شكايت از آمازون بهدليل ندادن وقت كافي به كاركنان براي خوردن غذا
شكوائيهي جديدي كه به يكي از مراكز ارسال كالاي آمازون در كاليفرنيا ارتباط دارد به دادگاه فدرال ايالات متحده منتقل شده است. اين شكوائيه ادعا ميكند مركز مورد اشاره قوانين آمازون براي دادن وقت استراحت به كاركنان بهمنظور خوردن وعدهي غذايي را رعايت نكرده است و بهانديشه متخصصين ميرسد وكلاي پرونده بهدنبال دادخواهي سنخي هستند. بهنوشتهي ورج، پروندهي شكايت عليه آمازون كه نخستين بار در دادگاه عالي شهر سان فرانسيسكو ثبت شده بود، جمعهي گذشته به دادگاه منطقهايِ ناحيهي شمالي كاليفرنيا منتقل شد.
لوونيا اسكات، يكي از كاركنان سابق مركز ارسال كالاي آمازون در واكاويل كاليفرنيا، ميگويد كاركنان بايد ۳۰ دقيقه وقت استراحت براي صرف وعدهي غذايي داشته باشند اما مركز ارسال كالاي آمازون اين قانون را رعايت نكرده است. مطابق ادعاي لوونيا اسكات، كاركنان بههنگام دريافت زمان استراحت براي خورد غذا مجبور بودند روي بيسيمهايشان نظارت دقيق داشته باشند تا از اشكالات پيشآمده مطلع شوند. شكوائيه ادعا ميكند اين موضوع باعث شده است گاهي اوقات زمان استراحت كاركنان كاهش پيدا كند.
پيشتر در پروندههايي به موضوع پول دادن به نيروي سادهان بهدليل منتظر ماندن براي رسيدن كارفرماهايشان در خارج از ساعت كاري، اشاره شده بود. در سال ۲۰۱۴ پروندهاي به جريان افتاد كه از شكايت كاركنان آمازون خبر ميداد؛ در پرونده گفته شده بود آمازون بايد به كاركنانش در ازاي زمانيكه اين افراد بهخاطر جستوجو شدن كيفهايشان در داخل ساختمان منتظر ميمانند پول بدهد، بااينحال درنهايت دادگاه عالي ايالات متحده طرفِ آمازون را گرفت و حكم داد كه اين شركت مجبور نيست بهخاطر اين موضوع به كاركنان پولي پرداخت كند.
در اوايل ماه جاري ميلادي پروندهي مستقلي به راه افتاد و در نهايت دفتر كميسيون كار در كاليفرنيا آمازون و يك شركت پيمانكار مستقل را بهدليل سرقت دستمزد، ۶٫۴ ميليون دلار جريمه كرد. تحقيقات ايالاتي آن پرونده نشان داد Green Messengers (از پيمانكاران فرعي آمازون) حقوق كمي به رانندگان داده، روزانه ۱۰ ساعت از آنها كار ميكشيده و حجم كاري بهحدي زياد بوده كه كاركنان مجبور شدهاند قيد وعدهي غذايي و استراحت را بزنند.
لوونيا اسكات ميگويد بهدليل نحوهي مديريت قانون استراحت براي وعدهي غذايي در واكاويل، بسياري از كاركنان بهصورت همزمان استراحت ميكنند. در اين مركز ارسال كالا، كاركنان نشانهاي خود را روي سيستم كامپيوتري ميزنند تا زمان استراحتشان محاسبه شود. همزمان شدن زمان استراحت، به تشكيل صفهايي در جلوي سيستم كامپيوتري منجر ميشد و كساني كه در انتهاي صف قرار داشتند ديرتر به سيستم ميرسيدند و زمان كمتري براي استراحت كسب ميكردند.
شكوائيهي اسكات همچنين ميگويد در شيفتهاي كاري واكاويل تعداد متخصصان بسيار كمتر از حالت عادي است و همين موضوع باعث ميشود برخي از كاركنان مجبور شوند براي انجام كارشان در وقت مقرر، استراحتهاي كوتاه ۱۰ دقيقهاي را فراموش كنند.
در كنار اينها شكوائيه اعلام ميكند كاركنان واكاويل از موبايل شخصي خودشان براي برقراري تماسهاي تلفني استفاده ميكردند و آمازون هزينهي اين تماسها را به آنها پرداخت نكرده است. اسكات كه از اكتبر ۲۰۱۶ (مهر و آبان ۱۳۹۵) تا ژانويهي ۲۰۱۹ (دي و بهمن ۱۳۹۷) در مركز ارسال كالاي واكاويل كار كرد ادعا ميكند آمازون دستمزد نهايي او را بهموقع پرداخت نكرده است.
آمازون طي چند روز اخير با حساب متخصصي AmazonNews@ در توييتر، مباحث مختلفي را با سناتورهاي آمريكايي مطرح كرده است. اخيرا گزارشهايي منتشر شدند كه اعلام ميكردند رانندگان آمازون بيش از حد كار ميكنند تا جايي كه مجبور به ادرار كردن در بطري ميشوند، چون زمان كافي براي استفاده از سرويس بهداشتي در اختيار ندارند. آمازون در توييتر، دقيق بودن اين گزارشها را زير سؤال برد. در پي اين موضوع، تعداد زيادي گزارش از ادعاهاي مطرحشده حمايت كردند.
هم انديشي ها