گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از سالن فرصت ۲۰۱۹ نمايشگاه اتوكام اصفهان

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بيست‌وپنجمين نمايشگاه اتوكام اصفهان در سالني اختصاصي به‌نام فرصت ۲۰۱۹ ميزبان استارتاپ‌ها بود كه در آن ايده‌ها و دستاوردهاي خود را به نمايش گذاشتند.
تبليغات

نمايشگاه اتوكام اصفهان، از قديمي‌ترين نمايشگاه‌هاي حوزه‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايران محسوب مي‌شود. بيست‌وپنجمين دوره از اين نمايشگاه با شعار «زندگي هوشمند»، هشتم تا دوازدهم آبان‌ماه سال جاري در محل برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي اصفهان واقع در پل شهرستان برگزار شد. اتوكام در سال‌هاي اخير علاوه بر پوشش دادن موضوعات هميشگي يعني كامپيوتر و اتوماسيون اداري، بخشي اختصاصي را نيز به استارتاپ‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنيان اختصاص داده است. امسال، استارتاپ‌ها در سالن اصلي نمايشگاه حضور داشتند و آخرين ايده‌ها و محصولات خود را در معرض نمايش عموم قرار دادند. اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به‌عنوان حامي رسانه‌اي رويدادهاي حوزه‌ي فناوري و كسب‌وكار، در نمايشگاه اصفهان حضور داشت.

اتوكام اصفهان لقب باسابقه‌ترين نمايشگاه استان را يدك مي‌كشد كه يك سال پس از الكامپ تهران، فعاليت خود را شروع كرد. بزرگ‌ترين نمايشگاه فناوري اصفهان ابتدا با تمركز بر حوزه‌هاي اتوماسيون اداري فضايي را براي ارائه‌ي محصولات و خدمات شركت‌هاي فعال فراهم مي‌كرد و با گذشت سال‌ها، به‌مرور صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات و همچنين استارتاپ‌ها نيز به آن افزوده شدند. بيست‌وپنجمين نمايشگاه اتوكام كه برخلاف سال‌هاي گذشته در ساعات بيشتري (۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر) برگزار مي‌شد، علاوه بر سالن اختصاصي استارتاپ‌ها، سه سالن ديگر را به معرفي شركت‌هاي يادگيريي، سخت‌افزاري و نمايشگاه كار اختصاص داد. نمايشگاه كار امسال براي اولين بار در اصفهان و به همت جاب ويژن برگزار شد.

سالن اختصاصي استارتاپ‌ها در نمايشگاه اتوكام ۲۰۱۹ به نام سالن فرصت‌ها شناخته مي‌شد كه ميزبان بيش از ۷۰ گروه استارتاپي و شركت دانش‌بنيان بود. استارتاپ‌هايي كه در حوزه‌هاي متنوع و فازهاي متفاوتي از مراحل ايده‌پردازي تا اجرا، خود را در ارتباط نزديك با علاقه‌مندان، متخصص كارشناسان، سرمايه‌گذاران و مديران مسئولان حوزه‌ي فناوري اطلاعات و كسب‌وكار محك زدند. استارتاپ‌هاي حاضر در سالن فرصت ۲۰۱۹ (سالن ميرداماد نمايشگاه بين‌المللي اصفهان) در دسته‌بندي‌هاي متنوعي از گروه‌هاي مستقل تا شركت‌هاي تحت حمايت مراكز تسهيل‌گري و همچنين شركت‌هاي با مجوز دانش‌بنيان، به ارائه‌ي دستاوردهاي خود پرداختند. شايان ذكر است، گروه‌هاي نوآفرين علاوه بر اصفهان از شهرهاي تهران و مشهد نيز در سالن فرصت ۲۰۱۹ حضور داشتند.

مرجع متخصصين ايران فرصت ۲۰۱۹

در سال‌هاي اخير مراكز تسهيل‌گري همچون شتاب‌دهنده‌ها و فضاهاي كار اشتراكي در اكوسيستم استارتاپي اصفهان رشد كرده‌اند. به‌علاوه دانشگاه‌ها و شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان برنامه‌هاي متنوعي در جهت حمايت از كسب‌وكارهاي نوپا دارند. از ميان مراكز تسهيل‌گري كه در سالن فرصت ۲۰۱۹ استارتاپ‌هاي تحت حمايت خود را معرفي كردند، مي‌توان به فضاي كار اشتراكي آبي سفيد، شتاب‌دهنده‌ي هاب، شتاب‌دهنده‌ي مشاهير، شركت عتيق‌گشت، شهرداري اصفهان، دانشگاه‌ متخصص سميه، معاونت تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، نظام صنفي رايانه‌اي خراسان رضوي و انجمن شركت‌هاي دانش‌بنيان استان اصفهان اشاره كرد.

تنوع حوزه‌ي فعاليت استارتاپ‌هاي حاضر در سالن فرصت ۲۰۱۹، نكته‌ي مهم و قابل توجه رويداد امسال بود. خدمات C2C يكي از حوزه‌هاي پررنگ فعاليت استارتاپ‌ها محسوب مي‌شد كه پلتفرم‌هاي ارتباط بين كارفرما و كارجو، بخش مهمي از هدف‌گذاري آن‌ها را به خود اختصاص مي‌داد. دسته‌ي ديگري از شركت‌كننده‌هاي سالن فرصت ۲۰۱۹، محصولاتي سخت‌افزاري را براي ارائه به علاقه‌مندان آماده كرده بودند و به‌نوعي از ظرفيت‌هاي حوزه‌ي فناوري اطلاعات براي بازاريابي و فروش كالاهاي خود استفاده مي‌كردند. شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي خدمات B2B نيز حضور قابل‌توجهي از سالن فرصت ۲۰۱۹ داشتند كه بخشي از تمركز خود را به ارائه‌ي خدماتي همچون بازايابي ديجيتال به استارتاپ‌هاي ديگر معطوف كرده بودند.

سالن فرصت ۲۰۱۹ ميزبان مسئولان بازديدكننده‌ي استاني و كشوري متعددي بود كه از نزديك با تفكر كاري، دغدغه‌ها و چالش‌هاي گروه‌هاي استارتاپي آشنا مي‌شدند. از ميان ميهمانان ويژه مي‌توان به دكتر امير ناظمي، معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران اشاره كرد كه در پنل گفت‌وگويي نيز براي ديدار نزديك با فعالان استارتاپي اصفهان شركت كرد. ناظمي در اين رويداد به طرح نوآفرين و برنامه‌هاي پيش‌ رو براي تسهيل هرچه بيشتر فعاليت استارتاپ‌ها اشاره كرد و همچنين گفت‌وگويي در ارتباط با چالش‌هاي استارتاپ‌ها در استفاده از اين طرح انجام داد. معاون وزير ارتباطات در بازديدي كه از سالن فرصت‌ها داشت، علاوه بر اشاره به پيشرفت قابل‌توجه كمّي و كيفي گروه‌هاي حاضر، ظرفيت بالايي را براي رشد هرچه بيشتر اكوسيستم استارتاپي اصفهان برشمرد.

مرجع متخصصين ايران امير ناظمي

روساي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي از استان‌هاي ديگر، رئيس و دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي ايران و شهرداري و اعضاي شوراي شهر اصفهان از ميهمانان ديگر سالن فرصت ۲۰۱۹ بودند. مديران حوزه فناوري اطلاعات در بازديد از استارتاپ‌ها، ظرفيت حوزه‌ي B2B در ارتباط با صنعت باسابقه‌ي اصفهان و همچنين گردشگري را براي ورود استارتاپ‌ها بالا بيان كردند. انجمن نساجي اصفهان نيز به‌عنوان نماينده‌‌ي يكي از قديمي‌ترين صنايع استان، حضوري فعال در نمايشگاه اتوكام ۲۰۱۹ داشت و در بازديد از گروه‌هاي استارتاپي، چالش‌ها و نيازهاي خود را با گروه‌هاي نوآور مطرح و براي همكاري در جهت توسعه‌ي راهكارهاي فناورانه در صنعت، اعلام آمادگي كرد.

استارتاپ‌هاي B2B صنعتي و فعالان گردشگري فضاي رشد زيادي در اصفهان دارند

سالن فرصت ۲۰۱۹ علاوه بر ميزباني از گروه‌هاي استارتاپي، ميزبان اولين مسابقات كشوري اتوكام گيمز هم بود كه در حوزه‌ي ورزش‌هاي الكترونيكي برگزار مي‌شد. علاقه‌مندان به بازي‌هاي ويدئويي كه در ايام پيش از نمايشگاه براي حضور در مسابقات ثبت‌نام كرده بودند، در دسته‌هاي PES، FIFA و CS:GO با هم رقابت كردند. در روز پاياني نمايشگاه به برترين شركت‌كننده‌هاي اتوكام گيمز كه با حمايت شركت MSI برگزار مي‌شد، جوايزي اهدا شد.

بخش ديگري از سالن فرصت ۲۰۱۹ در بيست‌وپنجمين نمايشگاه اتوكام، ميزبان رويدادهاي يادگيريي، پنل‌هاي گفت‌وگو و رويدادهاي بين‌المللي همچون تدكس و صبح خلاق بود. در ايام نمايشگاه، پنل‌هاي گفت‌وگوي متعددي با محوريت كسب‌وكارهاي نوپا برگزار شد كه متخصص كارشناسان و فعالان فضاي استارتاپي در آن‌ها حضور داشتند. به‌علاوه كارگاه‌هاي يادگيريي در حوزه‌هاي متنوع مديريت، بازاريابي، فناوري‌هاي نو و امنيت در ايام نمايشگاه در استيج سالن فرصت‌ها برگزار شد.

مرجع متخصصين ايران فرصت ۲۰۱۹

نمايشگاه اتوكام اصفهان در سال ۱۳۹۸ براي دومين سال متوالي ميزبان سالني اختصاصي براي استارتاپ‌ها بود. سالن فرصت ۲۰۱۹ تفاوتي بنيادي با سال گذشته داشت و در فضايي بزرگ‌تر با طراحي جديد، امكان ارتباط گروه‌هاي استارتاپي را با علاقه‌مندان فراهم كرده بود. نكته‌ي حائز اهميت درباره‌ي سالن امسال، اختصاص فضاهاي متنوع از لحاظ ابعادي به استارتاپ‌ها بود كه امكان تأسيس غرفه با طراحي حرفه‌اي‌تر و بزرگ‌تر را براي گروه‌هاي علاقه‌مند فراهم مي‌كرد. شايان ذكر است، برخي از گروه‌هاي حاضر در سالن فرصت ۲۰۱۹ از طراحي و جانمايي موقعيت‌هاي نمايشگاهي رضايت كافي نداشتند و مسيريابي و مشاهده‌ي دستاوردها را براي بازديدكننده‌ها دشوار مي‌دانستند. به‌علاوه برخي ديگر نيز از فضاي محدود براي نمايش محصولات خود گله‌مند بودند كه لاخبار تخصصي تخصيص فضاي بزرگ‌تر و طراحي بهينه‌تر را در سال‌هاي آتي نشان مي‌دهد. نمايشگاه اتوكام اصفهان احتمالا سال آينده در پروژه‌ي بزرگ نمايشگاهي اين شهر برگزار خواهد شد و مي‌توان انتظار داشت كه فرصت ۲۰۲۰ در سالني بزرگ‌تر ميزبان گروه‌هاي استارتاپي باشد.

سالن فرصت ۲۰۱۹ در روز پاياني شاهد رقابت استارتاپ‌‌هاي برتر در رويداد ارائه (Pitch) بود. از ميان بيش از ۷۰ گروه حاضر در نمايشگاه امسال، ۲۰ گروه براي ارائه‌ي ايده‌ها و محصولات و خدمات انتخاب شدند كه روي استيج سالن فرصت‌ها در حضور داوراني از اكوسيستم استارتاپي ايران به رقابت پرداختند. استارتاپ‌ها سه دقيقه زمان براي معرفي خود داشتند و سپس به پرسش‌هاي داوران درباره‌ي ايده و محصول خود پاسخ دادند. درنهايت سه استارتاپ برتر از ميان شركت‌كننده‌ها انتخاب مي‌شوند كه جوايزي به رسم يادبود به‌ آن‌ها اهدا خواهد شد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات