داستان برند ياهو، روايت سقوط يك استارتاپ يونيكورن

سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 27 دقيقه
مرجع متخصصين ايران داستان برند ياهو
ياهو زماني بزرگ‌ترين موتور جست‌وجوي جهان بود كه برخي اشتباهات آن را در سراشيبي سقوط قرار داد. با داستان پرفرازونشيب ياهو همراه ما باشيد.
تبليغات

در تاريخ دنياي فناوري، شركت‌هاي بسياري وجود دارند كه روزگاري براي خود امپراتوري مي‌كردند؛ اما به‌مرور زمان از عرش به فرش رسيدند و اكنون فقط بخشي از كسب‌وكارشان فعال است. ياهو (Yahoo) يكي از همين شركت‌ها بود كه روزي در دنياي اينترنت، پادشاهي مي‌كرد. اما با شروع قرن جديد، اين شركت در سراشيبي سقوط قرار گرفت و تا جايي پيش رفت كه ورايزن در سال ۲۰۱۷ سهام عمده‌ي ياهو را به ملبغ ۴٫۴۸ ميليارد دلار خريد.

ياهو در اوايل قرن ۲۱، پربازديدترين وب‌سايت در اينترنت بود و ارزش آن ۱۲۵ ميليارد دلار (حدوداً سه‌برابر ارزش فعلي توييتر) تخمين زده مي‌شد. خدمات اين شركت شامل موتور جست‌وجو، ياهو ميل، ياهو مسنجر و همچنين يك سرويس ميزباني وب بود. احتمالاً بسياري از شما هم مثل من تجربه‌ي استفاده از ياهو ميل و موتور جست‌وجوي ياهو را داشته‌ايد و حتي اولين آشنايي‌تان با دنياي چت الكترونيك با ياهو مسنجر بوده است.

مرجع متخصصين ايران مركز مديريت ياهو / Yahoo
مركز مديريت ياهو در ساني‌ويل

آن‌ روزها، قدرت ياهو در حدواندازه‌ي مجموع قدرت فيسبوك و گوگل بود؛ اما چه بر سر ياهو آمد و چطور به چنين سرنوشتي دچار شد؟ در ادامه سري مقالات داستان برند، تاريخچه و داستان برند ياهو را از تولد تا سقوط در چهار فصل روايت‌ كرده‌ام. با من همراه باشيد.

فهرست مطالب

فصل اول: تولد ياهو

ياهو چگونه شكل گرفت و ايده‌ي توسعه آن از كجا آمد؟ در فصل اول داستان برند ياهو، به مطالعه شكل‌گيري و تولد اين برند پرداخته‌ام.

داستان دو دانشجوي خوش‌فكر

داستان شكل‌گيري ياهو مانند بسياري از غول‌هاي فناوري ديگر به دو دانشجو گره خورده است؛ جري يانگ و ديويد فيلو. اين دو دانشجوي دكترا كه در رشته‌‌ي مهندسي برق در استنفورد مشغول به ‌تحصيل بودند، در سال ۱۹۹۴ و حين كار روي رساله‌ي خود به ايده‌ي ساخت وب‌سايتي با امكان دسته‌بندي‌كردن وب‌سايت‌هاي مختلف فكر كردند.

مرجع متخصصين ايران جري يانگ و ديويد فيلو
يانگ و فيلو، بنيانگذاران ياهو

يانگ و فيلو كه اكثر اوقات فراغت خود را به گشت‌وگذار در دنياي وب اختصاص مي‌دادند، وب‌سايت‌هاي مورد علاقه‌ي خود را در كاتالوگي مخصوص دسته‌بندي كردند. در نهايت، آن‌ها يك وب‌سايت شخصي طراحي و راه‌اندازي كردند كه به متخصصان امكان مي‌داد به وب‌سايت‌هاي محبوب اين دو نفر در اينترنت دسترسي داشته باشند. آن زمان، وب‌سايت اين دو دانشجوي استنفورد با شعار «راهنماي جري براي تار جهان‌گستر وب» (Jerry's Guide to World Wide Web) شناخته مي‌شد. يانگ و فيلو احتمالاً فكر نمي‌كردند كه با عملي كردن ايده‌شان، چه آينده‌ي پرفرازونشيبي در انتظارشان بود.

روي خوش زندگي به بنيانگذاران ياهو

در مدت كوتاهي، تعداد متخصصان وب‌سايت جري و ديويد افزايش قابل‌ توجهي را تجربه كرد. همين استقبال قابل‌ توجه باعث شد بنيان‌گذاران زمان بيشتري را به توسعه و بهبود وب‌سايت خود اختصاص دهند. وب‌سايت آن‌ها به‌مرور از فهرستي نامرتب از وب‌سايت‌هاي مختلف كه به‌طور تفريحي ايجاد شده بود، به ديتابيسي منظم تبديل شد تا متخصصان بتوانند وب‌سايت موردعلاقه‌ي خود را در آن جست‌وجو كنند. ديتابيس اوليه با نام akebono، روي كامپيوتر ورك‌استيشن دانشجويي جري در دانشگاه استنفورد ذخيره شده بود. موتور جست‌وجو هم در كامپيوتر فيلو ذخيره شده بود و به‌نام konishiki شناخته مي‌شد. شايد برايتان جالب باشد كه انتخاب نام اين كامپيوترها، براساس نام قهرمانان كشتي سومو بود.

وب‌سايت شخصي جري و ديويد، به ديتابيس منظم براي جست‌وجوي وب‌سايت‌هاي مختلف تبديل شد

شكل‌گيري ياهو

داستان تغيير نام وب‌سايت اوليه‌ي يانگ و فيلو به ياهو، بسيار جذاب است. بنيان‌گذاران پس از مدتي از نام طولاني ابتدايي وب‌سايت خسته شدند و به فكر استفاده از عبارتي جايگزين و كوتاه‌تر افتادند. آن‌ها ابتدا به‌دنبال استفاده از عبارت اختصاري YACC، مخفف عبارت Yet Another Compiler Compiler، از عبارت‌هاي مرسوم بين طرفداران يونيكس بودند. البته پس از كمي مباحثه و گفت‌وگو براي پيدا كردن نامي زيباتر، يانگ و فيلو به‌نام YAHOO، مخفف عبارت Yet Another Hierarchical» Officious Oracle» رسيدند. كلمه‌ي «Hierarchical» به‌معني سلسله‌مراتبي به چيدمان ديتابيس در لايه‌هاي دايركتوري، كلمه‌ي «Officious» به‌معني خشك‌ورسمي به متخصصان اداري كه از ديتابيس استفاده مي‌كردند و «Oracle» هم به «منبع حقيقت و حكمت» اشاره داشت.

مرجع متخصصين ايران ياهو
ياهو در سال ۱۹۹۴

جري و ديويد براي يافتن معني ياهو، به لغت‌نامه‌ي الكترونيك وبستر مراجعه كردند و در كمال تعجب متوجه شدند ياهو به‌معناي «گستاخ و ژوليده» است. يانگ در دوران دانشجويي به بددهاني شناخته مي‌شد و فيلو هم بي‌پرده و رك صحبت مي‌كرد؛ به‌همين‌خاطر، بنيان‌گذاران ياهو خودشان را براي تعريف كلمه‌ي مذكور، مناسب مي‌دانستند! در نهايت، برندي متولد شد كه تا چند سال بعد، معناي كلمه‌ي ياهو را براي متخصصان دنياي وب تغيير داد.

رشد ياهو با سرعت نور

پس از مدت كوتاهي از شروع فعاليت ياهو در دنياي اينترنت، استقبال متخصصان به‌ حدي زياد بود كه كامپيوترهاي يانگ و فيلو ديگر پاسخگوي ترافيك ورودي نبودند. مارك اندريسن، هم‌بنيان‌گذار نت‌اسكيپ در ابتداي سال ۱۹۹۵ به يانگ و فيلو پيشنهاد داد تا ياهو را به كامپيوتري قدرتمندتر در نت‌اسكيپ منتقل كنند. اين تغيير مكان، بيش از همه براي دانشگاه استنفورد خوشايند بود، چون ترافيك ورودي ياهو، فشار زيادي را به زيرساخت شبكه‌ي آن‌ها وارد مي‌كرد. در واقع، ياهو با سرعت نور در حال رشد و پيشرفت بود.

جابه‌جايي سرورهاي ياهو به نت‌اسكيپ بيش از همه براي دانشگاه استنفورد خوشايند بود

تركيب جوانگرايي و تجربه

جري و ديويد پس از مدتي از شروع فعاليت ياهو متوجه شدند كه حفظ هر دو جنبه‌ي خلاقيت و مديريت در استارتاپ در حال رشد، براي آن‌ها آسان نيست. به همين دليل از تيموتي كوگل (Timothy Koogle)، يكي از دانشجويان سابق استنفورد خواستند تا به‌عنوان مديرعامل در ياهو مشغول به كار شود. كوگل در دانشكده‌ي مهندسي تحصيل كرده بود و سابقه‌ي فعاليت او به بازسازي موتور و تعمير خودرو مربوط مي‌شد. البته او پس از مدتي به دنياي فناوري نزديك شده و سابقه‌ي كار در موتورولا و اينترمك را داشت.

از اولين اقدامات مهم و تأثيرگذار كوگل در ياهو مي‌توان به استخدام جف مالت (Jeff Mallett) به‌عنوان مدير عمليات اشاره كرد. مالت با سابقه‌ي عضويت در تيم ملي فوتبال كانادا، در ۲۲ سالگي به دنياي تجارت و مديريت وارد شد. او فعاليت‌هاي فروش و بازاريابي و توسعه‌ي كسب‌وكار را در شركت خانوادگي والدينش در صنعت مخابرات، انجام مي‌داد.

مرجع متخصصين ايران مديران سابق ياهو
از چپ: جري يانگ (بنيان‌گذار)، تيموتي كوگل (مدير ارشد) و جف مالت (مدير عمليات)

مالت پيش از پيوستن به ياهو در شركت‌هاي Reference Software و WordPerfect سابقه‌ي فعاليت داشت و اصول بازاريابي حرفه‌اي را در آن‌ها آموخته بود. از سوابق ديگر او مي‌توان به معاونت ارشد در بخش كامپيوتر شركت Novell اشاره كرد. مالت و كوگل در كنار يكديگر ياهو را از يك دايركتوري ساده‌‌ي وب‌سايت، به يكي از محبوب‌ترين سرويس‌هاي دنياي فناوري اطلاعات تبديل كردند. شايد اگر مالت و كوگل به درخواست بنيانگذارن ياهو پاسخ مثبت نمي‌دادند، ياهو رشد چنداني را تجربه نمي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران ياهو

كوگل و مالت پس از مدتي به‌‌عنوان «والدين» ياهو در شركت شناخته مي‌شدند. درحالي‌كه يانگ و فيلو با ظاهر اسپرت و تي‌شرت در محل كار حاضر مي‌شدند، كوگل و مالت ظاهري كسب‌وكاري شبيه به مديران سنتي داشتند. اطرافيان اين تيم چهار نفره را شبيه به گروهي مي‌دانستند كه دو كودك ايده‌هاي خود را در آن مطرح مي‌كنند و بزرگ‌سالان، وظيفه‌ي اجرايي كردن ايده‌ها را برعهده دارند. رسانه‌ها و تحليلگران دنياي فناوري هم در آستانه‌ي قرن جديد، تقريباً همين تفكر را درباره ياهو و گروه مديرانش داشتند. آن‌ها مي‌گفتند يانگ و فيلو ايده‌هاي جذابي داشتند كه متخصصان را به خود جذب كرد. مالت و كوگل همان ايده‌ها را به كسب‌وكاري ساختارمند تبديل كردند كه منجر افزايش به سرمايه‌گذارها و تبليغ‌دهنده‌ها شد.

راه‌اندازي اولين مدل درآمدزايي ياهو

تركيب جوان‌گرايي و تجربه باعث شد تا مدل درآمدزايي ياهو به سرعت راه‌اندازي شود. درآمد عمده‌ي ياهو در سال‌هاي ابتدايي از فروش تبليغات بنري كسب مي‌شد. ياهو فضاي تبليغات را در صفحات وب خود به فروش مي‌رساند. كسب‌وكارها نيز براي نمايش تبليغ محصولات خود به متخصصان ياهو، از اين فضاها استفاده مي‌كردند؛ اين دقيقاً همان چيزي است كه امروزه هم در بسياري سرويس‌هاي اينترنتي ديده مي‌شود.

تبليغات بنري ياهو نه‌تنها از لحاظ بصري متخصص را به محصول مدانديشه متخصصين جذب مي‌كرد، بلكه اغلب حاوي لينكي به وب‌سايت كسب‌وكار خريدار تبليغات بود. تبليغات بنري برخلاف تبليغات مرسوم تلويزيون و راديو و مجله، خريدار را مستقيماً به شركت تبليغ‌دهنده متصل مي‌كرد؛ در نتيجه، استفاده از اين نوع تبليغات به شدت محبوب شد.

مرجع متخصصين ايران لوگو ياهو

بخش ديگري از درآمد ياهو، در همكاري با خرده‌فروش‌هاي اينترنتي به‌دست مي‌آمد. ياهو خرده‌فروشي الكترونيك نبود، اما ترافيك قابل‌ توجهي داشت. ازطرفي وب‌سايت‌هاي فروش الكترونيك، براي نمايش محصولات خود در وب‌سايت اختصاصي و رشد فروش، نياز به ترافيك بيشتر داشتند. ياهو با هدايت متخصصان به وب‌سايت‌هاي خرده‌فروشي هدايت، از فروش محصولات كارمزد دريافت مي‌كرد. در نتيجه، ياهو به‌مرور به «پرتال» تبديل شد و به‌نوعي نقش دروازه‌اي به ديگر بخش‌هاي اينترنت را ايفا مي‌كرد. ياهو تنها بستر براي اين كار نبود و Excite و Infoseek و Lycos از جمله رقباي قدرتمند اين وب‌سايت بودند.

درآمد ميليون دلاري

ياهو به‌كمك درآمدي كه از تبليغات و كارمزد فروش الكترونيك دريافت مي‌كرد، امكان ادامه‌ي فعاليت به‌‌صورت رايگان را داشت؛ اين در حالي بود كه سرويس‌هاي ديگر همچون AOL و Prodigy و Microsoft Network خدمات پولي ارائه مي‌دادند. ياهو بهترين مقصد براي افرادي بود كه به‌دنبال خدمات رايگان اينترنتي بودند. اگرچه رقباي ياهو ظاهر زيباتر و گرافيكي‌تري در سرويس‌ها داشتند، همان خدمات مشابه را با دريافت هزينه ارائه مي‌كردند.

مرجع متخصصين ايران پورتال ياهو msn

اگرچه ياهو در ابتدا در‌آمد بالايي نداشت و در سال ۱۹۹۵ تنها يك ميليون دلار درآمد كسب كرد، پس از مدتي غول‌هاي قديمي همچون AOL را هم پشت سر گذاشت. اين شركت مانند آمازون برندي موفق بود كه متمركز بر رضايت متخصص فعاليت مي‌كرد.

فصل دوم: رشد ياهو

ياهو به كمتر از دو سال زمان نياز داشت تا در مسير رشد و پيشرفت قرار بگيرد. در اين فصل از داستان ياهو، مرحله‌ي رشد اين برند را گام‌به‌گام مطالعه مي‌كنيم.

ياهو در بازار سرمايه

سهام ياهو در سال ۱۹۹۶ به‌صورت عمومي و با ارزش‌گذاري ۱۳ دلار براي هر سهم، در بازار بورس عرضه شد. در همان روز اول، ارزش سهام شركت به ۴۳ دلار رسيد. پيش‌بيني‌ها، ارزش ياهو را نزديك به ۳۰۰ ميليون دلار تخمين مي‌زدند كه ۱۵ برابر بيشتر از درآمد شركت در سال ۱۹۹۶ بود.

شروع تبليغات

پس از عرضه‌ي سهام ياهو در بازار سرمايه، مديران ياهو تصميم گرفتند برندشان را ازطريق تبليغات به متخصصان بيشتر معرفي كنند. مديران، فارغ‌التحصيل ديگري از استنفورد به‌نام كارن ادواردز را براي توسعه‌ي برند شركت استخدام كردند. او با آژانس تبليغاتي Black Rocket قراردادي امضا كرد تا مديريت تبليغات ياهو را برعهده بگيرد. شايد برايتان جالب باشد كه بلك راكت توسط چهار مدير تبليغاتي اداره مي‌شد كه هيچ‌كدام كامپيوتر نداشتند.

مرجع متخصصين ايران ياهو / Yahoo

ياهو در بهار سال ۱۹۹۷ تقريباً تمامي بودجه‌ي تبليغاتي خود را براي اجراي كمپيني در سطح ملي ايالات متحده‌ي آمريكا هزينه كرد تا تبليغات تلويزيوني انجام دهد. كمپين تبليغاتي ياهو با موفقيت قابل‌ توجهي همراه بود و نقش مهمي در شناساندن برند خصوصاً به متخصصان آمريكايي داشت.

برنامه‌هاي بازاريابي ياهو تلاش مي‌كرد اين برند را همه‌جا در برابر چشمان مردم قرار دهد

مديران از مفاهيمي ساده و به دور از تمركز بر قابليت‌هاي فناورانه‌ي سرويس خود، براي تبليغ دستاوردها و امكانات ياهو استفاده كردند. آن‌ها در نهايت به‌دنبال اين بودند كه شركت خود را به يك شركت رسانه‌اي تمام‌عيار تبديل كنند. كمپين بازاريابي ياهو رويكردي تهاجمي را هم در پيش گرفته بود. مديران بازاريابي لوگوي شركت را در هر مكان ممكن به نمايش مي‌گذاشتند تا مردم هرچه بيشتر با اين نماد و نام جديد آشنا شوند.

ياهو در مسير توسعه

پس از اينكه ياهو به برندي معتبر و شناخته‌شده در اينترنت تبديل شد، شركت به‌دنبال افزايش خدمات رفت تا از رقباي ديگر خصوصاً AOL عقب نيفتد. آن‌ها سرويس‌هايي همچون چت، خريد الكترونيك و اخبار را به وب‌سايت اصلي اضافه كردند تا متخصصان هرچه بيشتر، تجربه‌ا‌ي كامل را در ياهو ببينند. همچنين قابليتي به‌نام My Yahoo را به وب‌سايت اضافه شد كه امكان شخصي‌سازي صفحه‌ي اصلي را به متخصصان مي‌داد. در نتيجه هر متخصص تنها محتواي مورد علاقه‌ي خود را در صفحه‌ي اصلي ياهو مشاهده مي‌كرد. با اضافه شدن خدمات ذكرشده به ياهو، اين موتور جست‌وجو بيش از پيش در بين متخصصان محبوب شد.

مرجع متخصصين ايران طرح جديد ياهو

ياهو در گسترش حوزه‌ي فعاليت خود به‌دنبال همكاري با شركت‌هاي بزرگ ديگر هم رفت. آن‌ها ابتدا با ويزا وارد همكاري شدند تا ابتدا يك مجموعه‌ي فروشگاهي الكترونيك راه‌اندازي كنند؛ ايده‌اي كه هيچ‌گاه اجرا نشد. همكاري بعدي با Ziff-Davis برنامه‌ريزي شد تا مجله‌اي الكترونيك و چاپي به‌نام Yahoo! Internet Life راه‌اندازي شود كه باز هم به نتيجه نرسيد. نت‌اسكيپ هم تصميم به همكاري با ياهو داشت تا سرويس اينترنتي مبتني بر موضوع در مرورگر خود پياده‌سازي كند كه اجرايي نشد.

مرجع متخصصين ايران Yahoo

راه‌اندازي محبوب‌ترين سرويس

كاربران اينترنت در سال ۱۹۹۷، روزانه از ياهو براي مرور ۶۵ ميليون صفحه‌ي وب استفاده مي‌كردند. اين استقبال چشمگير باعث شد تا مديران اين شركت به فكر راه‌اندازي يك سرويس جديد بيفتند. در همان سال، ياهو شركت اطلاع‌رساني Four11 را با پرداخت ۹۵ ميليون دلار تصاحب كرد.

تعداد متخصصان ياهو در سال ۱۹۹۸ به ماهانه ۴۰ ميليون نفر رسيده بود

خريد شركت اطلاع‌رساني Four11 به ياهو اين امكان را داد تا از قابليت‌هاي سرويس رايانامه هم استفاده كند. همين قابليت‌ها در تركيب با سرويس رايانامه قبلي ياهو باعث شد تا شركت موفق به ارائه‌ي رايانامه رايگان به متخصصان شود (Yahoo! Mail). اين سرويس يكي از نقاط قوت ياهو به شمار مي‌رفت كه احتمالاً شما هم تجربه‌ي ساخت حساب متخصصي در اين سرويس را داريد.

مرجع متخصصين ايران لوگو ياهو ميل / Yahoo Mail در پس زمينه بنفش

شايد تعجب‌برانگيز باشد كه تعداد متخصصان ياهو در ميانه‌هاي سال ۱۹۹۸ كه اينترنت چندان گسترش نيافته بود، به ماهانه ۴۰ ميليون نفر رسيده بود كه ۱۲ ميليون نفر از آن‌ها، متخصص سرويس رايانامه بودند. آمارهاي جديد، ياهو را به رقيب جدي AOL تبديل مي‌كرد.

سرمايه‌گذاري‌ و حضور در جمع يونيكورن‌ها

يكي از سرمايه‌گذاري‌هاي مهم در ياهو در آستانه‌ي قرن جديد، توسط سافت‌بانك ژاپن انجام شد. شركت با پرداخت ۲۵۰ ميليون دلار، سهام خود را به ۳۱ درصد رساند. در آن زمان ياهو ديگر وارد جمع يونيكورن‌ها شده بود و ارزش‌گذاري ۶٫۹ ميليارد دلاري براي اين استارتاپ اينترنتي تخمين زده مي‌شد. ارزش‌گذاري كه از اكثر شركت‌هاي رسانه‌اي بيشتر بود.

ياهو با تكيه بر همين رشدها تصميم گرفت تا حوزه‌ي فعاليت خود را گسترش دهد. آن‌ها به‌دنبال ورود به صنعت خدمات اتصال اينترنتي بودند و Yahoo! Online را راه‌اندازي كردند. شريك اول ياهو، MCI Worldcom بود كه بيش از يك سال با آن‌ها همكاري نكرد. به همين دليل مديران به سراغ AT&T رفتند تا سرويس اينترنت مدانديشه متخصصين را با تكيه بر AT&T WorldNet ارائه كنند.

مرجع متخصصين ايران شبكه اجتماعي ياهو در سال ۱۹۹۸
رابط متخصصي ياهو در سال ۱۹۹۸

ياهو براي بخش موتور جست‌وجوي خود از خدمات شركت‌هاي ديگر استفاده مي‌كرد. آن‌ها تا سال ۱۹۹۸ با Alta Vista از شركت Digital Equipment استفاده مي‌كردند، اما پس از آن با شركت كاليفرنيايي Inktomi وارد همكاري شدند. از رخدادهاي مهم ديگر ياهو در سال ۱۹۹۸ مي‌توان به خريد Viaweb، توليدكننده‌ي نرم‌افزارهاي اينترنتي اشاره كرد كه با پرداخت ۴۴ ميليون دلار انجام شد. ياهو با خريد شركت جديد سعي داشت تا با استفاده از نرم‌افزارهاي آن، امكان توسعه‌ي وب‌سايت شخصي را به متخصصان خود بدهد. وب‌سايت‌هايي كه عموماً با هدف خريد و فروش كالاها به‌صورت الكترونيك، راه‌اندازي مي‌شدند.

در ادامه سرمايه‌گذاري‌هاي، ياهو در سال ۱۹۹۸، شركت Yoyodyne Entertainment را ازطريق جابه‌جايي سهام تصاحب كرد. شركت جديد، قابليت‌هاي متنوعي همچون ديتابيس ارزشمندي از مشتريان و دارايي‌هاي مشابه را دراختيار ياهو قرار داد.

۹۵ ميليون بازديد روزانه

در پايان سال ۱۹۹۸، آمار بازديد صفحات از ياهو به ركورد قابل‌ توجهي رسيده بود و عدد ۹۵ ميليون روزانه را نشان مي‌داد. آماري كه نسبت به سال قبل پيشرفت قابل‌ توجهي داشت. اين آمار براي سال‌هايي كه بسياري از مردمان جهان به اينترنت دسترسي نداشتند، فوق‌العاده بود.

اشتباه بزرگ ياهو

ياهو اين شانس را داشت كه گوگل، غول موتورهاي جست‌وجوي امروزي را بخرد. اين شركت در سال ۱۹۹۸ مي‌توانست فناوري موتور جست‌وجويي را كه توسط دو دانشجوي ديگر استنفورد، لري پيج و سرگي برين، توسعه داده شده بود، با پرداخت يك ميليون دلار خريداري كند. سرانجام اين معامله كه از سوي بينان‌گذاران گوگل مطرح شده بود، سر نگرفت. شايد اگر ياهو، گوگل را خريداري مي‌كرد، اين شركت در سراشيبي سقوط قرار نمي‌گرفت و امروزه مي‌توانست بزرگ‌ترين موتور جست‌وجوي جهان باشد.

مديران ياهو زماني مي‌توانستند با پرداخت يك ميليون دلار صاحب گوگل شوند

در مورد اين معامله، ديويد فيلو با بنيان‌گذاران گوگل مذاكره كرد و به آن‌ها پيشنهاد داد تا با مايكل موريتز صحبت كنند. موريتز بعداً ازطريق سكويا كپيتال در گوگل سرمايه‌گذاري كرد. جرمي رينگ، يكي از مديران اجرايي ارشد ياهو از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، درباره‌ي اين پيشنهاد مي‌‌گويد:

پيشنهاد خريد گوگل با پرداخت يك ميليون دلار، احتمالاً بهترين پيشنهاد تاريخ سيليكون‌ولي، كاليفرنيا، ايالات متحده، سياره‌ي زمين و كهكشان راه شيري بوده است!

راه‌اندازي ياهو مسنجر

ياهو در سال ۱۹۹۸ محصولي را توسعه داد كه كمي بعد به يكي از نقاط قوت اصلي شركت تبديل شد. Yahoo! Pager در ۹ مارس ۱۹۹۸ رونمايي شد كه قابليت‌هاي پيام‌رساني را در تركيب با سرويس‌هاي ديگر همچون Yahoo! Chat ارائه مي‌كرد. از قابليت‌هاي اصلي پيجر مي‌‌توان به پيام‌رساني، گروه مخاطبان با همراهي از پيام‌هاي وضعيت متخصصي، امكان مسدودسازي تماس متخصصان، اعلان هشدار در زمان الكترونيك شدن متخصصان ديگر و اعلان هشدار دريافت رايانامه اشاره كرد. اين كلاينت جامع نرم‌افزاري در سال ۲۰۰۰ به Yahoo! Messenger تغيير نام داد. برندي كه در سال‌هاي بعد بيش از بسياري از سرويس‌هاي ياهو به شهرت رسيد.

مرجع متخصصين ايران Yahoo Messenger

قرن جديد و حضور رقباي جديد

در آستانه‌ي قرن ۲۱، صنعت كامپيوترهاي شخصي و خصوصاً اينترنت، مملؤ از بازيگران جديد شده بود. NBC با سرمايه‌گذاري در پرتال اينترنتي !Snap تحت مالكيت CNET به رقابت وارد شده بود. از سوي ديگر، ديزني هم به اين بازار چشم داشت و ۴۳ درصد از سهام Infoseek را خريداري كرد. Home Corporation پرتال مشهور ديگر يعني Excite را خريداري كرد و مايكروسافت هم سرمايه‌گذاري و توسعه‌ي MSN را افزايش داد.

از غول‌هاي جديدي كه به دنياي اينترنت وارد شدند مي‌توان به America Online اشاره كرد كه با خريد Netscape و پرتال Netcenter به‌دنبال افزايش سهم بازار بود. به‌هرحال بسياري از تحليلگران پيش‌بيني مي‌كردند كه آينده‌ي صنعت رسانه در اينترنت رقم خواهد خورد و به‌همين‌دليل شركت‌هاي بزرگ تمام تلاش خود را براي كسب سهمي از صنعت جديد نشان مي‌دادند. با حضور بازيگران جديد صنعت اينترنت، ياهو براي حفظ جايگاه خود كار سختي در پيش داشت. ناگفته نماند كه كوگل در سال ۲۰۰۱ از سمت مديريت عامل ياهو كنار رفت و تري سمل جايگزين او شد.

مرجع متخصصين ايران ياهو / Yahoo
طراحي سايت ياهو در سال ۲۰۰۰

ياهو با ادامه دادن تمركز روي مشتريان و رضايت آن‌ها، تمام تلاش خود را انجام مي‌داد تا سهم قابل توجهش از بازار را حفظ كند. مديران ياهو مي‌دانستند كه براي خروج يك مشتري از وب‌سايت آن‌ها و رفتن به وب‌سايت رقيب، تنها يك كليك نياز خواهد بود. به‌همين‌دليل آن‌ها تلاش مي‌كردند تا خدمات هرچه بيشتري به متخصصان ارائه كنند. در سال ۱۹۹۹ سرويس GeoCities توسط ياهو خريداري شد كه در دسامبر ۱۹۹۸ لقب سومين وب‌سايت پربازديد جهان را پس از AOL و ياهو كسب كرده بود.

ياهو از عواقب ناشي از تركيدن حباب دات كام در قرن ۲۱ جان سالم به در برد

جئوسيتيز به متخصصان امكان مي‌داد تا صفحات وب شخصي داشته باشند و به‌نوعي ابزار ارتباطي را نيز براي آن‌ها فراهم مي‌كرد. ياهو اميدوار بود تا خريد جديد، منجر به تبادل متخصصان دو سرويس شود و به رشد هر دو كمك كند. فراموش نكنيد كه ياهو جزو معدود استارتاپ‌هايي بود كه از تركيدن حباب دات كام در قرن ۲۱ جان سالم به در برد، اما به‌هرحال ارزش سهام آن‌ها در سال ۲۰۰۱ به پايين‌ترين حد خود يعني ۸٫۱۱ دلار رسيده بود.

بازگشت دوران درخشان براي ياهو

ورود به قرن جديد با رشد شديد درآمد و سود براي ياهو همراه بود. فروش شركت از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ از ۷۱۷ ميليون به ۳٫۵ ميليارد دلار رسيد. البته در سال ابتدايي، ضرر ملي ۹۲٫۸ ميليون دلار گزارش شد كه در سال ۲۰۰۲ به سود ۴۲٫۸ ميليون دلاري انجاميد. سرانجام سود خالص در سال ۲۰۰۴ به ۸۳۹٫۶ ميليون دلار رسيد. روند رشد ياهو، با خريد شركت‌هاي متعدد سرويس‌دهنده‌ي اينترنتي همراه بود. آن‌ها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴، ۱۳ شركت اينترنتي را خريداري كردند، ازجمله Arthas.com و Launch Media و HotJobs.

ياهو همچنين در سال ۲۰۰۰ تفاهم‌نامه‌اي با گوگل امضا كردند تا در ازاي پرداخت مبلغ ۷ ميليون در سال از موتور جست‌وجوي آن شركت براي بهبود نتايج جست‌وجوي خود بهره ببرند. البته اين موضوع به نفع گوگل شد و اين شركت توانست از انديشه متخصصين مالي و برندينگ خود را تقويت كند. ناگفته نماند افزايش ترافيك بازديد از ياهو نيز تأثير بسيار بزرگي بر رشد شركت داشت. آن‌ها در ماه مارس ۲۰۰۴ به آمار بازديد روزانه‌ي ۲٫۴ ميليارد صفحه رسيدند.

مرجع متخصصين ايران Yahoo Finance
صفحه Yahoo Finance در سال ۲۰۰۴

خطر شكست در كمين ياهو

ياهو در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۲۰۰۰ با شركت‌هاي متعددي وارد همكاري شد تا هرچه بيشتر خدمات خود را توسعه دهد. آن‌ها با SBC Communications وارد همكاري شدند تا خدمات اتصال اينترنتي خود را توسعه دهند. از شركاي ديگر مي‌توان به Nextel Communications اشاره كرد كه قصد ارائه‌ي تعدادي از خدمات و محصولات ياهو را در موبايل‌هاي خود داشت. از خدمات مورد انديشه متخصصين مي‌توان به رايانامه، پيام‌رساني، بازي و محتواي خبري اشاره كرد. اولين همكاري‌هاي ياهو با ورايزن هم در ميانه‌ي همان دهه رخ داد و ياهو تصميم گرفت تا پرتال خبري اختصاصي براي ورايزن توسعه دهد.

ياهو به‌منظور شكست‌دادن گوگل، از سال ۲۰۰۴ به بعد همكاري خود با اين شركت را قطع كرد

خريد بسياري از شركت‌هايي كه در بالا اشاره شد، با هدف بهبود موتور جست‌وجوي ياهو بود. شركت آمريكايي خطر رشد هم‌وطن خود را درك كرده بود و با هر ارزشي به‌دنبال شكست دادن گوگل بود. آن‌ها همچنين در سال ۲۰۰۴ همكاري خود را با گوگل قطع كردند.

از تلاش‌هاي شكست‌خورده‌ي ياهو در بخش موتور جست‌وجو مي‌توان به برنامه‌اي اشاره كرد كه در سال ۲۰۰۴ با هدف جذب شركت‌ها به سرويس پولي جست‌وجو اجرا شد. شركت‌ها با پرداخت هزينه به ياهو، تضمين نمايش در نتايج جست‌وجو را دريافت مي‌كردند كه با وجود جذاب بودن، از طرف بازارياب‌ها و عموم مردم با استقبال روبه‌رو نشد. برنامه‌ي مذكور در سال ۲۰۰۶ به‌نوعي متوقف شد و ياهو تنها به شركت‌ها تضمين مي‌داد كه وب‌سايت آن‌‌ها را بيشتر اسكن كند و خدمات ديگري به آن‌ها ارائه دهد.

راهي براي شكست گوگل

ياهو در ميانه‌ي دهه‌ي ۲۰۰۰ وارد رقابت شديدي با گوگل شده بود. شركتي كه زماني احتمال پيوستن آن به زيرمجموعه‌ي ياهو وجود داشت، به‌مرور به خطرناك‌ترين رقيب آن‌ها تبديل شد. ياهو در سال ۲۰۰۴ و در واكنش به رونمايي جي‌ميل گوگل، ظرفيت حساب متخصصي رايانامه همه‌ي متخصصانش را از چهار مگابايت به يك گيگابايت افزايش داد. حساب‌هاي متخصصي پيشرفته و پولي نيز دو گيگابايت فضا دريافت مي‌كردند.

رقابت ديگر در بخش سرويس‌هاي گفت‌وگو بود كه هنوز ياهو مسنجر در آن فرمان‌روايي مي‌كرد. گوگل با عرضه‌ي Google Talk و خدمات VoIP، تهديدي جدي براي ياهو ايجاد كرد كه به توسعه‌ي همكاري ياهو و مايكروسافت منجر شد. دو شركت، سرويس‌هاي پيام‌رسان خود را باهم ادغام كردند تا رقيبي قدرتمند در برابر گوگل باقي بمانند.

مرجع متخصصين ايران Yahoo
ياهو در سال ۲۰۰۵

از خريدهاي مهم ياهو تا پيش از ورود به سراشيبي سقوط مي‌توان به سرويس اشتراك عكس فليكر اشاره كرد كه تا پيش از تولد و رشد عجيب اينستاگرام، يكي از محبوب‌ترين سرويس‌هاي موجود بود. در سال ۲۰۰۵‌، سرويس تركيبي وبلاگ و شبكه‌ي اجتماعي ياهو نيز به‌نام ياهو ۳۶۰ متولد شد كه با وجود استقبال مناسب در ابتداي فعاليت، به‌مرور وارد سراشيبي شكست شد.

فصل سوم: سقوط ياهو

در اين فصل از داستان ياهو، به سرگذشت اين امپوراتوري بزرگ در دوران شكست مي‌پردازيم.

شروع بحران

با نزديك شدن به سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۲۰۰۰، بحران‌هاي كوچك و بزرگ در ياهو به‌وجود آمدند. تلاش‌هاي شركت براي مقابله با رقابي تازه‌نفسي همچون گوگل، دارايي‌هاي آن‌ها را روز‌به‌روز كاهش مي‌داد. در نهايت اولين نشانه‌ها از ضعف مالي ياهو در سال ۲۰۰۸ پديدار شد.

از ميانه‌ي دهه‌ي ۲۰۰۰، ‌زمزمه‌هاي ادغام ياهو با مايكروسافت شنيده مي‌شد

ياهو اعلام كرد كه حدود هزار نفر از نيروي انساني خود (معادل هفت درصد از نيروي انساني) را تعديل خواهد كرد. در همان سال، برنامه‌ي تعديل ديگري اعلام شد كه ۱،۵۲۰ نيرو را از ياهو اخراج كرد. چنين فرايندهايي نشان از ضعف مديريت غول اينترنتي بودند كه اولويت‌دهي در رقابت و مديريت دارايي‌هاي موجود را رعايت نكرده بود. تعديل نيروها، با كنار رفتن جري يانگ از سمت مديريت عامل نيز همراه بود كه در نوع خود خبر شوكه‌كننده‌اي محسوب مي‌شد.

ياهو با وجود موفقيت‌هاي متعددي كه در دنياي اينترنت كسب كرده بود، مذاكراتي براي همكاري يا حتي ادغام با مايكروسافت را هم دنبال مي‌كرد. در سال‌هاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷، مذاكرات به اوج رسيدند، اما هيچ‌كدام موفقيت‌آميز نبود. ردموندي‌ها حتي در سال ۲۰۰۸ تلاش كردند تا با پرداخت ۴۴٫۶ ميليارد دلار، ياهو را خريداري كنند كه موفق نشدند.

مديران ياهو در آن زمان حتي پيوستن به گوگل را هم در انديشه متخصصين داشتند. به‌هرحال درنهايت پيشنهادهاي مايكروسافت به‌كلي رد شد و ياهو به‌دنبال راهكارهاي استراتژيك ديگر براي ادامه‌ي حيات رفت. مايكروسافت زماني پيشنهاد خريد ياهو را با رقم ۳۳ دلار براي هر سهم مطرح كرده بود. جالب است بدانيد ارزش سهام ياهو ۱۰ ماه پس از رد كردن پيشنهاد ردموندي‌ها به ۸٫۹۴ دلار رسيد. جري يانگ، در سال ۲۰۰۷ جايگزين سمل در سمت مديرعاملي ياهو شد.

فصل تغييرات

كارول بارتز، رئيس سابق هيئت‌مديره‌ي اتودسك در سال ۲۰۰۹ به‌جاي يانگ به‌عنوان مديرعامل ياهو انتخاب شد. هيئت‌مديره پس از كنار گذاشتن يانگ، به‌دنبال ايجاد تغييرات زيرساختي در ياهو بودند. از تغييرات مهم در زمان بارتز مي‌توان به افزايش همكاري مايكروسافت و ياهو در بخش موتور جست‌وجو و تغيير طراحي صفحه‌‌ي اصلي پورتال ياهو اشاره كرد كه از زبان طراحي مترو بهره مي‌برد.

يكي از چالش‌هاي ياهو در پايان دهه‌ي ۲۰۰۰ كه بارتز هم به آن اشاره كرد، عدم تعريف دقيقي از مأموريت و مسير حركت شركت بود. درواقع، ياهو آنچنان روي تنوع محصولات سرمايه‌گذاري كرده بود كه توانايي يكپارچه كردن آن‌ها را نداشت. در نهايت بارتز هم در سال ۲۰۱۱ از سمت مديرعاملي كناره گرفت.

مرجع متخصصين ايران ياهو / Yahoo
ياهو در سال ۲۰۱۰

ياهو مسنجر كه در تمامي سال‌هاي فراز و فرود شركت، توسعه‌‌هاي قابل‌ توجهي را تجربه مي‌كرد و در تلاش براي شكست رقباي جوان خود بود، در سال ۲۰۱۱ با قابليت‌هاي متنوع به‌روز شد. درواقع آخرين به‌روزرساني مهم نسخه‌ي ويندوز اين پيام‌رسان در همان سال منتشر شد كه قابليت‌هايي همچون هماهنگي با فيسبوك و توييتر داشت.

تلاش‌هاي نافرجام

اسكات تامسون در سال ۲۰۱۲ براي مدت كوتاهي مديريت ياهو را برعهده گرفت. او قبلاً در سمت مديريت كل پي‌پال مشغول‌به‌كار بود. به‌محض شروع مديريت تامسون، شايعه‌ها پيرامون تعديل نيروي احتمالي جديد در ياهو قوت گرفت. در آوريل آن سال، خبر تعديل دو هزار نفر، معادل ۱۴ درصد از نيروي انساني ياهو، منتشر شد.

تامسون در دوران مديريت خود تلاش‌هاي متعددي انجام داد تا ساختار ياهو را اصلاح كند. او شركت را به سه زيرمجموعه كرد تا فعاليت‌ها سازمان‌دهي بيشتري داشته باشند. البته تامسون هم در نهايت موفق نبود و جاي خود را به مدير اجرايي سابق گوگل، مريسا ماير داد. ماير در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان جوان‌ترين مديرعامل يك شركت فهرست فورچن ۵۰۰ در ياهو مشغول به كار شد.

كارآموز گوگل، رئيس ياهو

زماني‌ كه مريسا ماير به‌عنوان مديرعامل به ياهو پيوست، اميدها براي نجات شركت از سقوط مجدداً زنده شد. حتي مراسم ورود ماير به ياهو نيز با تم خاصي برگزار و به‌نوعي شعار اميد به شركت تزريق شد.

مريسا ماير در سال ۱۹۹۹ فرصت‌هاي شغلي عالي را رد كرده بود تا به‌عنوان كارآموزي در گوگل مشغول به كار شود. او كه سابقه‌ي دانشگاهي عالي هم داشت،‌ تصميم گرفته بود تا آينده‌ي خود را در مديريت در دنياي فناوري ترسيم كند. ماير در گوگل تا جايي پيش رفته بود كه مدتي به‌عنوان معاون ارشد بخش تجربه‌ي متخصصي و موتور جست‌وجو فعاليت مي‌كرد. سابقه‌ي عالي ماير در بزرگ‌ترين رقيب ياهو، اين احتمال را ايجاد كرده بود كه او توانايي نجات شركت را از سقوط دارد.

مرجع متخصصين ايران مريسا ماير
مريسا ماير

متخصص كارشناسان اعتقاد دارند سرمايه‌هاي عظيمي كه در دست ياهو بود، امكان ريسك كردن روي مريسا ماير را به شركت مي‌داد. فراموش نكنيد كه ياهو در سال ۲۰۰۵ از سرمايه‌گذارهاي اوليه‌ي علي‌بابا بود و ازطريق همان سهام، هميشه جرياني مناسب از درآمد داشت. درواقع همين سهام‌داري باعث مي‌شد تا ياهو با وجود شكست‌هاي متعدد در محصولات، هنوز به‌عنوان يك شركت، ارزش بالايي داشته باشد. به‌هرحال ماير هم از تنزل رتبه‌اي كه در گوگل دريافت كرده بود به‌نوعي دلسرد شد و در نهايت به ياهو آمده بود.

دوران مديريت ماير

زماني‌ كه مريسا ماير به ياهو آمد، متخصصان او را بسيار تحسين مي‌كردند. ماير ابتدا تمركز خود را روي بهبود محيط كاري و فرهنگ سازماني ياهو گذاشت. او تلاش مي‌كرد تا متخصصان را هرچه بيشتر در فرايندهاي تصميم‌گيري اساسي شركت درگير كند و حتي شخصاً در گفت‌وگوي مستقيم با آن‌ها شركت مي‌كرد.

در ابتداي مديريت ماير، شرايط در ظاهر براي ياهو مناسب به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد. در سال ۲۰۱۳ آن‌ها موفق به دريافت جايزه براي اپليكيشن آب و هواي موبايلي شدند و ماير نيز مسير شركت را بيش‌ازپيش به سمت متخصصي‌هاي موبايل هدايت كرد. يك سال پس از ورود ماير به ياهو، سهام شركت رشد ۶۰ درصدي را تجربه كرد و آن‌ها با ۷۵ درصد سود، بالاترين سود را در ميان شركت‌هاي فورچن ۵۰۰ داشت.

مرجع متخصصين ايران ياهو / Yahoo
ياهو در سال ۲۰۱۳

ياهو در دوران مديريت ماير توانست در دوره‌ي كوتاهي گوگل را در كسب‌وكار موتور جست‌وجو پشت سر بگذارد. آن‌ها همچنين در رقابت با فيسبوك توانستند شبكه‌ي اجتماعي تامبلر را خريداري كنند. ماير هم مانند مديران قبلي به‌مرور وارد روند خريد استارتاپ‌ها شده بود و پرداخت ۱٫۱ ميليارد دلار براي خريد تامبلر، از اقدام‌هاي بزرگ او بود. به‌هرحال با وجود تمامي رشدها‌ي تجربه‌شده تا ميانه‌ي دهه‌ي ۲۰۱۰، ياهو هنوز در دوره‌ي بحران بود و با سال‌هاي اوج خود فاصله داشت. به‌علاوه، اميد و اعتقاد متخصصان به شركت نيز هنوز به‌طور كامل بازيابي نشده بود.

چالشي بزرگ پيش‌روي ياهو

عرضه‌ي عمومي سهام علي‌بابا، رخدادي بود كه چالش‌هاي عظيمي را به ياهو وارد كرد. شركت چيني با ارزش‌گذاري ۲۳۰ ميليارد دلار، به غولي بزرگ در دنياي تجارت الكترونيك تبديل شد كه افزايش سرمايه‌ي قابل‌ توجهي را هم براي ياهو به‌همراه داشت. سهام‌داران پس از IPO علي‌بابا نزد ماير آمدند و درباره‌ي سرمايه‌ي جذب‌شده از علي‌بابا با او مذاكره كردند. آن‌ها به‌دنبال اين بودند كه روش هزينه كردن سرمايه‌ي جديد و سهم خود را مشخص كنند. برخي متخصص كارشناسان به ياهو پيشنهاد مي‌دادند تا با AOL وارد اتحاد استراتژيك شود تا چالش‌هاي پرداخت ماليات خود را كاهش دهد.

عرضه‌ي عمومي سهام علي‌بابا چالش‌هاي مالي براي ياهو به‌همراه داشت

ياهو در سال ۲۰۱۵ تصميم گرفت تا سهام خود در علي‌بابا را به شركتي مجزا تبديل كند تا فشار مأموران مالياتي كم شود. درنتيجه نقش عملياتي ياهو هم در علي‌بابا كاهش يافت و آن‌ها بخش كسب‌وكارهاي كوچك خود را (شامل وب‌سايت‌ها) از شركت اصلي جدا كردند. در همان سال، ورايزن AOL را خريداري كرد تا فعاليت خود را در بخش ويدئو و تبليغات موبايلي افزايش دهد. در ادامه، برنامه‌هاي ياهو براي دور زدن سيستم مالياتي موفق نبود و بحران حكم‌هاي سنگين مالياتي، شركت را تهديد مي‌كرد. در نهايت برنامه‌هاي جداسازي سهام علي‌بابا لغو شد.

تلاش براي فرار مالياتي

در سال ۲۰۱۶، مطالعه گزينه‌ها براي دور ماندن از فشار مالياتي پس از كسب درآمد بسيار زياد از IPO علي‌بابا، ادامه پيدا كرد. ياهو با بانك‌هاي متعددي وارد مذاكره شد تا گزينه‌هاي جديد را مطالعه كند. يكي از گزينه‌ها، فروش كامل كسب‌وكار بود. از سرمايه‌گذارهاي مهمي كه در اين تغيير مسير به ياهو فشار مي‌آوردند، مي‌توان به Starboard Value اشاره كرد كه به‌صورت جدي به‌دنبال فروش شركت بود. در نهايت، برنامه‌هاي ورايزن براي خريد ياهو به‌صورت رسمي اعلام شد كه باز هم با كاهش ارزش سهام شركت همراه بود.

فصل چهارم: ياهو كنوني

ياهو در سال ۲۰۱۶ ديگر قافيه‌ را به گوگل باخته بود و همچنين با چالش‌هاي بزرگي دست‌وپنجه نرم مي‌كرد. در نتيجه، امپراتوري ياهو در قرن ۲۱ در سراشيبي سقوط قرار گرفته بود. در اين بخش از داستان ياهو، وضعيت اين شركت را در سال‌هاي اخير را مطالعه مي‌كنيم.

پيشنهاد خريد

خبر تصميم جدي و نهايي ورايزن براي خريد هسته‌ي كسب‌وكار اينترنتي ياهو در ژوئيه ۲۰۱۶ اعلام شد. شركت آمريكايي تصميم داشت تا خريد ۴٫۸۳ ميليارد دلاري جديد خود را با AOL ادغام كرده و شركت جديدي به‌نام Oath راه‌اندازي كند. همان‌طور كه گفته شد، اين خريد شامل ۱۵ درصد سهام علي‌بابا نبود و همچنين ياهو ژاپن نيز به‌صورت مستقل به كار خود ادامه داد. دو بخش مذكور، بعداً تحت مديريت تيم جديد و با نام Altaba به كار ادامه دادند. شركت Oath Inc نيز در سال ۲۰۱۹ به ورايزن مديا تغيير نام داد.

مرجع متخصصين ايران لوگو ورايزن / Verizon روي ديوار نماي نزديك
ورايزن، مالك فعلي ياهو

افشاي اطلاعات متخصصان ياهو

از رخدادهاي مهم پيرامون ياهو در سال ۲۰۱۶ مي‌توان به خبر ماه سپتامبر اشاره كرد كه نفوذ به ياهو و افشاي اطلاعات ۵۰۰ ميليون متخصص آن را تأييد مي‌كرد. نفوذ مذكور، در سال ۲۰۱۴ رخ داده بود و برخي متخصص كارشناسان امنيتي، نيروهاي روسي را مسئول نفوذ به ياهو مي‌دانستند. مدتي بعد، خبر مشابهي از ياهو به گوش رسيد كه اين‌بار حدود سه ميليارد متخصص را تحت تأثير قرار داده بود و به‌نوعي ضربه‌هاي پاياني را به پيكره‌ي ياهو وارد كرد. همين اخبار باعث شد تا ورايزن پيشنهاد خود را ۳۵۰ ميليون دلار كاهش دهد. در نهايت ياهو با قراردادي ۴٫۴۸ ميليارد دلاري در ژوئن ۲۰۱۷ توسط ورايزن خريداري شد.

مرجع متخصصين ايران Yahoo
لوگوي ياهو از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹

از سال ۲۰۱۷ تاكنون كه ياهو و AOL تحت مالكيت ورايزن فعاليت مي‌كنند، رخدادهاي جزئي در محصولات و سرويس‌هاي آن‌ها اتفاق افتاده است. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ اپليكيشني به‌نام Yahoo! Together براي پلتفرم‌هاي موبايل اندرويد و iOS منتشر شد تا به‌عنوان اپليكيشني مدرن، نياز متخصصان سنتي ياهو مسنجر و پيام‌رسان AOL را برطرف كند. پيام‌رسان مذكور، خانواده‌ها و مصرف‌كننده‌هاي نهايي را هدف قرار داده بود و البته در برخي موارد به‌عنوان رقيب اسلك شناخته مي‌شد. در نهايت اين پيام‌رسان هم در سال ۲۰۱۸ تعطيل شد.

ياهو ژاپن كه در خريد كسب‌وكار هسته‌اي ياهو توسط ورايزن حضور نداشت، روندي مخالف شركت اصلي را طي كرد. اين شركت كه حاصل همكاري ياهو و سافت‌بانك بود، پس از سال ۲۰۱۷ هم به فعاليت خود ادامه داده است و با كسب مجوزي از ورايزن، از برند ياهو استفاده مي‌كند. پرتال وب ياهو ژاپن لقب پربازديدترين وب‌سايت را در اين كشور دارد و سرويس‌هاي اينترنتي آن هم جزو برترين‌ها هستند. مركز مديريت ياهو ژاپن در توكيو قرار دارد.

مرجع متخصصين ايران ياهو / Yahoo

انحلال كامل ياهو

آلتابا كه از بقاياي ياهو پس از فروش هسته‌ي كسب‌وكار به ورايزن، در نيويورك شروع به كار كرد، هيچ فعاليت عملياتي‌اي نداشت و تنها مديريت دارايي‌هاي نقدي، سرمايه‌گذاري‌ها، پورتفوي اوراق قرضه و برخي پتنت‌هاي باقي‌مانده از شركت را انجام مي‌داد. تنها بخشي از برند ياهو كه در آلتابا باقي ماند، همان ياهو ژاپن بود كه در سال ۲۰۱۸ به‌صورت كامل به سافت بانك واگذار شد. سهام شركت نيز در دوم اكتبر سال ۲۰۱۹ از بازار نزدك حذف شد. در تاريخ چهارم اكتبر، فرايند نقدسازي و انحلال كامل شركت نهايي شد و تنها سرمايه‌اي جزئي از آن براي پرداخت ماليات احتمالي روي دارايي شركت از سهام علي‌بابا باقي ماند.

اين مطلب در تاريخ ۹ آبان ۱۴۰۲ با محتواي جديد به‌روز شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات