راهنماي خريد موبايل دست دوم

يك‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران راهنماي خريد موبايل دست دوم
با افزايش چشمگير ارزش موبايل‌ها، خريد انواع دوست دوم برخي مواقع تنها انتخاب محسوب مي‌شود. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و راهنماي خريد موبايل دست دوم همراه باشيد.
تبليغات

استفاده از موبايل‌هاي پرچم‌دار و رده‌بالا تجربه‌ي لذت‌بخشي است كه بسياري از متخصصان به‌دنبال آن هستند. اما حتي اگر ارزش دلار را هم كنار بگذاريم، موبايل‌هاي هوشمند به‌طور كلي در سال‌هاي گذشته گران‌تر شده‌اند و امروزه شاهد معرفي محصولاتي با ارزش بيش از ۱۰۰۰ دلار هستيم. پرداخت چنين رقمي نه‌تنها براي اكثر مردم جامعه امكان‌پذير نيست، بلكه به اعتقاد بسياري مبلغ زيادي براي هزينه كردن روي موبايل موبايل محسوب مي‌شود.

بنابراين مفهوم خريد موبايل دست دوم مطرح مي‌شود؛ موردي كه حداقل در شرايط كنوني بازار موبايل ايران براي تعداد زيادي از افراد جامعه تصميم هوشمندانه‌اي است.

برخلاف كامپيوتر يا حتي تلويزيون، موبايل بخشي حياتي از زندگي روزمره‌ محسوب مي‌شود و نمي‌توان قيد خريد آن را زد. حتي دانش‌آموزان هم نياز مبرمي به موبايل هوشمند دارند؛ به‌خصوص در شرايط كنوني كه جلسات و كلاس‌ها به‌صورت الكترونيك برگزار مي‌شوند. در صورتي كه شرايط لازم براي خريد محصولات نو را نداريد، گزينه‌هاي مناسبي در بازار دست دوم وجود دارند كه با كمي گشت‌و‌گذار و تحقيق مي‌توان آن‌ها را يافت. بنابراين انتخاب‌هاي خود را به محصولات نو محدود نكنيد.

مرجع متخصصين ايران شيائومي 12 لايت در دست

براي خريد موبايل دست دوم به چه نكاتي توجه كنيم

هنگام خريد موبايل كاركرده لازم است به نكاتي توجه كرد تا خريدي مطمئن‌تر و بدون پشيمان را تجربه كرد. اين نكات علاوه‌بر مسائل متخصص و سلامت موبايل، مسائل به‌ظاره پيش‌پا‌افتاده‌اي هستند كه شايد توجه به آن‌ها براي شما كارساز باشد.

۱. نياز خود را مشخص كنيد

مهم‌ترين موضوعي كه پيش از خريد موبايل بايد مشخص كرد، تعيين انتظار و نياز است. عمده‌ي فعاليت را چه مواردي تشكيل مي‌دهند؟ آيا دستگاهي مي‌خواهيد كه صرفاً واتساپ و تلگرام را چك كنيد؟ آيا عكاسي بخش زيادي از متخصصي شمار را تشكيل مي‌دهد؟ اهل انجام بازي با موبايل هستيد؟ با موبايل خود محتواي ويديويي و فيلم زياد مي‌بينيد؟ پاسخ شفاف به سؤال‌هاي بالا اطلاعات خوبي در خصوص محصولات مناسب هر متخصص ارايه مي‌دهد.

پيش از خريد موبايل نو يا دست دوم قويا پيشنهاد مي‌كنيم كه مقاله راهنماي خريد موبايل هوشمند اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را مطالعه كنيد. با مطالعه اين مقاله دانش كاملي در خصوص درك نيازها و انتخاب نمونه‌ي ايده‌‌آل متخصص خود خواهيد يافت.

۲. با اصطلاحات بازار محصولات دست دوم آشنا شويد

همان‌طور كه در راهنماي خريد لپ‌تاپ دست دوم نيز تشريح شد، دستگاه‌هايي مثل موبايل، تبلت، لپ تاپ و كامپيوتر با عناوين مختلفي در بازار دست دوم به فروش مي‌رسند كه بايد با اصصطلاحات آن‌ها آشنا باشيد. به‌طور كلي مي‌توانيم بازار موبايل‌هاي دست دوم در ايران را به سه بخش اصلي تقسيم كنيم:

موبايل دست دوم

واژه «دست دوم» را به موبايل‌هايي مي‌گويند كه توسط متخصص استفاده شده باشد؛ چه يك دقيقه يا چند سال. ارزش موبايل‌هاي دست دوم به ميزان و شرايط استفاده متخصص بازمي‌گردد. براي نمونه، محصولي كه فقط دو يا سه ماه استفاده شده باشد، معمولاً از انديشه متخصصين متخصص تفاوت زيادي با موبايل نو ندارد. ولي اگر سراغ موبايل‌هاي سه چهار سال پيش برويد، احتمالاً بايد به‌صورت جدي به فكر تعويض باتري آن باشيد. در انديشه متخصصين داشته باشيد حتي دستگاهي كه فقط دو سه ماه هم استفاده شده باشد، افت ارزش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد را خواهند داشت تا ارزش خريد زيادي داشته باشند. در مورد موبايل‌هاي دست دومي كه مدت زيادي از توليدشان مي‌گذرد، فقط در شرايطي كه اختلاف ارزش زيادي با مدل‌هاي نو داشته باشند، ارزش خريد دارند.

موبايل ريفربيشد

موبايل‌هاي ريفربيشد كه در بازار به آن‌ها «ريفر» هم مي‌گويند محصولاتي هستند كه به دليل وجود ايراد متخصص به سازنده برگردانده شده‌اند. اطلاع‌رساني ايراد موجود ممكن كار است توسط خرده‌فروش‌ها يا متخصصها انجام شود يا حتي تيم كنترل كيفيت سازنده، پس از اتمام توليد ايرادات متخصص آن را پيدا كرده باشند.

اين دسته از محصولات پس از بازگشت به خط توليد و رفع ايراد، دوباره در چرخه‌ي فروش قرار مي‌گيرند و پسوند «ريفربيشد» را يدك مي‌كشند. دستگاه‌هاي ريفربيشد از انديشه متخصصين متخصص هيچ ايرادي ندارند؛ چراكه دوباره توسط تيم تضمين كيفيت شركت سازنده مطالعه شده‌اند و تمام آزمون‌هاي كيفي را رد كرده‌اند و در برخي شرايط نيز حتي با گارانتي (عموما بازه‌ي زماني كمتر از محصولات نو) نيز به فروش مي‌رسند.

البته متأسفانه شاهد فروش موبايل‌هاي ريفربيشد در بازار به‌عنوان محصولات نو هستيم درحالي‌كه سازنده آن‌ها را با ارزش كمتري عرضه كرده است. براي اطلاع از شرايط نو يا ريفربيشد بودن موبايل‌ها، خريد خود را از فروشگاه‌هاي مطمئن با گارانتي‌هاي معتبر انجام دهيد. همچنين مي‌توانيد با مراجعه به وب‌سايت سازنده و استفاده از شماره‌ سريال و IMEI، از شرايط محصول اطمينان حاصل كنيد.

در ادامه فهرستي براي مطالعه IMEI با روش رسمي مدانديشه متخصصين شركت توليدكنننده ذكر شده است:

اپل - https://checkcoverage.apple.com

اپو - https://support.oppo.com/in/warranty-check

ويوو - https://www.vivo.com/in/support/IMEI

شيائومي - https://www.mi.com/global/verify/#/en/tab/imei

ريلمي - https://www.realme.com/in/support/phonecheck

هواوي - https://consumer.huawei.com/in/support/warranty-query

وان‌پلاس - OnePlus Care app

موبايل جعبه باز (اوپن باكس)

جعبه باز مدل‌هايي هستند كه متخصص خريداري كرده، ولي پس از بازكردن جعبه متوجه ايرادي در دستگاه شده يا اصلا با سليقه و شرايط خريد وي هم‌خواني نداشته؛ بنابراين آن را به خرده‌فروشي بازگردانده است. اين مدل موبايل‌ها به دليل اينكه باز شده و به قولي «اوپن باكس» يا «جعبه باز» هستند، امكان فروش مجدد ندارند؛ بنابراين فروش به ناچار بايد آن‌ها با نام كالاي «جعبه باز» بفروشد.

كالاهاي جعبه باز مثل هندوانه‌ي دربسته هستند و بايد پيش از خريدشان اطلاعات كافي در مورد دليل مرجوع شدنشان به‌دست بياوريد. در انديشه متخصصين داشته باشيد كه محصولات جعبه باز هميشه ايراد متخصص ندارند و برخي از كالاها صرفاً به دليل سليقه شخصي، كامل نبودن لوازم داخل جعبه يا دلايل پيش‌پاافتاده مثل سالم نبودن جعبه يا ايرادات ظاهري مثل خط و خش جزئي مرجوع شده‌اند.

بسياري از خرده‌فروشي‌هاي جهان اين دسته از محصولات را با ارزش بسيار كمتري به فروش مي‌رسانند و در صورت وجود هرگونه ايراد، جزئيات خرابي را در شرايط فروش ذكر مي‌كنند. ديجيكالا يكي از فروشگاه‌هاي مطرح كشور بود كه يك بار در ماه اقدام به فروش محصولات جعبه‌باز مي‌كرد. اما اين روند نيز مدتي است متوقف شده است و درحال‌حاضر امكان خريد اين دسته از محصولات در كشورمان وجود ندارد.

۳. از جاي معتبر خريد كنيد

پس از آشنايي با نياز‌هاي خود، بودجه، انتخاب محصول ايدئال و اطلاع از اصطلاحات بازار موبايل‌هاي دست دوم، بايد به‌دنبال مكاني امن براي خريد موبايل دست دوم باشيد. راه‌هاي زيادي براي خريد موبايل دست دوم وجود دارد، ولي ازآنجاكه خريد دست دوم هر نوع كالايي، ريسك زيادي دارد، بهتر است كه به‌دنبال فروشگاه‌هاي معتبر باشيد تا با حداقل ريسك مواجه شويد. به‌صورت كلي چند راه كلي براي خريد موبايل دست دوم وجود دارد:

مرجع متخصصين ايران نماي پشتي گلكسي اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

خريد از آشنا

بهترين گزينه‌ي موجود براي تهيه‌ي موبايل دست دوم، خريد از فردي آشنا و قابل اعتماد است. بدين ترتيب به‌خوبي با پرس‌و‌جو مي‌توانيد تا حد خوبي از شرايط استفاده و وضعيت سلامتي دستگاه مطلع شويد و حتي پس از خريد و در صورت وجود هرگونه اشكالي مي‌توانيد با فروشنده ارتباط گرفته و براي حل اشكال راه‌حلي بيابيد.

خريد از فروشگاه‌هاي تخصصي فروش موبايل‌هاي دست دوم

چه در زمينه‌ي موبايل، چه كامپيوتر و لپ‌تاپ، فروشگاه‌هايي وجود دارند كه به‌صورت تخصصي در اين حوزه فعاليت مي‌كنند. اين فروشگاه‌ها نماد اعتماد الكترونيك دارند و در درجه دوم، مهلت تستي چند روزه در اختيارتان قرار مي‌دهند تا بتوانيد تمامي بخش‌هاي موبايل را مطالعه و از صحت عملكرد آن‌ها اطمينان حاصل كنيد.

در سوي ديگر سعي كنيد تا جاي ممكن به سراغ فروشگاه‌هايي كه نماد اعتماد الكترونيك ندارند نرويد؛ چراكه در صورت بروز اشكال يا خراب بودن موبايل، امكان پيگيري قضايي و شكايت را نخواهيد داشت. همچنين تا جاي ممكن سراغ صفحه‌هاي اينستاگرامي يا فروشگاه‌هايي كه آدرس يا شماره تلفن ثابت ندارند نرويد.

خريد از آگهي فروش موبايل‌هاي دست دوم

اگر هم مي‌خواهيد از اشخاص خريد كنيد و دنبال آگهي‌هاي دست دوم هستيد، ديگر لازم نيست به تصاوير بسنده كنيد؛ چراكه قرار است موبايل را از نزديك ببينيد و با آن كار كنيد. اگر آگهي فروش موبايل موردانديشه متخصصين خود را در سايت‌هايي مثل ديوار يا شيپور ديديد، حتماً با فروشنده هماهنگ كنيد كه قرار است موبايل را با سيم خودتان تست كنيد و مي‌خواهيد چند دقيقه‌اي پيش از خريد با آن كار كنيد. اگر فروشنده با اين موضوع مخالفت كرد، به سراغ آگهي ديگري برويد. همچنين در خصوص وجود جعبه‌ي دستگاه (جهت اطمينان از سرقتي نبودن) و متعلقات آن اطمينان حاصل كنيد.

۴. موبايل را به‌طور كامل مطالعه كنيد

مهم‌ترين قانون خريد محصولات دست دوم، انجام معامله به‌صورت حضوري و خريد محصول پس از مطالعه كامل شرايط عملكرد آن است. هيچ‌گاه موبايل دست دوم را پيش از مطالعه اجزاي مختلف و شرايط سلامت آن و به‌صورت غيرحضوري (مگر اطمينان كامل به فروشنده) خريداري نكنيد.

فروشنده‌هاي موبايل‌هاي دست دوم (به‌خصوص آگهي‌هاي اشخاص) عموما ايرادات و شرايط سلامت دستگاه را صادقانه اعلام نمي‌كنند و شاهد درج عبارت «در حد آك» در آگهي بسياري محصولات با كاركرد بيش از يك سال هستيم كه موضوعي مضحك است. همچنين بسياري از فروشنده‌ها فرض را بر نبود فرصت و دانش كافي خريدار جهت مطالعه عميق تمامي بخش‌هاي دستگاه قرار مي‌دهند؛ بنابراين سعي مي‌كنند تا جاي ممكن از بيان كردن ايرادات متخصص موبايل چشم‌پوشي كنند. براي اينكه تا جاي ممكن قرباني اين ترفند فروش نشويد، بايد در فرصت كمي كه فروشنده در اختيارتان قرار مي‌دهد، بيشتر بخش‌هاي موبايل را تست كنيد.

اگر قرار است موبايل را از شخص خريداري كنيد، سعي كنيد پيش از مراجعه جهت انجام حضوري معامله، اين موارد را همراه خود داشته باشيد:

  • لپ‌تاپ با كابل مخصوص موبايل (ميكرو USB يا USB-C براي موبايل‌هاي اندرويدي و لايتنينگ براي موبايل‌هاي اپل)
  • پاور بانك
  • كارت حافظه (در صورتي كه موبايل مورد انديشه متخصصينتان از آن همراهي مي‌كند)
  • سيم‌كارت فعال با سايز مناسب موبايل مدانديشه متخصصين

در مدت زمان كوتاهي كه موبايل در اختيارتان خواهد بود، بايد تا جاي ممكن آن را مطالعه كنيد. مراحل زير مي‌تواند فرايند مطالعه موبايل را برايتان راحت‌تر كند:

موبايل را از انديشه متخصصين ظاهري مطالعه كنيد

پيش از اينكه كليد پاور را براي روشن كردن موبايل نگه داريد، بهتر است كه ظاهر و بدنه موبايل را مطالعه كنيد. اين كار را زير نور انجام دهيد تا حتي كوچك‌ترين آسيب‌هاي فيزيكي هم به‌طور كامل مشخص شوند. از صفحه‌نمايش شروع كنيد كه معمولاً بيشترين خط و خش را به خود جذب مي‌كند؛ همچنين موبايل را روشن كرده و با نمايشگر آن كار كنيد و حواس‌تان جمع باشد كه اشكالات رايجي مانند سايه افتادن، پيكسل سوختگي، تعويضي بودن نمايشگر و اشكال تاچ در آن وجود نداشته باشد. اگر موبايل محافظ صفحه دارد، آن را برداريد تا ميزان خط و خش خود صفحه را ببينيد. فريم دور موبايل را هم با دقت بالا مطالعه كنيد. مطمئن شويد كه خط و خش يا فرورفتگي روي قاب نباشد. در نهايت قاب پشت موبايل را چك كنيد كه از انديشه متخصصين ظاهري سالم باشد.

مرجع متخصصين ايران نمايشگر موتورولا اج ۳۰

لنز(هاي) دوربين را هم مطالعه كنيد تا از نبود خط و خش يا ترك روي آن‌ها مطمئن شويد. همه كليدهاي موبايل را فشار دهيد تا ببينيد به درستي و رواني كار مي‌كنند.

باتري موبايل را درصورت امكان مطالعه كنيد

تنها بخش موبايل‌هاي هوشمند كه در هر شرايطي و طي مرور زمان فرسوده مي‌شود، باتري است. همچنين اين بخش نيز اصلي‌ترين چالش در خريد موبايل دست دوم است؛ زيرا سيكل شارژ بالاي موبايل‌هاي دست دوم (به‌خصوص انواعي با عمر بيش از دو سال) عملكرد باتري را به شكل قابل توجهي كاهش داده است. بدين ترتيب احتمالاً بايد به‌دنبال تعويض باتري باشيد كه البته با بازاري مملو از باتري‌هاي تقلبي و متفرقه يافتن نمونه‌ي اصلي امري بسيار دشوار است.

به‌گفته‌ي اپل موبايل‌هاي آيفون ۸۰ درصد ظرفيت باتري خود را بعد از ۵۰۰ سيكل شارژ از دست مي‌دهند. بدين ترتيب مي‌توان عمر مفيد باتري آيفون‌ را به‌صورت زير در انديشه متخصصين گرفت:

  • ۸ ماه اگر موبايل را روزي دو بار شارژ كنيد
  • ۱۶ ماه اگر هر روز موبايل را شارژ كنيد
  • ۳۲ ماه اگر هر دو روز يك بار موبايل را شارژ كنيد

اگر موبايل هوشمندي مي‌خريد كه باتري آن قابل‌تعويض است، قاب پشت موبايل را باز كنيد. پيش از هر چيز مطالعه كنيد كه باتري موبايل اصل است يا متفرقه. اگر باتري موبايل تعويض شده باشد، مي‌توانيد تخفيف زيادي از فروشنده درخواست كنيد. با توجه به اينكه اكثر موبايل‌هاي امروزي، امكان تعويض باتري را به متخصص نمي‌دهند، اين موضوع را بايد مد انديشه متخصصين داشته باشيد؛ چراكه تعويض باتري موبايل‌هاي امروزي، نياز به باز شدن موبايل توسط تعميركار دارد و اين كار، هزينه زيادي خواهد داشت.

براي مطالعه باتري موبايل‌هاي اندرويدي مي‌توانيد از اپليكيشن‌هاي مطالعه شرايط باتري مانند Accu​Battery بهره ببريد. در خصوص موبايل‌هاي اپل و سيستم‌عامل iOS‌ نيز مي‌توانيد با مراجعه به بخش تنظيمات، منوي Battery و بخش Battery Health شرايط سلامت باتري را مشاهده كنيد.

شكاف سيم‌كارت، كارت حافظه و درگاه‌ها را مطالعه كنيد

سيم‌كارت و كارت حافظه خود را داخل موبايل قرار دهيد و آن را روشن كنيد. با موبايل تماس بگيريد، پيام كوتاه يا همان اس‌ام‌اس ارسال كنيد و به اينترنت سيم‌كارت وصل شويد. پس از تست كردن همه اين موارد، وارد برنامه فايل منيجر شويد و دقت كنيد كه موبايل، كارت حافظه شما را به درستي شناخته باشد. البته اين مورد آخري در مورد موبايل‌هاي آيفون متخصصدي ندارد.

در همين حال درگاه‌هاي ديگر مثل خروجي صوتي ۳٫۵ ميلي‌متري يا همان جك هدفون و كابل شارژ دستگاه را هم مطالعه كنيد. اگر موبايل مورد انديشه متخصصينتان از مدل‌هايي است كه جك هدفون دارد، كافي است هدفون خود را به موبايل وصل كنيد و يك آهنگ يا ويدئو پخش كنيد. براي تست درگاه USB هم آن را هم به كامپيوتر وصل كنيد هم به شارژر تا مطمئن شويد كه هم درست شارژ مي‌شود و هم كامپيوتر مي‌تواند موبايل را شناسايي كند.

عملكرد دوربين، ميكروفون و اسپيكرها را مطالعه كنيد

ضروري است كه در گام بعدي به مطالعه مواردي مانند اسپيكر اصلي و اسپيكر مكالمه، ويبره، ميكروفون، دوربين‌هاي پشتي و دوربين سلفي، اتصال واي‌فاي و بلوتوث بپردازيد تا از سلامت ان‌ها اطمينان حاصل كنيد؛ همچنين براي مطالعه اشكالات احتمالي سخت‌افزار موبايل مي‌توان از نرم‌افزار Phone Doctor Plus،‌ برنامه‌ي Phone Check and Test يا TestM Hardware و Test Your Android استفاده كرد. اين برنامه‌ها فهرست كاملي از موارد مهمي كه بايد پيش از خريد موبايل دست دوم مطالعه كنيد را دارند و كمك خوبي به شما خواهند كرد.

سيستم‌عامل و نرم‌افزار موبايل را مطالعه كنيد

اين موضوع هنگام خريد موبايل‌هاي آيفون حساس‌تر مي‌شود. موبايل را در حضور خريدار به تنظيمات كارخانه برگردانيد يا به اصطلاح فكتوري ريست كنيد. اگر روي موبايل حساب اپل آيدي يا گوگل تنظيم شده باشد، اين كار را نمي‌توانيد انجام دهيد و در آينده هم به اشكال برمي‌خوريد. زماني‌كه موبايل فكتوري ريست شد و توانستيد با حساب متخصصي خود وارد شويد، خيالتان تا حد زيادي از بابت نرم‌افزار راحت مي‌شود.

لوازم جانبي موبايل را مطالعه كنيد

وضعيت جعبه و لوازم جانبي داخل جعبه موبايل نه‌تنها مزيتي براي موبايل دست دوم محسوب مي‌شود، بلكه مي‌تواند ديد خوبي هم از فروشنده به شما بدهد. براي نمونه، اگر فروشنده‌اي، جعبه اصلي موبايل را هنوز نگه داشته است، نشان مي‌دهد كه شخصي مرتب بوده و احتمالاً مراقبت خوبي از موبايل طي عمر آن داشته است. اگر موبايل از روزي كه خريداري شده، محافظ صفحه داشته و داخل قاب بوده است، با تقريب زياد مي‌توانيد جمع‌بندي كنيد كه احتمالاً به اشكال بزرگي برنخواهيد خورد.

اين موضوع هم كه شارژر اصلي موبايل داخل جعبه آن باشد، اهميت زيادي دارد؛ چراكه اكثر موبايل‌هاي امروزي از فناوري شارژ سريع همراهي مي‌كنند كه فقط با شارژر اصلي آن‌ها كار مي‌كند؛ ضمناً پيش از مراجعه‌ي حضوري براي مطالعه جعبه و محتويات آن، با جستجوي نام موبايل و تماشاي چند ويدئوي آنباكس از موبايل موردانديشه متخصصين، از اقلام همراه آن اطلاع پيدا كرده و هنگام خريد موبايل آن‌ها را مطالعه كنيد. بودن تمامي اقلام داخل جعبه، همراه موبايل مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي صداقت فروشنده نيز باشد؛ البته ابتدا از سلامت اين اقلام اطمينان حاصل كنيد.

رجيستري موبايل را مطالعه كنيد

يكي از مهم‌ترين موارد كه موقع خريد موبايل دست دوم بايد توجه كنيد، رجيستري موبايل است. حتماً دقت كنيد كه در توضيحات آگهي قيد شده باشد كه موبايل رجيستر شده است. دليل اصلي ارزش پايين برخي از آگهي‌ها، اين است كه اين موبايل‌ها رجيستر نشده‌اند و بدين ترتيب در شبكه‌ي موبايل كشور قادر به فعاليت نخواهند بود.

اگر موبايل رجيستر شده است، فروشنده بايد ازطريق سامانه همتا يا شماره‌گيري #7777* مالكيت موبايل را از سيم‌كارت خود به سيم‌كارت خريدار انتقال دهد. اين فرايند بسيار ساده و سريع انجام مي‌شود؛ بنابراين در انديشه متخصصين داشته باشيد تا زماني‌كه پيام كوتاه مبني بر فعال شدن موبايل را دريافت نكرده‌ايد، مالك واقعي موبايل محسوب نمي‌شويد.

در انديشه متخصصين داشته باشيد كه ازطريق سامانه همتا و با وارد كردن كد IMEI موبايل، مي‌تواند تاريخچه مالكيت موبايل و همچنين نوع واردات آن به كشور (مسافري، شركتي و...) را ملاحظه كنيد؛ همچنين براي اطمنيان خاطر بيشتر فاكتور خريد موبايل و كارت يا برگه‌ي گارانتي را نيز از فروشنده درخواست كنيد تا خيالتان از دزدي نبودن موبايل راحت شود و هم اينكه درصورت باقي ماندن مهلت گارانتي،‌ در مواقع نياز بتوانيد از آن استفاده كنيد.

چانه بزنيد

چانه‌زني يكي از متخصصدي‌ترين مهارت‌هاي زندگي محسوب مي‌شود كه تسلط بر آن مي‌تواند كيفيت كلي زندگي‌تان را بهبود بخشد. در مورد خريد موبايل دست دوم هم قوانيني وجود دارد كه مي‌توانيد هنگام مذاكره با فروشنده استفاده كنيد:

  • حداكثر رقمي را كه مي‌خواهيد پرداخت كنيد مشخص كنيد. هميشه اولين پيشنهاد را كمتر از اين رقم بگوييد. اگر فروشنده موافقت نكرد، رقم پيشنهادي خود را كم‌كم افزايش دهيد تا جايي كه به از حداكثر رقم مورد انتظارتان بيشتر نشود و فروشنده هم موافقت كند.
  • در انديشه متخصصين داشته باشيد كه هميشه فروشنده‌هاي ديگري هم براي موبايل موردانديشه متخصصينتان وجود دارند؛ بنابراين خود را مشتاق نشان ندهيد. فروشنده‌ها به خريداران مشتاق تخفيفي نمي‌دهند.
  • سعي كنيد ايرادهاي موبايل را بزرگ جلوه دهيد تا بتوانيد تخفيف بگيريد. مواردي مثل خوردگي، فرو رفتگي و خط‌وخش (به‌خصوص روي نمايشگر) مي‌تواند به گرفتن تخفيف كمك شاياني كند.

صبر داشته باشيد

يكي از قوانين اصلي در خريد محصولات دست دوم، صبر و تامل براي يافتن محصول مدانديشه متخصصين و ايدئال است. كليد يافتن گزينه‌هايي با ارزش خريد بالا، تامل و استمرار در روند خريد است. اگر به فكر خريد محصولي دست دوم هستيد، در بازه‌ي زماني بلند مدتي و به‌صورت روزانه (حتي تا يك ماه) اقدام به مرور آگهي‌هاي فروش كنيد تا نمونه‌اي تميز، مناسب و خوش‌ارزش را بيابيد. عموما تعجيل در تهيه‌ي محصول دست دوم منجر به خريد دستگاهي با كيفيت و ارزش خريد پايين مي‌شود.

راهنماي خريد موبايل آيفون دست دوم

تقريباً تمام نكات لازم براي خريد موبايل آيفون كاركرده لابه‌لاي پاراگراف‌هاي بالايي گفته شد، اما برخي موارد به‌صورت تكميلي‌ يا صرفاً جهت تأكيد در ادامه توضيح داده مي‌شود. هنگام خريد آيفون قديمي و كاركرده لازم است به موارد زير توجه كنيد:

  • مدل: مدل آيفوني را كه مي‌خواهيد بخريد مدانديشه متخصصين قرار دهيد؛ چراكه مدل‌هاي قديمي از آخرين به‌روزرساني‌ها يا ويژگي هاي iOS همراهي نمي‌كنند. براي مثال در رويداد ۲۰۲۳ WWDC اپل، اين شركت آمريكايي اعلام كرد كه آيفون 8 و آيفون X به‌روزرساني بعدي، يعني iOS 17 را دريافت نخواهند كرد. در حالت ايده‌آل، مدلي را انتخاب كنيد كه بيش از دو تا سه سال از تاريخ توليد آن نگذشته باشد تا مدت بيشتري موبايل به‌روز بماند.
  • ارزش: در مورد ارزش بازار فعلي مدل آيفون موردعلاقه خود تحقيق كنيد. ارزش‌ها را از منابع مختلف مانند فروشنده‌هاي الكترونيك، آگهي‌هاي محلي، و فروشگاه‌هاي فيزيكي به دست آورده و مقايسه كنيد تا مطمئن شويد كه يك خريد با ارزش منصفانه خواهيد داشت.
  • ظرفيت حافظه ذخيره‌سازي: آيفون‌ها در ظرفيت‌هاي مختلف فضاي ذخيره‌سازي، مانند ۶۴ گيگابايت، ۱۲۸ گيگابايت و ۲۵۶ گيگابايت عرضه مي‌شوند. بسته‌به نياز خود، ظرفيت ذخيره‌‌سازي را متناسب با نياز خود انتخاب كنيد. گفتني است فضاي ذخيره‌سازي آيفون‌ها با كارت حافظي جانبي قابل افزايش نخواهد بود.
  • سلامت باتري: آيفون‌ها از ويژگي نمايش سلامت باتري به‌صورت پيش‌فرض، بهره مي‌برند كه حداكثر ظرفيت و حداكثر عملكرد را نشان مي‌دهد. در حالت ايده‌آل، دستگاهي را انتخاب كنيد كه حداقل ۸۰ درصد سلامت باتري داشته باشد. براي مشاهده وضعيت سلامت باتري آيفون، كافي است به مسير Settings > Battery > Battery Health برويد.
  • وضعيت فيزيكي: موبايل را به‌طور كامل از انديشه متخصصين هرگونه علائم آسيب، مانند خط و خش، فرورفتگي يا ترك خوردن صفحه نمايش مطالعه كنيد. درحالي‌كه برخي از اشكالات ظاهري ممكن است روي عملكرد موبايل تأثيري نداشته باشند، اما قطعاً در ارزش دستگاه و شانس فروش مجدد آن موثراند.
مرجع متخصصين ايران آيفون ۱۳ در دست
  • شماره IMEI: شماره IMEI آيفون را مطالعه كنيد تا مطمئن شويد جعبه‌ي دستگاه مطعلق به خود آن است و وضعيت مالكيت و قرار نگرفتن آيفون مورد انديشه متخصصين در ليست سياه را نيز چك كنيد. اين كار را مي‌توان به‌صورت الكترونيك و از طريق سايت‌هايي مانند Swappa.com يا IMEI.info انجام داد.
  • فعال سازي: مطمئن شويد آيفون مورد انديشه متخصصين، قفل iCloud نشده باشد. از فروشنده بخواهيد از حساب iCloud خود خارج شود و قبل از خريد «Find My iPhone» را خاموش كند. همچنين مي‌توانيد وضعيت فعال‌سازي را با استفاده از شماره IMEI دستگاه در https://checkcoverage.apple.com مطالعه كنيد.
  • وضعيت رجيستري: رجيستري موبايل جزو بديهي‌ترين مسائلي است كه هنگام خريد موبايل بايد مطالعه كنيد. موبايل‌هاي داراي گارانتي عموماً اشكال رجيستري ندارند، اما هنگام خريد آيفون كاركرده باتوجه‌به اشكالات رجيستري آيفون 14، از فروشنده بخواهيد كه وضعيت رجيستري را براي شما روشن كند.

به طور خلاصه، هنگام خريد آيفون دست دوم، دستگاه را به طور كامل مطالعه كنيد، وضعيت فيزيكي آن را به طور دقيق مشاهده و مطالعه كنيد، از صحت شماره IMEI آن لطمينان حاصل كرده و تأييد كنيد كه iCloud قفل نشده است. علاوه‌براين، ظرفيت حافظه ذخيره سازي، سلامت باتري، وضعيت رجيستري و گارانتي را در انديشه متخصصين بگيريد تا مطمئن شويد كه خريدي هوشمندانه انجام مي‌دهيد.

راهنماي خريد موبايل شيائومي دست دوم

هنگام خريد موبايل كاركرده شيائومي نياز نيست قواعد خاصي را رعايت كنيد و تنها دانستن و به كار بردن نكاتي كه پيش‌تر در اين مقاله عنوان شد، كارگشا خواهد بود؛ البته بايد دقت كنيد كه نرم‌افزار و رابط متخصصي موبايل نسخه‌ي چين يا اصطلاحاً رام چين نباشد و حتماً از وجود گوگل پلي و خدمات گوگل روي موبايل مطمئن شويد.

برخي از متخصصان اقدام به نصب كاستوم رام يا به‌نوعي رابط متخصصي شخصي‌‍سازي شده و شخص ثالث روي موبايل‌هاي شيائومي مي‌كنند تا موبايل قديمي‌شان كه ديگر آپديتي دريافت نمي‌كند را از انديشه متخصصين نرم‌افزاري به‌روز نگه دارند؛ همچنين بعد از نصب كاستوم رام سازگار، اگر خود كاستوم رام اشكالي نداشته باشد، در اكثر مواقع سرعت موبايل و شارژدهي آن به‌طور محسوسي بهتر از روز اول آن مي‌شود.

براي مثال تجربه‌ي شخصي نگارنده در رابطه‌با نصب كاستوم رام «پيكسل اكسپرينس» روي موبايل ردمي 3s اين است كه بعد از نصب، سرعت و عملكرد موبايل حداقل ۴۰ درصد نسبت‌به آخرين به‌روزرساني خود شيائومي، افزايش داشت. البته ذكر اين نكته در اينجا به‌اين‌خاطر است، كه هنگام نصب كاستوم رام، برخي نرم‌افزارهاي بانكي روي دستگاه اجرا نمي‌شوند. پس اگر با اين مسائل آشنايي نداريد، پيشنهاد مي‌شود موبايل دست دومي كه با نرم‌افزار و رابط متخصصي اصلي شيائومي به فروش نمي‌رسد را نخريد.

همچنين براي تست سخت‌افزار موبايل دست دوم شيائومي مي‌توان با وارد كردن كد *#*#۶۴۸۴#*#* در شماره‌گير موبايل شيائومي مجهزبه MIUI وارد بخش تست سخت‌افزار موبايل شد و به‌ترتيب مواردي مانند نمايشگر، اسپيكر،‌واي‌فاي و ... را مورد آرمون قرار داد و از سلامت آن اطمينان حاصل كرد.

راهنماي خريد موبايل سامسونگ دست دوم

هنگام خريد موبايل‌هاي دست دوم گلكسي سامسونگ، رعايت نكاتي كه پيش‌تر در همين مقاله گفته شد، كافي خواهد بود؛ البته به‌دليل اينكه سامسونگ در بيشتر مدل‌هاي خود از نمايشگرهاي AMOLED و سوپر AMOLED استفاده مي‌كند، برخي از اشكالات نمايشگرهاي OLED لازم است كه بادقت بيشتري مطالعه شود.

گفتني است صفحه‌ي نمايش ممكن است داراي خراش، ترك يا پيكسل‌هاي مرده باشد. برخي از مدل‌هاي قديمي‌تر موبايل سامسونگ نيز ممكن است اشكالاتي مانند پيكسل سوختگي داشته باشند كه مي‌تواند منجر به باقي ماندن تصوير شبح‌مانند روي صفحه‌نمايش شود.

راهنماي خريد موبايل هواوي دست دوم

فرمول مشخصي كه مختص خريد موبايل كاركرده هواوي باشد وجود ندارد و با رعايت مواردي كه در اين مقاله تابه‌اينجا ذكر شد، مي‌توانيد خريدي با ضريب اطمينان بالا را تجربه كنيد. البته اشكال نمايشگرهاي OLED در موبايل‌هاي پرچم‌دار هواوي مانند سري پي و سري Mate نيز رايج است كه بايد در اين مورد دقت كنيد.

مرجع متخصصين ايران طراحي نوا ۹ هواوي

همچنين اين موضوع را در انديشه متخصصين بگيريد كه موبايل‌هاي جديد هواوي خدمات گوگل را همراهي نمي‌كنند و اگر براي كار كردن با موبايل وابسته گوگل و خدماتي مانند جيميل، فوتوز، كروم و گوگل پلي هستيد، بهتر است به فكر خريد موبايل‌هاي قديمي هواوي كه سال ساختي قبل از ۲۰۲۰ دارند، باشيد. آخرين موبايل هواوي مجهزبه خدمات گوگل پي ۳۰ پرو است و موبايل‌هاي بعدي مانند ميت ۴۰ پرو،‌پي ۴۰ پرو و بعد از آن از خدمات خود هواوي به‌جاي خدمات گوگل استفاده مي‌كنند.

آيا تعويض موبايل كاركرده با نو كار درستي است؟

اينكه آيا جايگزين كردن يك موبايل قديمي با يك موبايل كاملاً جديد ايده خوبي است يا خير به عوامل مختلفي مانند وضعيت موبايل قديمي، بودجه و نيازها و ترجيحات شما بستگي دارد.

اگر موبايل قديمي شما هنوز در شرايط خوبي است و نيازهاي شما را برآورده مي‌كند، هرچند نسخه‌ي نرم‌افزار آن قديمي باشد، ممكن است دليل قانع‌كننده‌اي براي جايگزيني آن با يك موبايل جديد وجود نداشته باشد. از طرف ديگر، اگر موبايل شما خيلي قديمي و آسيب ديده است يا ديگر به درستي كار نمي‌كند، ارتقا به موبايل جديد مي‌تواند ايده خوبي باشد.

البته بودجه شما نيز بسيار مهم است. باتوجه‌به ارزش‌هاي سرسام‌آور حال حاضر بازار موبايل، ممكن است ديگر نتوانيد موبايل مورد علاقه‌ي خود را تهيه كنيد و راه خود را به سمت موبايل‌هاي اقتصادي يا نهايتاً ميان‌رده‌ها كج كنيد. در اين‌صورت احتمالاً كيفيت ساخت و حس موبايل قديمي شما بسيار بهتر از موبايل جديد باشد و شايد نگه داشتن موبايل قديمي‌تان، ايده‌ي چندان بدي نباشد.

در نهايت، تصميم براي جايگزيني يك موبايل قديمي با يك موبايل جديد بايد بر اساس شرايط و اولويت هاي فردي شما باشد. قبل از تصميم‌گيري نيازها، بودجه و وضعيت تلفن فعلي خود را چند بار مرور كرده و همگي موارد را در انديشه متخصصين بگيريد.

جمع‌بندي

موضوع مهمي كه بايد در انديشه متخصصين بگيريد، اتمام دوران نورآوري‌هاي بنيادين در دنياي موبايل‌هاي موبايل است. موبايل‌هايي كه امروزه وارد بازار مي‌شود، تفاوت خيلي زيادي با محصولات يكي دو سال قبل ندارند؛ بنابراين خريد موبايل دست دوم در بازه‌ي زماني فعلي توجيه زيادي دارد.

موبايل‌هاي اندرويدي در مقايسه با موبايل‌هاي اپل افت ارزش بيشتري دارند و مي‌توانيد مدل‌هاي سال‌هاي گذشته را با ۶۰ درصد ارزش مدل‌هاي نو پيدا كنيد. آيفون‌ها شرايط خاصي دارند و افت ارزش كمتري داشته و به‌همين دليل برخي مواقع ارزش خريد بسيار پايين‌تري نسبت به رقباي اندرويدي خود دارند. از سوي ديگر، آيفون‌هاي قديمي مثل آيفون ۷ هم هنوز موبايل‌هاي قابل قبولي براي متخصصي‌هاي روزانه محسوب مي‌شوند و اگر اشكال باتري نداشته باشند (كه قطعاً دارند)، مي‌توانيد به خريد آن‌ها فكر كنيد.

انديشه متخصصين شما در مورد خريد موبايل دست دوم چيست؟ اگر قبلا موبايل دست دوم خريده‌ايد، تجربه آن را با ما در بخش هم انديشي ها به اشتراك بگذاريد.

به‌روزرساني: مقاله‌ي پيش‌رو در تاريخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ به‌روز شد.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • آيا تعويض موبايل دست دوم با نو كار درستي است؟

    عوض كردن موبايل كاركرده با موبايل جديد در صورتي مي‌تواند كار درستي باشد كه موبايل قديمي شما واقعاً از كار افتاده و خراب باشد يا از انديشه متخصصين سرعت و حافظه ذخيره‌سازي نياز شما رار برآورده نكند. ولي اگر موبايل شما ظاهر نسبتاً تميزي با كاركرد معمولي دارد، پيشنهاد مي‌شود همچنان موبايل قديمي خود را استفاده كنيد،‌هرچند كه نرم‌افزار آن قديمي شده باشد.

  • نكات هنگام خريد موبايل كاركرده اپل

    بازار خريد و فروش موبايل دست دوم اپل مانند هميشه بسيار جديد است. در اين ميان هنگام خريد موبايل آيفون كاركرده بايد نكاتي را رعايت كنيد كه به تفصيل در اين مقاله توضيح داديم، اما به شكل خلاصه؛ سلامت باتري، سلامت ظاهري و نمايشگر، مطالعه IMEI موبايل و تطبيق آن با كد روي جعبه، مباحثه رجيستري، قفل آيكلاد نبودن و خيلي قديمي نبودن موبايل از نكاتي است نياز به مطالعه دارد.

  • نكات خريد موبايل دست دوم سامسونگ

    نكاتي كه لازم است قبل از خريد موبايل كاركرده سامسونگ رعايت كنيد، چندان تفاوپتي با ساير برندها ندارد، اما به‌دليل استفاده بيشتر سامسونگ از پنل‌هاي AMOLED و سوپر AMOLED در نمايشگر موبايل‌هايش، بايد به پيكسل سوخنه نبودن و نداشتن هاله روي نمايشگر دقت بيشتري كرد.

  • نحوه محاسبه ارزش موبايل دست دوم

    از مواردي كه در تعيين ارزش موبايل كاركرده موثر است، تميز بودن ظاهري و نداشتن ايراد اساسي اسخت‌افزاري و نرم‌افزاري در موبايل مورد انديشه متخصصين است. همچنين مطالعه رجيستري و اصلي بودن كارتن و لوازم همراه موبايل در ارزش موبايل دست دوم مهم خواهد بود. گفتني است كه هرچه موبايل قديم‌تر باشد درصد بيشتري نسبت‌به ارزش زمان عرضه‌ي آن كم خواهد شد و پيشنهاد مي‌شود موبايل با بيش‌از ۳ سال طول عمر را نخريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات