۲۰۰۵ مملو از پيشگاماني بود كه براي جلب توجه تلاش مي‌كردند و فهرستي از خودروهاي جديد شامل آئودي Q7، پورشه كيمن S، مرسدس بنز R-Class، خودروي پنج سيلندر فورد فوكوس ST و فولكس‌واگن Eos در اين نمايشگاه حضور داشتند. اين شركت در اولين حضور اروپايي خود نمايش كوتاهي داشت و از كوپه كوچك جيلي CD رونمايي كرد كه توسط شخصيت‌هاي اپراي پكن احاطه شده بود. اين تنها يك سال پس از رسيدن ركورد توليد سالانه جيلي به ۱۰۰،۰۰۰ دستگاه بود و محصولات اين شركت از انديشه متخصصين بينندگان اروپايي ارزان‌ارزش ولي بي‌روح بودند. در آن زمان كيفيت ساخت جيلي عالي نبود؛ در سال ۲۰۰۸، مؤسسه JD Power جيلي را در رتبه ۳۶ قرار داد و اين شركت در بين برندهاي چيني آخر شد.

مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

حضور جيلي به‌عنوان اولين خودروساز مستقل چيني در نمايشگاهي خارج از اين كشور، اگرچه دستاورد زيادي به‌همراه نداشت، در بازار خانگي تأثير خوبي گذاشت و باعث شد تا جيلي به‌عنوان يكي از خودروسازان فرامنطقه‌اي به‌انديشه متخصصين برسد كه در آن زمان براي شركت‌هاي چيني موقعيت و موفقيت بسيار زيادي بود. اين درسي بود كه در تصميم بعدي براي راه‌اندازي عمدي اولين برند اروپايي Lynk & Co در چين تكرار شد. چشم‌انداز بين‌المللي اين شركت رو به رشد بود و جيلي شركت سرمايه‌گذاري مشتركي با Manganese Bronze و سپس مالكان شركت تاكسي LTI، براي ساخت خودرو در شانگهاي تشكيل داد.

اتحاديه بزرگ

تا قبل از اواخر سال ۲۰۰۹ در خارج از چين، احتمالاً تنها ناظران علاقه‌مند به صنعت خودرو از جيلي شنيده بودند. اين شرايط هنگامي تغيير يافت كه خودروساز چيني اعتراف كرد در حال مذاكره با فورد براي خريد ولوو است. معامله‌ي فروش، سال بعد با گروه ژجيانگ جيلي به‌عنوان شركت مادر انجام شد و اين شركت كنترل ولوو را به دست گرفت. اين بدان معنا است كه گروه خودروسازي ولوو از انديشه متخصصين سلسله مراتب شركتي در سطح جيلي اتو (Geely Auto) قرار دارد و به‌عنوان زيرمجموعه‌ي آن شناخته نمي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Ford Logo

با وجود شور و اشتياق فورد براي فروش ولوو به دليل ركود اقتصادي، لي شوفو بايد سخت تلاش مي‌كرد تا به‌عنوان يكي از پيشنهاددهندگان جدي براي خريد ولوو در انديشه متخصصين گرفته شود. جيلي در آن زمان تقريبا يك ششم هزينه خريد ولوو را فراهم كرد، اما پشتوانه اصلي آن بانك‌هاي چيني بود و سرانجام توانست برند سوئدي را با ۱/۸ ميليارد دلار در اختيار بگيرد؛ ارزش نهايي آن تقريبا يك چهارم چيزي بود كه فورد ۱۱ سال قبل براي خريد آن پرداخت كرد.

مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

تعداد معدودي از متخصص كارشناسان صنعت خودرو، منطق عقد اين معامله را درك مي‌كردند. ادغام خودروسازان به‌طور معمول بين شركت‌هايي انجام مي‌شود كه همپوشاني قابل توجهي دارند و به‌دنبال كاهش هزينه‌ها هستند. اما جيلي و ولوو تقريبا هيچ نقطه‌ي مشتركي با هم نداشتند و افراد بسياري پيش‌بيني كردند كه تلاش براي ادغام آن‌ها، كاري فاجعه‌بار خواهد بود. اما لي نمي‌خواست كه با ولوو ادغام شود و قول داد كه «ولوو، ولوو باشد و جيلي هم جيلي است». همان‌طور كه به‌زودي مشخص شد، جيلي يكي از برندهاي بسيار باتجربه اروپايي را خريداري كرده بود تا شريك سرمايه‌گذاري مشترك آن باشد.

پيشرانه‌هاي سوئدي

قمار جيلي در ولوو تنها در صورتي كار مي‌كرد كه بتواند شركت سوئدي را بار ديگر به سودآوري باز گرداند. فروش اين برند در حال كاهش بود و در آخرين سال‌هاي مالكيت فورد نياز زيادي به سرمايه‌گذاري داشت. بعداً يكي از مهندسان ولوو اعتراف كرد كه «اگر لامپي طي اين مدت در مقر اصلي ولوو در HQ Torslanda مي‌سوخت، رفتن به يكي ديگر از انبوه ميزهاي خالي، آسان‌تر از جايگزيني آن لامپ بود». اولين كار براي بازگشت ولوو اين بود كه از پيشرانه‌ها و معماري‌هاي مشترك با فورد فاصله بگيرد.

ولوو به بودجه‌ي مورد نياز خود دسترسي پيدا كرد و وام‌هاي آن از بانك توسعه چين به ۲ ميليارد دلار رسيد، اما هاكان ساموئلسون، مديرعامل جديد نيز با حداقل دخالت به كار خود ادامه داد. ولوو تصميم گرفت تا پلتفرم واحد و منعطفي (معماري محصول مقياس‌پذير) براي جايگزين كردن تمام محصولات سري ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ اين شركت ايجاد كند. ولوو همچنين تصميم گرفت تا با خلاص شدن از پيشرانه‌هاي بزرگ‌تر و استفاده از خانواده‌ي جديد پيشرانه‌هاي سه و چهار سيلندر، پيچيدگي پيشرانه را به طرز چشمگيري كاهش دهد و عملكرد آن از طريق هيبريدي كردن محصولات اضافه شود. پيش از آن‌كه ولوو XC90 به‌عنوان اولين مدل مبتني بر پلتفرم جديد SPA ساخته و در سال ۲۰۱۴ عرضه شود، فروش اين شركت شروع به رشد كرده بود. سال گذشته فروش ولوو تقريبا به دو برابر ميزان سال ۲۰۰۹ رسيد، كه بخش عمده‌اي از آن در بازار چين و به دليل حمايت از توليد محلي بود.

اما SPA براي همراهي از مدل‌هاي جيلي بسيار بزرگ و گرانارزش بود و منجر به تأسيس «شركت فناوري خودرو چين و اروپا» در سال ۲۰۱۳ شد؛ شركت سرمايه‌گذاري مشترك بين جيلي اتو و ولوو كه معماري ماژولار جمع‌وجور (Compact Modular Architecture) را براي خودروهاي كوچك‌تر ولوو و همچنين محصولات تمام شركت‌هاي زيرمجموعه و فرعي جيلي طراحي مي‌كرد.

ساختن موفقيت

درحالي‌كه جيلي از سال ۲۰۰۳ تاكنون صادرات خودرو دارد و در بسياري از نقاط جهان از جمله روسيه، خاورميانه و آمريكاي جنوبي محصولات خود را مي‌فروشد، هيچ‌گونه فروشي در اتحاديه اروپا يا آمريكاي شمالي نداشت يا محصولي توليد نكرده بود كه قادر به انجام چنين كاري باشد. ورود پلتفرم CMA به محصولات جيلي اين امكان را مي‌دهد تا مدل‌هايي لوكس و پيشرفته توليد كند، اما اين شركت تصميم گرفت تا برند جديدي راه‌اندازي كند تا جدي گرفته شود.

مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

نتيجه‌ي اين طرح برند Lynk & Co بود؛ تركيبي بين‌المللي با دفتر مركزي مستقر در گوتنبرگ و دفتر بازاريابي در چين كه نقش مهمي در ارتباطات اروپايي ايفا مي‌كردند. Lynk & Co با استفاده از مونتاژ محلي، امكان ارزش‌هاي بسيار جذاب را براي مشتريان فراهم كرد. Lynk & Co با برنامه‌ي ارائه خدمات ليزينگ اشتراكي و طيف گسترده‌اي از خودروهاي الكتريكي و هيبريدي به اروپا و ايالات متحده خواهد آمد. اما اين برند در چين بسيار سنتي‌تر است، زيرا خودروهاي قديمي فقط با پيشرانه‌هاي معمولي در دسترس هستند و از طريق خرده‌فروش‌ها فروخته مي‌شوند. اين موفقيت بسيار بزرگي براي Lynk & Co بود، زيرا سال گذشته ۱۲۰،۴۱۴ دستگاه در چين فروش داشت و كمك كرد تا ركورد فروش جيلي اتو در مجموع از ۱/۵ ميليون دستگاه در سال عبور كند. گروه جيلي شامل ولوو و خودروهاي تجاري يوان چنگ، ​​سال گذشته ۲/۱۵ ميليون دستگاه خودرو توليد كردند. در سطح جهاني، گروه جيلي اكنون سيزدهمين خودروساز بزرگ جهان است و در رتبه‌بندي بين بي‌ام‌و و مزدا قرار دارد.

مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

در اوايل سال جاري، جيلي برند تجاري جديد ديگري را در چين راه‌اندازي كرد. اين برند كه Geometry نام دارد، طيف وسيعي از خودروهاي الكتريكي را با ارزش‌هاي مناسب براي خريداران ارائه مي‌دهد كه اولين آن‌ها با نام مدل A هم‌اكنون به فروش مي‌رسد و ارزش حدود ۲۷ هزار دلاري بدون احتساب يارانه دارد. متخصص كارشناسان نشريه اتوكار قبل از رونمايي رسمي از اين خودروي الكتريكي در نمايشگاه خودرو شانگهاي در ماه مارس با آن رانندگي كردند و با وجود هيجان پايين، از رنگ و كيفيت آن تحت تأثير قرار گرفتند. طيف گسترده‌تري از محصولات Geometry در حال آمدن به بازار است و فروش در اروپا بخشي از اين طرح به شمار مي‌رود.

خريد موفقيت

بخش ديگري از استراتژي رشد جيلي، مجموعه‌اي چشمگير از گسترش‌هاي فراتر از خريد ولوو بوده است. جيلي در سال ۲۰۰۹ سهام اقليت شركت تاكسي‌ساز LTI را خريداري كرد، اما پس از تصاحب مالكيت عمده آن در سال ۲۰۱۲، كنترل اكثر دارايي‌ها و توليد را به دست گرفت. اين شركت در ادامه برند خود را به «شركت خودروي الكتريكي لندن» تغيير داد و تاكسي LEVC TX را در سال ۲۰۱۷ عرضه كرد و قصد دارد از اين پلتفرم به‌عنوان پايه‌اي براي مدل‌هاي ديگر استفاده كند.

مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

سپس جيلي دو سال پيش به خريد ۴۹ درصد سهام پروتون، خودروساز مالزيايي و ۵۱ درصد سهام اكثريت لوتوس (شركتي كه اكنون زيرمجموعه جيلي است) اقدام كرد. منطق استراتژيك اين حركت براي خريد سهام پروتون كاملا واضح بود و به جيلي اجازه دسترسي به بازار كاملا محافظت شده مالزي و همچنين ظرفيت اضافي براي توليد خودروي فرمان راست را داد. باتوجه به فروش كم اين برند، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه لوتوس هدف كم‌اهميت‌تري براي جيلي باشد؛ اما به‌زودي مشخص شد كه همانند ولوو، جيلي قصد داشت سرمايه‌گذاري و مقدار بزرگي استقلال به شركت فرعي جديد خود ارائه دهد.

مرجع متخصصين ايران lotus / لوتوس

جيلي همچنين در گروه آلماني دايملر و مادر مرسدس بنز، سرمايه‌گذاري كرد و در پايان ۹/۶۹ درصد سهام آن را به دست گرفت؛ خريد سهام دايملر به اندازه كافي باعث ايجاد نگراني در مطبوعات آلمان درباره مقصود اصلي اين شركت چيني شد. هنوز اتحاد متخصص بين جيلي و دايملر، حداقل در مقياس كامل اتفاق نيفتاده است؛ اما در ماه مارس اعلام شد كه جيلي با برنامه‌ريزي براي توليد نسل جديدي از مدل‌هاي كاملا برقي در چين، ۵۰ درصد از سهام برند اسمارت را تصاحب كرده است.

خودروي سالون كنوني جيلي GE طرح رادياتور جديدي براي اين برند معرفي كرد كه با مجموعه‌اي از حلقه‌هاي متحدالمركز موسوم به «گسترش كيهان» شناخته مي‌شود. پيتر هوربري، مدير طراحي جيلي اعتراف مي‌كند كه طرح آن را از مكالمه‌ي مستقيم خود با لي شوفو الهام گرفته است. باتوجه به رشد چشمگير جيلي در دو دهه پس از زمان ساخت اولين خودروي اختصاصي، بعيد به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه جاه‌طلبي‌هاي اين خودروساز چيني به‌زودي متوقف شود.

وضعيت كنوني جيلي

جيلي هم‌اكنون پس از ۳۴ سال داراي حدود ۸۰ هزار متخصص در سراسر جهان است. درآمد كلي جيلي در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳/۷۶ ميليارد دلار بود و سود خالص اين شركت به ۱/۱۷ ميليارد دلار رسيد. اين در حالي است كه سهام قابل انتساب به سهام‌داران جيلي در سال ۲۰۱۹ حدود ۱/۱۶ ميليارد دلار اعلام شد. جيلي با فروش ۱/۳۶۲ ميليون دستگاه همچنان براي سومين سال متوالي عنوان پرفروش‌ترين برند خودروي چيني را به خود اختصاص داد. ارزش سهام جيلي در بازار طي سال ۲۰۱۹ از ۶/۲  به ۶/۵ درصد افزايش يافت.

مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

در سال ۲۰۱۹ صادرات جيلي به بيش از ۵۸،۰۰۰ دستگاه رسيد كه افزايش ۱۰۸ درصدي نسبت به سال قبل داشت و رتبه دوم را در ميان برندهاي چيني از آن خود كرد. طي پنج سال گذشته، نرخ فروش سالانه جيلي بيش از ۳۰ درصد رشد يافت و اين شركت به پرفروش‌ترين برند چيني در بازار تبديل شد. در سال ۲۰۲۰، جيلي در رتبه سوم فروش تجمعي خودرو را از ماه ژانويه تا فوريه به دست آورد و با دستيابي به سهم ۷/۳ درصدي از بازار، به نقطه‌ي اوجي در تاريخ خود رسيد.

آينده جيلي

از زمان تأسيس جيلي تاكنون، «جاه‌طلبي» مشخصه‌ي اصلي آن به شمار مي‌رود. آن كونگ هوي، مديرعامل گروه جيلي در نمايشگاه خودرو شانگهاي امسال مصاحبه‌اي با گروهي كوچك از روزنامه‌نگاران شامل نشريه اتوكار داشت و در آن تصريح كرد كه اين شركت هنوز فرصت زيادي براي رشد مي‌بيند.

كونگ هوي گفت:

جاه‌طلبي جيلي، تبديل شدن به يكي از شركت‌هاي OEM در كلاس و سطح جهاني و همچنين گروهي از شركت‌هاي OEM است. ما اين كار را از دو طريق انجام مي‌دهيم؛ علاوه بر تمركز بر كار خود به‌تنهايي، اين كار را از طريق همكاري با شركا نيز دنبال مي‌كنيم. برنامه رسمي اين است كه برندهاي فعلي را به‌جاي تصاحب برندهاي جديد پرورش دهيم. ما روي پرورش خودمان كار خواهيم كرد.

اما براساس تجارب قبلي، خيلي متعجب نمي‌شويم كه در صورت وجود پيشنهادي عالي، جيلي بار ديگر در ساير شركت‌ها سرمايه‌گذاي كند.

مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

با كمال تعجب، كونگ هوي فناوري برقي‌سازي و خودروي الكتريكي را هم يك چالش متخصص و هم يك فرصت مي‌داند. كونگ هوي تأييد كرد كه مدل‌هاي Geometry در نهايت در سراسر جهان عرضه خواهند شد.

كونگ هوي گفت:

هدف ما اين بود تا برندي جهاني باشيم كه محصولات جهاني براي صاحبان خودروهاي شخصي و حتي شركت‌هاي حمل‌ونقل ارائه مي‌دهد. همچنين تسلا براي ما هم الهام‌بخش بود و هم يك هدف.
مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه اين صحبت، اشاره‌اي بزرگ باشد و مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه مدل‌هاي قدرتمندتر و گران‌تر Geometry را شبيه سلسله مراتب تسلا مشاهده كنيم.

گروه جيلي نيز مانند بسياري از خودروسازان بزرگ، پلتفرم تمام الكتريكي خود را با نام PMA ايجاد كرده كه نسخه‌ي توسعه‌يافته‌ي CMA ولوو است و از آن براي همراهي از خودروهاي الكتريكي جئومتري، Lynk & Co، ولوو و احتمالاً حتي مدل‌هاي لوتوس استفاده خواهد شد. درحالي‌كه كونگ هوي گفت بخشي از توسعه سلول‌هاي باتري در داخل كشور انجام مي‌شود و بيشتر براي مدل‌هاي تجاري اين برند متخصصد دارد، اكثر باتري‌ها از بازار جهاني تأمين مي‌شوند كه هم‌اكنون قطعه‌سازان چيني در آن پيشرو هستند.

مرجع متخصصين ايران geely / جيلي

كونگ هوي گفت:

سلول‌هاي باتري خودروي الكتريكي Geometry از طريق CATL تأمين مي‌شود. ما قبلا با آن‌ها وارد سرمايه‌گذاري مشترك شده‌ايم. با حركت به جلو و پيشرفت بيشتر، قسمت اصلي سلول‌هاي ما از طريق اين نوع همكاري به دست مي‌آيند. 

آن كونگ هوي مودبانه از اعلام تعداد اهداف بلندمدت جيلي خودداري كرد. برخي از متخصصان اين شركت مي‌گويند كه رهبري ارشد جيلي از تويوتا و رشد سريع آن نيز از هيونداي كيا الهام گرفته است. باتوجه به چنين الگوي رشدي، متعجب نخواهيم شد اگر اين شركت به‌زودي به يكي از ۱۰ شركت برتر خودروساز تبديل شود، اگرچه همين الان نيز در موقعيت مناسب و نزديكي نسبت به پيشگامان صنعت خودرو قرار دارد.

آن كونگ هوي گفت:

در سطح جهاني، جيلي هنوز گروه كوچكي از شركت‌هاي OEM است. ما به ديگر شركت‌هاي OEM جهان نگاه مي‌كنيم و مي‌بينيم كه هركدام چه جنبه‌هاي خوبي دارند و از آن‌ها ياد مي‌گيريم. ما به معيارهايي كه طبق آن عمل مي‌كنيم، ادامه خواهيم داد و از بهترين روش‌هاي ساير شركت‌هاي OEM ياد خواهيم گرفت. 

ورود Lynk & Co به مسابقات اتومبيلراني

استفاده‌ي خودروسازان از موتوراسپرت به‌عنوان ويتريني براي معرفي محصولات خود، تاريخچه‌اي به اندازه عمر صنعت خودروسازي دارد. غالباً شركت‌ها تا قبل از عرضه‌ي عمومي مدل‌هاي خود چنين كاري انجام نمي‌دهند، اما جيلي با ورود Lynk & Co به موتوراسپرت پيش از عرضه‌ي عمومي محصولات، اين سنت را شكست.

برنامه‌ي جيلي اين بود كه تيمي فوق‌العاده شامل چهار خودروي سالون Lynk & Co 03 TCR براي شركت در مسابقات FIA World Touring Car Cup آماده كند؛ اين خودرو هم‌اكنون در بازار چين به فروش مي‌رسد ولي مدت‌ها قبل از آن‌كه در جاده‌هاي كشورهاي غربي ديده شود، هواداران اروپايي مسابقات موتوراسپرت با آن آشنا بودند. شركت Cyan Racing مستقر در سوئد كه قبلا با ولوو پل‌استار S60 حضور در مسابقات قديمي قهرماني خودروهاي تورينگ جهان را تجربه كرده بود، اين برنامه را براي جيلي اجرا مي‌كند؛ به اين صورت كه نيمه‌ي اول فصل در اروپا مسابقه مي‌دهد، سپس براي مابقي فصل به چين، ژاپن، ماكائو و مالزي در آسيا مي‌رود.

تاكنون كار Cyan Racing بسيار خوب پيش مي‌رود. شايد از شهرت Cyan Racing و كيفيت رانندگان آن تعجب كنيد؛ اين تركيب شامل سه نفر است كه تاكنون موفق به كسب هشت عنوان WTCC شده‌اند. از جمله اين رانندگان مي‌توان به تد بيورك سوئدي اشاره كرد كه پس از ۱۵ مسابقه و كسب سه پيروزي در رده سوم مسابقات WTCR قرار دارد. 

ساخت خودروي پرنده

علاوه بر جيلي اتو و گروه خودروسازي ولوو، ژجيانگ جيلي سه بخش ديگر نيز دارد. گروه Mitime، سه دانشگاه در چين دارد و امكانات ورزشي مختلفي از جمله پيست‌هاي مسابقه را در اين كشور ساخته است. گروه خودروهاي تجاري انرژي نو جيلي نيز شامل دو برند LEVC و بخش وسايل نقليه تجاري يوان چنگ مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ترافوگيا جيلي

گروه فناوري جيلي شامل موتورسيكلت‌سازي كوان‌جيانگ (Quanjiang)، اپليكيشن تاكسي اينترنتي كائوكائو (CaoCao) شبيه اوبر و استارتاپ سازنده خودروي پرنده با نام ترافوگيا (Terrafugia) است كه جيلي در سال ۲۰۱۷ كنترل آن را به دست گرفت. پروژه‌هاي ترافوگيا شامل خودروي پرنده TF-2 مي‌شود كه از كابين مسافري استفاده مي‌كند و مي‌تواند بين خودروي جاده‌اي و هواپيماي خودران تغيير متخصصي دهد.

تحول لوتوس

وقتي جيلي سهام پروتون را از DRB-Hicom خريداري كرد، به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد لوتوس بخش بسيار كوچكي از اين قرارداد است. اما متخصصان جيلي تأييد مي‌كنند كه لوتوس به دليل پيشينه‌ي ارزشمند و همچنين تخصص مهندسي خود بسيار جذاب به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد.

فنگ كينگ‌فنگ، مديرعامل گروه خودروسازي لوتوس تأييد مي‌كند كه اين برند قبل از اينكه در محصولات خانواده‌ي جيلي ظاهر شود، براي توسعه و استفاده از فناوري پيشگامانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اين يكي از دلايلي است كه ابرخودرو برقي Type 130 مي‌تواند عملكرد بسيار بهتري نسبت به ولوو پل‌استار ۱ داشته باشد. از مهندسي لوتوس براي كمك به توسعه مدل‌هاي جديد استفاده خواهد شد كه اولين مورد شامل نسخه‌ي اصلاح‌شده‌ي لوتوس ايورا (Evora) مي‌شود؛ البته تخصص مهندسي لوتوس در دسترس ساير بخش‌هاي گروه جيلي نيز خواهد بود. 

مركز مهندسي و طراحي جديد لوتوس در نزديكي كاونتري، بيشتر براي كار روي مدل‌هاي آينده لوتوس از جمله حداقل يك خودروي شاسي‌بلند استفاده مي‌شود. فنگ كينگ‌فنگ در نمايشگاه خودرو شانگهاي به اتوكار گفت:

هلدينگ جيلي همچنين از مزاياي اوليه مهندسي لوتوس به‌صورت ساختار سبك‌وزن، آيروديناميك و ديناميك رانندگي بهره مي‌برد. ما قبلا به‌دنبال ارزش لوتوس بوده‌ايم، اما اين هنوز مرحله اوليه است و چيزهاي بيشتري براي آينده وجود دارد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات