بهمن خودرو جتور فيدليتي X70S؛ مشخصات متخصص، امكانات و ارزش احتمالي

شنبه ۲۷ دي ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس اخبار منتشرشده، بهمن خودرو به‌زودي پيش‌فروش شاسي‌بلند چيني جديدي با نام فيدليتي X70S را آغاز مي‌كند. اين محصول ساخت برند جتور، زيرمجموعه چري است و پيشرانه ۱/۵ ليتري توربوشارژ دارد.
تبليغات

دو عامل بسيار مهم، يعني «افزايش ارزش ارزهاي خارجي در‌مقابل پول ملي ايران» و «ممنوعيت واردات خودرو»، تنوع محصولات در بازار وسايل نقليه ايران را كاهش داده است. حالا براي خريدار مدل صفر‌كيلومتر در بازار داخلي گزينه‌هاي كم‌تعدادي وجود دارد. در آخرين ماه‌هاي سال ۱۳۹۹، شركت‌هاي فعال در عرصه مونتاژ خودرو به‌دنبال مدل‌هاي چيني با ارزش مناسب و ظاهر جذاب هستند تا بتوانند محصولي در كلاس ارزش پانصدميليون تا يك‌ميليارد تومان عرضه كنند.

شاسي‌بلندهاي لوكس چيني ساخت برندهاي مشهور، مثل چري تيگو، جيلي ام‌گرند، بي‌واي‌‌دي و هاوال، حتي در‌صورت واردات قطعات و مونتاژ هم بيش از يك‌ميلياد تومان ارزش خواهند داشت كه طبيعتا مشتري چنداني ندارد.

بهمن خودرو كه مدت‌ها با مونتاژ مزدا ۳ در بازار ايران شهرت داشت، امسال با كاهش تنوع محصول مواجه شد و ماه‌هاي اخير را با عرضه وانت كارا پشت‌سر گذاشت. چند هفته قبل، شايعات متعددي درباره تلاش بهمن خودرو براي مونتاژ شاسي‌بلند اسپرت چيني با نام ديگنيتي منتشر شد و حالا محصولي در كلاس كراس‌اورهاي لوكس به نام جتور X70S احتمالا در برنامه مونتاژ اين گروه صنعتي قرار دارد.

غول‌هاي خودروسازي چين، مثل چري برندهاي متعددي در زيرمجموعه‌هايشان دارند. براي مثال، تيگو يكي از برندهاي چري براي شاسي‌بلندهاي لوكس و آريزو يكي از برندهاي مخصوص سدان‌هاي لوكس اين شركت محسوب مي‌شود. مالكيت برندهاي مختلف به سازنده امكان مي‌دهد براي مخاطب تفاوت كيفيت محصولات متنوع را توضيح دهد تا نوعي دسته‌بندي از‌انديشه متخصصين ارزش و امكانات فراهم شود.

مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي چراغ و جلوپنجره

در منابع مختلف، اطلاعات چنداني درباره برند جتور (Jetour) و تفاوت آن با تيگو يا ديگر زيرمجموعه‌هاي چري ديده نمي‌شود. محصولات جتور شامل دو شاسي‌بلند X70 و X90 در بازارهاي خارج چين مثل روسيه و عربستان فروخته شده‌اند؛ درحالي‌كه نمونه‌هاي متنوع كوپه و استاندارد و الكتريكي نيز دارد. با‌اين‌حال، مي‌توان مطمئن بود خودروهاي جتور سطح كيفيت نسبي محصولات صادراتي چري را فراهم كنند. البته دليل بهمن خودرو براي گذاشتن نام فيدليتي (FIDELITY) روي جتور X70 نامشخص است و احتمالا با هدف رهايي از خطر تحريم محصولات چري انجام مي‌‌شود.

جتور X70 از سال ۲۰۱۸ در چين توليد مي‌شود و به‌تازگي نيز با چهره جديد و نام X70 پلاس به خط‌توليد جتور اضافه شده است كه البته هنوز در برنامه مونتاژ بهمن خودرو وجود ندارد. مدل اصلي X70 براي ورود به ايران امكانات سطح S را خواهد داشت و فيدليتي X70S نام‌گذاري خواهد شد.

طراحي ظاهري و نماي بيروني

تركيب چراغ‌هاي اصلي و جلوپنجره براي جتور X70 نمونه‌اي بسيار متداول و تكراري خودروسازان چيني است كه البته چشم‌نواز و عامه‌پسند به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. اين مجموعه با كمي تفاوت در كراس‌اورهاي اندازه‌متوسط هاوال و هايما و جانگان نيز وجود دارد.

ادوات كروم با خطوط افقي حالتي لوكس به جتور X70 مي‌دهد كه با چراغ‌هاي اسپرت و نسبتا بزرگ در نماي رو‌به‌رو هماهنگ است. حفره‌هاي طرفين سپر و فضاي زيرجلوپنجره نزديك به زمين هم به قطعات براق كروم مزين هستند. حجم‌دهي گِل‌گيرها و درپوش موتور و سپر تركيبي ماسب براي جتور X70 فراهم مي‌كند كه فراتر از مدل‌هاي اقتصادي ساخت چين و نزديك به استانداردهاي جهاني است.

مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي پشت
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي روبرو
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي جلو
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي پشت
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي جانبي
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي سه رخ
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي سه رديف بالا
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي چراغ و جلوپنجره
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو

در نماي جانبي و پشت نيز مي‌توان از طراحي جتور X70 رضايت داشت. خط سنتي در امتداد دستگير‌ه‌ها از چراغ عقب تا گِل‌گير جلو حس خودرويي مدرن را به بيننده القا مي‌كند. نزديك ركاب نيز حجم‌دهي بسيار خوبي وجود دارد و حالت سقف با شيب ملايم و همراه ريل باربند و بال عقب مشخصه‌هاي اسپرت جتور X70 را تقويت مي‌كنند. فرم درپوش صندوق و چراغ‌هاي عقب و سپر نيز هماهنگ به‌انديشه متخصصين مي‌رسند. معدود نكات منفي در طراحي بدنه اين كراس‌اور كشيدگي درپوش صندوق تا لبه سپر عقب و حجم نسبتا زياد پلاستيك در پشت خودرو هستند.

طول و عرض و ارتفاع و فاصله‌ي بين محورهاي X70 به‌ترتيب ۴،۷۲۰، ۱،۹۰۰، ۱،۶۹۵ و ۲،۷۴۵ ميلي‌متر است. با اين وضعيت، محصول آينده بهمن خودرو هم‌اندازه هيونداي سانتافه محسوب مي‌شود و حتي سه سانتي‌متر طولش بيشتر است.

طراحي داخلي و كابين

مشابه نماي بيروني، طراحي داشبورد و چيدمان كليدها نيز هماهنگي بسيار خوبي دارند. جتور X70 از سبك بي‌ام‌و براي داشبورد استفاده كرده است كه درمقايسه‌با قالب كراس‌اورهاي چيني موجود در بازار ايران، جذاب‌تر است. نمايشگر ايستاده و پنل ديجيتال براي تنظيمات تهويه مطبوع و كليدهاي گروه‌بندي شده، X70 را مشابه كراس‌اورهاي پرفروش بازار جهاني نشان مي‌دهند. در تصاوير منتشرشده از مدل فول‌آپشن اين خودرو، پنل تمام‌رنگي پشت فرمان نيز ديده مي‌شود كه فراتر از سطح امكانات كراس‌اورهاي معمول در صنعت خودروسازي چين است.

مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو  نماي داخلي
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي داشبورد
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس 70 بهمن خودرو نماي فرمان
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو پنل پشت فرمان
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو مانيتور
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو خروجي هوا
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو تودري و دستگيره
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو سانروف پانوراميك
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو صندوق عقب
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو صندلي جلو
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو صندلي عقب
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو  نماي داخلي
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي سه رديف بالا

صندلي‌هاي چرم و تودري‌هاي پارچه‌اي با پوشش نرم و ادوات براق با طرح مشابه آلومينيوم، ديگر نكات مثبت طراحي داخلي جتور X70 هستند. استارت دكمه‌اي و ترمز‌دستي برقي نيز امكانات استاندارد اين خودرو هستند كه زيبايي كابين را افزايش مي‌دهند. اين محصول براي چهار سرنشين بالغ و بلندقد مناسب به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد و فضاي صندوقش ۱،۶۸۰ ليتر است.

پيشرانه و تجهيزات متخصص

در منابع خبري كشورهاي مختلف، فقط يك پيشرانه بنزيني براي جتور X70 ديده مي‌شود. موتور ۱/۵ ليتري توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۰ نيوتن‌متر محرك اين كراس‌اور ۱،۵۵۰ كيلوگرمي خواهد بود. اطلاعات دقيقي از عملكرد متخصص X70 موجود نيست؛ اما مي‌توان احتمال داد سرعت‌گيري صفر تا صد كيلومتر‌برساعت آن حدود ۱۰ ثانيه و ميانگين مصرف سوختش در صد كيلومتر ۷/۵ تا ۸/۵ ليتر باشد. اين خودرو با سيستم ديفرانسيل‌جلو و جعبه‌دنده خودكار شش‌سرعته مجهز به دبل‌كلاچ توليد مي‌شود.

مدل الكتريكي جتور X70 در نمايشگاه شانگهاي ۲۰۱۹ رونمايي شد كه البته طبق معمول، بخت زيادي براي ورود به ايران ندارد. اين محصول با قدرت ۱۶۷ اسب‌بخار و گشتاور ۳۰۰ نيوتن‌متر دو نوع باتري ارائه مي‌دهد: يكي با شعاع حركتي ۴۰۰ كيلومتر و ديگري با شعاع حركتي ۴۵۰ كيلومتر. جتور X70S EV در نماي ظاهري هم تفاوت‌هايي با مدل بنزيني دارد و حدود دَه‌هزار دلار گران‌تر است.

امكانات رفاهي و تجهيزات ايمني

هنوز فهرست دقيقي از امكانات جتور X70 براي عرضه در ايران موجود نيست. مدل‌هاي مختلف در بازار روسيه به تهويه مطبوع دوگانه، قفل مركزي، ايموبلايزر، استارت دكمه‌اي، كروز كنترل، صندوق برقي، روشنايي روز، نورسنج چراغ، صندلي برقي، گرم‌كن داخل صندلي، سانروف، آينه‌بغل برقي و حسگر باران مجهز هستند. در مباحثه ايمني، جتور X70S به دوربين و حسگر عقب، كيسه هوا براي سرنشينان جلو، ترمز ضدقفل با سيستم كمكي (EBD)، كنترل كشش (TCS)، مديريت تعادل (ESP) و سيستم حفظ خودرو در شيب (HCA) مجهز است.

مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي جانبي و پشت
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي  كنار
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي مستقيم
مرجع متخصصين ايران jetour x70  چري جتور ايكس70 بهمن خودرو نماي عقب

ارزش احتمالي

در بازارهاي خارج چين، نمونه‌هاي متنوعي از جتور X70S وجود دارد. مدل‌ مجهز به جعبه‌دنده دستي به ارزش دوازده‌هزار دلار و نسخه‌هاي كامل‌تر به ارزش بيست‌هزار دلار فروخته مي‌شود. اگر نمونه وارداتي با امكانات معمول در بازار ايران، مثل جعبه‌دنده خودكار و سانروف و نمايشگر روي داشبورد عرضه شود، احتمالا حدود هشتصدميليون تومان ارزش خواهد داشت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات