بهترين خودروهاي دست دوم بازار جهاني با بودجه ۵ تا ۱۰ هزار دلار
در بسياري از كشورهاي دنيا، ماليات و عوارض براي خودروهاي نو يا دست دوم درصد كمي از ارزش را شامل ميشود. عرضه مداوم خودرو در بازار نيز هزينه خريد مدلهاي كاركرده را كاهش ميدهد.
تصور كنيد محصولاتي از برندهاي متنوع در بازار وجود داشته باشد و شركتهاي مختلف هر روز با ارائه مدلهاي جديد و امكانات متفاوت رقابت كنند. مسلما چنين شرايطي بهنفع مصرفكننده خواهد بود و حق انتخاب را افزايش خواهد داد. درمقابل، عرضه مداوم محصولات جديد به كاهش ارزش نمونههاي قديمي و دست دوم نيز منجر خواهد شد.
اين موضوع براي كشورمان صدق نميكند؛ زيرا در سالهاي اخير، توقف واردات خودرو به ايران و افزايش ارزش ارز و تورم اقتصادي ارزش مدلهاي دست دوم را افزايش داده است. براي مثال، تويوتا راو۴ صفركيلومتر كه سال ۱۳۹۶ با ارزش ۲۳۰ ميليون تومان به مشتري تحويل داده شد، با گذشت چهار سال، ارزشش به بيش از ۲٫۳ ميليارد تومان رسيده است. همين وضعيت براي لكسوس NX و بسياري ديگر خودروهاي وارداتي نيز وجود دارد.
بسياري از كشورهاي جهان، چه كشورهاي توسعهيافته چه كشورهاي كمتر توسعهيافته، ماليات چنداني بر خريد خودرو در انديشه متخصصين نميگيرند. البته در مناطق مختلف دنيا، مالياتهاي متنوعي بر سوخت و مالكيت خودرو و مسائل مرتبط با محيطزيست از شهروندان گرفته ميشود كه درنهايت، هزينه نگهداري و تردد با خودرو شخصي را افزايش ميدهند. باوجوداين، معمولا براي خريد خودرويي دست دوم هزينه چنداني پرداخت نميشود و متخصص ساده يا نوجوان داراي كار نيمهوقت در زماني كمتر از يك سال، بهراحتي ميتواندمالك خودرويي استاندارد شود.
مجموع عوامل ذكرشده بهروشني تفاوت ارزش خودروهاي بازار ايران با بسياري از كشورهاي جهان را نشان ميدهد. ميانگين درآمد مردم كشورمان اندك است و البته هزينه گزافي بابت ماليات بر خودرو پرداخت ميكنند. درمقابل، ارزش سوخت و ديگر حاملهاي انرژي درمقايسهبا كشورها توسعهيافته و متمول بسيار ارزانتر است؛ اما درمجموع بهدليل ممنوعشدن واردات خودروهاي نو و دست دوم، شهروند ايراني براي خريد خودرو مجبور است پسانداز چندين سالش را پرداخت كند.
بسياري از محدوديتهاي مرتبط با خريد خودرو براي مردم ايران بهدليل حمايتهاي طولانيمدت ساختار مديريتي كشور از خودروسازان داخلي است. شكست اين طرح و نارضايتي شهروندان موضوع مقاله حاضر نيست و در چند دهه گذشته، متخصص كارشناسان اقتصادي آن را بارها مطالعه كردهاند؛ اما نگاهي به بازار خودروهاي دست دوم در بازار جهاني وجه ديگري از اين نابهساماني را نشان ميدهد.
حتي در ايران شهرومندي با ميانگين درآمد پنجميليون تومان در ماه (معادل دويست دلار براساس نرخ ۲۵ هزار تومان براي دلار آزاد) ميتواند ۲۵۰ ميليون تومان (معادل دههزار دلار) براي خريد خودرو استاندارد را بپردازد. بااينحساب، نگاهي به مدلهاي دست دوم خارج از ايران با ارزش ۵ تا ۱۰ هزار دلار جالب خواهد بود. البته در كشورهايي مثل آمريكا، حتي با بودجه هزار تا سههزار دلار نيز ميتوان خودرو دست دوم مناسب خريد.
در مطلب پيش رو، از سايت AUTOPAPA گرجستان استفاده كرديم تا مرجعي براي بازار خودروهاي دست دوم داشته باشيم. در كشور گرجستان، ماليات بر خريد خودرو دست دوم ناچيز است و درضمن، واردات وسايل نقليه مطابق استانداردهاي محيطزيست محلي نيز محدوديت خاصي ندارد. همچنين، كشور گرجستان از انديشه متخصصين جغرافيايي، چندان دور از ايران نيست و مشرف به قطبهاي خودروسازي، مثل ژاپن و آلمان محسوب نميشود.
هنگام جستوجو كيلومتركاركرد را به صدهزار كيلومتر و سال ساخت را به پانزده سال محدود كرديم تا نمونههاي پركار يا بسيار قديمي را ناديده بگيريم. درادامه مطلب، ده خودرو به انتخاب نگارنده براي نمونه معرفي شدهاند.
فهرست خودروهاي دست دوم و كاركرده خارجي
بيامو 328i مدل ۲۰۱۰
محصولات مرسدس و بيامو با سال ساخت بيش از ده سال، معمولا ۵۰ تا ۸۰ درصد ارزانتر از نمونه صفركيلومتر و جديدترين مدل هستند. دليل اين امر هزينه گران تعميرات و لوازم يدكي است.
در گرجستان، بيامو ۳۲۸ مدل ۲۰۱۰ با كاركرد ۷۷ هزار كيلومتر، ۵،۷۰۰ دلار ارزش دارد. اين مدل ديفرانسيلعقب به پيشرانه سه ليتر و جعبهدنده اتوماتيك مجهز؛ اما فاقد نمايشگر لمسي يا ناوبري ماهوارهاي است.
كيا اپتيما ۲۰۱۴
اپتيما يكي از خودروهاي خانوادگي محبوب بازار ايران محسوب ميشود. شركت كيا اين خودرو را با ظاهر اسپرت براي رقابت با تويوتا كمري توليد ميكند.
طبق اطلاعات موجود در سايت اتوپاپا گرجستان، مدل ۲۰۱۴ اپتيما با ۶۲ هزار كيلومتر كاركرد و وضعيت ظاهري ايدئال ۶،۹۰۰ دلار ارزش دارد. اين نمونه از پيشرانه ۲٫۴ ليتر و پوشش چرم سفيد براي صندليها و امكانات معمول خودروهاي مدرن، مثل نمايشگر لمسي و سقف پانوراميك برخوردار است.
تويوتا كمري ۲۰۱۵
بهطوركلي، محصولات دست دوم تويوتا كمي گرانتر از رقباي همرده ساخت هيونداي و كيا هستند؛ بههميندليل، معمولا براي خريد كمري دست دوم هزينه بيشتري از اپتيما يا سوناتا پرداخت ميشود.
در گرجستان، ارزش كمري ۲۰۱۵ با ۸۹ هزار كيلومتر كاركرد ۱۰ هزار دلار است. اين مدل نيز از امكانات استاندارد مثل نمايشگر لمسي و جعبهدنده اتوماتيك بهره ميبرد.
بيامو 535i مدل ۲۰۱۱
مردم گرجستان به خودروهاي دست دوم آلماني، خصوصا بيامو علاقهمندند. هرساله تعداد زيادي از مدلهاي دست دوم ساخت مرسدس بنز و بيامو با ارزش منطقي به گرجستان وارد و فروخته ميشوند.
در ازاي ۹،۲۰۰ دلار، ميتوان صاحب بيامو ۵۳۵ مدل ۲۰۱۱ وارداتي به گرجستان شد. اين نمونه به پيشرانه سه ليتر، سيستم دوديفرانسيل، رنگ متاليك و نمايشگر عريض لمسي مجهز است.
فولكس واگن تيگوان ۲۰۱۲
كراساور تيگوان براي مردم بسياري از كشورهاي دنيا شاسي بلند كوچك و اقتصادي محسوب ميشود. نسلهاي قديمي اين خودرو بهدليل ظاهر متفاوت از مدلهاي جديد، مشتري چنداني ندارند و نسبتا ارزان هستند.
تيگوان ۲۰۱۲ در گرجستان همراه پيشرانه دو ليتر توربوشارژ با ۱۷۰ اسببخار قدرت و ۹۵ هزار كيلومتر كاركرد، ۸،۵۰۰ دلار ارزش دارد. اين نمونه از جعبهدنده اتوماتيك و سيستم دو ديفرانسيل و نمايشگر لمسي برخوردار است.
نيسان ايكس تريل
شاسيبلند پرفروش نيسان ايكس تريل (روگ) در ايران با استقبال مواجه شد. اين محصول تقريبا در سراسر جهان حضور دارد و علاقهمندان كراساورهاي دست دوم آن را معامله ميكنند.
ايكس تريل موجود در گرجستان ازانديشه متخصصين پيشرانه و امكانات، مشابه نمونههاي موجود در ايران است. نسخه مدل ۲۰۱۵ با پيشرانه ۲٫۵ ليتر و ۹۴ هزار كيلومتر كاركرد با ارزش ۹،۵۰۰ دلار معامله ميشود. اين خودرو دنده اتوماتيك و دوديفرانسيل است و سقف پانوراميك دارد.
مرسدس بنز E350 مدل ۲۰۱۱
مرسدس كلاس E كه در بعضي كشورها با نام مستعار الگانس شهرت دارد، نمونهاي از سدان لوكس با ارزش منطقي و كيفيت عالي است. پيشرانههاي متنوع اين محصول نقش مهمي در تعيين ارزش دارند.
در گرجستان، با ۱۰ هزار دلار ميتوان صاحب مرسدس E كلاس دهساله با ۸۱ هزار كيلومتر كاركرد شد. نمونه موجود اين خودرو در كشور مذكور E350 است كه از موتور ۳٫۵ ليتر ۲۹۰ اسببخاري و سيستم ديفرانسيلعقب بهره ميبرد و شرايط ظاهرياش نيز رضايتبخش است و رينگهاي ۱۸ اينچي دارد.
شورولت كامارو ۲۰۱۷
خودروهاي اسپرت آمريكايي، خصوصا موستانگ و كامارو، حتي در مدلهاي صفركيلومتر هم چندان گران نيستند. ارزش حدودي اين محصولات كمتر از ۳۰ هزار دلار است و چند سال بعد از توليد، ۵۰ تا ۷۰ درصد ارزانتر ميشوند. در كشورهاي مختلف، اصولا تقاضا براي خودروهاي دودر بسيار كمتر از نمونههاي چهاردر است. اين موضوع عاملي ديگر براي كاهش ارزش مدلهاي دست دوم كامارو و موستانگ محسوب ميشود.
كامارو ۲۰۱۷ با ۸۸ هزار كيلومتر كاركرد و پيشرانه دوليتر توربوشارژ در گرجستان با ارزش ۸،۸۰۰ دلار فروخته ميشود. قدرت اين مدل ۲۷۵ اسببخار است و در ۶٫۵ ثانيه به سرعت صد كيلومتر بر ساعت ميرسد.
ميني كوپر ۲۰۱۳
معدود ميني كوپرهاي واردشده به ايران حالا گرانترين خودروهاي هاچبك بازار هستند و بيش از دوميليارد تومان ارزش دارند. در بازار جهاني، مدل پايه ميني كوپر صفركيلومتر ۲۰۲۱ را با ۲۰ هزار دلار ميتوان خريد؛ بههميندليل، نمونههاي دست دوم ميني كوپر در اروپا چندان گران نيستند.
ميني از معدود برندهاي انگليسي فعال در كشور گرجستان است. غالب مردم گرجستان ازانديشه متخصصين شرايط مالي در سطح متوسط و ضعيف اروپا طبقهبندي ميشوند؛ ازاينرو، طبيعتا متقاضي جگوار و لندرور نيستند؛ اما به ميني كوپر با مديريت برند بيامو و ارزش مقرونبهصرفه علاقه نشان ميدهند. ميني كوپر دندهدستي مدل ۲۰۱۳ در گرجستان، تنها ۶ هزار دلار ارزش دارد. اين مدل دودر به پيشرانه تنفسطبيعي ۱٫۶ ليتري مجهز است و البته آپشن خاصي نيز ندارد.
لكسوس IS مدل ۲۰۱۱
رانندگي با خودرو اسپرت ژاپني كه امكانات لوكس و پيشرانه قدرتمند داشته باشد، حس بسيار خوبي دارد و اين شرايط براي لكسوس IS فراهم است. هرچند ارزش مدل صفركيلومتر مدل ۲۰۲۱ اين خودرو به ۴۰ هزار دلار ميرسد، نمونههاي دست دوم و كمكاركرد آن در بازار جهاني حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار ارزش دارند.
با جستوجو در سايت اتوپاپا گرجستان به لكسوس IS۲۵۰ مدل ۲۰۱۱ رسيديم كه ۹۷ هزار كيلومتر كار كرده بود و ۹ هزار دلار ارزش داشت. اين نسخه از پيشرانه ۲٫۵ ليتري ۲۱۰ اسببخاري استفاده ميكند و حدودا ۸ ثانيه بعد از شروع حركت به سرعت صد كيلومتر بر ساعت ميرسد.
هم انديشي ها