۶ اقدام اشتباه خودروسازان بزرگ جهان در سال ۲۰۲۰
سال ۲۰۲۰ را ميتوان يكي از سختترين دورهها براي تمام دنيا ناميد و شايد هيچ فردي در اين زمينه با ما مخالف نباشد. شيوع ويروس كرونا در ماه مارس زندگي روزمره در سراسر جهان را تعطيل و بهنوعي منجمد كرد؛ از جمله صنعت خودرو كه پيش از آن بهخوبي در حال پيشرفت بود. فيات كرايسلر اتومبيلز و گروه پژو سيتروئن اعلام كردند كه در يك توافق قصد دارند چهارمين خودروساز بزرگ جهان را با نام استلانتيس راهاندازي كنند. فورد با معرفي برونكو ۲۰۲۱، يكي از نمادينترين محصولات خود را احيا كرد. جنرال موتورز نيز برند هامر را دوباره احيا كرد و با اضافه كردن نشان GMC به جلوپنجره، آن را به يك خودروي الكتريكي تبديل كرد.
بااينحالحتي سال ۲۰۲۰ نتوانست مانع انجام يك يا دو گام اشتباه توسط برخي خودروسازان شود. ارتباط جنرال موتورز با نيكولا و تمايل بيامو براي عرضه خدمات اشتراكي به مشتريان از جمله اقدامات اشتباهي بود كه در سال ۲۰۲۰ به وقوع پيوست. با توجه به پايان يافتن سال ۲۰۲۰، در اين مقاله ۶ اقدام اشتباه را در صنعت خودروسازي معرفي ميكنيم.
نيكولا؛ انتخاب اشتباه جنرال موتورز
چه كسي ميتواند جنرال موتورز را به خاطر تمايل براي نزديك شدن به يك استارتاپ سازنده خودروي الكتريكي سرزنش كند؟ خودروسازان قديمي و سازندگان كاملا جديد خودروي برقي، امسال هر كدام شريكي براي آينده خود پيدا كردند. فورد و ريوين با هم قرارداد همكاري بستند و به هم نزديك شدند. هيونداي و ريمك براي افزايش همكاريها گامهايي برداشتند و شايعاتي در مورد تمايل نيسان به تصاحب يا امضاي قرارداد همكاري با هركول (Hercules) وجود دارد. به دليلي عجيب، وقتي جنرال موتورز براي يافتن شريكي مطمئن به اطراف خود نگاه ميكرد، در نگاه اول به نيكولا تمايل پيدا كرد؛ استارتاپ سازنده خودروي الكتريكي كه تبليغات آن، نويد توليد يك وانت پيكآپ هيدروژني و الكتريكي و كاميون كشنده برقي را در آينده ميدهد. سرمايهگذاري ۲ ميليارد دلاري اين دو شركت اعلام و جنرال موتورز به شريك نيكولا براي ساخت وانت آينده بجر (Badger) تبديل شد.
اشكالي كوچك در اين زمينه به وجود آمد؛ جنرال موتورز پس از انتشار گزارش Hindenburg Research مبني بر كلاهبرداري نيكولا و تروور ميلتون، مديرعامل آن، فهميد دقت كافي در كار خود نشان نداده است. جنرال موتورز سعي كرد در كنار شريك جديد خود بايستد؛, اما روزهاي خوش كمتر از دو ماه طول كشيد و مشاركت منتفي شد و بجر بهطور ناخواسته در اين ميان قرباني شد (هرچند شايد هرگز زنده نبود كه بخواهد قرباني شود). هر دو شركت براي آبروداري، توافقنامه جديدي امضا كردند تا نيكولا پيشرانههاي پيل سوختي هيدروژني براي كاميون كشنده آينده خود تأمين كند.اين موضوع احتمالا واقعي نيست؛ اما احتمال رخ دادن آن وجود دارد.
سؤال اساسي اين است كه چرا جنرال موتورز، نيكولا را انتخاب كرد، درحاليكه استارتاپهاي معتبر و اميدواركننده زيادي در زمينه توليد خودروي الكتريكي وجود دارد؟ بهعنوان مثال شركتهاي مانند لوسيد، فيسكر و فارادي فيوچر وجود داشتند كه هر خودروساز بزرگي ميتوانست از ميان آنها انتخاب كند. حتي موارد بيشتري وجود دارد. اما جنرال موتورز تنها به نيكولا چسبيد و به خاطر اين انتخاب، لطمه بزرگي به اعتبار غول خودروسازي آمريكا وارد شد.
نابود كردن نام تجاري اپتيما توسط كيا
در اوايل سال جاري، اين خبر منتشر شد كه نسل بعدي كيا اپتيما از نام «Optima» استفاده نميكند. در عوض، كيا آن را K5 مينامد و نام Optima را كه از زمان معرفي اين مدل در ايالات متحده استفاده ميشود، بازنشسته ميكند. اين حركت عجيب و غريبي بود و باعث از بين رفتن نام تجاري معروفي ميشود كه اين شركت طي دو دهه براي ساخت و افزايش اعتبار آن زحمت كشيد. اما نام K5 با آنچه اين شركت در كشور خود ارائه ميدهد، مطابقت بيشتري دارد.
در سالهاي اخير، خودروسازان از نامهاي عددي كه طي دهههاي زيادي خودروسازان آلماني از آن استفاده ميكنند، دور شدهاند. لينكلن يكي از اولين كساني بود كه از چنين طرحهايي دور شد و كاديلاك همين حركت را در اواخر سال ۲۰۱۹ اعلام كرد. اين چيزي است كه تغييرات كيا را جالبتر ميكند.
مشخص نيست كه آيا كيا قصد دارد نام كل محصولات خود را در ايالات متحده تغيير دهد يا خير؛ اگرچه اين شركت هماكنون مدلهايي در آمريكا ارائه ميدهد كه در كره جنوبي نامهاي برگرفته از K دارند. بهعنوان مثال، كيا فورته، كادنزا و K900 به ترتيب K3 ،K7 و K9 ناميده ميشوند.
اشتباه جيپ درباره رانگلر
قانون شماره يك در تجارت ميگويد به رقابت پاسخ دهيد؛ اما واكنش نشان ندهيد. پاسخ در حقيقت به فرآيندي ميگويند كه خوب درباره آن انديشيده شده است؛ درحاليكه واكنشها معمولا تند و سريع هستند و بهندرت به نفع شركت تمام ميشوند. اين دقيقاً همان چيزي است كه جيپ درباره رانگلر روبيكان ۳۹۲ انجام داد؛ اقدامي كه در اصل واكنشي به معرفي فورد برونكو بود و صادقانه بگويم، حركتي نااميدكننده است. پيش از اين برخي شركتها چنين اقدامات شتابزدهاي انجام دادهاند و جيپ در اين زمينه تنها نيست.
برخي پيشرانه V8 را براي جيپ رانگلر سفارش ميدهند و برخي از شركتهاي ارائهدهنده خدمات پس از فروش نيز چنين چيزي براي مشتريان عرضه ميكنند. اينها مشتريان بسيار خاصي هستند كه رانگلر را براي هدفي كاملا خاص، سفارشي ميكنند و احتمالاً هيچ ارتباطي با آنچه مخاطبان اصلي رانگلر بيشترين لذت را از آن ميبرند، ندارد. آفرود و رانندگي در مسيرهاي سنگلاخي، فعاليتهايي با سرعت پايين است كه تعداد دندهها، قدرت مانور، فاصله كف خودرو از زمين و گشتاور اهميت بيشتري نسبت به سرعتگيري ۰ تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت يا توانايي حركت با سرعت بالا دارند. اوضاع با توجه به گفتههاي قبلي جيپ درباره مناسب نبودن پيشرانه V8 براي رانگلر ناخوشايندتر شده است.
جدا از بخش كوچكي از متعصبان سختگير موپار (Mopar) كه درآمد كافي براي خريد جيپ رانگلر روبيكان ۳۹۲ دارند، اين مدل به اندازه رانگلر معمولي محبوب نخواهد بود. علاوه بر اين، جيپ رانگلر روبيكان براي افزايش سود جيپ ساخته نشده است. اين محصول براي كاهش سرعت هيجان مصرفكنندگان در خريد فورد برونكو ساخته شده است كه بيش از ۱۹۰ هزار رزرو تأييدشده توسط خريداران مشتاق دارد. متأسفانه اين طرح شكست خورده است؛ زيرا در پايان سال ۲۰۲۰ هستيم و تقريبا هر روز درباره فورد برونكو صحبت ميكنيم؛ درحاليكه روبيكان ۳۹۲ تقريبا جايي در ميان اخبار صنعت خودروسازي ندارد.
انصراف دادن نمايندگيهاي كاديلاك
كاديلاك در اواخر امسال اقدام جسورانهاي انجام داد و نهتنها به نمايندگيها اجازه داد از انجام بهروزرسانيهاي لازم براي آمادهسازي خودروهاي الكتريكي آينده اين برند انصراف دهند، بلكه به آنها پيشنهاد خريد داد. تقريبا يكپنجم نمايندگيهاي كاديلاك انصراف دادند كه حتي دادن اين گزينه به نمايندگيها، حركتي اشتباه و غي رمنطقي به انديشه متخصصين ميرسد.
كاديلاك Lyriq اولين خودروي كاملا الكتريكي اين برند خواهد بود كه قرار است در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شود؛ درحاليكه بيشتر محصولات اين شركت يا تقريبا همهي آنها، ميتوانند تا سال ۲۰۳۰ تمام برقي شوند. اگر كاديلاك بخواهد خود را بهعنوان يك برند لوكس در زمينهي ساخت خودروي برقي معرفي كند، بايد خدمات بيعيب و نقصي به مشتري ارائه دهد و پوشش پراكنده نمايندگيهاي كاديلاك براي اين منظور، برعكس به انديشه متخصصين ميرسد.
برند GMC در حال آمادهسازي هامر تمام برقي است؛ ولي تاكنون تنها نيمي از نمايندگيهاي GMC موافقت خود را براي فروش خودروي الكتريكي اعلام كردهاند. خودروسازان ميتوانند خودروهاي عالي بسازند؛ اما تجربه فروش ضعيف ميتواند مانع موفقيت يك وسيله نقليهي جديد شود.
كشمكش تسلا با كاليفرنيا
با توجه به حركاتي مانند كوچك جلوه دادن خطر همهگيري بيماري COVID-19 و تأمين ظاهراً نوع اشتباهي از دستگاههاي ونتيلاتور به بيمارستانها، بياهميت خواندن پاسخ ايلان ماسك به ويروس كرونا كتمان حقيقت خواهد بود. شايد بدتر از همه، تسلا با وجود دستور عدم انجام اين كار، عليه مقامات كاليفرنيا جنگيد و كارخانه فريمونت را مجدداً بازگشايي كرد.
آيا ميخواهيد دربارهي لجبازيهاي اين شركت بيشتر بدانيد؟ اشكالي نيست، گزارش واشنگتن پست يادآور ميشود اين خودروساز به نيروي سادهاني كه از بازگشت به محل كار خود احساس راحتي نميكنند، گفت ميتوانند در خانه بمانند. حداقل دو نيروي ساده وقتي به سر كار خود باز نگشتند، اخطار پايان قرارداد دريافت كردند.
از انديشه متخصصينات تجاري، قابل درك است كه چرا تسلا ميخواهد كارخانه حياتي فريمونت را در اسرع وقت دوباره بازگشايي كند. اگرچه اين كار در شرايط كنوني تصميم بسيار وحشتناكي به انديشه متخصصين ميرسد. به انديشه متخصصين ميرسد تسلا به بخش بهداشت گفته است اين شركت بيش از مقامات پزشكي در مورد كاهش بيماري همهگير اطلاعات دارد.
بيامو و آيندهاي پرمخاطره
بيامو در اوايل سال جاري برنامه بلندپروازانهي خود را براي ارائهي بهروزرسانيهاي بيسيم در محصولات اعلام كرد و آيندهاي بسيار دور از ذهن را كه هيچ كسي تاكنون معرفي نكرده است، كليد زد. اين خودروساز آلماني اشاره كرد كه ميتواند برخي از ويژگيهاي سختافزاري را روي وسايل نقليه خود نصب كند و سپس به مشتريان اجازه ميدهد از طريق پرداخت هزينهي اشتراك به آنها دسترسي داشته باشند و دسترسي آنها را از طريق نرمافزار محدود ميكند. اين شركت پيشنهاد داده است كه چنين ويژگيهايي ميتواند شامل استارت زدن از راه دور خودرو، صندليهاي گرم شونده، حافظه صندلي برقي و موارد ديگر باشد.
بيامو براي اولين بار با قرار دادن اپل كارپلي در پشت يك پيوال (paywall - برنامه پرداخت الكترونيك) اضافه كردن اشتراكهاي داخل خودرو را شروع كرد و از مشتريان خواست كه بيش از ۸۰ دلار در سال براي دسترسي به خدمات بپردازند. اين شركت در اواخر سال ۲۰۱۹ از ارائهي خدمات اشتراكي عقبنشيني كرد؛ اما ظاهراً بيامو از قصد خود منصرف نشده است و از مكان ديگري براي اضافه كردن اشتراك در خودرو استفاده ميكند. با ادامه نفوذ فناوري به خودروها، خودروسازان ممكن است مشتاق كسب درآمد از برخي ويژگيها از طريق خدمات اشتراكي باشند. جنرال موتورز با OnStar و مشتركان دورهاي موفقيت چشمگيري كسب كرده است.
خدمات اشتراكي در همه جا وجود دارد و در حال تكثير است؛ بنابراين منطقي به انديشه متخصصين ميرسد كه خودروسازان سعي در ورود به اين حوزه داشته باشند. بااينحال، هزينههاي ماهيانه ۱۰ تا ۱۵ دلار ميتواند بهسرعت افزايش يابد و به آيندهاي منجر ميشود كه ممكن است فرد مجبور باشد بين داشتن Netflix يا صندليهاي گرمشونده، به مدت يك ماه تصميم بگيرد.
هم انديشي ها