شورولت بليزر كلاسيك با پيشرانه برقي معرفي شد
شورولت از پيشگامان توليد شاسيبلندهاي لوكس پهن پيكر در امريكا است. بليزر، يكي از محبوبترين نمونههاي كلاسيك مرتبط با اين كلاس خودروها محسوب ميشود كه در ابتداي توليد، با بدنه دو در و ارتفاع بالا، شهرت جهاني يافت. نسل اول بليزر K5، سال ۱۹۶۹ معرفي شد و تا سال ۱۹۹۴ با نسل سوم روي خط توليد باقي ماند. مهمترين دليل توقف عرضه بليزر در اواسط دهه ۹۰ ميلادي، مصرف سوخت بالا و كاهش علاقه عمومي به خودروهاي پهن پيكر بود.
نسل دوم بليزر كه بين سالهاي ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۱، نزديك به دو دهه توليد ميشد، بيش از ديگر انواع بليزر مورد توجه قرار گرفت. ارتفاع سقف اين خودرو در حالت استاندارد، ۱/۹۷ متر است و دو متر عرض بدنه فراهم ميكند. طول بدنه ۴/۷ متر براي بليزر نسل دوم، فضاي ايدهآل صندوق و سرنشينان ارائه ميدهد. اين خودرو در زمان توليد، هفت نوع پيشرانه داشت كه كممصرفترين آنها، ۶ سيلندر خطي ۴/۱ ليتري با قدرت ۱۰۵ تا ۱۳۰ اسببخار و پرمصرفترين نمونه، ۶/۶ ليتري V8 با قدرت ۲۱۰ اسببخار بود.
شيوع ويروس كرونا، منجر به تعطيلي نمايشگاههاي خودرو امريكا شده است. به همين دليل، امسال فستيوال خودروهاي تقويت شده و سفارشي لسوگاس (SEMA) نيز بهصورت مجازي برگزار ميشود. نخستين نمونه از مدلهاي خاص سما ۲۰۲۰، نسخه برقيسازي شده از بليزر K5 كلاسيك است. بليزر مدرن با پيشرانه برقي، سال ۲۰۲۱ توسط شورولت توليد خواهد شد و البته ابهت مدل كلاسيك دهه ۷۰ ميلادي را نخواهد اشت.
بليزر K5 انتخابشده براي اين پروژه، قبلا مجهز به موتور ۶/۵۵ ليتري هشت سيلندر با قدرت ۱۷۵ اسببخار و جعبهدنده دستي سه سرعته بوده است. حالا، پيشرانه ۲۰۰ اسببخار و ۳۶۱ نيوتنمتر شورولت بولت، بهجاي تجهيزات قبلي وجود دارد و باتري ۶۰ كيلووات ساعت ۴۰۰ ولت در كف صندوق عقب ديده ميشود. همچنين، جعبهدنده ۴ سرعته خودكار و ترمزهاي بادي (پنوماتيك بدون روغن ترمز) روي بليزر نصب شدهاند.
دپارتمان eCrate در شركت شورولت، محصولات متنوع و عمدتا كلاسيك اين خودروساز را با پيشرانههاي برقي و تجهيزات مدرن متخصص، بازسازي ميكند. مهندسان eCrate، پيشتر يك دستگاه كامارو ۲۰۱۸ را با نام eCOPO، برقيسازي كرده بودند تا قدرت ۷۰۰ اسببخار و گشتاور ۸۰۰ نيوتنمتر داشته باشد. همچنين وانت شورولت C-10 مدل ۱۹۶۲ هم با موتور برقي ۴۵۰ اسببخار، سال ۲۰۱۹ معرفي شد.
هم انديشي ها