شركتهاي جيلي، چري و بي واي دي، مشهورترين غولهاي خودروسازي چين در بازار جهاني محسوب ميشوند. البته، بيش از صد برند مستقل در پرجمعيتترين كشور جهان وجود دارند كه خودرو توليد ميكنند؛ اما شركتهاي صادركننده با توليدات پرتيراژ به ۱۵ مورد ميرسند. جالبتر اينكه، فناوريهاي نوين مثل سيستمهاي هيبريد و پيشرانههاي تمام برقي هم، بهشدت مورد توجه خودروسازان چيني، از جمله بيوايدي هستند.
شركت بيوايدي در سال ۲۰۰۳ آغاز به كار كرد؛ اما خيلي زود به يكي از بزرگترين توليدكنندگان و صادركنندگان صنعت خودروسازي چين تبديل شد. حدود ۵۰ درصد از سهام اين برند، دراختيار گروه تجاري با مشاركت سرمياهداران چيني و دايملر آلمان است. بيوايدي، از پيشگامان ساخت خودروهاي برقي و هيبريدي دني محسوب ميشود و همچنان يكي از بزرگترين عرضهكنندگان اين نوع محصولات در دنيا است. افزونبر اينها، انواع اتوبوس و كاميون ديزلي يا برقي ساخت بيوايدي در كشورهاي مختلف دنيا وجود دارند و اين شركت، همچنان بزرگترين سازنده خودروهاي برقي در چين و آسيا باقي مانده است.
معمولا ارزش خودروهاي بيوايدي نسبت به ميانگين وسايل نقليه خانوادگي ساخت چين، بالاتر است. اين موضوع در بعضي محصولات برندهاي چري، جيلي و بسياري ديگر خودروسازان چيني نيز وجود دارد؛ چراكه استانداردهاي كيفي و امكانات متفاوت ارائه ميكنند. طي سالهاي اخير، بيوايدي تلاش كرده است تا محصولات باكيفيت و نسبتا ارزانارزش را در سبد خود گسترش دهد تا فروش بالاتري در داخل و خارج چين داشته باشد.
سانگ پلاس، جديدترين محصول ساخت بيوايدي است كه احتمالا، كيفيت متخصص خوب، ظاهر جذاب و ارزش منطقي را همزمان فراهم ميكند. ظاهر اين خودرو، زبان طراحي محصولات بيوايدي در سالهاي اخير موسوم به روح اژدها (Dragon Soul) را با چراغهاي كشيده و اسپرت نشان ميدهد. البته برخلاف بسياري از توليدات بيوايدي كه طراحي مستقل و كمشباهت به خودروهاي مشهور دنيا دارند؛ ميتوان سانگ پلاس را با چراغهاي ماتريكس LED و جلوپنجره ۶ ضلعي، الهام گرفته از كراساورهاي آئودي دانست.
ديگر نكته جالب در سانگ پلاس، مربوط به پنل ديجيتال در سراسر داشبورد است. اين خودرو اولين نمونه در دنيا محسوب ميشود كه روبروي سرنشين كنار راننده هم، داراي نمايشگر خواهد بود. همچنين، پشت سري (استراحتگاه سر و گردن) صندليهاي جلو نيز براي نخستين بار در خودروسازي دنيا، همزمان با دارابودن قابليت تنظيم و حالت شناور، يكپارچه با پشتي كمر و ساختار سراسري صندلي، توليد خواهد شد.
امكانات سفارشي براي سانگ پلاس متنوع هستند. علاوهبر پنل ديجيتال روبروي سرنشين كنار راننده و نمايشگر پشت فرمان، صندليهاي لوكس براي رديف دوم نيز قابل خريد هستند كه قابليت تغيير زاويه به ميزان ۲۸ درجه دارند. در مباحثه ايمني هم، كروز كنترل انطباقي با كاهش و افزايش خودكار سرعت، هشدار خروج از خط، ديد ۳۶۰ درجه و حسگرهاي متعدد در پيرامون بدنه وجود دارند.
در مقايسه با كراساورهاي پرفروش دنيا مثل فولكسواگن تيگوان يا هيونداي توسان، ابعادي مشابه در بيوايدي سانگ پلاس ديده ميشود با اين تفاوت كه، عرض بدنه بيشتري براي محصول چيني فراهم شده است تا راحتي سرنشينان بهبود يابد. سانگ پلاس داراي طول بدنه ۴/۷ متر با عرض ۱/۸۹ متر و ارتفاع سقف ۱/۶۸ متر همراه فاصله محورهاي ۲/۷۶ متر خواهد بود. در صندوق عقب نيز، ۵۷۴ ليتر فضاي استاندارد وجود دارد كه با خوابيدن صندليهاي پشت، تا ۱۴۷۷ ليتر قابل افزايش است.
بيوايدي براي سانگ پلاس از مدل جديد پيشرانه ۱/۵ ليتري توربوشارژ خود استفاده ميكند تا قدرت ۱۸۲ اسببخار و گشتاور ۲۸۸ نيوتنمتر فراهم شود. اين مدل، ۲۰ درصد نسبت به نمونههاي مشابه در ديگر خودروهاي چيني، قويتر است و حدود ۱۵ درصد هم، بنزين كمتر مصرف ميكند. سانگ پلاس تك ديفرانسيل و داراي جعبهدندهخودكار ۷ سرعته همراه است.
ارزش نهايي بيوايدي سانگ پلاس در بازار چين از ۱۷ هزار دلار آغاز ميشود و در نمونه كاملتر به ۲۱ هزار دلار ميرسد.
هم انديشي ها