نيسان براي فروش ايكس تريل از تويوتا راو4 استفاده ميكند
نيسان مطمئناً اكنون شرايط سختي تجربه ميكند؛ اما نقطه قابل توجهي در اين وضعيت بغرنج وجود دارد. سال گذشته اين خودروساز كمي بيش از ۳۵۰ هزار دستگاه نيسان Rogue (در ايران با نام ايكس تريل شناخته ميشود) در ايالات متحده به فروش رساند و در بين بيست خودروساز پرفروش جهان در سال ۲۰۱۹ به جايگاه در خور توجه ششم دست يافت. فقط دو مدل خودرو شاسيبلند/كراساور محبوبيت بيشتري داشتند و هماكنون نيسان برنامه جسورانهاي براي بهبود فروش خود در آمريكا آغاز كرده است. در اين برنامه نيسان قصد دارد با عرضه يك محصول جديد، بازار محصولات كراساور و شاسيبلند را بهطور همزمان هدف قرار دهد.
خودرويي كه در چشمانداز اهداف نيسان قرار دارد، تويوتا RAV4 است. تويوتا راو4 پرفروشترين شاسيبلند/كراساور در آمريكا به شمار ميرود كه با فروش ۴۴۸,۰۷۱ دستگاه در سال ۲۰۱۹ و اختلاف چشمگير با رقبا، در صدر فهرست پرفروشترين خودروهاي تويوتا قرار دارد. هوندا CR-V با ۳۸۴ هزار دستگاه در مكان بعدي ايستاده است؛ اما با توجه به بهبود نسخه بازطراحيشده نيسان روگ براي سال ۲۰۲۱، خودروساز ژاپني از اين خودرو براي رقابت با ساير شركتها استفاده ميكند. نيسان قصد دارد با بردن پرفروشترين محصول تويوتا به نمايندگيهاي فروش خود، بهطور مستقيم با تويوتا رقابت كند. به گزارش اتوموتيو نيوز، اين خودروساز ناوگان اجارهاي تويوتا راو4 را دردسترس شبكه فروشندگان خود قرار ميدهد. بهطور خلاصه، هنگامي كه خريداران براي ديدن نيسان ايكس تريل ۲۰۲۱ در نمايندگي فروش توقف ميكنند، يك دستگاه تويوتا راو4 بهطور همزمان براي مقايسه وجود دارد.
قطعاً چنين حركتي براي نيسان ناخوشايند است؛ اما مطمئناً اعتمادبهنفس اين شركت را در در طراحي مجدد ايكس تريل ۲۰۲۱ نشان ميدهد. بديهي است هيچ تضميني وجود ندارد كه مردم عاشق راو4 نشوند؛ البته متخصصان فروش نيسان ميتوانند همه چيز را به نفع ايكس تريل جلوه دهند. براي اين مقايسهها هيچ اشارهاي به تيپ مورد استفاده از تويوتا RAV4 نشده است؛ اما اگر نيسان از مدلهاي پايين يا ميانرده راو4 (براي حفظ منفعت خود) استفاده نكند، تعجب خواهيم كرد.
خوشبختانه مدل ۲۰۲۱ نيسان ايكس تريل قابليتها و امكانات مناسبي براي مشتريان دارد. كابين جذاب و جادار با فناوريهاي مدرن و امكانات مناسب به همراه مجموعهاي از سيستمهاي ايمني استاندارد در نيسان ايكس تريل ۲۰۲۱ وجود دارد. كابين كاملا ديجيتال با نمايشگر هدآپ دردسترس قرار دارد و مجموعه دستيار راننده ProPilot دركنار سيستمهاي ايمني، دليل قانعكنندهاي براي خريداران ايكس تريل جديد است. طراحي بيروني اين خودرو در عين محافظهكارانه بودن، بسيار مدرن است؛ اما خريداران معمولا ترجيح ميدهند پيشرانه RAV4 را انتخاب كنند.
ارزش نيسان ايكس تريل ۲۰۲۱ حدود ۲۵,۶۵۰ دلار است و اين خودرو از پيشرانه چهار سيلندر ۲/۵ ليتري تنفس طبيعي با قدرت ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نيوتنمتر در تركيب با جعبهدنده CVT بهره ميبرد. ايكس تريل جديد داراي سيستم جلومحرك استاندارد و سيستم تمام چرخ محرك (بهعنوان آپشن ۱۴۰۰ دلاري) است تا بتواند رانندگي هيجانانگيزي براي سرنشينان ارائه دهد.
از سوي ديگر، تويوتا راو4 مدل ۲۰۲۱ با ارزش ۲۶,۵۰۵ دلار به فروش ميرسد و داراي پيشرانه ۲/۵ ليتري چهار سيلندر است كه ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۹ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. پيشرانه در مدل پايه به همراه جعبهدنده هشتسرعته ارائه ميشود.
بر اساس گزارش اتوموتيو نيوز، نيسان انتظار دارد نيمي از فروشندگان اين شركت از طرح حضور تويوتا RAV4 در نمايندگي استقبال كنند. قرار است در ماه دسامبر و همزمان با عرضه نيسان ايكس تريل ۲۰۲۰، اين طرح اجرا شود. تايسون جاميني، معاون شبكه اطلاعات مؤسسه JD Power، در اين زمينه ميگويد:
نيسان پيشبيني ميكند نيمي از ۱۰۷۴ نمايندگي فروش در آمريكا با وجود ريسكپذير بودن، از طرح فروش جديد استقبال كنند؛ زيرا درصدي از مشتريان بهطور حتم تفاوت مدلها را متفاوت از آنچه انتظار ميرود، ارزيابي ميكنند.
جودي ويلر، معاون فروش و عمليات منطقهاي نيسان، مدتي قبل پيامي ويديويي براي نمايندگيها ارسال كرد و گفت:
ما ميدانيم وقتي مصرفكنندگان مدل كاملا جديد نيسان روگ را دركنار تويوتا راو4 مطالعه كنند، از فناوريهاي پيشرفته، امكانات استاندارد، طراحي برتر و از همه مهمتر، ارزش كلي آن شگفتزده خواهند شد. وقتي خودروي ما در مقابل رقباي اصلي براي آزمايش رانندگي قرار بگيرد، مشتريان در نهايت براي خريد اين وسيله نقليه تمايل پيدا ميكنند؛ زيرا اين بسيار بهتر از راو4 است.
تويوتا قبلا از استراتژي نيسان براي استفاده از RAV4 اجارهاي جهت افزايش فروش ايكس تريل اطلاع داشته است و آن را «تملق» ميداند. باب كارتر، مدير فروش تويوتا، در اين زمينه ميگويد:
ما اطمينان داريم فروشندگان و مشتريان از كيفيت، ارزش، قابليت انعطافپذيري و امكانات ايمني كه RAV4 را به پرفروشترين شاسيبلند/كراساور در ايالات متحده تبديل كردهاند، تعريف و تمجيد ميكنند.
كمپين نامتعارف نيسان با عنوان «Rogue Gone Rogue» شناخته ميشود و بخشي از برنامه تبليغاتي چهارماهه اين شركت به شمار ميرود كه توسط ويلر بهعنوان «بزرگترين كمپين بازاريابي در تاريخ نيسان» توصيف شده است.
هم انديشي ها