بهترين حافظه SSD بازار از ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ ميليون تومان [اسفند ۱۴۰۲]

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران بهترين حافظه SSD بازار
در اين مقاله، بهترين‌‌ SSD-هاي هر رده‌ي ارزشي از برندهايي مانند سامسونگ، اي ديتا، وسترن ديجيتال، گيگابايت، كداك و كينگ مكس را معرفي خواهيم كرد.
تبليغات

حافظه‌هاي ذخيره‌سازي در كامپيوترهاي شخصي پوست‌اندازي خود را در سال‌هاي اخير آغاز كرده‌اند و متخصص كارشناسان آينده‌ي حافظه‌‌هاي ذخيره‌سازي را از آنِ حافظه‌هاي SSD مي‌دانند. سازندگان لپ‌تاپ‌هاي جديد اقبال زيادي به اين حافظه‌ها نشان مي‌دهند و ديگر استفاده از آن مختص بهترين اولترابوك‌‌ ها و لپ‌تاپ‌هاي گران‌ارزش نيست.

همراهي از حافظه‌هاي SSD‌ از نوع NVMe نيز در انواع مادربرد افزايش يافته است و بوردهاي اقتصادي نيز كم‌وبيش از چنين رابطي همراهي مي‌كنند. حافظه‌هاي SSD تنوع مختلفي دارند كه عواملي مانند همراهي سيستم ميزبان، ارزش و متخصصد در اين تنوع مؤثر است؛ اما پيش از آغاز مطالعه انواع اين نوع حافظه، بياييد كمي با آن آشنا شويم.

درايو SSD چيست؟

اصطلاحاً هارد SSD (غلط مصطلح بين متخصصان) يا به‌شيوه‌ي درست‌تر درايو SSD يا Solid-state Drive يا با ارفاق حافظه‌ي SSD به نسل جديد درايوها اطلاق مي‌شود كه از تراشه‌هاي موسوم به NAND براي ذخيره‌ي اطلاعات استفاده مي‌كنند. اين حافظه‌ها برخلاف هارد‌ ديسك‌ها كاملاً الكترونيكي هستند و همين مسئله آن‌ها را درمقايسه‌با هاردها دربرابر حركت و ضربه مقاوم مي‌كند. پيش‌از‌اين در مقاله‌‌ي تفاوت هارد ديسك و SSD، درباره‌ي ويژگي‌هاي اين دو نوع حافظه و انواع آن و نحوه‌ي عملكردشان به‌تفصيل صحبت كرده‌ايم.

حافظه‌هاي SSD انتخاب اول و آخر عاشقان سرعت است؛ پس اگر از زمان زياد بوت كامپيوتر، زمان‌بربودن انتقال فايل‌ها و اجراي اپليكيشن‌ها و حتي لودينگ طولاني بازي‌ها خسته شده‌ايد، زمان آن فرارسيده است تا با خريد SSD مناسب جان تازه‌اي به كامپيوتر يا لپ‌تاپ خود ببخشيد.

سرعت نوشتن و خواندن تا ۱۵ برابر بيشتر و زمان دسترسي بسيار كم و مصرف اندك، از مهم‌ترين برتري‌هاي اس‌اس‌دي‌ها دربرابر هارد محسوب مي‌شوند؛ البته در ظرفيت يكسان ارزش هارد ديسك كمتر است و اين باعث مي‌شود وجود SSD روي ارزش لپ تاپ نيز اثر بگذارد.

در ادامه بهترين SSD-هاي بازار را براساس ارزش و امكاناتي كه در اختيار قرار مي‌دهند، به شما معرفي خواهيم كرد.

بهترين حافظه اس اس دي تا ۷۰۰ هزار تومان

بهترين SSD اينترنال از نوع SATA كه مي‌توان تا ۷۰۰ هزار تومان با ظرفيت ۱۲۰ گيگابايت خريد كه سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي اطلاعات آن‌ها به ۵۰۰ مگابايت‌بر‌ثانيه مي‌رسد. اين سرعت بين SSDها چندان مطلوب نيست؛ اما همچنان بهتر از حافظه‌هاي HDD است. در عوض با همين مبلغ مي‌توان يك هارد اينترنال با ظرفيت حداقل ۵۰۰ گيگابايت خريد.

پيشنهاد مي‌شود براي داشتن سرعت به‌مراتب بيشتر، با كمي افزايش بودجه سراغ SSDهاي نوع NVMe M.2 برويد، البته به‌شرطي كه امكان اتصال آن روي مادربرد سيستم شما وجود داشته باشد.

درهرصورت با استفاده از اين SSD براي نصب ويندوز يا سيستم‌عامل و نصب برنامه‌هاي متخصصدي تجربه متخصصي خود را مي‌توانيد بهبود ببخشيد.

كداك X150 SATA 2.5 Inch ظرفيت ۱۲۰ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران بهترين اس اس دي | كداك ايكس ۱۵۰ ساتا - Kodak X150 SATA 3.0

اس‌اس‌دي اينترنال كداك X150 با فرم‌‌فكتور ۲٫۵ اينچ از رابط SATA نوع ۶ گيگابايت‌بر‌ثانيه آن بهره مي‌برد و حداكثر سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي آن ۵۲۰ و ۵۰۰ مگابايت‌بر‌ثانيه است. قابليت Wear Leveling و قابليت Over-Provision براي افزايش عمر حافظه و الگوريتم اصلاح خطا (ECC) از ديگر ويژگي‌هاي SSD كداك X150 هستند.

مرجع متخصصين ايران SSD پتريوت Patriot P300 NVMe M.2 128GB ظرفيت 128 گيگابايت

انتخاب جايگزين: پاتريوت P300 NVMe M.2 ظرفيت ۱۲۸ گيگابايت

اس اس دي پاتريوت P300 NVMe M.2 ظرفيتي ۱۲۰ گيگابايتي دارد و سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي آن ۱۶۰۰ و ۶۰۰ مگابايت‌برثانيه است. اين SSD پاتريوت فرم‌فكتور M.2 و فلش Kioxia 96L TLC NAND دارد و از رابط پرسرعت NVMe و استانداردهايي مانند TRIM و RAID و از همه مهم‌تر قابليت S.M.A.R.T نيز همراهي مي‌كند.

از ديگر ويژگي‌هاي P300 پاتريوت مي‌توان به قابليت پايش دما و بهره‌مندي از تكنولوژي‌هاي ECC و HMB براي استفاده از بخش كوچكي از رم به‌عنوان حافظه كش، اشاره كرد. گفتني است كه طبق انتظار اين دو حافظه معرفي‌شده فاقد DRAM هستند كه براي حافظه‌اي در اين بازه ارزشي ضعف محسوب نمي‌شود.

بهترين حافظه اس اس دي NVMe تا يك ميليون تومان

اگر مي‌توانيد ۳۰۰ هزار تومان بيشتر هزينه كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم كه با صرف يك ميليون تومان اس‌اس‌دي NVMe بهتري بخريد كه از رابط جديد‌تر و بسيار سريع‌تري از SATA 3.0 بهره مي‌برد يا امكانات جانبي بيشتري ارائه مي‌كند.

لكسار NM620 NVMe M.2 ظرفيت ۲۵۶ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران نماي روبروي SSD لكسار Lexar NM620 NVMe M.2

اس اس دي لكسار NM620 NVMe M.2 ظرفيتي ۲۵۶ گيگابايتي و رابط NVMe و PCIe 3.0 دارد. سرعت خواندن ترتيبي اطلاعات اين محصول به حدود ۳۰۰۰ مگابايت‌برثانيه و سرعت نوشتن ترتيبي‌اش به ۱۳۰۰ مگابايت‌برثانيه مي‌رسد كه در خواندن اطلاعات تا ۶ برابر سريع‌تر از مدل SATA در بالا عمل مي‌كند.

سرعت خواندن و نوشتن تصادفي در اين حافظه هم تا 92000IOPS و 240000IOPS افزايش مي‌يابد. مقاومت در برابر لرزش تا 20G و ضربه از ديگر ويژگي‌هاي اين حافظه‌ي SSD هستند. همچنين، از قابليت الگوريتم رفع خطاي پيشرفته LDPC ECC بهره مي‌برد.

در اين محدوده ارزشي اگر نياز شديدي به سرعت داريد، خريد SSD مايكرون 2450 NVMe M.2 با ظرفيت 256 گيگابايت را پيشنهاد مي‌كنيم. اين درايو اس‌اس‌دي از اتصال PCIe نسل چهارم همراهي مي‌كند و درمقايسه‌با سيار گزينه‌هاي پيشنهادي سرعت خواندن ترتيبي اطلاعات بيشتري ارائه مي‌كند كه به ۳۵۰۰ مگابايت‌برثانيه مي‌رسد و سرعت نوشتن ترتيبي اطلاعات آن نيز به ۱۶۰۰ مگابايت‌برثانيه مي‌رسد!

مرجع متخصصين ايران SSD كداك X300 NVMe M.2 ظرفيت 256 گيگابايت

انتخاب جايگزين: كداك X300 NVMe M.2 ظرفيت ۲۵۶ گيگابايت

خريد SSD كداك X300 NVMe M.2 به‌دليل قابليت‌هايي كه دارد در محدوده ارزشي يك ميليون تومان منطقي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. اين محصول از رابط PCIe NVMe استفاده مي‌كند و سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي آن به ۳۳۰۰ و ۳۱۰۰ مگابايت‌برثانيه مي‌رسد. اين حافظه در خواندن و نوشتن تصادفي هم عملكرد بسيار خوبي از خود نشان مي‌دهد و سرعت آن تا 120,000IOPS در خواندن تصادفي و تا 220,000IOPS در نوشتن تصادفي اطلاعات افزايش مي‌يابد.

فضاي ذخيره‌سازي SSD كداك X300 NVMe M.2 با ظرفيت ۲۵۶ گيگابايت قابليت‌هايي نظير TRIM و S.M.A.R.T نيز ارائه مي‌كند و براي افزايش عمر اس‌اس‌دي روي Over-Provision حساب باز مي‌كند. ويژگي الگوريتم اصلاح خطا ECC و قابليت مديريت Bad Block نيز ازساير ويژگي‌هاي آن به‌شمار مي‌رود.

اگر سرعت خوانش و نگارش تصادفي برايتان اهميت بيشتري دارد سراغ اس‌اس‌دي ادلينك S68 NVMe M.2 برويد. اين اس‌اس‌دي تايواني باوجود سرعت خوانش و نگارش ترتيبي پايين‌تر، سرعت خوانش و نگارش تصادفي بالاتري از مدل‌هاي قبلي ارائه مي‌كند. همراهي از TRIM، امكان RAID و S.M.A.R.T و قابليت Wear Leveling و قابليت Over-Provision براي افزايش عمر حافظه، الگوريتم اصلاح خطا (ECC)، قابليت مديريت Bad block از ديگر امكانات آن به‌حساب مي‌آيند.

بهترين حافظه اس اس دي NVMe تا ۱٫۵ ميليون تومان

از اين بازه‌ي ارزشي سرعت حافظه‌هاي اس‌اس‌دي با افزايش ظرفيت آن‌ها افزايش محسوسي مي‌يابد؛ ازاين‌رو، پيشنهاد مي‌كنيم كه اگر قصد داريد مدل‌هاي ديگري بخريد، در صورت همراهي سيستم شما، حتماً حافظه‌هاي NVMe M.2 را تهيه كنيد.

ام اس آي SPATIUM M390 NVMe M.2 ظرفيت ۲۵۰ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران SSD ام اس آي SPATIUM M390 NVMe M.2

اس‌اس‌دي ام اس آي SPATIUM M390 با ظرفيت ۲۵۰ گيگابايت و رابط PCIe NVMe و فرم‌فكتور M.2 مجهز به فلش 3D NAND و كنترلر PHISON E15T شده است تا بتواند سرعت خوانش و نگارش ترتيبي ۳۳۰۰ و ۱۲۰۰ مگابايت‌برثانيه ارائه كند. برخلاف بسياري از مدل‌ها كه سرعت نگارش تصادفي آن پايين‌تر از خوانش اندازه‌گيري مي‌شود، درايو اس‌اس‌دي SPATIUM M390 در سرعت نگارش تصادفي دوبرابر سريع‌تر از خوانش تصادفي با 150,000IOPS ظاهر مي‌شود و به سرعت 300,000IOPS مي‌رسد.

همراهي از قابليت TRIM و S.M.A.R.T و ويژگي الگوريتم رفع خطاي پيشرفته LDPC ECC از ديگر قابليت‌هاي آن به‌حساب مي‌آيد. بهره‌مندي از برنامه MSI Center و پيشنهادي براي خريد برنامه Actiphy به‌منظور تهيه بكاپ از ويندوز دراختيار متخصصان اين درايو قرار مي‌گيرد. البته، اين تخفيف احتمالاً براي متخصصان ايراني دردسترس نباشد.

انتخاب جايگزين: وسترن ديجيتال Black SN750 NVMe M.2 ظرفيت ۲۵۰ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران وسترن ديجيتال  Western Digital BLACK SN750 NVME / BLACK SN750 NVME

درايو SSD وسترن ديجيتال مدل Black SN750 با رابط PCIe NVMe و نوع حافظه‌ي فلش SanDisk 64-Layer 3D TLC NAND، مي‌تواند به حداكثر سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي ۳۱۰۰ و ۱۶۰۰ مگابايت‌برثانيه و در خواندن و نوشتن تصادفي نيز به 220000IOPS و 180000IOPS دست يابد. مهم‌ترين مزيت رقابتي اين درايو در اين محدوده ارزشي را با وجود فقدان قابليت S.M.A.R.T،‌ مي‌توان بهره‌مندي از DRAM نوع DDR4 دانست. علاوه‌براين، همراهي از نرم‌افزار Western Digital SSD Dashboard نيز از ديگر ويژگي‌هاي حافظه‌ي اس‌اس‌دي وسترن ديجيتال SN750 محسوب مي‌شوند.

بهترين حافظه اس اس دي NVMe تا ۲ ميليون تومان

با ۵۰۰ هزار تومان هزينه‌ي بيشتر و در ظرفيت يكسان با مدل‌هاي معرفي‌شده تا ۲ ميليون تومان، مي‌توان حافظه‌هاي سريع‌تر و باكيفيت‌تري تهيه كرد. گفتني است مي‌توان به‌سراغ ظرفيت بيشتر با سرعت نسبتاً رضايت‌بخش نيز رفت.

اي ديتا XPG SPECTRIX S40G ظرفيت ۵۱۲ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران

درايو اس‌اس‌دي اي‌ديتا XPG SPECTRIX S40G داراي رابط اتصال PCIe NVMe و حافظه فلش 3D NAND حداكثر سرعت خوانش و نگارش ترتيبي ۳۵۰۰ و ۱۹۰۰ مگابيت‌برثانيه را ارائه مي‌كند. اين درايو SSD با ظرفيت ۵۱۲ گيگابايت به سرعت خوانش و نگارش تصادفي 300,000IOPS و 240,000IOPS دست پيدا مي‌كند. همراهي از SLC caching و وجود DRAM نيز بر مزيت‌هاي خريد اس‌ اس‌ دي اي ديتا مي‌افزايد.

در مطالعه SSD اي ديتا XPG SPECTRIX S40G شاهد بوديم كه با يك درايو بالارده با طراحي زيبا روبه‌رو هستيم كه بازار هدفش سيستم‌هاي گيمينگ خواهد بود، هرچند براي بهره‌مندي از قابليت نورپردازي RGB لازم است در خريد كيس كامپيوتر دقت كنيد.

انتخاب جايگزين: سامسونگ PM9A1 NVMe M.2 ظرفيت ۲۵۶ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران بهترين اس اس دي | سامسونگ

يكي از SSDهاي ارزان سامسونگ كه از سرعت بي‌نظير و ظرفيت معقولي نيز برخوردار است، اس‌اس‌دي سامسونگ مدل PM9A1 نام دارد كه سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي آن به ۶۴۰۰ و ۲۷۰۰ مگابايت‌برثانيه و سرعت خواندن و نوشتن تصادفي آن نيز به 500000IOPS و 600000IOPS مي‌رسد.

اين حافظه‌ي بسيار سريع از TRIM همراهي مي‌كند و به DRAM از نوع LPDDR4 مجهز و نوع حافظه‌ي فلش آن Samsung TLC V-NAND و كنترلرش نيز S4LV003 است. SSD سامسونگ PM9A1 يكي از حافظه‌هاي ارزان‌ با رابط PCIe 4.0 محسوب مي‌شود كه از انديشه متخصصين سرعت، در اين بازه‌ي ارزشي رقيبي ندارد.

درايو SSD سامسونگ PM9A1 NVMe M.2 ظرفيت ۵۱۲ گيگابايت نيز كمي كمتر از ۲ ميليون احتمالاً در بازار پيدا شود كه انتخاب باارزشي به‌حساب مي‌آيد؛ زيرا سرعتي در حدود ۶۹۰۰ و ۵۰۰۰ مگابايت‌برثانيه دارد و در خواندن و نوشتن تصادفي به سرعت تقريباً 800000IOPS مي‌رسد كه از مدل ۲۵۶ گيگابايت آن در سرعت خواندن و نوشتن حدود ۷ تا ۸۵ درصد سريع‌تر است.

بهترين اس اس دي NVMe تا ۲٫۵ ميليون تومان

ام اس آي SPATIUM M450 NVMe M.2 ظرفيت ۵۰۰ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران نماي روبرو SSD ام اس آي SPATIUM M450 NVMe M.2 ظرفيت 500 گيگابايت

اس‌اس‌دي ام‌اس‌آي SPATIUM M450 با رابط NVMe نسخه PCIe 4.0 سرعت خوانش و نگارش ترتيبي ۳۶۰۰ و ۲۳۰۰ مگابايت‌برثانيه فراهم مي‌كند. سرعت خوانش تصادفي به 300,000IOPS و سرعت نگارش تصادفي به 550,000IOPS مي‌رسند كه نسبت‌ به ساير رقبا عملكرد فوق‌العاده‌اي به‌حساب مي‌آيد. ديگر قابليت‌هاي اين درايو اس‌اس‌دي شامل همراهي از TRIM و S.M.A.R.T مي‌شود. همچنين، الگوريتم پيشرفته رفع خطاي LDPC ECC نيز در مشخصات آن قرار مي‌گيرد.

انتخاب جايگزين: اي ديتا XPG GAMMIX S50 Lite NVMe M.2 ظرفيت ۵۱۲ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران نماي روبرو SSD اي ديتا ADATA XPG GAMMIX S50 Lite NVMe M.2

SSD اي‌ديتا ايكس پي جي GAMMIX S50 Lite يكي از بهترين حافظه‌ها در بازه‌ي ارزشي كمتر از ۲ ميليون تومان است كه با هيت‌سينك آلومينيومي تنها ۱۰ گرم وزن دارد. اس‌اس‌دي XPG با اتكا بر رابط PCIe 4.0 مي‌تواند به حداكثر سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي ۳۸۰۰ و ۲۸۰۰ مگابايت‌برثانيه و حداكثر سرعت خواندن و نوشتن تصادفي 191000IOPS و 510000IOPS برسد.

نوع حافظه فلش اس ۵۰ لايت XPG از نوع Micron 96L 3D TLC NAND و كنترلر نيز Silicon Motion SM2267EN است. ديگر ويژگي‌هاي اين اس‌اس‌دي XPG بدين‌ شرح‌اند: وجود DRAM از نوع DDR4، هيت‌سينك آلومينيومي، همراهي از SLC Cache و الگوريتم رفع خطاي پيشرفته LDPC ECC، مقاومت دربرابر ضربه، محافظت از داده‌ها در مسير انتقال به‌صورت يكپارچه و از مبدأ به مقصد (E2E) و قابليت Secure Erase به‌منظور پاك‌سازي بازگشت‌ناپذير داده‌ها.

در محدوده ارزشي حول‌وحوش ۲٫۵ ميليون مي‌توانيد سراغ اي ديتا XPG GAMMIX S11 Pro NVMe M.2 ظرفيت ۲۵۶ يا ۵۱۲ گيگابايتي برويد كه سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي ۳۵۰۰ و ۱۲۰۰ مگابايت‌برثانيه و سرعت خواندن و نوشتن تصادفي 220000IOPS و 290000IOPS را به متخصصان ارائه دهد. همچنين، به DRAM از نوع DDR3L مجهز است و ويژگي‌هايي مانند SLC Cache همراهي مي‌كند.

همچنين، اگر بتوانيد گيگابايت M30 NVMe M.2 ظرفيت ۵۱۲ گيگابايت را در بازار پيدا كنيد ارزش خريد بالايي خواهد داشت و با ۲ گيگابايت DRAM اين حافظه از نوع DDR3L سرعت فوق‌العاده‌اي تجربه مي‌كنيد.

بهترين اس اس دي NVMe تا ۳٫۵ ميليون تومان

در اين بازه‌ي ارزشي، مي‌توان نوع بسيار سريع حافظه‌ي SSD NVMe M.2 با ظرفيت ۵۱۲ گيگابايت يا حافظه‌ي SSD NVMe M.2 با ظرفيت يك ترابايت و سرعت راضي‌كننده تهيه كرد.

كورسير MP600 PRO LPX NVMe M.2 ظرفيت ۵۰۰ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران نماي راست SSD كورسير MP600 PRO LPX NVMe M.2

درايو اس‌اس‌دي كورسير MP600 PRO LPX NVMe M.2 با ظرفيت ۵۰۰ گيگابايت با اتصال PCIe 4.0 و حافظه فلش 3D TLC NAND سرعت خوانش و نگارش ترتيبي ۷۱۰۰ و ۳۷۰۰ مگابايت‌برثانيه را ارائه مي‌كند كه اين سرعت در حالت تصادفي به‌ترتيب به 4350,000IOPS و 615,000IOPS مي‌رسد. متأسفانه اين درايو ويژگي‌هايي مثل TRIM و S.M.A.R.T را ندارد؛ اما با اتصال روي پلي استيشن سازگاري دارد. همچنين، به خنك‌كننده آلومينومي مجهز شده است. اين محصول در فروشگاه‌هاي مختلف با ارزشي كمتر از ۴ ميليون تومان دردسترس خريداران قرار دارد.

مدل ديگري از درايو كورسير MP600 PRO LPX با نام كورسير MP600 GS در بازار پيدا مي‌شود كه در حجم مشابه، سرعت خوانش و نگارش ترتيبي كمتري دارد؛ اما سرعت خوانش و نگارش تصادفي آن بيشتر است. همچنين از قابليت S.M.A.R.T همراهي مي‌كند كه مي‌توانيد درصورت اولويت‌هاي متفاوت سراغ آن برويد.

اگر مي‌خواهيد كمي در هزينه‌ها صرفه‌جويي كنيد و در عين حال درايو SSD با رابط PCIe 4.0 خريداري كنيد سراغ اي ديتا LEGEND 850 NVMe M.2 با ظرفيت ۵۱۲ گيگابايت برويد. اين درايو روي لپ‌تاپ و كامپيوتر سرعت خوانش ترتيبي ۵۰۰۰ مگابايت‌برثانيه ارائه مي‌كند و روي پلي‌استيشن ۵ نيز سرعت آن به ۴۶۰۰ مگابايت‌برثانيه مي‌رسد. همراهي از S.M.A.R.T و SLC Cache نيز از ساير ويژگي‌هاي آن به‌شمار مي‌رود.

بهترين اس اس دي NVMe تا ۶ ميليون تومان

اگر قصد داريد SSD در بازه‌ي حدود ۵ تا ۶ ميليون تومان بخريد، انتخاب‌هاي متنوعي با‌‌‌ توجه‌‌‌ به نيازتان پيش‌ رو داريد. از اس‌اس‌دي‌هاي يك ترابايتي با سرعت رضايت‌بخش تا حافظه‌هاي بسيار سريع ۵۰۰ گيگابايتي در اين بازه جاي مي‌گيرند.

سامسونگ 980PRO NVMe M.2 ظرفيت ۵۰۰ گيگابايت

مرجع متخصصين ايران

در اين بازه‌ي ارزشي، يكي از بهترين و گران‌ترين حافظه‌هاي SSD موجود در بازار مدل ۹۸۰ پرو سامسونگ است كه سرعت بي‌نظيري دارد. نسخه‌ي ۵۱۲ گيگابايتي ۹۸۰ پرو سامسونگ با بهره‌مندي از رابط PCIe 4.0 به حداكثر سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي حدود ۶۹۰۰ و ۵۰۰۰ مگابايت‌برثانيه و سرعت خواندن و نوشتن تصادفي 800000IOPS و 1000000IOPS مي‌رسد. ۵۱۲ مگابايت DRAM از نوع LPDDR4، ميانگين عمر ۳۰۰ ترابايت، نوع حافظه‌ي فلش Samsung V-NAND 3-bit MLC NAND با كنترلر Samsung Elpis از ديگر امكانات اين حافظه‌ SSD سامسونگ هستند.

سامسونگ 980 NVMe M.2 ظرفيت ۱ ترابايت

مرجع متخصصين ايران

از بهترين SSD-هاي موجود در بازه‌ي حدود ۳ ميليون تومان اس‌اس‌دي سامسونگ 980 با طرفيت يك ترابايت است. اين SSD با حافظه‌ي فلش از نوع Samsung V-NAND 3-bit MLC و كنترلر اختصاصي سامسونگ و رابط PCIe 3.0 مي‌تواند به حداكثر سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ مگابايت‌برثانيه دست يابد.

سرعت خواندن و نوشتن تصادفي 500000IOPS و 480000IOPS، مقاومت در برابر ضربه، لرزش،‌ رطوبت و دماي زياد، بهره‌مندي از الگوريتم GC براي استفاده‌ي بهينه از فضاي حافظه و فناوري HMB براي استفاده از بخش كوچكي از رم سيستم به‌عنوان حافظه‌‌ي كش و همراهي از نرم‌افزارهاي Magician Software for SSD و Data Migration، از ديگر امكانات اس‌اس‌دي سامسونگ ۹۸۰ هستند.

اگر ظرفيت حداقل يك ترابايتي برايتان اولويت دارد و مي‌خواهيد به‌جاي امكانات و ويژگي‌هاي جانبي سرعت بالاتري را تجربه كنيد سراغ ام‌اس‌آي SPATIUM M460 با ظرفيت يك ترابايت برويد. اين درايو اس‌اس‌دي با رابط PCIe 4.0 سرعت خوانش و نگارش ترتيبي ۵۰۰۰ و ۴۵۰۰ مگابايت‌برثانيه ارائه مي‌كند و خوانش و نگارش تصادفي آن نيز به‌ترتيب به 550,000IOPS و 950,000IOPS مي‌رسد.

بهترين اس اس دي NVMe يك ترابايت

اگر قصد داريد بهترين SSD بازار با ظرفيت يك ترابايت را بخريد، بايد حداقل مبلغي در حدود ۷ ميليون تومان هزينه كنيد. سرعت خواندن و نوشتن بسيار زياد و ويژگي‌هاي امنيتي و طول عمر زياد از ويژگي‌هاي حافظه‌هاي اس‌اس‌دي يك‌ترابايتي NVMe M.2 هستند.

سامسونگ 990 پرو ظرفيت ۱ ترابايت

مرجع متخصصين ايران

يكي از SSDهاي بي‌نقص يك‌ترابايتي موجود در بازار كه هم از بابت طول عمر و هم از بابت سرعت و كيفيت خيال متخصص را كاملاً راحت مي‌كند، حافظه‌ي SSD سامسونگ 990 پرو است. درحالي‌كه سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي ۹۹۰ پرو به ۷۴۵۰ و ۶۹۰۰ مگابايت‌برثانيه مي‌رسد، سرعت خواندن و نوشتن تصادفي آن تا مرز يك‌ونيم ميليون IOPS افزايش مي‌يابد.

بهره‌مندي از يك گيگابايت DRAM از نوع DDR4، رابط PCIe 4.0، نوع حافظه‌ي فلش Samsung V-NAND 3-bit MLC NAND با كنترلر Pascal است كه از نوع آرم و توسط سامسونگ طي فرايند ساخت نود ۸ نانومتري توليد مي‌شود. تعداد لايه‌هاي فلش NAND نيز از ۱۲۸ به ۲۳۶ عدد ارتقا يافته است. قابليت پايش دماي حافظه، همراهي از DevSlp براي كاهش مصرف انرژي و الگوريتم GC براي استفاده‌ي بهينه از فضاي حافظه، مقاومت دربرابر لرزش و ضربه و همراهي از نرم‌افزار Magician Software for SSD از امكانات سامسونگ ۹۹۰ پرو محسوب مي‌شوند.

از آنجا كه سوني توصيه مي‌كند براي افزودن SSD به پلي استيشن ۵ و افزايش فضاي ذخيره‌سازي به‌ سيستم خنك‌سازي قطعه توجه كنيد بهتر است سراغ سامسونگ ۹۹۰ پرو ظرفيت ۱ ترابايت داراي هيت‌سينك برويد كه البته ارزشي بيشتر از ۷ ميليون تومان دارد.

اگر مي‌خواهيد كمتر هزينه كنيد همچنان سامسونگ 980 پرو ظرفيت ۱ ترابايت نيز يكي از بهترين اس‌اس‌دي‌هاي يك ترابايتي به‌حساب مي‌آيد كه در‌مقايسه‌با نسل جديدش فاصله عملكردي زيادي ندارد؛ اما تفاوت ارزش آن‌ها در برخي فروشگاه‌ها تا يك ميليون‌تومان مي‌رسد.

اي ديتا XPG GAMMIX S70 BLADE ظرفيت ۱ ترابايت

مرجع متخصصين ايران بهترين اس اس دي | ايكس پي جي اس ۷۰ بليد -  BLAssADATA XPG S70 ظرفيت يك ترابايت

اي ديتا ايكس پي جي GAMMIX S70 BLADE يك ترابايت ظرفيت دارد و رابط اتصال آن از نوع PCIe 4.0 است و از حافظه‌ي فلش Micron 96-Layer 3D TLC NAND با كنترلر InnoGrit IG5236 بهره مي‌برد. ناگفته نماند محصول مذكور، به گفته‌ي اي‌ديتا مي‌تواند به سرعت خواندن و نوشتن ترتيبي ۷۴۰۰ و ۶۸۰۰ مگابايت‌برثانيه و سرعت خواندن و نوشتن تصادفي ۷۴۰ هزار IOPS دست يابد.

DRAM اين SSD اي ديتا از نوع DDR4 است و هيت‌سينك آلومينيومي دارد و از SLC Cache و نرم‌افزار SSD ToolBox و الگوريتم رفع خطاي پيشرفته LDPC ECC نيز همراهي مي‌كند. مقاومت دربرابر ضربه و محافظت از داده‌ها در مسير انتقال به‌صورت يكپارچه و از مبدأ به مقصد (E2E) از ديگر ويژگي‌هاي ايكس پي جي GAMMIX S70 به‌شمار مي‌روند؛ ضمناً S70 Blade با رابط PCIe 3.0 نيز سازگاري دارد كه در صورت استفاده از آن سرعت خواندن و نوشتن ترتيببي آن به ۳٬۴۰۰ و ۳٬۰۰۰ مگابايت‌برثانيه محدود خواهد بود. ايكس پي جي S70 Blade با سرعت خيره‌كننده‌اش يكي از بهترين انتخاب‌ها براي پلي استيشن ۵ نيز به‌حساب مي‌آيد.

اس‌اس‌دي كورسير MP700 با ظرفيت يك ترابايت

مرجع متخصصين ايران SSD كورسير MP700 NVMe M.2 ظرفيت 1 ترابايت

درايو اس‌اس‌دي كورسير MP700 با ظرفيت يك ترابايت با حافظه فلش 3D TLC NAND و رابط PCIe 5.0 سرعت فوق‌العاده خوانش و نگارش ترتيبي ۹۵۰۰ و ۸۵۰۰ مگابايت‌برثانيه را ارائه مي‌كند و سرعت خوانش و نگارش تصادفي آن نيز به‌ترتيب به ۱٫۳ و ۱٫۶ ميليون IOPS مي‌رسد. اين درايو مناسب افرادي است كه فقط به سرعت بالا نياز دارند زيرا در زمينه ويژگي‌هاي ديگر خيلي نمي‌توان از آن انتظار داشت. قابليت S.M.A.R.T و رمزنگاري AES 256-bit مقاومت دربرابر لرزش و ضربه از ساير ويژگي‌هاي آن به‌شمار مي‌رود.

سه برند سامسونگ و ADATA و وسترن ديجيتال بيشترين سهم بازار اس‌اس‌دي را در كشورمان از‌ آنِ خود كرده‌اند. در اين مقاله سعي كرديم به بهترين‌هاي بازار و مشخصاتشان اشاره كنيم. شما مي‌توانيد مشخصات متخصص دقيق انواع SSD در بازار ازجمله SSD سامسونگ، SSD اي ديتا، SSD وسترن ديجيتال و ارزش SSD در فروشگاه‌هاي اينترنتي معتبر را در بخش حافظه‌ ذخيره‌سازي قسمت محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران مشاهده كنيد.

شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از كدام‌يك از حافظه‌‌هاي ذكرشده استفاده مي‌كنيد؟ تجربه‌ي خود را با ما و ديگر متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به‌اشتراك بگذاريد.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • بهترين برند SSD بازار كدام است؟

    اي ديتا، سامسونگ، وسترن ديجيتال، كداك، كورسير، سيليكون پاور، لكسار، كروشيال و برند گيمينگ اي ديتا يعني ايكس پي جي (XPG) از معتبرترين و بهترين سازندگان انواع حافظه، ازجمله‌ي SSD هستند.

  • بهترين حافظه‌ي SSD براي بازي كدام است؟

    به‌طور خلاصه بهتر است براي بازي يا براي مثال اتصال هارد به پلي استيشن، نوع SSD پرسرعت آن‌ را استفاده كنيد تا به‌مراتب تجربه‌ي بهتري از سرعت داشته باشيد. از بهترين SSDها براي گيمرها مي‌توان به محصولات سري گيمينگ اي ديتا يعني XPG، مثلاً به اي ديتا ايكس پي جي GAMMIX S70 BLADE اشاره كرد. ديگر محصولات مانند سري ۹۸۰ پرو يا ۹۹۰ پرو سامسونگ يا كورسير MP600 PRO LPX انتخاب‌هاي ايدئالي براي گيمرها خواهند بود.

  • بهترين هارد SSD اينترنال كدام مدل است؟

    هارد اس‌اس‌دي اصطلاح رايج اما غلطي براي عبارت صحيح حافظه‌ي SSD است كه بين بيشتري متخصصان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بهترين (هارد) SSD سامسونگ را مي‌توان دو مدل ۹۸۰ پرو و ۹۹۰ پرو در انديشه متخصصين گرفت كه جزو پرسرعت‌ترين، امن‌ترين و البته گران‌ترين SSDهاي اينترنال بازار به‌حساب مي‌آيند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات