علائم تسمه دينام خراب چيست؟

پنج‌شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تسمه دينام يكي از مهم‌تريم قطعات مصرفي در خودرو است كه پاره شدن آن مي‌تواند باعث دردسر شود.
تبليغات

تسمه دينام كه با نام‌هاي تسمه كولر و تسمه هيدروليك هم شناخته مي‌شود، مجموعه‌اي از يك تسمه، هرزگرد و تسمه سفت‌كن است كه سيستم‌هاي تهويه‌مطبوع، آلترناتور (دينام) و سيستم هيدروليك فرمان براي كار كردن به آن نياز دارند و نيروي مورد نياز خود را از اين تسمه تأمين مي‌كنند. در برخي خودروها حتي واتر پمپ متعلق به سيستم خنك‌كننده‌ي پيشرانه نيز توان خود را از تسمه دينام مي‌گيرد. بنابراين تسمه دينام يك عضو حياتي و مهم در  خودرو محسوب مي‌شود. زماني‌كه پيشرانه روشن مي‌شود، تسمه دينام توسط ميل‌لنگ به چرخش درآمده و اين چرخش را به قسمت‌هاي مورد نياز نيز انتقال مي‌دهد. بدون وجود تسمه دينام يا در صورت آسيب ديدن آن ممكن است موتور خودرو حتي نتواند كار كند. 

به‌عنوان يك قاعده‌ي كلي، تسمه دينام معمولا بيش از ۵ سال يا ۸۰ هزار كيلومتر دوام نمي‌آورد و بايد آن را تعويض كرد. در برخي خودروها تسمه دينام تا ۱۲۰ هزار كيلومتر را هم بدون اشكال كار مي‌كند؛ اما براي دانستن زمان دقيق تعويض بايد به دفترچه راهنماي هر خودرو رجوع كرد. تسمه دينام با گذشت زمان به دليل اينكه تحت فشار و حرارت زيادي قرار دارد، كارايي خود را از دست مي‌دهد و مستعد پاره شدن مي‌‌شود. اگر مشكوك شده‌ايد كه تسمه دينام خودرويتان دچار اشكال است بايد به‌دنبال علائم زير در خودروي خود باشيد. 

۱. صداي جير جير از جلوي خودرو

مرجع متخصصين ايران drive belt

اگر صداي جير جير از جلوي خودرو شنيد شود، به احتمال زياد وقت تعويض تسمه دينام است. اين صدا بر اثر ساييده شدن تسمه روي پولي ايجاد مي‌شود. تنها راه بر طرف كردن اين صدا نشان دادن خودرو به يك مكانيك خواهد بود تا خودرو را عيب‌يابي كرده و تسمه را در صورت نياز تعويض كند. 

۲. از كار افتادن هيدروليك فرمان و كولر خودرو

مرجع متخصصين ايران drive belt

از آنجايي كه تسمه دينام توان مورد نياز كمپرسور كولر و پمپ هيدروليك فرمان را تأمين مي‌كند، پاره شدن آن باعث از كار افتادن اين سيستم‌ها خواهد شد. پارگي تسمه دينام را از سفت شدن فرمان و كار نكردن كولر مي‌توان متوجه شد. بايد توجه داشت كه در صورت از كار افتادن سيستم هيدروليك فرمان، فرمان خودرو بسيار سفت شده و كنترل خودرو خيلي سخت مي‌شود و اين از انديشه متخصصين ايمني بسيار خطرناك خواهد بود. به همين خاطر ارزش دارد كه هميشه سرويس تسمه دينام را به‌موقع انجام داد. 

۳. افزايش دماي موتور

مرجع متخصصين ايران drive belt

اگر در خودرويي واتر پمپ نيز توسط تسمه دينام چرخانده شود، با پاره شدن تسمه واتر پمپ از كار خواهد افتاد؛ بدين ترتيب دماي موتور افزايش مي‌يابد. اگر راننده افزايش غير عادي دماي موتور را مشاهده كند بايد فورا تسمه دينام را مطالعه كند و سپس خودرو را به يك مكانيك نشان دهد. استفاده از خودرو درحالي‌كه موتور بيش از حد گرم شده باشد، مي‌تواند آسيب بسيار جدي به‌بار آورد و تعميرات آن نيز بسيار پر هزينه خواهد بود. 

۴. مشاهده‌ي ترك و پارگي روي تسمه

  بهترين راه‌ براي مطالعه تسمه، نگاه كردن به سطح آن است. تسمه بايد از انديشه متخصصين وجود ترك، پارگي يا ريش ريش شدن با چشم مطالعه شود. اگر هر چيز غير عادي روي سطح تسمه مشاهده شد، بايد تسمه را تعويض كرد. اگر هر يك از علائم بالا را در خودروي خود ديديد بهتر است فورا به يك مكانيك مراجعه كنيد تا از بروز اشكالات بيشتر جلوگيري شود. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات