فروش خودروهاي احتراقي در كاليفرنيا از سال ۲۰۳۵ ممنوع خواهد بود
در طول زمان در ايالات متحده، كاليفرنيا درزمينهي تدوين و اجراي استانداردهاي مصرف سوخت پيشرو است. در سالهاي اخير، مقامهاي اين ايالت ايدهي ممنوعيت كامل فروش خودروهاي مجهز به پيشرانهي بنزيني را مطرح كردهاند. هماكنون، ايالت كاليفرنيا قصد دارد با ممنوعيت فروش وسايل نقليهي بنزيني با فرمان اجرايي فرماندار فعلي، اين هدف را رسما محقق كند. اين اخبار برگرفته از اسناد رسمي منتشرشدهي استانداري است.
گوين نيوسام، فرماندار كاليفرنيا، دستورالعملي صادر كرد كه طبق آن، تمام خودروهاي سواري جديد فروختهشده در اين ايالت بايد تا سال ۲۰۳۵ بدون انتشار آلايندگي (Zero Emission) باشند. اين بدانمعنا است كه خودروسازان ديگر نميتوانند خودروهاي جديد با پيشرانههاي بنزيني و ديزلي در كاليفرنيا بفروشند. همچنين، بهانديشه متخصصين نميرسد كه اين دستورالعمل براي خودروهاي سازگار با محيطزيست، مانند مدلهاي پلاگين هيبريدي استثنا داشته باشد.
صدور اين دستورالعمل گامي اساسي براي كاليفرنيا است و هماكنون، هيئت منابع هوايي كاليفرنيا (California Air Resources Board) وظيفه دارد مقرراتي تدوين كند تا مطمئن شود تا سال ۲۰۳۵، انتشار آلايندگي تمام خودروهاي سواري و كاميونهاي جديد در اين ايالت صفر است. همچنين، اين هئيت مقررات مشابهي براي خودروهاي نيمهسنگين و سنگين تدوين خواهد كرد كه از سال ۲۰۴۵ اجرايي خواهد شد. طبق ارزيابيها، تا آن زمان دستيابي به چنين هدفي امكانپذير خواهد بود. نيوسام ميگويد هدف اين دستورالعمل ازبينبردن تمام آلايندههاي مضر در وسايل نقليهي بنزني و تلاش براي مقابله با تغييرات آبوهوايي است.
دفتر فرمانداري كاليفرنيا اعلام كرد كه بخش حملونقل مسئول بيش از نيمي از آلودگي كربن در كاليفرنيا و ۸۰ درصد از آلودگيهاي دودزا و ۹۵ درصد از گازهاي گلخانهاي سمي است. اين در حالي است كه شهرهاي حوزهي لسآنجلس و درهي مركزي كثيفترين و سميترين هوا را در اين كشور دارند. در اطلاعيهي فرمانداري كاليفرنيا، آمده است:
حركت بهسمت وسايل نقليه با انتشار آلايندگي صفر بيش از ۳۵ درصد كاهش در انتشار گازهاي گلخانهاي و ۸۰ درصد بهبود در انتشار اكسيدهاي نيتروژن از خودروها را بهدنبال خواهد داشت.
درحاليكه خودروهاي الكتريكي گرانتر از نمونههاي بنزيني خود هستند، نيوسام گفت:
تا زمان اجراي قوانين، مطمئنا خودروهاي بدون آلايندگي ارزانتر و بهتر از خودروهاي سنتي داراي سوخت فسيلي خواهند بود. انتظار ميرود اين موضوع درست باشد؛ زيرا شركتها در تلاشاند تا هزينههاي توليد باتري را كاهش دهند و خودروهاي الكتريكي را با مدلهاي بنزيني قابلرقابت كنند.
قوانين جديد فقط دربارهي فروش وسايل نقليه جديد اعمال ميشود و دفتر فرمانداري كاليفرنيا بهصراحت اظهار كرد:
اين دستورالعمل از مالكيت خودروهاي بنزيني يا فروش آنها در بازار خودروهاي دستدوم شهروندان كاليفرنيايي جلوگيري نخواهد كرد.
كاليفرنيا بزرگترين بازار خودرو ايالات متحده بهشمار ميرود كه در سال ۲۰۱۹، كمي بيش از ۱۱ درصد كل فروش خودروهاي جديد را ازآنِ خود كرده است. حركت اين ايالت بهسمت كاهش و صفركردن انتشار گازهاي گلخانهاي احتمالا بر مردم ساير ايالتها نيز تأثير خواهد گذاشت. همچنين، اين امر بر خودروسازان مؤثر خواهد بود؛ زيرا آنها را به توليد محصولات پاك و بدون آلايندگي وادار ميكند. هماكنون، وسايل نقليهي بنزيني حدود ۵۰ درصد انتشار گازهاي گلخانهاي كاليفرنيا را بهخود تعلق ميدهند؛ اما با دستورالعمل جديد، اين رقم ميتواند تا ۳۵ درصد كاهش يابد و باعث بهبود ۸۰ درصدي توليد اكسيدهاي نيتروژن خودروهاي بنزيني شود.
فرماندار نيوسام در اين زمينه گفت:
اين تأثيرگذارترين اقدامي است كه ايالت ما ميتواند براي مقابله با تغييرات آبوهوا انجام دهد. در دهههاي زيادي به خودروها اجازه دادهايم هوايي را آلوده كنند كه فرزندان و خانوادههاي ما تنفس ميكنند. اگر خودروهاي ما باعث ابتلاي بچههايمان به آسم ميشوند، مردم كاليفرنيا نبايد نگران باشند. خودروهاي ما نبايد باعث بدترشدن آتشسوزيها شوند و هواي شهرها را پر از دود كنند. خودروها نبايد يخچالهاي طبيعي را ذوب كنند يا سطح آب دريا را افزايش دهند؛ زيرا اين تهديدي براي سواحل و ساحلنشينان ما است.
كاليفرنيا اولين ايالت در ايالات متحده است كه توقف فروش وسايل نقليهي بنزيني را در آينده اعلام كرد. اين ايالت به ۱۵ كشور ديگر ازجمله آلمان و فرانسه و كانادا و نيز دو شهر ايالات متحده، يعني سياتل و لسآنجلس، ميپيوندد كه قبلا به انجام برنامهي كاهش آلايندگي متعهد بودهاند. هنوز مشخص نيست كه آيا ۱۴ ايالت ديگر تحتنظارت هيئت منابع هوايي كاليفرنيا (CARB) نيز پيرو اين امر خواهند بود يا خير.
هم انديشي ها