براي نخستين بار در ۶ سال اخير، سوني برترين برند دوربين ILM شد

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
طبق آمار BCN، سوني پس از ۶ سال توانسته است رتبه‌ي نخست برندهاي توليدكننده‌ي دوربين‌ بدون آينه‌ي مجهز به لنز قابل‌ تعويض را در ژاپن به ‌خود اختصاص بدهد.
تبليغات

سوني همواره روي اين موضوع تأكيد داشته كه برترين برند ILM (دوربين بدون آينه با لنز قابل تعويض) در سطح دنيا است،؛ اما آمار اين شركت به‌طور معمول به بازار محصولات فول فريم اشاره دارد. طي دهه‌ي گذشته در بين تمامي برندهاي فعال در حوزه‌ي ILM،‌ كانن و المپوس برترين برندها در بازار مهم ژاپن بوده‌اند؛، اين درحالي است كه براساس آمار، سوني به‌تازگي موفق شده جايگاه اول را از آن خود كند.

براساس گزارش پتاپيكسل، BCN به‌تازگي مسابقات BCN Awards را برگزار كرده است تا برترين برندهاي ILM را مشخص كند. برندگان BCN براساس داده‌هاي فروشگاهي در سراسر ژاپن به‌ دست آمده‌اند. اين آمار دقت زيادي دارد؛ زيرا فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي BCN Retail در اكثر نقاط ژاپن فعال هستند. BCN Awards در تلاش است وضعيت فعلي فناوري‌هاي اطلاعاتي و لوازم خانگي را نشان بدهد.

كانن در بخش دوربين‌هاي مجهز به لنز ثابت و دوربين‌هاي DSLR همچنان در رتبه‌ي اول باقي مانده؛ اين شركت حدودا يك دهه است كه رتبه‌ي نخست برندهاي سازنده‌ي اين نوع دوربين‌ها را دراختيار دارد. اما در حوزه‌ي دوربين‌ بدون آينه‌ي مجهز به لنز قابل تعويض، سوني موفق شده است با عبور از كانن و المپوس، براي نخستين بار در ۶ سال گذشته خود را به رتبه‌ي نخست برساند.

دوربين‌هاي بدون آينه‌ي مجهز به لنز قابل تعويض المپوس به‌طور معمول در ژاپن بيشتر از هر برند ديگري مورد استقبال قرار مي‌گيرند و گفته مي‌شود المپوس از سال ۲۰۱۲ بالغ‌ بر ۳۶٫۶ درصد از سهم اين نوع دوربين‌ در بازار ژاپن دراختيار دارد. كانن با سهم ۳۱٫۶ درصدي در سال ۲۰۱۹، از لحاظ فروش از المپوس عبور كرد؛ در آن سال سهم المپوس و سوني به ‌ترتيب ۲۳٫۵ درصد و ۲۲٫۷ درصد بود. در سال ۲۰۲۰ كانن باري ديگر با سهم ۳۰٫۹ درصدي توانست به رتبه‌ي نخست تكيه دهد؛ در آن سال سوني ۲۵٫۹ درصد و المپوس ۲۳٫۴ درصد از فروش دوربين‌هاي ILM را به ‌خود اختصاص دادند.

وضعيت فروش دوربين‌ ILM در سال جديد ميلادي تغيير كرد. طبق آمار BCN،د سوني با سهم ۲۷٫۴ درصد از بازار در رتبه‌ي نخست جاي گرفته است. كانن و المپوس ب ه‌ترتيب با سهم ۲۳٫۸ درصد و ۲۳٫۴ درصد در رتبه‌هاي دوم و سوم جاي دارند. افزايش دو درصدي سهم سوني درمقايسه ‌با افت تقريباً هفت درصدي سهم كانن در سال جديد ميلادي، دليل اصلي تفاوتي است كه بين سهم اين شركت‌ها از بازار دوربين‌ ILM ديده مي‌شود.

بانكته‌ي مهم ديگر اين است كه هر سه شركت نسبت ‌به سال‌هاي قبل، سهم كوچك‌تري از بازار را به ‌تصاحب خود درآورده‌اند. دليل اصلي اين موضوع احتمالاً به موفقيت ديگر برندها در اين حوزه نظير پاناسونيك و نيكون مربوط مي‌شود. اين نخستين بار در ۶ سال اخير است كه سوني رتبه‌ي نخست را به‌ خود اختصاص مي‌دهد و تحليلگران مي‌گويند اين موضوع صرفاً به افزايش كيفيت محصولات سوني محدود نمي‌شود؛ بلكه سوني مديون عملكرد بهتر برندهاي ديگري نظير پاناسونيك و نيكون است.

در دسته‌ي دوربين‌هاي مجهز به لنز ثابت و DSLR شاهد تغييرات چندان زيادي نيستيم. كانن همچنان در اين بخش از بازار ژاپن حكم‌راني مي‌كند. به‌ غير از سال ۲۰۱۹، كانن در دهه‌ي گذشته همواره برترين برند دوربين مجهز به لنز ثابت بوده است. در سال ۲۰۱۹ نيكون با جهشي محسوس به رتبه‌ي نخست رسيده بود. در سال ۲۰۲۰ نيكون پس از كانن و قبل از سوني در رتبه‌ي دوم جاي گرفت. بااين‌حال نيكون در سال ۲۰۲۱ از بين سه برند برتر خارج شده است. اين نخستين بار از سال ۲۰۱۲ تاكنون است كه چنين اتفاقي رخ مي‌دهد.

در حوزه‌ي دوربين‌ DSLR كانن با سهم ۵۱٫۹ درصد از بازار عملكرد قدرتمندانه‌اي دارد و نيكون با سهم ۴۴٫۸ درصد با فاصله‌اي نسبتاً كم، كانن را تعقيب مي‌كند. Ricoh با سهم سه درصدي رتبه‌ي سوم را از آن خود كرده است. به ‌غير از سال ۲۰۱۳، اين وضعيت مدت‌ها است كه تقريباً هيچ تغييري به‌ خود نديده.

در سال ۲۰۱۳ سوني با كسب ۷٫۱ درصد از سهم بازار موفق شده بود جاي Ricoh را بگيرد. نيكون در سال‌هاي گذشته با سرعتي اندك، فاصله‌ي خود را با كانن كاهش داده است و در فاصله‌ي ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ سهم اين شركت سه درصد افزايش يافته. براساس مطالعه‌ها، در همين بازه‌ي زماني، سهم كانن تقريباً پنج درصد افت كرده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات