مرجع متخصصين ايران

سانگ يانگ تيوولي، مشخصات متخصص، ارزش و هر آنچه بايد بدانيد

سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
مطالعه 17 دقيقه
هرگاه به شاسي‌بلندهاي كره‌اي فكر مي‎كنيم، محصولات هيونداي و كيا با ارزش‌هاي نزديك به يك ميليارد تومان ذهن ما را اشغال مي‌كنند؛ درحالي‌كه مدل تيوولي از سانگ‌يانگ، با شرايط خاص خود مي‌تواند گزينه جذابي براي علاقه‌مندان كراس‌اورهاي كوچك در كشورمان باشد.
تبليغات

خودروسازي سانگ يانگ براي ايراني‌ها يادآور خودروي موسو است كه بيش از ۱۰ سال قبل به جاده‌هاي كشور وارد شد. همكاري نزديك اين شركت با مرسدس بنز و استفاده از موتور و جعبه‌دنده‌هاي اين برند آلماني در موسو خاطره خوبي براي خريداران بود، هرچند كه طراحي بدنه‌ي آن حرف و حديث‌هاي زيادي به‌دنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

شركت سانگ يانگ قدمتي به اندازه تاريخ خودروسازي كره جنوبي و ديگر برندهاي مطرح اين كشور دارد كه از زمان تأسيس در ۱۹۵۴ تاكنون، با فراز و نشيب‌هاي زيادي رو‌به‌رو بوده است. اين شركت در ابتدا سازنده ماشين‌الان سنگين راه‌سازي، اتوبوس و كاميون بود كه بعدها به سمت توليد خودروهاي سواري و مخصوصا كلاس كراس‌اور پيش رفت، اما با بحران‌هاي مالي مختلف رو‌به‌رو شد و چندبار دست به دست شد. در سال ۱۹۸۷ يك شركت انگليسي به نام پنتر وست‌ويندز (Panther Westwinds) سهام‌دار اصلي سانگ‌يانگ شد و آغازگر همكاري نزديك آن‌ها با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ گرديد. سانگ‌يانگ در سال ۱۹۹۷ به غول صنعتي آن دوران كره‌ جنوبي يعني شركت دوو فروخته شد؛ اما در نهايت با ورشكستگي دوو در سال ۱۹۹۹، طراحي و توليد خودرو در آن تعطيل بود تا اينكه با حضور قدرت بزرگ خودروسازي هند، شركت تاتاموتورز در دوو، سانگ يانگ هم جان تازه‌اي گرفت و با مدل‌هاي ركستون و كايرون در حدود سال‌هاي ۲۰۰۲ به بازار جهاني بازگشت. سرانجام در سال ۲۰۱۱، ۷۰ درصد سهام سانگ يانگ به ديگر خودروساز بزرگ هند، ماهيندرا فروخته شد و از آن زمان تاكنون مبدل به چهارمين خودروساز كره‌ جنوبي با توليد بيش از ۱۲۰ هزار دستگاه در سال شده است.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

امروز در بازار جهاني، مدل تيوولي مهم‌ترين و شناخته‌شده‌ترين محصول سانگ يانگ به حساب مي‌آيد. نام اين خودرو برعكس عبارت (I Love it) به‌معني «اين‌ را دوست دارم» است و البته نام شهري معروف و قديمي در ناحيه لاتزيو، نزديك رم پايتخت ايتاليا نيز هست. تيوولي علاوه بر كره، در سراسر اروپا و حتي بازار اشكال‌پسند انگلستان فروش خوبي دارد و گفته مي‌شود براي توليد آن بيش از ۴۲ ماه تحقيق و مطالعه صورت گرفته و ۲۸۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري شده است. تيوولي جوايز متعددي براي طراحي بدنه و عملكرد متخصص خود كسب كرده كه آخرين آن‌ها عنوان بهترين خودروي خانوادگي جهان از نگاه موسه VAB كشور بلژيك بوده است. مدل جديد اين خودرو با پسوند XLV و چهره‌اي ارتقاءيافته همراه‌با آپشن‌هاي بيشتر، به‌تازگي عرضه جهاني شده و احتمالا سال ۹۶ وارد ايران خواهد شد.

پيشرانه و قواي متخصص

در بازار جهاني، سانگ يانگ تيوولي با دو پيشرانه ۱.۶ ليتري عرضه مي‌شود كه يكي بنزيني و ديگري ديزل است. نوع بنزيني با كد XGi160 مسلما بيشترين فروش را داشته و در كشورمان نيز موجود است كه ۱۲۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۷ نيوتن‌متر گشتاور دارد. استاندارد NVH براي اين پيشرانه بسيار عالي ارزيابي شده است و دليل آن تنظيم دقيق زنجير تايم (تسمه تايم زنجيري) به انديشه متخصصين مي‌رسد. لازم به توضيح است كه NVH مخفف Noise, vibration, and harshness به‌معني صداي اضافي، لرزش و اصطلاحا غرش موتور به هنگام فشار بر پدال گاز يا كار در ايست كامل است كه پايين بودن عدد آن نشان از آرامش پيشرانه دارد.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

از سويي ديگر اين موتور با فناوري VIS همراه شده كه مخفف variable intake system به‌معني سامانه مكش متغير است و بسته به نياز خودرو و نوع حركت آن (در حال شتاب‌گيري يا حركت با سرعت ثابت) مقدار متفاوتي از مخلوط بنزين و هوا را به داخل سيلندرها مي‌فرستد تا مصرف سوخت و عملكرد موتور بهينه شود. بخش پاييني پوسته موتور تيوولي هم با آلياژ آلومينيوم و از طريق تزريق تحت فشار ساخته شده است كه وزن آنرا كاهش و انتقال حرارت را افزايش مي‌دهد.

درحالي‌كه نمونه دنده دستي اين خودرو در خارج از ايران فروخته مي‌شود و حتي نسخه‌هايي با جعبه‌دنده‌ي خودكار برندهاي كره‌اي هم وجود دارند، مدل وارد شده به كشورمان مجهز به جعبه‌دنده خودكار ساخت شركت معتبر AISIN ژاپن است كه نسبت به ديگر نسخه‌هاي تيوولي برتري دارد و خارج از ايران، يك آپشن محسوب مي‌شود. تيوولي با اين جعبه‌دنده و البته بنزين وطني، ۱۳.۵ ثانيه براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت زمان لازم دارد؛ درحالي‌كه در بروشورهاي خارجي ۱۲ ثانيه براي آن ذكر شده و نهايت سرعت آن ۱۷۰ كيلومتر بر ساعت است .

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

سه نوع حالت رانندگي معمولي، آرام و سرعتي (Normal, Comfort, Sport)  در تيوولي وجود دارد كه پاسخ فرمان برقي به راننده را تحت تأثير قرار مي‌دهد تا به ترتيب؛ عادي، سريع و نرم يا كمي سفت عمل كند. طبيعتا مصرف سوخت اين خودرو در مود آرام (Comfort) كمتر است و مي‌تواند در جاده تا ۶.۲ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر باشد؛ اما ميانگين مصرف بنزين تركيبي شهر و جاده‌ي تيوولي در ايران حدود ۷.۲ تا ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر اندازه‌گيري شده است.

طراحي ظاهري و فضاي داخلي

پيش از هر چيز بايد توجه داشت كه تيوولي در كلاس كراس‌اورهاي كوچك قرار دارد و از اين انديشه متخصصين خودرويي با جثه‌ي مناسب و فضاي كافي، مناسب يك خانواده‌ي چهارنفره به‌حساب مي‌آيد. ابعاد اين خودرو شامل طول ۴.۲ متر با عرض ۱.۸ متر و ارتفاع ۱.۶ متر است كه فاصله‌ي محورهاي ۲.۶ متر را به همراه دارد؛ درحالي‌كه وزن خالص آن تقريبا ۱۳۰۰ كيلوگرم است.

در نماي رو‌به‌رو، تيوولي يك جلوپنجره‌ي باريك دارد كه همراه‌با فضاي مشبك بالاي سپر، هدايت‌كننده‌ي هوا به سمت پيشرانه و رادياتور خواهد بود. براي دوري از سادگي در اين بخش، چراغ‌هاي مه‌شكن در فضايي سه‌بعدي و فرورفته، داخل بدنه، حس خوب و مدرني القا مي‌كنند كه با حالت تهاجمي چراغ‌هاي اصلي هماهنگ است. نوار LED كه نقش تأمين‌كننده نور روز را در تيوولي به عهده دارد، مثل ابروي بالاي چشم عمل مي‌كند و زيبايي چراغ‌هاي جلو را افزايش مي‌دهد. در نماي رو‌به‌رو به انديشه متخصصين مي‌رسد طراحان اين خودرو تمام تلاش خود را در تهاجمي و انتقامجو نشان دادن چهره‌ي تيوولي به كار بسته‌اند، چراكه خطوط متعددي هم روي درپوش موتور ديده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

بهتر است نقد طراحي تيوولي را از زيباترين بخش آن ادامه دهيم؛ نماي جانبي. از اين جهت پختگي خاصي در فرم بدنه‌ي اين خودرو ديده مي‌شود كه خاطره‌ي بد موسو را به كلي از ذهن ما دور مي‎كند. چند خط حجم‌دهنده به شكلي كاملا به‌جا روي اين بخش كشيده شده است كه اميدواريم يك كلاس يادگيريي براي خودروسازان داخلي باشد. خط اصلي اين نما، از روي چراغ‌هاي اصلي  و كاپوت جلو تا نيمه در عقب ادامه دارد. چنين اتفاقي براي خط ديگر نيز افتاده است و از روي چراغ عقب تا ميانه در سرنشين عقب كشيده شده است. هر دوي اين خطوط با حالتي منحني، در نزديكي چرخ‌ها همراه هستند كه متناظر با يكديگرند و نقش مهمي در افزايش حجم بدنه و قدرتمند نشان‌ دادن شخصيت اين خودرو ايفا مي‌كنند. طراحي نماي جانبي تيوولي با اين خطوط خاتمه نيافته است و خط مورب سومي در نزديكي ركاب وجود دارد كه با رسيدن به چرخ عقب، به سمت بالا كشيده مي‌شود. ادامه اين خط به شكلي كاملا حساب‌شده به محل تلاقي گلگير و سپر عقب مي‌رسد كه زيبا و چشم‌نواز است. حالت پنجره‌ها، خصوصا در بخش مربوط به سرنشين عقب، تا حدي ما را به ياد رنج‌روور ايووك مي‌اندازد؛ اما به انديشه متخصصين مي‌رسد، ديد سرنشين عقب به خارج خودرو را محدود كرده و آن را فداي افزايش زيبايي تيوولي كرده باشد؛ چرا كه ستون عقب نيز بيش از اندازه‌ پهن است.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

در نماي پشت خودرو، آرم سانگ‌ يانگ بيش از هرچيز توي چشم مي‌زند و اگر به چراغ‌هاي  آن توجه نكنيم، با ظاهر ساده‌اي رو‌به‌رو هستيم كه شايد جذابيت فوق‌العاده‌اي نداشته باشد؛ اما بهتر از چيني‌هاي موجود در بازار ايران است. تيوولي با آوردن بخش زيادي از چراغ عقب، روي گلگير، تأثير خط حجم‌دهنده در اين بخش بدنه را افزايش داده و خلاقانه عمل كرده‌ اما روي در صندوق عقب را با حالتي صاف و توام با سادگي طراحي كرده است. شايد ديگر نكته‌ي جالب در طراحي بدنه‌ي تيوولي جايگذاري هوشمندانه‌ي محل پلاك خودرو است كه با شيبي ملايم، زير لبه‌ي در صندوق جاي‌ گرفته و چراغ‌هاي روشن‌كننده‌ي آن هم در همين مكان مخفي شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

هرچند رنگ اصلي داشبورد در همه‌ي مدل‌هاي واردشده به ايران ثابت است، پوشش صندلي‌ها و تودري مي‌تواند مشكي، كرم مايل به زرد يا قرمز انتخاب شود كه طبيعتا هركدام حس متفاوتي به راننده و سرنشينان مي‌دهد. فضاي داخلي تيوولي در كلاس كراس‌اورهاي كوچك، يك برگ برنده براي آن محسوب مي‌شود و در نگاه اول كاملا سرنشين را جذب خود مي‌كند. داشبورد و فرمان، تنها به رنگ خاكستري تيره عرضه مي‌شود كه فرم آن علاوه بر زيبايي و ظاهر مد روز، سعي دارد حالتي هماهنگ با فناوري‌هاي ديجيتال تيوولي و نمايشگر اصلي آن داشته باشد. فرمان D شكل ارگونوميك اين خودرو كاملا دايره‌اي نيست و در بخش پايين كوتاه شده است تا راحت‌تر بتوان پشت آن قرار گرفت. در پنل‌هاي سرعت و دور موتور از طراحي سيلندري استفاده شده كه نمايشگر كوچكي براياطلاع‌رساني مسايل متخصص خودرو بين آن‌ها قرار گرفته است. اين نمايشگر مي‌تواند رنگ‌هاي پس‌زمينه قرمز، آبي تيره، آبي روشن، زرد، سياه و سفيد را به انتخاب راننده ارائه دهد.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

طبق معمول همگي خودروهاي كراس‌اوري كه مي‎شناسيم، صندلي‌هاي عقب قابليت جمع شدن دارند تا فضاي قسمت بار را در صورت نياز افزايش دهند، اما حتي در اين حالت هم صندوق عقب تيوولي به اندازه يك خودروي شاسي‌بلند، جادار نيست و بدون تخت كردن صندلي‌هاي رديف دوم، ۴۲۳ ليتر حجم دارد كه براي سه چمدان بزرگ كافي نخواهد بود.

آپشن‌ها و امكانات رفاهي

سانگ يانگ تلاش كرده است يك خودروي پرفروش در سطح جهاني با رويكرد جذب جوانان بسازد، پس طبيعتا بايد آپشن‌هاي مورد نياز اين قشر از جامعه را در اولويت قرار دهد. بدين منظور سامانه سرگرمي‌ها به‌سادگي با انواع موبايل‌هاي هوشمند ارتباط مي‌گيرد و علاوه بر USB و بلوتوث، با كابل HDMI هم امكان انتقال صوت و تصوير را فراهم مي‌كند كه به لطف اين سيستم، نمايشگر ۷ اينچي و ۶ اسپيكر آن، براي انواع مختلفي از فايل‌هاي مولتي مديا قابل استفاده خواهند بود.

كنترل تهويه مطبوع اين خودرو، خودكار و با عملكرد دوگانه است كه ۷ نوع تنظيم مختلف درجه حرارت را شامل مي‌شود. تيوولي مجهز به استارت با كليد ضد سرقت است و شش حسگر پارك دارد كه دوتا در جلو و چهارتا در عقب هستند. علاوه بر اين، حسگر ميزان فشار باد تايرها نيز در همه‌ي نسخه‌هاي تيوولي وجود دارد.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

ديگر آپشن‌هاي قابل سفارش تيوولي عبارت‌اند از گرم‌كن داخل صندلي‌هاي جلو و فرمان، دوربين ديد عقب، تنظيم ارتفاع نور چراغ‌هاي جلو، سانروف، كروزكنترل، حسگر باران، سيستم روشن و خاموش خودكار چراغ‌ها، آينه بغل‌هاي جمع‌شونده خودكار، روشنايي LED روي ركاب و پدال‌هاي فلزي. فراموش نكنيم، جعبه‌دنده اين خودرو در حالت پايه خودكار نيست و نوع خودكار آن براي تيوولي، آپشن محسوب مي‌شود. شايد اين آپشن‌ها چندان لوكس و اشرافي نباشند؛ اما در كنار سيستم جلوگيري از حركت به عقب در شيب (HAS)، كارآمد و مناسب به انديشه متخصصين مي‌رسند.

آپشن‌هاي ايمني و تست تصادف

تيوولي داراي ۶ ايربگ در ۱۰ نقطه است كه ۴ عدد براي رديف جلو و ۲ كيسه هواي پرده‎اي براي رديف عقب هستند تا حفاظت مناسبي براي تمام سرنشينان  فراهم شود. علاوه بر اين در قسمت‌هاي حساس خودرو، مثل ستون وسط، سپر جلو و بخش اصلي سقف نيز با فولاد صلب تقويت شده است. كمربندهاي ايمني از نوع پيش‌كشنده هستند كه در مواقع خطر سخت مي‌شوند و حركت بي‌اختيار سرنشينان را به حداقل مي‌رسانند. ترمز ABS از نوع ۴ كاناله و همراه‌با كنترل مستقل فشار ترمز بر هريك از چرخ‌ها (EBD) است. سامانه كنترل پايداري خودرو (ESP) در تيوولي داراي سيستم‌هاي ضدلغزش در شتاب‌گيري (ASR)، فعال‌كننده چراغ‌ خطرها در ترمزهاي ناگهاني (ESS)، جلوگيري كننده از واژگوني (ARP) و ضد هرزگردي چرخ‌ها (TCS) است. درهاي خودرو نيز با رسيدن به سرعت ۴۰ كيلومتر بر ساعت قفل مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

در تست ايمني و تصادف سازمان استاندارد خودروي كره، تيوولي موفق به دريافت ۵ ستاره شده و در مؤسسه NCAP اروپا كه معتبرترين مركز تست تصادف و ايمني خودروهاي دنيا است، فقط سه ستاره دارد. وقتي به نتيجه آزمون‌هاي تيوولي در NCAP نگاه مي‌كنيم، امتيازات ايمني براي سرنشينان جلو، عقب و كودكان مناسب است؛ اما به دليل نداشتن فناوري‌هاي مدرن پيشگيري از حادثه، مثل كروز كنترل هوشمند كه سرعت را در صورت ايست خودروي مقابل كاهش مي‎دهد يا رادار نقطه كور و تشخيص‌دهنده موانع همراه‌با ترمز خودكار، در بخش سيستم‌هاي كمكي امتياز ضعيف گرفته است. تيوولي در مدل‌هاي فول‌آپشن كه هنوز وارد ايران نشده است، داراي سامانه تشخيص عابر پياده است كه با ترمز هوشمند خود به‌خوبي عمل مي‎كند. در ادامه اين مطلب علاوه بر فيلم كامل تست‌هاي تصادف و ايمني تيوولي در NCAP، آمار نتيجه اين آزمايش‌ها نيز آورده شده است.

  • ايمني سرنشينان بزرگ‌سال: ۷۴ درصد
  • ايمني سرنشينان خردسال و كودكان: ۶۲ درصد
  • ايمني عابران پياده: ۵۵ درصد
  • سيستم‌هاي كمكي راننده: ۲۵ درصد

تجربه رانندگي

تيوولي در ظاهر يك خودروي اسپرت و جوان‌پسند است، اما در مباحثه قواي محركه قرار نيست پرشتاب و سرعتي عمل كند. پيشرانه ۱.۶ ليتري هرچند روي خودرويي سبك و ۱۳۰۰ كيلوگرمي نصب شده است؛ اما براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت، زمان نسبتا زياد ۱۳ تا ۱۴ ثانيه لازم دارد كه چندان جالب توجه نيست. از سويي ديگر بايد توجه داشت كه اين خودرو داراي استاندارد آلايندگي يورو۶ است كه شايد براي ما در ايران - كه در شهرهايي آلوده با خودروهاي غير استاندارد زندگي مي‌كنيم - اهميت زيادي نداشته باشد، اما نشان‌دهنده‌ي مصرف سوخت بسيار خوب ۶ تا ۸ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است كه براي يك خودروي كراس‌اور بسيار خوب ارزيابي مي‌شود.

متريال به‌كاررفته در كابين و صندلي‌ها، باتوجه به ارزشي كه براي اين خودرو پرداخت مي‌شود، كاملا راضي كننده است؛ اما چرم درجه‌يك نيست و پلاستيك زيادي هم در آن به كار رفته است. از سويي ديگر سطح آپشن‎هاي نمونه وطني تقريبا كامل است و با داشتن دوربين عقب و رينگ‌هاي ۱۸ اينچ، نسبت به نمونه فول خارجي صرفا چند مورد كم‌اهميت‌تر، مثل گرم‌كن فرمان و صندلي كم دارد.

در مباحثه هزينه‌ي نگه‌داري بايد توجه داشت كه دركنار جعبه‌دنده‌ي خودكار ساخت AISIN ژاپن كه انصافا نرم و سريع عمل مي‌كند، پيشرانه اين خودرو ساخت شركت مادر سانگ‌يانگ، يعني ماهيندار هندوستان است و هرچند با استانداردهاي جهاني هم‌خواني دارد و كم استهلاك به انديشه متخصصين مي‎‌رسد، قابل مقايسه با رقيبان ژاپني و كره‌اي نخواهد بود. در اين زمينه، گارانتي بلندمدت تيوولي تا حدودي خيال خريدار را آسوده مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

هرچند با ورود به كابين تيوولي و نشستن پشت فرمان آن، صندلي‌هاي ارگونوميك و راحتي مناسبي را تجربه خواهيد كرد، اما راندن تيوولي حس بالا بودن از سطح زمين و اصطلاحا شاسي‌بلندسواري به شما نمي‌دهد. ارتفاع سقف خودرو فقط ۱.۶ متر است كه جلوه‌ي لوكس آن را در مقايسه با رقبا كاهش مي‌دهد، اما افزايش ايمني و كم‌شدن احتمال واژگوني خودرو را هم در پي دارد. در هنگام راندن تيوولي، اشكالي با ابعاد آن نخواهيد داشت و به دليل طراحي خوب و اصولي بدنه، اصطلاحا به چهار گوشه‌ي ماشين مسلط هستيد. سرنشينان عقب، فضاي بسيارخوبي در جلوي پا دارند و زانوها، در سفرهاي طولاني مدت خسته نمي‌شوند. سواري تيوولي و فنربندي آن، آرام و بدون تنش نيست و كمي خشك است، كه مي‌تواند لذت رانندگي با آن، خصوصا در مسيرهاي ناهموار را كاهش دهد.

ارزش، شرايط خريد و خدمات پس‌از فروش

هرچند تيوولي صفر كيلومتر در بازار تهران هم‌اكنون ۱۱۵ تا ۱۱۸ ميليون تومان ارزش دارد و نمايندگي رسمي سانگ‌يانگ در ايران هم براي تحويل روز اين خودرو نزديك به ۱۰۴ ميليون تومان دريافت مي‌كند، شرايط ثبت‌نام آن براي تحويل بعد از ۱۲۰ روز كاري، ۹۴ ميليون تومان است. از سويي ديگر اين خودرو با اقساط ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماهه‌ي ۱.۵ تا ۳ ميليون تومان نيز پيش‌فروش مي‌شود. هزينه‌هاي شماره‌گذاري و بيمه ثالث اين خودرو توسط نمايندگي پرداخت مي‌شود و شامل ۵ سال يا ۱۵۰ هزار كيلومتر گارانتي نيز خواهد بود. تيوولي در كشورمان دو تيپ اليت (Elite) و اسپرت دارد كه درحال حاضر فقط نسخه اليت نام نويسي مي‌شود. مدل اسپرت به گفته نمايندگي فروش، فاقد سانروف و رنگ سقف آن با بدنه متفاوت است.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

نمايندگي رسمي شركت سانگ‌يانگ در تحويل به موقع محصولات چندان خوش‌نام نيست و تأخيرهاي زيادي در سابقه حضور چندين ساله‌ي خود ثبت كرده تا جايي كه ۲۰۰ روز هم براي پيش‌فروش‌هاي ۱۲۰ روزه‌ي اين شركت به دفعات گزارش شده است. از سويي ديگر گارانتي طولاني مدت تيوولي بسيار رضايت‌بخش است، اما حتما مي‌دانيد كه براي استفاده از اين گارانتي بايد، سرويس خودروي خودتان را تمام و كمال به نمايندگي بسپاريد و البته هزينه‌هاي نسبتا بالاي آن‌را هم متقبل شويد. بسياري از دارندگان محصولات سانگ‌يانگ در شهرستان‌ها نيز ترجيح داده‌اند براي تعمير خودروهاي خود به تهران بيايند، چرا كه ضعف متخصص نمايندگي‌ها و كمبود قطعات يدكي را شاهد بوده‌اند.

رقبا و ارزش در بازار

به‌روزرساني ارديبهشت ۱۴۰۰

بازار كراس‌اورهاي كوچك، در اختيار محصولات چيني است. هم‌اكنون ام‌وي‌ام X33در مدل‌ صفر كيلومتر دنده خودكار ۵۵۰ ميليون تومان ارزش دارد كه البته قابل مقايسه با سطح ايمني و امكانات متخصص تيوولي نيست؛ اما چري تيگو 7 و جك S5 فول در مقابل تيوولي، حريفاني دست و پا بسته نيستند. اين درحالي‌ است كه چري و جك، در نمونه‌هاي صفر كيلومتر ۸۰۰ تا ۹۰۰ ميليون توملن ارزش دارند كه خريدار تيوولي را به فكر فرو خواهد برد تا برندي كره‌اي و با سابقه را انتخاب كند يا تازه به دوران رسيده‌‎اي از چين. تيوولي در مقايسه با جك S5، پيشرانه‌اي ضعيف‌تر و كيفيت كابين پايين‌تري دارد، اما در عوض كم‌مصرف‌تر است و احتمالا در طولاني مدت هم استهلاك كم‌تري خواهد داشت.

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

 در بازار خودروهاي دست دوم، تيولي با ارزش ۵۵۰ تا ۶۵۰ ميليون تومان معامله مي‌شود. درحالي‌كه سانتافه دوديفرانسيل مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ حدود يك تا ۱/۲ ميليارد تومان ارزش دارد. هيونداي توسان و كيا اسپورتيج دست دوم ساخت  ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ هم، ۷۰۰ تا ۹۰۰ ميليون تومان ارزش‌گذاري شده‌اند.

مشخصات

سانگ يانگ تيوولي

جك S5 خودكار

پژو ۲۰۰۸ توربو

چري تيگو ۵

رنو داستر دو ديفرانسيل

نيسان جوك اسكاي‌پك

BYD اس۶

MVM X33 اسپرت

تعداد سيلندر

۴-خطي

۴- خطي

۳-خطي

۴-خطي

۴-خطي

۴-خطي

۴-خطي

۴-خطي

حجم موتور (سي سي)

۱۵۹۷

۱۹۹۷

۱۱۹۹

۱۹۷۱

۱۹۹۸

۱۵۹۸

۲۴۰۰

۱۹۷۱

حداكثر توان (اسب‌بخار)

۱۲۸

۱۷۴

۱۱۰

۱۳۹

۱۳۵

۱۱۷

۱۶۰

۱۳۴

استاندارد آلايندگي

يورو ۶

يورو ۵

يورو ۶

يورو ۵

يورو ۴

يورو ۵

-

حجم باك (ليتر)

۴۷

۵۵

۵۰

۵۵

۵۰

۴۶

۷۲

۵۵

مصرف سوخت تركيبي (L/100 Km)

۷.۲

۷.۲

۴.۸

۸.۹

۹.۱

۶

۹.۸

نا مشخص

جعبه‌دنده

۶ سرعته خودكار تيپ ترونيك

۶ سرعته خودكار دو كلاچه

۶ سرعته خودكار

CVT

۴ سرعته خودكار

CVT ايكس‌ترونيك

۶ سرعته دوكلاچه

CVT و ۵ سرعته دستي

حداكثر سرعت (Km/h)

۱۷۵

۱۸۰

۱۸۸

۱۶۵

۱۷۰

۱۷۰

۱۸۵

۱۷۵

زمان رسيدن به سرعت ۱۰۰ Km/h

۱۲

۱۰.۵

۱۰.۳

۱۳

۱۰.۷

۱۱.۶

۱۴

۱۳.۴

وزن (كيلوگرم)

۱۳۰۰

۱۵۴۵

۱۱۵۰

۱۵۳۷

۱۲۰۵

۱۲۰۵

۱۶۹۵

۱۴۲۰

مشخصات متخصص دقيق انواع خودرو سانگ‌يانگ در بازار كشورمان، مقايسه‌ي آن‌ها با محصولات برندهاي ديگر، مباحثه و تبادل انديشه متخصصين پيرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ متخصصان و متخصص كارشناسان به همراه گالري تصاوير اتومبيل‌هاي اين خودروساز كره‌اي را در بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ببنيد.

عكس و گالري تصاوير

مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي
مرجع متخصصين ايران سانگ يانگ تيوولي

 تيزر رسمي معرفي سانگ يانگ تيوولي؛ دانلود با كيفيت 360p   720p   1080p

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات