شركت هلندي دانكروت (Donkervoort) سال ۱۹۷۸ تأسيس شد. بنيانگذاري اين مجموعه، سرمايهداري بهنام جوپ دانكروت است و خودروهاي اسپرت سبكوزن، شبيه به محصولات مورگان توليد ميكند. دانكرورت در تلاش است تا علاقهمندان مدلهاي سنتي و مخصوص پيست را جذب كند؛ بههمين دليل معمولا سيستمهاي الكترونيكي سرگرمي و ايمني، مثل ترمز ABS و ESP ارائه نميدهد.
نصب پيشرانه قدرتمند روي يك خودرو كوچك و سبكوزن، ايدهاي ساده براي ساخت يك سوپراسپرت پرسرعت است؛ اما حفظ ايمني و فرمانپذيري در اين نوع محصولات، چالش مهندسي بهدنبال دارد. دانكرورت تلاش ميكند تا جديدترين توليدات خود از سري D8 را قويتر و ايمنتر كند؛ چراكه نسبت قدرت به وزن بالا و سقف باز دارند.
محصول جديد دانكرورت با نام D8 GTO-JD70 R، يك سوپراسپرت استاندارد جاده با پيشرانه ۲/۵ ليتر توربوشارژ آئودي است. اين موتور ۵ سيلندر خطي، با قدرت ۴۱۵ اسببخار و گشتاور ۷۶۰ نيوتنمتر، سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۲/۷ ثانيه و صفر تا ۲۰۰ كيلومتربرساعت ۷/۷ ثانيه فراهم ميكند كه فراتر از سوپراسپرتهاي ايتاليايي مثل لامبورگيني اونتادور است. نهايت سرعت D8 جديد به ۲۸۰ كيلومتربرساعت ميرسد و آنرا يكي از سريعترين نمونهها در كلاس اسپرهاي سبكوزن بدون سقف، نشان ميدهد.
دانكرورت D8 GTO-JD70 R، فقط ۷۲۵ كيلوگرم وزن دارد، پس نسبت قدرت به وزن ۰/۵۷۲ اسببخار براي يك كيلوگرم فراهم ميكند. براي كنترل اين توانايي متخصص، شاسي و سيستم تعليق خودرو تقويت شده است. همچنين ترمزها و فرمان هم مخصوص اين خودرو انتخاب شدهاند تا ضمن بهبود هدايتپذيري D8، حس يك مدل مسابقهاي را القا كنند.
ارتفاع كم D8 و چرخهاي بزرگ با لاستيكهاي پهن، هنگام مانور به راننده اجازه ميدهد تا پيچهاي تند را با سرعت بالا طي كند. در اين شرايط، شتاب جانبي ۲/۲۵ جي به سرنشينان وارد ميشود كه فراتر از خودروهاي مسابقهاي كلاس GT است.
علاوهبر آمار مربوط به تواناييهاي متخصص دانكرورت D8، ارزش اين خودرو نيز حيرتانگيز است. ارزش نهايي D8 GTO-JD70 R، معادل ۲۳۴ هزار دلار خواهد بود كه تقريبا برابر با فراري روما و لامبورگيني هوراكان است.
هم انديشي ها