دانگ فنگ iX5 / بهمن خودرو ديگنيتي؛ ارزش، مشخصات متخصص و امكانات احتمالي
روزگاري نهچندان دور، محصولي مشهور و باكيفيت مثل مزدا 3 در خط مونتاژ گروه بهمن وجود داشت و با ارزشي در حدود ۱۰۰ ميليون تومان فروخته ميشد. حالا با رسيدن به زمستان ۱۳۹۹ و نرخ ۲۵ هزار تومان براي يك دلار، نهتنها اثري از خودروهاي ژاپني در كارخانههاي ايراني ديده نميشود؛ بلكه مدلهاي چيني مثل بسترن B30 و هاوال H2 هم با اجراي تحريمهاي امريكا، از سبد محصولات گروه بهمن حدف شدهاند. با اين شرايط، شركتهاي ايراني مثل بهمن موتور، مجبور به عقد قرارداد با خودروسازان چيني كمتر شناخته شده، مثل دانگ فنگ هستند تا شايد بتوانند خطوط مونتاژ را فعال نگه دارند.
از انديشه متخصصين كيفيت متخصص و ارزش محصولات، نميتوان دانگ فنگ را معادل چري و جيلي دانست. احتمالا به همين دليل، دانگ فنگ ضمن ادامه فعاليت در كلاس خودروهاي اقتصادي چين، برند جديدي بهنام فنگون (Fengon يا Fengguang ) معرفي كرده است تا محصولاتي ويژه با كيفيت بالاتر و امكانات اضافي در سبد داشته باشد. جالبتر اينكه، دانگ فنگ موتور در سال ۲۰۰۳ با گروه صنعتي سوكان چين وارد همكاري و سرمايهگذاري مشترك شده كه حاصل آن، شركت جديدي بهنام دانگ فنگ سوكان (DFSK) است. حالا محصولات ويژه از برند فنگون، توسط دانگ فنگ سوكان توليد ميشوند كه ظاهرا، كارخانهاي متفاوت از دانگ فنگ موتور است.
مشابه ديگر غولهاي خودروسازي چين، برند فنگون هم محصولات متنوع در سبد دارد كه البته اكثر آنها، كراساور هستند. دو مدل شامل iX5 و iX7 مهمترين توليدات فنگون محسوب ميشوند و براي صادرات به كشورهاي مختلف، مثل روسيه طراحي شدهاند. براساس اخبار موجود و تيزرهاي منتشر شده در شبكههاي اجتماعي مرتبط با گروه خودروسازي بهمن، دانگ فنگ iX5 بهزودي با نام ديگنيتي در ايران رونمايي و مونتاژ خواهد شد.
پيشرانه و شرايط متخصص
فنگون iX5، سال ۲۰۱۸ در نمايشگاه پكن معرفي شد و همچنان توليد ميشود. پيشرانه اصلي اين كراساور اندازه متوسط، ۱/۵ ليتر توربوشارژ است كه قدرت ۱۵۰ اسببخار در ۵ هزار دوربردقيقه و گشتاور ۲۲۰ نيوتنمتر از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دوربردقيقه توليد ميكند. فنگون iX5 با جعبهدنده دستي ۶ سرعته يا CVT عرضه ميشود كه البته مدل دندهخودكار مخصوص صادرات است. اين محصول، مشابه ديگر شاسيبلندهاي چيني، صرفا ديفرانسيل جلو خواهد بود و ميانگين مصرف سوخت ۷/۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر (براساس بنزين استاندارد چين) فراهم خواهد كرد. پيشرانه فرعي براي فنگون iX5، موتور ۱/۵ ليتر توربوشارژ با قدرت ۱۸۰ اسببخار و گشتاور ۲۷۰ نيوتنمتر است كه احتمالا در ايران، عرضه نخواهد شد.
ظاهرا، شرايط متخصص دانگ فنگ iX5 مشابه چري تيگو 7 است اما احتمالا نميتواند عملكرد متخصص معادل آن داشته باشد. فنگون، بدنه بزرگتري دارد و با وزن خالص ۱۶۳۰ كيلوگرم، حدود ۲۰۰ كيلوگرم سنگينتر از تيگو 7 است. همچنين جعبهدنده CVT در فنگون iX5 هم احتمالا سرعت عملكرد نمونه ۶ سرعته و دبل كلاچ تيگو 7 را فراهم نخواهد كرد. با اين شرايط، سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت iX5، بيشتر از زمان ۱۱ ثانيه در چري تيگو 7 خواهد بود.
طراحي بدنه و كابين
نماي جلو فنگون iX5، تحت تأثير مزدا CX-7 ساخت ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ بهانديشه متخصصين ميرسد. طرح جلوپنجره و حجمدهي سپر بهتنهايي جذابيتهايي دارند اما در تركيب با چراغها و ديگر اجزا، نسبتا ساده و ناهماهنگ با ادوات موجود در كراساورهاي مدرن هستند. نماي جانبي فنگون iX5، اسپرت و كوپه است تا همراه چرخهاي ۱۸ اينچ آلومينيوم و تايرهايي با پهناي ۲۳۵ ميليمتر، جوانپسند و مد روز جلوه كند. اين خودرو با طول ۴,۶۸۵ ميليمتر، عرض ۱,۸۶۵ ميليمتر و ارتفاع سقف ۱,۶۴۵ ميليمتر با فاصله محورهاي ۲,۷۹۰ ميليمتر عرضه ميشود.
از پشت، ميتوان به فنگون iX5 در كلاس كراساورهاي چيني اندازه متوسط، نمره قبولي داد. پيوستگي بين چراغهاي LED عقب با حجمدهي چشمنواز درپوش صندوق و سپر، هماهنگي بسيار خوبي دارد. اگزوزهاي دوقلو در طرفين سپر با كمترين استفاده از پلاستيك سياهرنگ و ارزانارزش، ديگر نكته مثبت در طراحي نماي عقب فنگون iX5 است.
در فضاي داخلي فنگون iX5، نوعي الگوبرداري از ديگر كراساورهاي لوكس چيني ديده ميشود. اين خودرو، تيپهاي متنوعي دارد كه در كاملترين نمونه، مجهز به نمايشگر لمسي ۱۰/۲۵ اينچ و صفحه ديجيتال تمام رنگي براي پنل پشت فرمان است. صندلي برقي براي راننده، پوشش چرم صندليها و تودري، سقف پانوراميك برقي، استارت دكمهاي، سيستم ورود بدون كليد و فرمان D شكل اسپرت و استارت دكمهاي، مهمترين امكانات كابين فنگون iX5 هستند. اين خودرو، فضاي بسيار خوب ۷۷۹ ليتر براي صندوق بار فراهم ميكند كه ميتواند تا ۱۴۲۰ ليتر در حالت صندليهاي جمعشده، اضافه شود.
مجموعه امكانات ايمني و رفاهي فنگون iX5 در كاملترين مدل عبارتاند از:
- ترمز ضد قفل ABS و ترمز كمكي EBA
- سيستمهاي كنترل پايداري EBD ، PEPS و TCS
- حفظ خودرو در شيب
- كيسه هوا راننده و سرنشين
- كيسه هاي هواي جانبي
- كمربندهاي قابل تنظيم ارتفاع
- هشدار كمربند
- دزدگير ضد سرقت
- ايزوفيكس
- حسگرهاي پارك جلو و عقب
- قفل مركزي با كنترل از راه دور
- روشنايي پيشواز و بدرقه
- برف پاككن خودكار با حسگر باران
- يخ زدا شيشه جلو
- آينه هاي برقي قابل تنظيم و تاشو الكتريكي
- شيشه هاي برقي جلو و عقب
- آنتن باله كوسه
- بالچه عقب
- شارژ ۱۲ ولت جلو و عقب
- صندلي هاي اسپرت
- گرمكن صندليهاي جلو
- قابليت تنظيم چهار جهت صندلي عقب
- رابط USB
- بلوتوث
- نمايشگر ۱۰.۲۵ اينچي
- ۶ بلندگو
- حسگر روشنايي
- نشانگرهاي LED پويا
- مه شكن جلو و عقب
- تهويه مطبوع خودكار با ميكروفيلتر
- دريچه هاي تهويه براي سرنشينان عقب (مركزي)
- ورود بدون كليد
- دوربين پارك
- برف پاككن شيشه عقب
- استارت دكمهاي
- ترمز دستي الكترونيكي
ارزش نهايي و مقايسه با رقبا
نسخه صادراتي فنگون iX5 در بازار روسيه، آستانه ارزش ۱۴ هزار دلار براي مدل دنده دستي دارد و با امكانات كامل، حدود ۲۰ هزار دلار فروخته ميشود. ارزش ديگنيتي ۷۴۹ ميليون تومان با گارانتي سه سال يا صدهزار كيلومتر اعلام كرده است و از ساعت ۱۰ تا ۱۶ روز سه شنبه ۲۴ فروردينماه ۱۴۰۰ پيشفروش ميشود.
در بازار كراساورهاي لوكس چيني، چري تيگو 7 از سالها پيش، تنها گزينه است و فروش بسيار خوب در نبود رقيب را ادامه ميدهد. البته خدمات پس از فروش مطلوب مديران خودرو و كيفيت قابل قبول تيگو 7، فروش فنگون iX5 را اشكال خواهد كرد. شايد از انديشه متخصصين ظاهري و متخصص، بتوان iX5 و تيگو 7 را مشابه دانست؛ اما نماي داخلي كراساور چري، جذابيت بيشتري دارد. در سمت ديگر ماجرا، iX5 بدنه بزرگتر و آپشنهاي بيشتري دارد كه با طراحي اسپرت، فضاي جادارتر براي سرنشينان فراهم ميكند.
بازار خودرو كشورمان با كاهش شديد عرضه در برابر تقاضا روبهرو است. افت ارزش پول ملي ايران و فقدان واردات خودروهاي ژاپني يا كرهاي، خريدار را به سمت مدلهاي چيني هدايت ميكند؛ درحاليكه اندك محصولات موجود از كرمان موتور و مديران خودرو نيز، پاسخگوي بازار نيستند. با اين شرايط، فنگون iX5 هم در صورت گذر از موانع واردات و عرضه به بازار ايران، حتي با ارزش يك ميليارد توماني، متقاضيان پرتعداد و پيشفروش موفق خواهد شد.
هم انديشي ها