از سال ۱۹۸۶ كه اولين M3 وارد بازار شد، نسخهاي ارتقايافته از سري 3 بود. در آن زمان، سري 4 وجود نداشت و مهمترين تفاوت ظاهري مدلهاي استاندارد سري 3 با M3 به حالت چهاردر و دودر اين خودروهاي مرتبط بود. از سال ۲۰۰۷، M3 با بدنه چهاردر هم به خط توليد بي ام و اضافه شد و تا سال ۲۰۱۸ با نسلهاي متنوع در بازار حضور داشت.
با معرفي سري 4 بي ام و در سال ۲۰۱۴، خودروهاي اسپرت دودر و چهادر شركت سازنده، به خوبي تفكيك شدند. از اين دوران به بعد، M4 يك خودروي دودر با تكيه بر پلت فرم سري 3 بود و M3 صرفا بهصورت چهاردر توليد ميشد. با اين شرايط، ظاهر خودروهاي M3 و M4 از انديشه متخصصين نوع چراغهاي اصلي، جلو پنجره و سپرها، شبيه به يكديگر و البته متفاوت از سري 3 استاندارد، شكل گرفت.
رونمايي از نسل دوم بيامو سري 4 در سال ۲۰۲۰ با جلوپنجره بزرگ و چراغهاي باريك، پيشنمايش كاملا واضحي از مدلهاي بعدي M3 و M4 ارائه كرد. با اين شرايط، تفاوت ظاهري M3 و سري 3 در سال ۲۰۲۱، بيش از گذشته خواهد بود؛ چراكه اين خودروها جلوپنجره متفاوت خواهند داشت.
در نماي بيروني M3 و M4، چراغهاي باريك طرح ليزرلايت بيامو با جلوپنجره بزرگ و عمودي، جلب انديشه متخصصين ميكند. حجمدهي چشمگير با خطوط برجسته روي كاپوت جلو هم تأكيد زيادي بر ساختار جلو پنجره دارند. در عقب، گلگيرها و سپر، ساختاري بسيار چشمنواز و اسپرت ارائه ميكنند كه پيچيدگي بيشتري نسبت به نسلهاي قبل دارد. مشابه سري 4 استاندارد كه پيشتر معرفي شده بود، M3 و M4 هم داراي سقف كشيده تا نزديك صندوق و كاپوت عقب كمعرض هستند؛ ضمن اينكه روي سقف و انتهاي بدنه، بالچههاي طولي و عرضي از چنس فيبر كربن براي بهبود آيروديناميك و ظاهر اسپرت خودروها اضافه شده است.
علاوهبر مدل استاندارد M3 و M4، نسخه كاپتيشن از اين محصولات نيز توليد خواهد شد كه تفاوت ظاهري در بدنه، كابين و تواناييهاي متخصص فراهم خواهد كرد. مثلا چرخهاي ۱۹ اينچ در جلو و ۲۰ اينچ در عقب، ادوات فيبر كربن در سپرها و ركاب، صندليهاي اسپرت و تزئينات داخلي ويژه، مخصوص سري كاپتيشن خواهد بود.
در فضاي داخلي M3 و M4، تفاوت ساختاري با سري 4 استاندارد ديده نميشود. البته جزئيات خاص مثل كليدهاي قرمز رنگ با حرف M كه حالت رانندگي اسپرت و استارت /استاپ پيشرانه را فعال ميكنند، مخصوص خودروهاي M3 و M4 خواهد بود. در ميان داشبورد، نمايشگر لمسي ۱۰/۳ اينچ وجود دارد؛ درحاليكه پشت فرمان هم نمايشگر ۱۲/۳ اينچ با امكانات گرافيكي متنوع نصب شده است. نسخه هفتم از فناوري مديريت سيستم سرگرمي بيامو iDrive با رابطهاي اپل كارپلي و اندرويد اتو، فرمانپذيري صوتي و نمايشگر روي شيشه (head-up display) در تمامي مدلهاي M3 و M4 وجود خواهد داشت.
در نسخه پايه، M3 و M4 داراي پيشرانه توئينتوربوشارژ ۳ ليتر ۶ سيلندر خطي با قدرت ۴۷۳ اسببخار و گشتاور ۵۵۰ نيوتنمتر خواهد بود كه سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۴/۱ ثانيه فراهم ميكند. مدل كاپتيشن از همين موتور، قدرت ۵۰۳ اسببخار و گشتاور ۶۵۰ نيوتنمتر ميگيرد كه منجر به رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت در زمان ۳/۸ ثانيه خواهد شد. نهايت سرعت اين خودروها محدود به ۲۵۰ كيلومتربرساعت خواهد بود؛ اما با سفارش پكيج ويژه ميتوانند نهايت سرعت ۲۹۰ كيلومتر داشته باشند.
نكته جالب در مراسم رونمايي M3 و M4 مدل ۲۰۲۱، ارائه جعبهدنده دستي ۶ سرعته براي نسخههاي پايه است؛ درحاليكه سري كامپتيشن فقط با جعبهدنده خودكار ۸ سرعته و سيستم انتقال نيرو به چرخهاي عقب، قابل خريد خواهد بود. مدلهاي دو ديفرانسيل مجهز به فناوري xDrive بيامو، حدود يك سال بعد ارائه خواهند شد.
ارزش نهايي بيامو M3 مدل ۲۰۲۱ از ۷۰ هزار دلار شروع ميشود؛ درحاليكه M4 حدود دو هزار دلار گرانتر خواهد بود. همين تفاوت ارزش براي نسخههاي كاپتيشن هم وجود دارد. آستانه ارزش M3 كاپتيشن ۷۲,۸۰۰ دلار است.
هم انديشي ها