رندرهاي جذاب از تركيب طراحي وانت و خودرو سواري
در چند دههي گذشته، پرفروشترين خودروهاي بازار آمريكا انواع وانت بودهاند و محصولات فورد و شورولت در اين كشور، مشتريهاي فراواني دارند. ويژگيهاي خاص وانتها و نياز مشتري در آمريكا باعث شده است كه مدلهايي مثل خودرو فورد F-150 فروش درخورتوجهي تجربه كند. وانتها در استراليا هم پرطرفدار هستند و درحقيقت، بخشي از فرهنگ و تاريخ خودروسازي اين كشور را تشكيل ميدهند.
ما در ايران خودروهايي كه محلي براي بارگيري و كابين سرنشين داشته باشد، در كلاس وانت يا پيكاپ طبقهبندي ميكنيم؛ اما مردم استراليا براي وانتهاي خاصشان نام اختصاصي دارند و به آن افتخار ميكنند. در استراليا و نيوزيلند، برخي وانتها با نام يوت (ute) شناخته ميشوند و با پيكاپهاي آمريكايي و ژاپني متفاوت هستند.
وانت يوت براساس شاسي و پلتفرم خودروهاي سواري طراحي و توليد ميشوند و درمقايسهبا پيكاپهاي سنتي، كابين كوچكتري دارند. واژهي «يوت» مخفف عبارت coupé utility بهمعني «خودرو كوپهي باري» است. در وانت يوت، بخش بارگيري و كابين يكپارچه هستند؛ اما در پيكاپها اين دو مستقل در انديشه متخصصين گرفته ميشوند. با اين تفاوت، ظرفيت بارگيري يوتها كمتر از پيكاپها است.
براساس تعريف مشخص پيكاپ، برخي از وانتهاي موجود در بازار ايران مثل پيكان وانت و پرايد 151 بايد يوت تعريف شوند. البته يوتهاي اصيل استراليايي معمولا قدرتمند و ديفرانسلعقب هستند. با اين مقدمه و آشنايي با وانت يوت، درك مفهوم رندهاي اين مقاله آسانتر ميشود.
وبسايت استراليايي باجتدايركت (BudgetDirect) رندرهاي جذابي منتشر كرده است كه ايدهي اصلي آن، تصوركردن وانتهاي يوت براساس خودروهاي سواري مختلف است. اگر آئودي، شورولت، دوج، فراري، هوندا، رنو، رولز رويس و تسلا وانت يوت استراليايي توليد كنند، با چه محصولي روبهرو خواهيم شد؟ رندرهايي كه درادامه ميبينيد، پاسخ تيم طراحي باجتدايركت به اين پرسش است.
آئودي؛ وانت RS4 تويين توربوشارژ
رندر وانت يوت آئودي براساس مدل RS4 طراحي شده و جلوپنجره، كاپوت، شيشه جلو و زيربندي مشابه سدان قدرتمند آلمانيها است. در اين رندر، ميتوان دماغه و بخش جلو خودرو تا ستون دوم بدنه را دقيقا مشابه RS4 يا RS5 تعريف كرد و بخش بارگيري و عقب وانتي استاندارد و معمولي است. اين وانت ميتواند با سيستم تمامچرخ محرك آئودي كواترو همراه باشد و پيشرانهي ۲/۹ ليتري TFSI تويين توربوشارژ مدل RS4 Avant با قدرت ۴۴۴ اسببخار و گشتاور ۶۰۰ نيوتنمتر و جعبهدندهي هشتسرعته خودكار روي آن نصب شود. طراحان باجتدايركت پيشبيني كردهاند اين وانت با ظرفيت كامل بارگيري ميتواند در زمان ۴/۱ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت برسد.
شورولت؛ پيوند اِل كامينو كلاسيك و كامارو
رندر وانت يوت شورولت با الهام از مدل كلاسيك ال كامينو (El Camino) محصول سالهاي ۱۹۵۹ و ۱۹۶۴ در تركيب با نسل جديد كامارو طراحي شده است. شورولت ال كامينو كلاسيك يكي از وانتهاي پرطرفدار يوت محسوب ميشود كه در اين رندر، نمونهي مدرن آن با طراحي كامارو بهتصوير كشيده شده است. بخش جلو اين رندر كاملا مشابه كامارو بهانديشه متخصصين ميرسد كه قسمت بارگيري به آن اضافه شده است. طراح اين رندر پيشرانهي تنفسطبيعي ۶/۲ ليتري V8 را براي آن در انديشه متخصصين گرفته است كه ميتواند عملكرد متخصص درخورتوجهي داشته باشد و در سرعتگيري، از برخي مدلهاي اسپرت هم بهتر باشد. البته شورولت پيكاپ سيلورادو را توليد ميكند كه فروش چشمگيري دارد و بعيد است وانت يوت را از اين شركت بزرگ آمريكايي ببينيم.
دوج؛ باركش چلنجر و چارجر
در فهرستي كه وانت شورولت باشد، بايد محصولي هم از دوج قرار داد. از سال ۲۰۱۲، فروش خودروهاي دوج در استراليا متوقف شده است؛ بنابراين، تيم طراحي باجتدايركت بازگشت اين برند را با وانت يوت تصور كردهاند. رندر وانت يوت دوج تركيبي از ابعاد بدنهي چلنجر با طراحي دماغه و قسمت جلويي چارجر است. اگر چنين خودرويي توليد شود كه احتمالش تقريبا صفر است، بهترين پيشرانه براي آن موتور V8 دوج هلكت با قدرت ۷۰۷ اسببخار خواهد بود.
فراري؛ وانت جيتي
چند سال پيش تصور اين تصور مضحك بهانديشه متخصصين ميرسيد كه فراري روزي شاسيبلند توليد كند؛ اما اين برند قديمي و محبوب بهزودي اولين شاسيبلند تاريخ خودروسازي با نشان اسب سركش ايتاليايي را عرضه ميكند. حالا در انديشه متخصصين بگيريد كه وانت فراري چگونه خواهد بود؟ نميتوان آينده را پيشبيني كرد؛ اما رندر وانت يوت فراري واقعا جذاب است. فراري در سال ۲۰۱۹ پنج خودرو رونمايي كرد كه هركدام ويژگيهاي خاصي داشتند؛ بهخصوص مدل روما (Roma) كه در بين محصولات اين شركت طراحي كاملا متفاوتي دارد.
رندر وانت فراري تركيب مدل پورتوفينو (Portofino) با قسمت بارگيري است. اين رندر جالب تا ستون دوم بدنه كاملا مشابه پورتوفينو بهانديشه متخصصين ميرسد و بخش بارگيري با گِلگيرهاي برجسته نمايي تهاجمي به غيرمحتملترين محصول فراري داده است. تصور وانت فراري با پيشرانهي ۳/۹ ليتري V8 عجيب است؛ اما همهچيز به تقاضاي بازار بستگي دارد. شايد در آينده، وانتهاي اسپرت و قدرتمند پرفروشترين محصول بازار شوند و شاسيبلندها بهتاريخ بپيوندند.
هوندا؛ وانت سيويك
هوندا درحالحاضر وانت ريجلاين (Ridgeline) را در خطتوليد دارد، اما اين مدل در استراليا عرضه نميشود. تيم طراحي باجتدايركت براي تجسم وانت يوت هوندا كه در استراليا فروخته شود، مدل سيويك را انتخاب كرده است. وانت سيويك درمقايسهبا ديگر رندرهاي اين مقاله كوچكتر خواهد بود و با ارتفاع كمتر، اسپرتتر است. بهترين انتخاب براي پيشرانهي وانت يوت سيويك، پيشرانهي توربوشارژ هوندا با فناوري VTEC است كه در تيپ RS بازار استراليا، ۳۰۵ اسببخار قدرت دارد.
رنو؛ وانت مگان RS
فرانسويها به وانت يوت هيچ علاقهاي ندارند و باتوجهبه جادهها و شهرهاي محل زندگيشان، خودروهاي كوچك شهري و هاچبك را بيشتر ميپسندند. رندري كه مشاهده ميكنيد، پاسخ به اين سؤال است: «وانت يوت رنو مگان RS چگونه خواهد بود؟» در نگاه اول، طراحي اسپرت و تهاجمي نماي جلو مگان RS در تركيب با قسمت بارگيري چندان عجيب نيست. اين رندر را ميتوان دركنار وانت سيويك قرار داد؛ اما بايد از پيشرانهي كوچكتر ۱/۸ ليتري توربوشارژ با جعبهدندهي دستي ۶ سرعته استفاده كند.
رولز رويس؛ لوكسترين وانت
رولز رويس در فهرست برندهايي قرار دارد كه نميتوان تصور كرد خودرويي متفاوت با محصولات هميشگياش توليد كند. بااينحال، همانطوركه ديديم، اين برند لوكس بريتانيايي حتي زودتر از فراري به بازار شاسيبلندها وارد شد. رولز رويس كالينن (Cullinan) را ميتوان لوكسترين شاسيبلند استاندارد جهان معرفي كرد؛ اما وانت يوت رولز رويس چگونه خواهد بود؟
براي طراحي لوكسترين وانت دنيا، طراحي كلي رندر براساس مدل كوپهي Wraith انجام شده كه حاصل كار فوقالعاده جذاب است. علاوهبر هماهنگي كامل جزئيات طراحي مدل Wraith با قسمت بارگيري، درهاي اين وانت يوت هم كالسكهاي هستند و از لولاي عقب باز ميشوند. بهانديشه متخصصين شما، اگر روزي رولز رويس وانت لوكس توليد كند، اين مدل براي انتقال و بارگيري چه محصولي استفاده خواهد شد؟
تسلا؛ وانت برقي با طراحي رودستر
فعاليت شركت خودروسازي تسلا در بازارجهاني با نسل اول رودستر شروع شد و اين برند نوپا سپس با مدلهاي S، X و ۳ خيلي زود در جمع برندهاي پرطرفدار قرار گرفت. جديدترين خودروهاي تسلا دو مدل Y و سايبرتراك هستند و ارزش بازار اين برند به بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار رسيده است. نميتوان براساس طراحي سايبرتراك رندري جذاب خلق كرد؛ بنابراين، باجتدايركت نسل دوم رودستر را در انديشه متخصصين گرفته است.
باتوجهبه سابقهي كاري ايلان ماسك، اصلا بعيد نيست وانت يوت تسلا با گشتاور ۱۰هزار نيوتنمتري رودستر جديد و سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت در زمان ۱/۹ ثانيه توليد شود. تركيب طراحي رودستر جديد با قسمت بارگيري وانت بدون نقص نيست؛ اما درمقايسهبا سايبرتراك چطور؟
از انديشه متخصصينات شما، جذابترين رندر كدام است؟ واقعا امكان دارد سالهاي آينده، شركتهايي مثل فراري و رولز رويس هم وانت يوت يا پيكاپ توليد كنند؟
هم انديشي ها