چانگان، يكي از قديميترين برندهاي خودروسازي چين محسوب ميشود. اين شركت، سال ۱۹۶۲ تأسيس شده است و سابقه همكاري با برندهاي مطرح دنيا، مثل فورد، سوزوكي و مزدا دارد. گروه چانگان، دركنار سايك موتورز، فاو (FAW) و دانگ فنگ، يكي از چهار غول خودروسازي چين از انديشه متخصصين تيراژ توليد است و بيش از سه ميليون دستگاه فروش ساليانه دارد.
چانگان در صنعت چين، بهعنوان خودروسازي با محصولات ارزانارزش و عامهپسند شناخته ميشود. اولين كراساور اين شركت با نام CS35 در كشورمان توسط سايپا مونتاژ شد و به دليل ارزش پايين (ارزانترين كراساور بازار ايران) مورد توجه قرار گرفت. امروزه با سرمايهگذاري گسترده، چانگان براي توليد خودروهاي نزديك به استاندارد جهاني تلاش ميكند و دركنار محصولات اقتصادي، مدلهاي مدرن و چشمگير به سبد خود اضافه كرده است. مديران اين گروه خودروسازي، براي جايگزيني كامل خودروهاي برقي و هيبريدي با محصولات احتراقي تا سال ۲۰۲۵ برنامه دارند.
رسانههاي مرتبط با صنعت خودروسازي دنيا، معمولا توجهي به توليدات چين و برندهايي مثل چانگان ندارند. اين محصولات، عموما با هدف فروش در كشورهاي كمتر توسعهيافته عرضه ميشوند و راهي اروپا و امريكا نخواهند شد. در سمت ديگر ماجرا، رشد اقتصادي چيني به افزايش درآمد بخش وسيعي از مردم اين كشور منجر شده است و حالا، برندهايي مثل مرسدس بنز، آئودي و بيامو هم محصولاتي مختص چين با بدنه كشيدهتر و امكانات ويژه ارائه ميكنند. چنين شرايطي، مسلما فرصت خوبي براي خودروسازان چيني است تا توليدات باكيفيتتر براي ميليونها شهروند متول ساكن چين بسازند و البته، استانداردهاي لازم براي صادرات به اروپا و امريكا را كسب كنند.
جديدترين محصول چانگان بانام يوني كي (Uni-K) آنچنان زيبا و چشمنواز طراحي شده كه به فاصله يك روز از رونمايي در چين، مورد تحسين رسانههاي مشهور مرتبط با صنعت خودروسازي دنيا قرار گرفته است. سبك طراحي كوپه براي اين كراساور، فراتر از خودروهاي مرسوم درميان شركتهاي چيني بهانديشه متخصصين ميرسد.
در نماي روبهرو، جلوپنجره مشبك با طرح خلاقانه و فضايي، چراغهاي باريك LED به شكل Y، خطوط مورب داخل سپر و حجمدهي دقيق كاپوت جلو، فراتر از انتظار ما از يك كراساور چيني است. دستگيرههاي مخفي شونده براي درهاي ورود به كابين، چرخهاي بزرگ ۲۱ اينچ و خميدگي چشمنواز سقف تا انتهاي بدنه نيز، چانگان يوني كي را نزديك به كراساورهاي لوكس اروپايي مثل پورشه كاين نشان ميدهد.
در نماي پشت، چراغهاي باريك با پيوستگي و برجستگي وجود دارند كه شباهت بين چانگان يوني كي و پورشه كاين را تقويت ميكنند. البته حجمدهي دقيق سپر عقب با اگزوزهاي دوقلو در طرفين، چراغهاي كوچك عمودي روي بال انتهاي سقف و جايگاه مناسب نصب پلاك در يوني كي، متفاوت از كاين و متناسب با ابعاد كراساور چيني است. ديگر نكته جالب اينكه، محصول چانگان، از انديشه متخصصين طول و عرض، كوچكتر از شاسيبلند لوكس آلماني است اما ارتفاع سقف بالاتري دارد؛ پس فضاي مفيد سرنشينان، در حد يك كراساور معمولي مثل هيونداي توسان خواهد بود.
هنوز اطلاعات دقيقي از تواناييهاي متخصص چانگان يوني كي منتشر نشده است اما نصب موتور توربوشارژ دو ليتري، محتمل خواهد بود. چنين پيشرانهاي روي ديگر محصولات چانگان ۲۲۹ اسببخار قدرت و ۳۶۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. استفاده از جعبهدنده خودكار هشت سرعته و سيستم دو ديفرانسيل نيز در شاسيبلندهاي مدرن چانگان، سابقه دارد.
ارزش نهايي يوني كي براي فروش در بازار چين، معادل ۲۷ هزار دلار اعلام شده است. اطلاعات بيشتر، شامل تصاوير و امكانات كابين تا يك ماه آينده و طي نمايشگاه گوانگژو منتشر خواهد شد. توليد شاسيبلند جديد چانگان براي سهماهه نخست سال ۲۰۲۱ برنامهريزي شده است.
هم انديشي ها