نسخه آزمايشي سيستم كاملا خودران اتوپايلوت تسلا منتشر شد

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تسلا جديدترين ارتقاي نرم‌افزاري برخي خودروهاي برقي اين شركت را به‌صورت نسخه آزمايشي كاملا خودران سيستم اتوپايلوت منتشر كرد كه به خودرو اجازه مي‌دهد بدون دخالت راننده، در جاده‌هاي عمومي رانندگي كند.
تبليغات

سازمان قانوني نظارت بر ايمني خودرو در ايالات متحده روز پنجشنبه اعلام كرد كه از نزديك شاهد انتشار نسخه نرم‌افزاري تسلا به منظور اجازه دادن به خودروهاي الكتريكي اين شركت براي رانندگي است و گفت براي محافظت از مردم در برابر خطرات ايمني آمادگي دارد.

تسلا سه‌شنبه شب نسخه بتاي (نسخه آزمايشي) سيستم خودران خود را منتشر كرد كه از آن به‌عنوان ارتقاي نرم‌افزاري «Full Self Driving» براي تعداد نامشخصي از رانندگان متخصص و محتاط نام برده مي‌شود. انتشار اين نسخه باعث ارسال پست‌هاي الكترونيك توسط دريافت‌كنندگان هيجان‌زده‌اي شد كه فايل‌هاي ويدئويي خودروهاي خود را كه ظاهراً در شب به‌طور خودران در خيابان‌هاي شهر رانندگي مي‌كردند، به اشتراك مي‌گذاشتند.

ايلان ماسك، روز چهارشنبه در طي جلسه‌اي گفت آخرين نسخه به‌روز‌شده در پايان سال جاري به‌طور گسترده منتشر خواهد شد؛ زيرا اين سيستم با جمع‌آوري اطلاعات بيشتر از قدرت بيشتري برخوردار مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سيستم نيمه خودران اتوپايلوت تسلا / tesla autopilot

اداره ملي ايمني ترافيك بزرگراه‌ها (NHTSA) در بيانيه اي اعلام كرد:

NHTSA از انتشار ويژگي جديد تسلا كه گسترش سيستم دستيار راننده موجود را نشان مي‌دهد، آگاه شده است. اين آژانس از نزديك فناوري جديد كاملا خودران تسلا را رصد مي‌كند و از هيچ اقدامي براي محافظت از مردم در برابر خطرات غير منطقي ايمني دريغ نخواهد كرد.

اداره ملي ايمني ترافيك بزرگراه‌ها در ماه جولاي گفت تيم تحقيقاتي ويژه ۱۹ تصادف را كه خودروهاي تسلا در آن دخيل بودند، مطالعه كرده است؛ در آن زمان تصور مي‌شد در زمان حادثه سيستم پيشرفته دستيار راننده به‌نوعي فعال شده باشد. ايلان ماسك سال‌ها پيش قول داد خودروهاي اين شركت به فناوري رانندگي خودران مجهز خواهند شد، اما اين مهلت چند بار تمديد و به زماني در آينده موكول شده است. 

محققان، نهادهاي نظارتي و شركت‌‌هاي بيمه مي‌گويند خودرو خودران هنوز سال‌ها با حضور در دنياي واقعي فاصله دارد و پيچيده‌تر از انتظارات پيش‌بيني‌شده شركت‌ها طي چند سال گذشته است. اين نهادها از تبليغ تسلا براي سيستم رانندگي نيمه خودران موجود اتوپايلوت انتقاد مي‌كنند و آن را گمراه‌كننده و خطرناك مي‌دانند.

كنسرسيومي متشكل از شركت‌هاي فعال در زمينه فناوري خودرو خودران با نام «شركاي يادگيري خودرو خودران» (PAVE) كه شامل شركت‌هاي فورد موتور، جنرال موتورز و ويمو شركت گوگل مي‌شود، از روش تسلا انتقاد كرد. PAVE در بيانيه روز پنجشنبه خود گفت:

آزمايش فناوري كاملا خودران در جاده‌هاي عمومي يك مسئوليت جدي به شمار مي‌رود و استفاده از مصرف‌كنندگان يادگيري‌نديده براي تأييد اعتبار نرم‌افزار آزمايشي (سطح بتا) در جاده‌هاي عمومي خطرناك و مغاير با هنجارهاي موجود در صنعت خودرو است.

اتوپايلوت و سيستم‌هاي پيشرفته مشابه دستيار راننده مي‌توانند تحت شرايط محدودي، به‌طور كلي در بزرگراه‌ها از كنترل فرمان، ترمز و پدال گاز همراهي كنند. وب‌سايت تسلا نسخه جديد نرم‌افزار را «Autosteer on City Streets» توصيف مي‌كند و مي‌گويد اين سيستم به نظارت فعال راننده احتياج دارد و خودرو را كاملا مستقل و خودران نمي‌كند. 

ايلان ماسك روز پنج‍شنبه گفت مالكان خودروهاي الكتريكي تسلا مي‌توانند قابليت «Full Self Driving» را به ارزش ۸۰۰۰ دلار خريداري كنند؛ اميد مي‌رود آن‌ها در نهايت بتوانند اين نسخه را دريافت كنند.

مرجع متخصصين ايران Tesla Autopilot / اتوپايلوت تسلا

برخي مالكان خودروهاي تسلا كه نسخه آزمايشي را دريافت كرده‌اند، فيلم‌هايي از تجربه‌ي خود در توئيتر منتشر و ادعا كردند كه اين خودرو «به ‌معناي واقعي كلمه همه چيز را مي‌بيند»، شاخص‌ها را به‌تنهايي تنظيم مي‌كند و حتي بدون مشخص شدن خطوط جاده، خودرو را مي‌چرخاند. آن‌ها همچنين تصويري از يادداشت‌هاي انتشار به‌روزرساني نرم‌افزاري منتشر كردند كه در آن گفته مي‌شود اين سيستم «ممكن است در بدترين زمان، كار اشتباهي انجام دهد» و از رانندگان مي‌خواهد دستان خود را روي فرمان نگه دارند و توجه بيشتري به كنترل خودرو نشان دهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات