بيشترين تعداد شعب كسب و كارهاي الكترونيك در كشور متعلق‌به تاكسي هاي اينترنتي است

چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اتحاديه كشوري كسب‌وكارهاي مجازي در گزارش عملكرد سال ۹۸ خود به شرح وضعيت رسيدگي به شكايات متخصصان و اقداماتي براي بهبود فضاي كسب‌و‌كار كشور پرداخته است.
تبليغات

«اتحاديه كشوري كسب و كارهاي الكترونيك» كه تنها تشكل رسمي كسب و كارهاي الكترونيك در ايران محسوب مي‌شود، تا پايان سال ۹۸ تعداد اعضاي خود را به ۱۴۲۰ مورد رساند. اتحاديه كشوري كسب و كارهاي الكترونيك در تلاش براي بهبود فضاي فعاليت براي كسب‌وكارهاي الكترونيك، سال گذشته توانست رسميت‌بخشيدن به فعاليت تاكسي‌هاي هوشمند را عملي كند.

اتحاديه كشوري كسب و كارهاي الكترونيك از پنج كميسيون متخصص، بازرسي، يادگيري، حل اختلاف و شكايت تشكيل شده و همچنين نيروي سادهوه‌هاي تاكسي الكترونيك، نيازمندي الكترونيك، طلا و جواهر و نيروي سادهوه بيمه و ماليات را تشكيل داده است.

اتحاديه كسب‌وكارهاي الكترونيك گزارش سال ۹۸ خود را منتشر كرده و طي آن، به شرح تلاش‌ها براي بهبود فضاي كسب‌وكارهاي اينترنتي پرداخته است. اتحاديه كسب‌وكارهاي الكترونيك به‌منظور حل‌و‌فصل اشكالات كسب‌وكارها و استارتاپ‌هاي الكترونيك، تاكنون با سازمان‌هاي مختلفي مكاتبه كرده است. براساس گزارش اتحاديه، ۱۳۳۵ مورد مكاتبه ازسوي كسب‌وكارهاي الكترونيك به اتحاديه ارسال شده و ۲۹۹۹ مكاتبه براي حل اشكالات كسب‌‌وكارها به دستگاه‌هاي ذي‌صلاح ارسال شده است.

رسيدگي به شكايات متخصصان

در سال ۹۸، ۷۷۶هزار و ۱۹۶ بار روي نماد اتحاديه كسب‌وكارهاي الكترونيك كليك شده است. متخصصان كسب و كارهاي الكترونيك مي‌توانند شكايت و اعلام تخلف را به‌راحتي از وب‌سايت اتحاديه ثبت كرده و وضعيت رسيدگي به آن را پيگيري كنند.

اتحاديه كسب و كارهاي الكترونيك در سال گذشته، ۱۸۲۱ پرونده شكايت را مختومه كرده، ۳۸ پرونده درحال مطالعه اتحاديه و ۱۰۴ پرونده نيز به مراجع قضائي ارجاع داده شده است.

شكايات متخصصان علاوه بر پنل اتحاديه، در پنل نماد اعتماد الكترونيكي، سامانه مركز رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشال اسلامي، اتاق اصناف ايران و شهرستان‌ها موردمطالعه اتحاديه قرار گرفته است. مطرح‌شدن شكايات در سامانه‌ها باعث شده تا مراجعه‌ي حضوري افراد به سازمان‌ها كاهش قابل‌توجهي پيدا كند.

مرجع متخصصين ايران نمودار آمار كلي شكايات متخصصان كسب و كارهاي اينترنتي

در گزارش اتحاديه، روند رسيدگي به شكايات متخصصان به شرح زير توصيف شده است:

براي بزرگنمايي روي تصوير كليك كنيد

پروانه كسب‌وكارهاي الكترونيك صادرشده ازسوي اتحاديه

تعداد پروانه‌هاي صادرشده ازسوي اتحاديه كشوري كسب‌وكارهاي الكترونيك در سال گذشته ۴۱۸ مورد بوده كه ۲۰۶ عدد از آن‌ها در تهران صادر شده؛ همدان، لرستان،كرمانشاه، خراسان جنوبي و بوشهر كم‌ترين تعداد پروانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

براي بزرگنمايي روي تصوير كليك كنيد

پروانه‌هاي صادرشده ۲۳۲ مورد مربوط به افراد حقوقي، در ۱۸۶ مورد مربوط به افراد حقيقي، دو مورد مربوط به شركت‌هاي خلاق و دانش‌بنيان، ۱۰ مورد مربوط به شركت‌هاي دانش‌بنيان، پنج مورد مربوط به شركت‌هاي خلاق و ۲۱۵ مورد مربوط به شركت‌هاي عادي بوده‌اند. همچنين ۳۷۲ پروانه‌ي صادرشده، معادل ۸۹ درصد به آقايان و ۴۶ مورد معادل ۱۱درصد اختصاص يافته است.

تعداد شعب كسب‌وكارهاي الكترونيك در استان‌ها

برخي از كسب‌وكارهاي عضو اتحاديه اقدام به راه‌اندازي شعبه در شهرهاي مختلف كشور كرده‌اند. بيشترين تعداد شعبه‌هاي يك كسب‌و‌كار متعلق به شركت‌هاي بازاريابي شبكه‌اي و تاكسي‌هاي اينترنتي بوده است. در اين ميان، فارس با ۲۸ مورد بيشترين و البرز، سمنان، قم و يزد با يك شعبه، كم‌ترين تعداد شعبه را افتتاح كرده‌اند.

كردستان ۱۷ مورد، خراسان رضوي و اصفهان ۱۵ مورد و تهران سه شعبه راه‌اندازي كرده‌اند.

تيم بازرسي اتحاديه براي مطالعه وضعيت كسب‌وكارهاي الكترونيك

اتحاديه كسب‌وكارهاي الكترونيك به‌منظور تحت‌انديشه متخصصينگرفتن وضعيت وب‌سايت‌ها و كسب‌وكارهاي الكترونيك، يك تيم بازرسي تشكيل داده است كه پس ظرف ۹۰ روز، نتيجه را به كسب‌وكار مربوطه اعلام مي‌كند. معيارهاي تيم بازرسي اتحاديه شامل موراد زير مي‌شود:

  • ارزيابي بارگذاري وب‌سايت و عدم آزمايشي بودن
  • رعايت قانون‌مندي كسب‌وكار اينترنتي
  • درج لوگو و دارابودن اعتبار زماني
  • تطابق اطلاعات صاحب امتياز نماد با پروانه كسب
  • تطابق آدرس پستي اعلام‌شده در لوگوي نماد با آدرس اعلام‌شده در پروانه كسب مجازي
  • عدم تغيير فعاليت وب‌سايت
  • مطالعه فرايند ثبت سفارش الكترونيك در وب‌سايت
  • پيش‌بيني زبان فارسي در تمامي صفحات
  • مطالعه تصاوير كالا يا خدمات

در گزارش اتحاديه آمده كه در سال ۹۸، تعداد ۴۶۱۰ بازرسي موفق صورت گرفته است. ازجمله موضوعات جالبي كه در سال گذشته به وضعيت آن‌ها رسيدگي شد، سايت‌هاي مشكوك به بازاريابي شبكه‌اي و كسب‌وكارهاي فعال در مناطق آزاد تجاري و اقتصادي و همچنين مطالعه وب‌سايت‌هايي بود كه از خارج كشور اقدام به خريد كالا كردند.

اتحاديه كسب‌وكارهاي الكترونيك به‌سبب گسترش اكوسيستم كسب‌وكارهاي الكترونيك، در سال ۹۸ اقدام به برگزاري جشنواره وب و موبايل در شهرهايي غير از تهران كرد. رويداد «هفت شهر» در شهرهاي اصفهان، مشهد، رشت، قزوين، يزد، بابلسر و شيراز برگزار شد.

اتحاديه كشوري كسب‌وكارهاي مجازي درانديشه متخصصين دارد تا در آينده شعبه‌ي حل اختلاف كسب‌‌وكارهاي مجازي را راه‌اندازي كرده و بر توسعه‌ي بخش بازرسي الكترونيكي، توليد محتواي يادگيريي خريد اينترنتي امن، توسعه‌ي بخش شكايات، برگزاري كلاس‌هاي يادگيري تمركز كند. ايجاد ميز خدمت در دادسراي جرائم رايانه‌اي جهت ارائه‌ي خدمت به مال‌باختگان فضاي مجازي و معرفي خدمات كسب‌وكارهاي الكترونيك به كسب‌وكارهاي آفلاين، از ديگر برنامه‌هاي اتحاديه براي آينده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات