چرا بي ام و i4 رقيبي مهم براي محصولات تسلا است
تا به حال علاقهمندان به رانندگي كه ميخواستند خودروي الكتريكي خريداري كنند، واقعاً دامنهي بسيار محدودي از وسايل نقليه براي انتخاب داشتند. بهترين انتخاب براي چنين رانندگان مشتاقي كه به دنبال خريد خودروي برقي هستند، پورشه تايكان است؛ اما ارزش بسيار بالايي دارد (البته در مدل پايه RWD با ارزش معقولتر و پايينتري عرضه ميشود) تسلا مدل ۳ نيز رانندگي نسبتاً خوبي دارد؛ اما لاخبار تخصصياً براي جلب رضايت علاقهمندان به رانندگي طراحي نشده است.
به گزارش insideevs، تسلا مدل ۳ بهترين گزينه براي كساني است كه رانندگي سريع و پرجنبوجوش را دوست دارند اما از انتشار گازهاي خروجي آينده متنفر هستند و البته امكان خريد پورشه تايكان هم ندارند. اكنون خودروي جديدي در اين كلاس وجود دارد كه ميتواند سلسله مراتب را بر هم بزند. بله، ما دربارهي بيامو i4 صحبت ميكنيم؛ نسخه كاملاً برقي و چهاردر بيامو سري ۴ كه بهتازگي رونمايي شده است.
تمام آنچه ما دراختيار داريم، برآورد اوليه دربارهي ظرفيت پيمايش آن است. انتظار ميرود جديدترين خودروي الكتريكي بيامو بتواند از انديشه متخصصين تئوري، مسافت ۵۹۰ كيلومتر (۳۶۷ مايل) را طبق استاندارد WLTP يا ۴۸۲ كيلومتر (۳۰۰ مايل) طبق استاندارد EPA با يك بار شارژ بپيمايد كه تقريباً با شعاع حركتي تسلا مدل ۳ برابري ميكند. البته ممكن است بيامو بيش از يك گزينه براي بسته باتري اين خودرو ارائه بدهد. حال بايد منتظر بمانيم؛ زيرا خودروساز آلماني چند نسخه با خروجي متفاوت دارد (اگر بستههاي باتري نيز از نسخهاي به نسخهي ديگر متفاوت باشد، اين اتفاق دور از ذهن نخواهد بود).
براي مقايسه، بد نيست بدانيد تسلا مدل ۳ بهعنوان بزرگترين رقيب بيامو i4 در شرايط كنوني، در نسخههاي دوربرد ميتواند با يك بار شارژ مسافت بيشتري بپيمايد. شعاع حركتي مدل دوربرد AWD طبق استاندارد EPA حدود ۵۶۸ كيلومتر (۳۵۳ مايل) يا ۵۸۰ كيلومتر (۳۶۰ مايل) طبق استاندارد WLTP است. احتمالاً تسلا مدل ۳ كه وزن آن در همان پيكربندي دوربرد AWD حدود ۱۸۴۷ كيلوگرم است، كمي سبكتر از خودروي برقي جديد بيامو باشد و پيشبيني ميكنيم در نهايت وزن i4 از مرز ۲ تن عبور كند يا به وزن مدل ۳ بسيار نزديك شود.
قدرتمندترين نسخهي بيامو i4 حدود ۵۲۳ اسب بخار قدرت خواهد داشت و ميتواند در كمتر از ۴ ثانيه از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت برسد؛ البته بيامو هنوز رقم نهايي را ارائه نداده است. سريعترين نسخهي تسلا مدل ۳ يعني پرفورمنس، ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد و در ۳٫۳ ثانيه از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد. اما حتي اگر i4 سنگينتر باشد، قدرت اضافه باعث شتابگيري سريعتر آن ميشود كه حداقل نزديك به تسلا مدل ۳ است (بيامو با تخمين زمان كمتر از ۴ ثانيه، احتمالاً در اين زمينه محافظهكار است).
انتظار داريم بيامو i4 به همراه باتري ۸۰ كيلووات ساعتي ارائه شود و ميتوان آن را ازطريق شارژر سريع DC تا ۱۵۰ كيلووات شارژ كرد. اين خودرو ميتواند شعاع حركتي ۱۰۰ كيلومتر (۶۲ مايل) را با شارژ باتري در مدتزمان ۶ دقيقه دراختيار قرار بدهد يا در حدود ۳۰ دقيقه شارژ حدود ۸۰ درصد از ظرفت باتري آن پر ميشود. براي مقايسه، بد نيست بدانيد بزرگترين بسته باتري تسلا مدل ۳ بسته ۷۵ كيلووات ساعتي است؛ اما به لطف سلولهاي جديد با ۵ درصد چگالي انرژي بهتر، ظرفيت آن به بيش از ۸۰ كيلووات ساعت رسيده است؛ بنابراين با ظرفيت باتري تسلا با بيامو كاملاً برابري ميكند (يا حتي از آن عبور ميكند). در زمينهي شارژ، حداكثر توان شارژر باتري تسلا مدل ۳ به ۲۵۰ كيلووات ميرسد.
بايد منتظر نتايج واقعي دربارهي شعاع حركتي نهايي بيامو i4 باشيم؛ ازآنجاكه i4 با باتري تقريباً يكسان (طبق استاندارد EPA) مسافت كمتري ميپيمايد، به انديشه متخصصين ميرسد تسلا مدل ۳ از انرژي برق و الكترونهاي خود كمي كارآمدتر استفاده ميكند. تسلا ادعا ميكند كه نسخهي دوربرد AWD تسلا مدل ۳ فقط ۲۹ كيلووات ساعت در ۱۰۰ مايل مصرف ميكند و اگرچه ما هيچ آمار دقيقي نداريم، براساس تخمين شعاع حركتي و شايعات احتمال ميدهيم كه i4 داراي باتري ۸۰ كيلووات ساعت و كمي با ظرفيت بالاتر نسبت به تسلا باشد.
بيامو بهتدريج اطلاعات مربوط به i4 را در رسانهها منتشر خواهد كرد و هنگامي كه تمام اين مشخصات را داشته باشيم، دوباره اين دو خودروي برقي را مطالعه خواهيم كرد. اگر اطلاعاتي كه گفتيم درست باشند، كاملاً واضح است كه بيامو i4 با تسلا مدل ۳ تقريباً برابري ميكند؛ اما مسئله اين است كه اگر رانندگي جذاب بهعنوان معيار اصلي انتخاب مورد انديشه متخصصين باشد، برخي از خريداران بالقوه هنوز هم بيامو را ترجيح ميدهند؛ حتي اگر خودروي الكتريكي تسلا مدل ۳ ظرفيت پيمايش بالا و فناوري نيمه خودران داشته باشد.
احتمالاً بهترين قسمت در مورد بيامو i4 ارزش رقابتي مشابه تسلا مدل ۳ است. انتظار ميرود ارزش i4 در محدوده ۵۰ هزار دلار باشد؛ درحاليكه نسخه لانگ رنج تسلا مدل 3، آستانه ارزش ۴۷ هزار دلار دارد. آيا بيامو i4 رقيبي جدي براي تسلا مدل ۳ خواهد بود يا فقط تلاشي نيمهكاره از خودروساز آلماني است كه حتي زحمت استفاده از پلتفرم اختصاصي براي اين محصول به خود نداده است؟
هم انديشي ها