مقايسه عملكرد ناوبري هوشمند ژيپنگ چين با اتوپايلوت تسلا

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نسخه‌ي آزمايشي سيستم ناوبري ژيپنگ موتورز در تست رانندگي جاده‌اي توانست عملكرد خوبي در مقايسه با اتوپايلوت تسلا مدل ۳ به نمايش بگذارد.
تبليغات

هفته گذشته گروه خودروسازي ژيپنگ موتورز (Xpeng Motors) رويداد رسانه‌اي تست رانندگي را در گوانگژو چين برگزار كرد تا سيستم هدايت ناوبري (NGP) آينده خود را نشان دهد. حدود ۱۰۰ روزنامه‌نگار به اين مراسم دعوت شدند و فرصت داشتند كه با خودروي الكتريكي ژيپنگ P7 مجهز به نسخه‌ي آزمايشي NGP XPilot 3.0 رانندگي كنند.

مرجع متخصصين ايران تسلا مدل 3 در برابر ژيپنگ پي 7

ژيپنگ به روزنامه‌نگاران فرصت داد تا در همان روز با تسلا مدل ۳ مجهز به سيستم اتوپايلوت در همان مسير رانندگي كنند، بنابراين آن‌ها توانستند عملكرد هر دو سيستم را در شرايط جاده‌اي مشابه مقايسه كنند. به دليل محدوديت‌هاي ناشي از بيماري كوويد-۱۹ در سفر اعضاي تحريريه InsideEVs، آن‌ها نمي‌توانستند در اين مراسم شركت كنند؛ اما مارك اندروز كه روزنامه‌نگار محلي در چين است، تجربه‌ي خود را براي InsideEVs ثبت و ارسال كرد.

جفرسون تنگ، يكي از طرفداران محلي خودروهاي الكتريكي، براي رانندگي با تسلا مدل ۳ به مارك ملحق شد و هر دو در مورد مشاهدات خود در ويديوي ارسالي مباحثه مي‌كنند. تنگ مالك ژيپنگ G3 و ژيپنگ P7  و به‌طور واضح طرفدار ژيپنگ است و هنگام درانديشه متخصصينگرفتن هم انديشي ها او بايد به آن توجه شود. اما مارك گزارشگر بسيار متعادلي است كه قبلا با InsideEVs كار كرده و از هيچ برندي به‌طور خاص طرفداري نمي‌كند و همه چيز را همان‌طور كه مي‌بيند، توصيف مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران سيستم هدايت ناوبري هوشمند خودروي الكتريكي ژيپنگ / Xpeng XPilot 3.0

مارك قبل از اين رويداد هيچ تجربه‌اي براي كار كردن با سيستم‌هاي يادشده نداشت. NGP ژيپنگ به‌تازگي به‌صورت نسخه‌ي آزمايشي در وسايل نقليه استفاده شده است و براي اين رويداد منتشر شد و مارك در ابتداي رانندگي متوجه نشد كه چگونه اتوپايلوت غيرفعال مي‌شود.

چيني بودن نوشته‌ها و توضيحات سيستم اتوپايلوت تسلا مدل ۳ بر سردرگمي مارك در هنگام رانندگي افزود، زيرا نمي‌توانست هشدارهايي كه جهت گرفتن فرمان براي او نمايش داده مي‌شد، بخواند. اگر مارك اندروز تجربه بيشتري در سيستم اتوپايلوت تسلا داشته باشد، ممكن است بتواند مقايسه دقيق‌تري بين دو سيستم انجام دهد.

ويديوي زير كمي طولاني است؛ بنابراين ما به زمان برخي از بخش‌هاي مختلف آن اشاره كرده‌ايم:

  • ۳:۱۰: مقدمه مارك
  • ۴:۵۸ مارك Xpeng P7 را با تست جاده NGP آغاز مي‌كند
  • ۱۸:۰۵: تست رانندگي تسلا مدل ۳ آغاز مي‌شود
  • ۳۰:۵۰: مارك و جفرسون هم انديشي ها نهايي را در مورد مقايسه ارائه مي‌دهند

NGP ژيپنگ براي شرايط جاده‌هاي چين بهينه شده است و اتوپايلوت تسلا چنين نيست. نمي‌توان به اندازه كافي بر اين موضوع تأكيد كرد؛ زيرا براي سيستم‌هاي پيشرفته دستيار راننده هيچ رويكرد واحدي وجود ندارد. الگوهاي ترافيكي، ورودي و خروجي بزرگراه و قوانين جاده‌اي در سراسر جهان متفاوت است و ژيپنگ اعلام كرده كه برندهاي داخلي به‌طور خاص روي محيط رانندگي كشور چين تمركز دارند؛ به همين دليل بهترين دستيار پيشرفته رانندگي خودران (ADAS) را در چين دارند.

نرم‌افزار بايد براي محيطي كه در آن استفاده خواهد شد، بهينه شود و به همين دليل، توليدكنندگان خودروهاي الكتريكي در چين مانند ژيپنگ و NIO اطمينان دارند كه از فناوري رانندگي خودران بهتري نسبت به تسلا در جاده‌هاي داخلي برخوردار خواهند بود. آن‌ها اذعان مي‌‌كنند كه هنگام سازگاري سيستم‌هاي خود براي جاده‌هاي اروپا و آمريكاي شمالي، مزيت اتوپايلوت تسلا مشخص خواهد بود؛ اما معتقدند كه مي‌توانند در آنجا نيز رقابت كنند.

ازآنجاكه اعضاي تحريريه InsideEVs در رويداد تست رانندگي ژيپنگ شركت نكرده‌اند، در شرايطي نيستند كه بگويند كدام سيستم بهتر از ديگري بود. در عوض، فيلم‌هاي زيادي وجود دارد كه خوانندگان و علاقه‌مندان به خودروهاي برقي مي‌توانند عملكرد هر سيستم را در شرايط مشابه مشاهده و گزارش كنند.

صرف‌انديشه متخصصين از اينكه «كدام سيستم برنده شد»، واضح است كه ژيپنگ با دستيار پيشرفته رانندگي خودران خود به‌سرعت رشد مي‌كند و در آينده يكي از شركت‌هايي خواهد بود كه خودروهاي كاملا خودران در اختيار خواهد داشت. اين خبر خوبي به انديشه متخصصين مي‌رسد و هرچه رقابت بيشتر باشد، براي صنعت خودرو بهتر است.

دانلود

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات