نگاهي به تغيير نسل و طراحي خودروهاي پرفروش آسيايي

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تغيير نسل يك مدل خودرو مي‌تواند نقش مهمي در موفقيت يك شركت خودروسازي داشته باشد. در اين مقاله، هفت خودروي محبوب ساخت شركت‌هاي آسيايي را مطالعه مي‌كنيم كه در چند دهه با تغيير نسل توليد شده‌اند.
تبليغات

برخلاف شركت‌هاي خودروسازي داخلي كه يك مدل را حتي تا چند دهه تنها با تغيير جزئي ظاهري عرضه مي‌كنند، برندهاي خارجي معمولا چند مدل برجسته در سبد محصولاتشان دارند كه هر چند سال درقالب نسلي جديد دگرگون مي‌شوند.

زماني‌كه يك خودرو جديد به‌دلايل مختلف فروش بالايي به‌دست آورد و بين طرفداران آن برند محبوب شود، خودروساز دو راه را انتخاب مي‌كند. به‌روزرساني عمده‌ي ظاهري و جزئي متخصص براي مدل توليدي سال بعد، يا توسعه‌ي مدلي براساس جديدترين پيشرفت‌هاي مهندسي و فناوري پس از چند سال عرضه‌ي نسخه‌ي اول؛ خروجي حالت اول مدل فيس‌ليفت خواهد اما در در حالت دوم، با تغيير نسل و خودرويي كاملا جديد روبه‌رو مي‌شويم.

تغيير نسل يك مدل براي خودروساز فوايد زيادي دارد؛ اما در عين‌حال، برنامه‌اي پرخطر هم شمرده مي‌شود. نسل جديد علاوه بر راضي نگه‌داشتن خريداران مدل قبلي، بايد به‌قدري جذاب باشد كه طرفداران جديد را جذب كند و باگذشت زمان، ميراث خوبي هم براي برند باشد. اگر همه‌چيز به‌خوبي انجام شود، نام يك مدل تا چند دهه در خودروسازي باقي مي‌ماند اما هر نسل آن نماينده‌ي جديدترين دستاورهاي مهندسي هم خواهد بود. براي مثال، تجربه‌ي رانندگي پدربزرگ و مادربزرگ، پدر و مادر و پسر و دختر يك خانواده با تويوتا كمري كاملا متفاوت است؛ آيا اين حالت براي خودرويي مثل پژو 405 هم در انواع كدهايي كه توليد شده صدق مي‌كند؟

عرضه‌ي يك مدل خودرو در چند دهه بدون تغيير چشم‌گير متخصص، ظاهري و امكانات رفاهي، تنها در بازارهاي بسته ديده مي‌شود؛ بازاري كه تنها در انحصار چند شركت باشد. در اين مقاله به‌سراغ خودروسازهاي آسيايي مي‌رويم و هفت مدل خودروي پرطرفدار را كه تغيير نسل‌هاي موفقي داشته‌اند مطالعه مي‌كنيم. احتمالا همان‌طور كه حدس زده‌ايد، بيشتر اين خودروها ژاپني هستند؛ درحقيت از اين هفت مدل، تنها يك خودرو ژاپني نيست. به‌لطف تصاوير زيبايي كه وب‌سايت BudgetDirect منتشر كرده، به‌خوبي مي‌توانيم تغييرات طراحي هر مدل در هر نسل را ببينيم. 

هوندا آكورد؛ ۱۰ نسل از سدان خوش‌ساخت و جان‌سخت

مرجع متخصصين ايران تغيير نسل خودرو هوندا آكورد / Honda Accord evolution

اولين نسل محصول سال ۱۹۷۶

جديدترين نسل محصول سال ۲۰۱۷

بسياري از شركت‌هاي ژاپني ابتدا با خريد لايسنس برندهاي اروپايي و آمريكايي و الهام‌گرفتن از طراحي محصولاتشان به خودروسازي وارد شدند. پس از تجربه‌ي توليد چند مدل خودرو، ژاپني‌ها خيلي زود مستقل و در كلاس‌هاي مختلف پرچم‌دار شدند. دهه‌ي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ را مي‌توان دوران طلايي ژاپني‌ها به‌خصوص در بين خودروهاي اسپرت دانست؛ اما پيش از اين، بحران سوخت و انرژي، نقش مهمي در بزرگ‌شدن خودروساز‌هاي ژاپني در جهان و آمريكا داشت.

در دهه‌ي ۱۹۷۰، بحران نفتي، خودروهاي V8 آمريكايي را بازنشسته كرد و بازار دراختيار محصولات كم‌مصرف قرار گرفت. هوندا از اولين خودروسازها بود كه از اين فرصت استفاده كرد و دو مدل سيويك (۱۹۷۱) و سپس آكورد (۱۹۷۶) را توليد كرد. سيويك و آكورد خيلي زود انتخاب اول آمريكايي‌ها شدند و اين روزها به نسل دهم توليدشان رسيده‌اند.

اولين نسل از هوندا آكورد (Accord) خودرويي كوچك و كم‌مصرف مشابه ابعاد فولكس واگن گلف بود، اما امكاناتي كه در آن دوران لوكس محسوب مي‌شد، مثل راديو، سيستم تهويه، فرمان هيدروليك و ساعت ديجيتال را هم دراختيار داشت. مثل بسياري از خودروهاي قديمي كه در چند نسل توليد شده‌اند، آكورد هم هر سال بزرگ‌تر و جادارتر شد؛ از نسل سوم بود كه آكورد به‌خيابان پرفروش‌ترين‌ها وارد شد و تا امروز در آنجا پارك كرده. از اوايل دهه‌ي ۱۹۹۰ و نسل چهارم، آكورد به‌طور رسمي از كلاس خودروهاي كامپكت و كوچك به بدنه‌ با اندازه متوسط وارد شد. با بزرگ‌تر شدن بدنه، موتور آكورد هم قدرتمندتر و حجيم‌تر شد و از چهار سيلندر خطي دو ليتري به سه ليتري V6 ارتقا پيدا كرد.

جديدترين نسل هوندا آكورد سال ۲۰۱۷ به بازار رسيد و برخلاف مدل‌هاي قلبي، تنها در بدنه‌ي سدان چهاردر عرضه مي‌شود. هوندا آكورد براي افرادي كه به‌دنبال خودرويي خوش‌ساخت، مجهز و كم‌استهلاك هستند انتخاب اول شده؛ چهار دهه توليد اين خودرو، آكورد را با برند هوندا پيوند زده است.

هيونداي النترا؛ هفت نسل به‌دنبال جهاني شدن

مرجع متخصصين ايران تغيير نسل خودرو هيونداي النترا / Hyundai Elantra evolution

اولين نسل محصول سال ۱۹۹۰

جديدترين نسل محصول سال ۲۰۲۰

داستان جهاني‌شدن هيونداي، خواندني و جذاب است و النترا (آوانته) هم در اين موفقيت، نقش دارد. اولين نسل از هيونداي النترا (Elantra) خودرويي كوچك با موتور ميتسوبيشي بود و تاحدودي به محصولات بي‌نام‌ونشان چيني شباهت داشت. اما پنج سال بعد، نسل دوم النترا با موتور هيونداي و طراحي منسجم‌تر توليد شد؛ نسل سوم كه به ايران هم رسيد، همچنان به‌دنبال زبان طراحي بود؛ اما پيش‌زمينه‌ي موفقيت اين خودرو شد.

از نسل ششم، النترا مسير جهاني شدن را با سرعت بالايي طي كرد؛ افزايش كيفيت‌ساخت و طراحي جذاب دركنار ارزش بسيار مناسب، باعث شد كه خودروي كامپكت هيونداي مشتري‌هاي زيادي داشته باشد.

نسل هفتم النترا ازجمله محصولات هيونداي محسوب مي‌شود كه با زبان طراحي جديد كره‌اي صحبت مي‌كند؛ جديدترين النترا بزرگ‌ترين مدل در ۶ نسل گذشته است و با طراحي متفاوت و جلوپنجره‌ي تهاجمي به‌بازار جهاني مي‌رسد.

مزدا MX-5؛ چهار نسل از بهترين رودستر اسپرت

مرجع متخصصين ايران تغيير نسل خودرو مزدا MX-5

اولين نسل محصول سال ۱۹۸۹

جديدترين نسل محصول سال ۲۰۱۵

مزدا MX-5 محبوب‌ترين رودستر اسپرت جهان است و جديدترين نسلش هم با تعريف خالص‌ترين خودروي كروك با ظرفيت دو سرنشين توليد مي‌شود. اولين نسل از MX-5 با الهام از خودروهاي رودستر اسپرت انگليسي توليد شد؛ درواقع تيم مهندسي مزدا ايده‌ي انگليسي‌ها را به ‌كمال رساندند و بهترين رودستر اسپرت را توليد كردند. تركيب ديناميك رانندگي اسپرت، ديفرانسيل عقب، سقف باز، وزن پايين و كيفيت ساخت بالا اولين‌بار در مزدا MX-5 به‌بهترين شكل ممكن ديده شد.

نسل دوم و سوم MX-5 با همان فرمول اولين مدل طراحي شدند؛ طراحي و برخي مشخصات متخصص به‌روزرساني شد و رودستر اسپرت مزدا همچنان پرفروش‌ترين خودرو در كلاسش باقي ماند. جديدترين نسل رودستر محبوب مزدا ۱۰ سال پس از مدل قبلي با بهبودهاي متخصص چشم‌گير به‌بازار رسيد.

نسل چهارم مزدا MX-5 در مقايسه با نسل سوم طول محوري كمتري دارد، سبك‌تر شده و به امكانات رفاهي مدرن مجهز است. جديدترين مدل با آخرين زبان طراحي مزدا همراه شده و با سه نسل قبل تفاوت ظاهري زيادي دارد؛ اما هنوز هم انتخاب اول در كلاس رودستر اسپرت خوش‌ارزش است.

نيسان اسكاي‌لاين؛ ۱۳ نسل متفاوت اسپرت و لوكس

مرجع متخصصين ايران تغيير نسل خودرو نيسان اسكاي لاين / Nissan Skyline evolution

اولين نسل محصول سال ۱۹۵۷

جديدترين نسل محصول سال ۲۰۱۴

نام اسكلاي‌لاين (Skyline) براي بسياري از طرفدارن دنياي خودرو يادآور نيسان GT-R  است، اما در چند سال گذشته، اين دو مدل مسير متفاوتي را انتخاب كرده‌اند. اولين اسكاي‌لاين، محصول شركت خودروسازي پرينس (Prince Motor Company) بود؛ پس از ادغام اين شركت با نيسان، اسكاي‌لاين خط توليد اختصاصي دريافت كرد. نسل دوم اسكاي‌لاين مقدمه‌ي تغيير بزرگ طراحي براي نسل سوم و اضافه شدن كد GT-R بود. از نسل سوم بود كه براي اولين‌بار، طرح چراغ‌هاي عقب دوگانه شروع و در GT-R برجسته شد.

از نسل چهار تا هفتم اسكاي‌لاين بزرگ‌تر شد و در اين دوران هم خبري از مدل GT-R نبود. اما در نسل هشتم، اسكاي‌لاين با طراحي و قواي محركه بسيار جذاب توليد شد و البته گودزيلاي اصلي با كد R32 GT-R و پيشرانه‌ي RB26DETT احيا شد.

اسكاي‌لاين در نسل نهم سنگين‌‌تر و بزرگ شد؛ در نسل دهم، اين خودرو به‌كمال طراحي از R32 به R34 رسيد. از مدل R34 بود كه اسكاي‌لاين و GT-R مستقل شدند. اسكاي‌لاين نسل ۱۱ تا ۱۳ در آمريكا و برخي كشورهاي ديگر با برند اينفينيتي فروخته مي‌شود؛ جديدترين اسكاي‌لاين (اينفينيتي Q50) ار سال ۲۰۱۴ تا امروز توليد مي‌شود و درسال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به‌روزرساني شده است.

سوبارو ايمپرزا WRX؛ چهار نسل از جاده‌خاكي به آسفالت

مرجع متخصصين ايران تغيير نسل خودرو سوبارو ايمپرزا / Subaru Impreza evolution

اولين نسل محصول سال ۱۹۹۲

جديدترين نسل محصول سال ۲۰۱۴

سري خودروهاي ايمپرزا (Impreza)، نماد سرسختي سيستم چهار چرخ محرك و موتور باكسر سوبارو در رالي و جاده هستند. نسل اول سوبارو ايمپرزا كه در نسخه‌ي جواهر 22B STI آرزوي هر طرفدار خودروهاي اسپرت ژاپني است، با عملكرد متخصص عالي و كيفيت ‌ساخت باورنكردني و البته نمايش ديدني در مسابقات رالي قهرماني جهان ماندگار شد. سوبارو در نسل دوم، طراحي ايمپرزا را با دو چراغ دايره‌اي جلو دگرگون كرد، اما مشخصات متخصص آن همچنان رقيب مي‌طلبيد. در نسل دوم ايمپرزا، نسخه‌ WRX تا سال ۲۰۰۷ سه مدل متفاوت داشت كه طراحي جلوپنجره و چراغ‌ها متفاوت بودند.

نسل سوم دوران جديد WRX را آغاز كرد و سپس در نسل چهارم، مدل ايمپرزا از WRX جدا شد (درست مثل اسكاي‌لاين و GT-R).

جديدترين مدل از سوبارو ايمپرزا در بدنه‌هاي هاچ‌بك و سدان توليد شده و هنوز هم در جاده‌ خاكي و آسفالت عملكرد متخصص باورنكردني دارد.

سوزوكي جيمني؛ چهار نسل از كوچك‌ترين شاسي‌بلند آفرود

مرجع متخصصين ايران تغيير نسل خودرو سوزوكي جيمني / Suzuki Jimny evolution

اولين نسل محصول سال ۱۹۷۰

جديدترين نسل محصول سال ۲۰۱۸

شاسي‌بلند كوچك سوزوكي جيمني سال ۲۰۱۸ به چهارمين نسلش وارد شد. اين مدل دوست‌داشتني كه با وجود ابعاد كوچك، خودروي آفرود توانايي هم هست، براساس كلاس خودرويي كي (Kei) مخصوص بازار ژاپن توليد شد. اولين نسل از جيمني كه با الهام از جيپ كلاسيك طراحي شد، اولين خودروي موفق سوزوكي در سطح جهاني محسوب مي‌شود.

نسل اول در چند مدل با پيشرانه‌هاي دو، سه و چهار سيلندر عرضه مي‌شد؛ اما در نسل دوم، پيشرانه‌ي دو سيلندر كنار گذاشته شد. نسل سوم ازانديشه متخصصين طراحي متفاوت‌ بود؛ اما در نسل چهارم، سوزوكي جيمني ظاهر كلاسيك پيدا كرده است.

جديدترين مدل سوزوكي جيمني را مي‌توان تركيبي از مرسدس بنز G كلاس و لندرور ديفندر اما در ابعاد كوچك‌تر توصيف كرد. اين مدل با پيشرانه‌هاي سه سيلندر توربوشارژ و چهار سيلندر عرضه شده و انديشه متخصصين بسياري از طرفداران و متخصص كارشناس‌هاي خودرو را جلب كرده است.

تويوتا كراون؛ ۱۵ نسل سدان لوكس ژاپني

مرجع متخصصين ايران تغيير نسل خودرو تويوتا كراون / Toyota Crown evolution

اولين نسل محصول سال ۱۹۵۵

جديدترين نسل محصول سال ۲۰۱۸

با نگاهي با تصاوير نسل‌هاي مختلف تويوتا كراون (Crown)، تغيير زبان طراحي كلاسيك به مدرن و پيشرفت يك مدل خودرو به‌خوبي مشاهده مي‌شود. درحالي‌كه نسل‌هاي ابتدايي كراون با الهام از خودروهاي اروپايي طراحي شده بودند، تويوتا پس از دو دهه مدلي كاملا منحصربه‌فرد توليد كرد. نسل ۱۵ و جديدترين مدل از تويوتا كراون هرچيزي كه از يك خودروي مدرن بخواهيم را به‌همراه دارد.

تويوتا براي تمام نسل‌ها و مدل‌هاي كراون برنامه‌ي بازسازي دارد؛ به‌گونه‌اي كه با مراجعه به نمايندگي‌هاي منتخب، هر مدل قديمي و جديد، مطالعه و بازسازي مي‌شود. هدف از اجراي اين برنامه، نمايش كيفيت ساخت تويوتا از سال ۱۹۵۵ تا امروز در نسل‌هاي مختلف كراون است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات