چرا رنگهاي سفيد و مشكي براي خودرو محبوب هستند؟
بيشتر خودروها سفيد يا سياه يا خاكستري هستند؛ اما آيا تابهحال فكر كردهايد چرا اينگونه است؟ CNBC بهدنبال چرايي خستهكنندهبودن رنگ خودروها است و نتايج مطالعههاي آن احتمال دارد شما را متعجب كند.
نشريهي CNBC با استناد به دادههاي BASF، ميگويد در اكثر خودروها در سال ۲۰۱۹ از چهار رنگ استفاده شده است. رنگ سفيد با ۳۹ درصد بهوضوح بيشترين رنگ بدنه خودروها بود و پسازآن، مشكي و خاكستري و نقرهاي بهترتيب با ۱۶ و ۱۳ و ۱۰ درصد قرار داشتند. اين دادهها در آسياواقيانوسيه، اروپا، خاورميانه، آفريقا، آمريكايجنوبي و آمريكايشمالي از مشتريان جمعآوري شد و نتايج آن جالب بهانديشه متخصصين ميرسد.
چرا اكثر وسايل نقليه با اين رنگها توليد و فروخته ميشوند؟ عوامل زيادي در اين زمينه دخيل هستند؛ ازجمله اينكه رنگهاي سفيد، سياه، خاكستري و نقرهاي با همهچيز مطابقت دارند و تقريبا در هر وسيلهي نقليهاي موجود هستند. اين رنگها هرگز از مُد نميافتند و برخلاف برخي انتخابها كه ممكن است به ارزش فروش مجدد خودرو آسيب برسانند، موجب كاهش ارزش آنها نميشوند.
در برخي بازارهاي خاص، مشتريان ترجيح ميدهند وسايل نقليهي خود را از نمايندگيهاي فروش بخرند تا اينكه بهطور سفارشي و خاص ساخته شوند. اين كار براي خريداران راحت است؛ درنتيجه، فروشندگان معمولا از رنگهاي خاص و كممشتري چشمپوشي ميكنند؛ زيرا آنها محصولي ميخواهند كه در كانون توجه همگان قرار گيرد و فروشش نيز آسانتر باشد.
روانشناسي نيز نقش مؤثري در رنگ بدنهي خودروها ايفا ميكند و در ويدئو اشاره شده كه رنگ آبي در خودروهاي الكتريكي رنگي محبوب است. استقبال از رنگ آبي تا حدودي ميتواند به اين دليل باشد كه وقتي خودروهاي الكتريكي اولينبار محبوب شدند، خودروسازان از طرح رنگ آبي در اين محصولات استفاده ميكردند و هماكنون نيز، ممكن است مصرفكنندگان رنگ آبي را با وسايل نقليهي الكتريكي مرتبط بدانند. البته افراد اغلب ترجيح ميدهند رنگهايي انتخاب كنند كه شبيه آن در محيط كار يا فضاي خانه وجود داشته باشد. اين موضوع روانشناسي در جوامع مختلف صدق ميكند و افراد در فرهنگهاي مختلف، به رنگهايي تمايل دارند كه در محيط طبيعي آنها برجسته است.
امروزه، رنگهاي بيشتري نيز بهلطف پيشرفت فناوري دردسترس است. بهعنوان نمونه، وانت رم ۱۵۰۰ با نماي بيروني سفيد روشن معمولي و آپشن سفيد عاجي سهپوششه روانهي بازار ميشود. نمونهي ديگر، مرسدس بنز كلاس S است كه چند طرح رنگ تيره ازجمله مشكي و مشكي مغناطيسي متاليك و مشكي سير متاليك را ارائه ميدهد. فناوريهاي رنگآميزي جديد توسعهيافتهي شركتهاي بزرگ خودروسازي امكان ارائهي رنگهاي متنوع و تازه را فراهم كرده است؛ بااينحال، تنوع رنگ بيشتر به پوششهاي استفادهشده مربوط ميشود.
شركتهاي خودروسازي معمولا براي برخي مدلهاي خاص خود رنگهاي سفارشي و منحصربهفردي ارائه ميدهند كه اغلب ارزشهاي گراني نيز دارند. بهعنوان مثال، فورد براي مدلهاي نسخهي محدود موستانگ، تويوتا براي نسخههاي محدود وانت تاكوما، فورد براي برونكو جديد، شورولت براي وانت كلرادو، بيامو براي سري M و برخي سدانهاي اسپرت اين شركت رنگهاي سفارشي و گرانارزش ارائه ميكنند. باتوجهبه تيراژ اندك، اين مدلها معمولا ارزش هنگفتي دارند و افراد خاصي نيز آنها را ميخرند.
رنگ سبز يكي از رنگهايي است كه در دههي ۱۹۹۰ بسيار محبوب بود و حدود ۱۵ درصد از آمار خودروهاي جديد بازار را ازآنِ خود ميكرد؛ اما هماكنون حدود ۱ درصد از خودروها با اين رنگ روانهي بازار ميشوند. در وضعيت كنوني، رنگ سبز به محيطزيست، طبيعت، علاقه به اكوسيستم و انرژي پاك تعبير ميشود؛ بههميندليل، بسياري از خودروهاي شاسيبلند از رنگ سبز استفاده ميكنند. باتوجهبه افزايش تمايل مشتريان براي حفظ طبيعت و محيطزيست، پيشبيني ميشود كه در آينده، تركيبهاي رنگ سبز در خودروها افزايش يابد و به محبوبيت سابق بازگردد.
درحاليكه فناوري خودران هرروز با پيشرفتهاي خيرهكننده بهدنبال حضور در خودروهاي آينده است، خودروسازان تمايل دارند كه از اين فناوري براي رنگهاي محصولاتشان الهام بگيرند. شركتهاي بزرگ با ارائهي طرحهاي رنگ آيندهمحور، ميخواهند به مشتريان حس دسترسي به فناوري روز را القا كنند و احتمالا اين ايده در آينده محبوب خواهد بود.
برخي از افراد ذاتا رنگهاي كسلكننده مانند سفيد يا سياه يا خاكستري را دوست دارند؛ بههميندليل، نميتوان سليقهي چنين افرادي را تغيير داد؛ حتي اگر عوامل مختلف دستبهدست هم دهند.
هم انديشي ها