جف بزوس: آمازون با كاركنانش مثل ربات رفتار نمي‌كند

جمعه ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جف بزوس در آخرين نامه‌‌ي خود به‌عنوان مديرعامل آمازون خطاب به سرمايه‌گذاران شركت، مباحث مهمي را مطرح كرده است. بزوس اعتقاد دارد كه آمازون با كاركنانش مثل ربات رفتار نمي‌كند.
تبليغات

جف بزوس، آمازون را در حالي ترك مي‌كند كه اين شركت به ۲۰۰ ميليون مشترك سرويس پرايم دست پيدا كرده است. از طرفي، برنامه‌هايي كه آمازون در سر مي‌پروراند قرار است شامل تغييراتي در محيط كاري باشد تا اشكالاتي كه اخيرا در رسانه‌ها مطرح شده‌اند برطرف شوند. حداقل اين برداشتي است كه مي‌توان از آخرين نامه‌ي جف بزوس خطاب به سرمايه‌گذاران آمازون برداشت كرد. بزوس در سال جاري ميلادي صندلي مديرعاملي آمازون را رها مي‌كند و اين سمَت به اندي جسي مي‌رسد.

آخرين باري كه آمازون آمار مربوط به تعداد مشتركين سرويس پرايم را منتشر كرد، اوايل ۲۰۲۰ بود. آمازون در جريان برگزاري كنفرانس مالي سه‌ماهه‌ي پاياني سال ۲۰۱۹ گفته بود ۱۵۰ ميليون مشترك پرايم دارد. اين يعني تعداد مشتركين سرويس محبوب آمازون با سرعت سرسام‌آوري افزايش پيدا كرده.

براي اينكه بفهميد اين سرعت چقدر زياد است، بهتر است نگاهي به برخي آمار بياندازيم. ۱۳ سال طول كشيد تا آمازون تعداد مشتركين سرويس پرايم را به ۱۰۰ ميليون نفر برساند. در بين سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تعداد مشتركين پرايم ۵۰ ميليون نفر افزايش يافت و اندكي بيش از يك سال بعد، پرايم اكنون داراي ۲۰۰ ميليون متخصص است.

دنياگيري ويروس كرونا مزيت‌هاي بزرگي براي كسب‌و‌كار خرده‌فروشي آمازون به‌همراه آورد و درآمدهاي اين شركت را بسيار بالا برد و شايد با خود فكر كنيد دليل اصلي دستيابي به ۲۰۰ ميليون مشترك پرايم كرونا بوده است، بااين‌حال تحليلگران مي‌گويند آمازون در هر صورت قرار بود به اين ركورد جديد دست پيدا كند. 

جف بزوس مدعي است آمازون اكنون ۲۰۰ ميليون مشترك در سرويس پرايم دارد

انگجت مي‌نويسد بخش مهمي از نامه‌ي جف بزوس به تلاش نافرجام اخير كاركنان مركز ارسال كالاي BHM1 در بسمر آلاباما براي ايجاد اتحاديه اشاره مي‌كند. بزوس مي‌نويسد: «آيا خيال رئيس هيئت‌مديره‌ي شما از نتيجه‌ي اخير رأي‌گيري ايجاد اتحاديه در بسمر راحت شده است؟ خير، خيالش راحت نشده. من معتقدم كه بايد كار بهتري براي متخصصان‌مان انجام دهيم. درحالي‌كه نتايج رأي‌گيري يك‌طرفه بود و ارتباط مستقيم ما با متخصصان قوي است، برايم واضح است كه به چشم‌انداز بهتري به‌منظور ايجاد ارزش براي متخصصان نياز داريم، چشم‌اندازي براي موفقيت آن‌ها».

نامه‌ي جديد جف بزوس به‌شكل غيرمستقيم به سياست كاري آمازون براي انجام يك‌سري فعاليت‌ها در خارج از ساعات كاري اشاره مي‌كند. اين موضوع يكي از اصلي‌ترين گلايه‌هاي كاركناني در بسمر بود كه قصد داشتند از طريق ايجاد اتحاديه آن را رفع كنند. آمازون مي‌گويد با دقت تك‌تك كارهايي را كه كاركنان خط مقدمش مضاف بر وظيفه‌ي اصلي‌شان انجام مي‌دهند پايش مي‌كند.

سيستمي كه آمازون در محيط كار مستقر كرده در صورتي كه كاركنان براي مدت‌زماني طولاني در خارج از محيط كار باشند، پيغام‌هايي خودكار براي آن‌ها ارسال مي‌كند. برخي متخصصان آمازون مي‌گويند به دليل همين سيستم نمي‌توانند در زمان‌هاي مورد نياز از سرويس بهداشتي استفاده كنند.

جف بزوس از اين سياست دفاع مي‌كند و مي‌گويد: «كارمندان در شيفت كاري‌شان مي‌توانند براي استراحت، آب خوردن، استفاده از سرويس بهداشتي يا صحبت با مديران بدون اينكه عملكردشان در فضاي كار متأثر شود، به‌شكل غيرسمي دست از كار بكشند». بزوس در ادامه مي‌گويد آمازون اهدافي غيرمنطقي براي ميزان و شدت كار كردن كاركنان تعيين نمي‌كند و ادامه مي‌دهد: «ما اهدافي قابل‌دسترسي براي عملكرد متخصصان در انديشه متخصصين مي‌گيريم». 

اين آخرين نامه‌ي جف بزوس به‌عنوان مديرعامل آمازون خطاب به سرمايه‌گذاران شركت است

جف بزوس مي‌گويد وقتي مباحثه به كاركناني مي‌رسد كه به‌صورت مداوم نمي‌توانند انتظارات آمازون را برآورده كنند، اين شركت دوره‌ي يادگيريي به آن‌ها ارائه مي‌دهد. بزوس ادعا مي‌كند آمازون كمتر از ۲٫۶ درصد از كاركنان خود را به دليل عدم انجام كارهايشان به مقدار كافي، اخراج مي‌كند. او مي‌گويد عدد مذكور به‌دليل تأثير عملياتي دنياگيري كرونا روي كسب‌و‌كار آمازون، در سال ۲۰۲۰ كمتر از اين بود.

آن‌طور كه ورج گزارش مي‌دهد، جف بزوس در بخشي از نامه‌اش با اين ادعا كه آمازون اهميتي به كاركنانش نمي‌دهد مخالفت مي‌كند و مي‌گويد:‌ «در شماري از گزارش‌ها گاهي اوقات گفته مي‌شود كه كاركنان ما روحيه‌ي نااميدي دارند و مثل ربات‌ با آن‌ها رفتار مي‌شود. اين ادعا صحيح نيست». 

جف بزوس در ادامه‌ي نامه‌اش به يكي از ديگر از مسائلي اشاره مي‌كند كه طي چند وقت اخير بارها در انبارهاي آمازون مطرح شده است: آسيب ديدن در محل كار. بزوس صراحتا مي‌گويد آمازون در حال انجام يك‌سري اقدامات است تا به اين اشكال رسيدگي كند. بزوس مي‌گويد تقريبا ۴۰ درصد از آسيب‌هاي كاري كه در آمازون اتفاق مي‌افتد به اختلالات اسكلتي عضلاني مرتبط با كار (WMSD) مربوط است. منظور بزوس آسيب‌هايي نظير فشار بيش از حد به نيروي ساده در نتيجه‌ي تكرار كاري مشابه به دفعات زياد است. اين اشكالات به‌ويژه در تأسيساتي از آمازون كه داراي تجهيزات خودكار بيشتري هستند رخ مي‌دهند.

جف بزوس مي‌گويد آمازون در حال تدوين برنامه‌ي الگوريتميك جديدي براي كاركنان است كه به‌صورت خودكار آن‌ها را در بين كارهايي كه گروه‌هاي متفاوتي از عضلات بدن را درگير مي‌كنند جابه‌جا مي‌كند. جف بزوس مي‌گويد آمازون در سال جاري ميلادي اين برنامه‌ي جديد را روي كار مي‌آورد. آمازون همچنين تصميم دارد در سال ۲۰۲۱ بالغ‌بر ۳۰۰ ميليون دلار در پروژه‌هاي ايمني محيط كار سرمايه‌گذاري كند.  

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات