مرسدس بنز؛ ركورددار خودروهاي دودر و چهاردر نوربرگ رينگ
مرسدس بنز در حال ثبت ركوردهاي جديدي در پيست نوربرگرينگ است. خودروي مرسدس AMG GT 63 S مدل ۲۰۲۱ با زمان ۷ دقيقه و ۲۳٫۰۰۹ ثانيه (يا ۷ دقيقه و ۲۷٫۸ بسته به نحوه اندازهگيري) توانست ركورد جديدي براي مدلهاي دودر پيست نوربرگرينگ ثبت كند.
چند روش پذيرفتهشده براي اندازهگيري زمان يك دور در پيست نوربرگرينگ وجود دارد. فاصله ۲۰٫۶ كيلومتري پيست همان چيزي است كه ما بهطور كلي در فيلمهاي خودروسازان و در آزمايشهاي منتشرشده مانند انتشارات Auto Motor Und Sport آلمان مشاهده ميكنيم. زمانگيري از انتهاي جايگاه پيچ ۱۳ شروع ميشود و بعد از عبور خودرو از پيست، ساعت در قسمت ابتدايي همان جايگاه متوقف ميشود. با اين معيار، مرسدس GT 63 S توانست در هفت دقيقه و ۲۳٫۰۰۹ ثانيه مسير پيست را به پايان برساند.
در سال ۲۰۱۹، مسئولان پيست نوربرگرينگ روش ديگري براي زمانگيري يك دور پيست معرفي كردند. ساعت در يك نقطه از پيچ ۱۳ شروع به زمانگيري ميكند و در همان نقطه، زمانگيري متوقف ميشود. درنتيجه طول پيست طبق اين روش ۲۳۲ متر بيشتر خواهد بود و در كل ۲۰٫۸۳ كيلومتر است. طبق اين شيوه اندازهگيري، خودروي مرسدس بنز زمان هفت دقيقه و ۲۷٫۸۰۰ ثانيه ثبت كرد.
دميان شفرت، مهندس توسعه AMG، طي رانندگي با مرسدس AMG GT 63 S توانست ركورد جديد را به نام خود ثبت كند. به لطف تنظيم جديد الاستوسينماتيكي تعليق و ساير تغييرات كوچك، ثابت شد كه اين كوپه دودر ۲٫۳ ثانيه سريعتر از نسخهي است كه در پاييز ۲۰۱۸ ركوردگيري كرد. آخرين نسخه اين خودرو داراي پكيج اختياري آيروديناميك AMG و لاستيكهاي ميشلن Pilot Sport Cup 2 است تا پايداري آن را در سرعتهاي بالا تقويت كند. براي ايمني بيشتر، اين خودرو داراي صندلي گود و كمربند ايمني چهار نقطهاي بود.
از انديشه متخصصين متخصص، مرسدس بنز ركورد نوربرگرينگ را در رده خودروهاي كلاس لوكس به دست آورده است. اين ركورد از آگوست سال ۲۰۲۰ متعلق به پورشه پانامرا با زمان هفت دقيقه و ۲۵٫۰۴ بود. درواقع هيچ يك از اين مدلها سريعترين خودروهاي توليدي چهاردر در پيست نوربرگرينگ نيستند و افتخار آن، متعلق به جگوار XE پروژه ۸ است. بااينحال، ازآنجاكه خودروي تقويتشده جگوار صندلي عقب ندارد، ساير خودروسازان آن را در چنين كلاسي به حساب نميآورند.
مرسدس AMG GT سري سياه
خودروساز آلماني اخيرا ركورد زماني پيست نوربرگرينگ نوردشلايف را با كوپه چهاردر مرسدس بنز GT63 S بهعنوان سريعترين خودرو كلاس لوكس ثبت كرده است. اگرچه مطمئناً چنين ركوردي بسيار خوب به انديشه متخصصين ميرسد، مدل چهاردر جگوار XE Project ۸ هنوز از آن سريعتر است. بااينحال، هيچ ابهامي درباره آخرين ركورد وجود ندارد كه مرسدس AMG GT سري سياه ركورد سريعترين خودروي توليدي دودر را به نام خود ثبت كرده است.
بااينحال حاشيه موفقيت و ركوردشكني مرسدس بنز بسيار به مدلهاي پس از خود نزديك است. لامبورگيني آونتادور SVJ در اواخر سال ۲۰۱۸ ركورد ۶ دقيقه و ۴۴٫۹۷ ثانيه ثبت كرد. مدل جديد مرسدس AMG GT سري سياه توانست ركورد ۶ دقيقه و ۴۳٫۶۱ ثانيه را به نام خود ثبت كند تا با اختلاف فقط ۱٫۳۶ ثانيهاي نسبت به ساير رقبا در صدر ركوردزنان جهنم سبز اروپا براي خودروهاي دودر بايستد. البته تغييرات انجامشده روي اين خودرو درواقع مشخصات توليدي است و هيچگونه تغيير خاصي در بين متخصصان وجود ندارد و دارندگان سري سياه هنوز نميتوانند خودشان اين كار را انجام دهند.
نكته قابل توجه اين است كه مرسدس AMG GT Black Series تنظيمات مفيدي براي سيستم تعليق ارائه ميدهد. براي انجام اين كار، مهندسان مرسدس AMG با كاهش ۰٫۲ اينچي ارتفاع خودرو در جلو و ۰٫۱ اينچي در قسمت عقب، كويلاورهاي قابل تنظيم را بهينهسازي كردند. كبمر منفي ۳٫۸ درجه در جلو و ۳ درجه در عقب تنظيم شد و ميلههاي موجگير قابل تنظيم براي سختترين حالت كاري تنظيم شدند. علاوه بر اين، راننده از تنظيمات كنترل كشش ۹ مرحلهاي AMG بهره برد و بسته به قسمتي كه در مسير پيست طي ميشود، خودرو را بين موقعيتهاي ششم و هفتم جابهجا كرد. بله، برخي ممكن است بگويند دستيار الكترونيكي تعليق تقلب است؛ اما اين قابليت اكنون بخشي از خودروهاي توليدي به شمار ميرود.
مرسدس بنز براي ثبت اين ركورد از لاستيكهاي ميشلن Pilot Sport Cup 2 MO كه تجهيزات استاندارد سري Black هستند، استفاده كرد. زير كاپوت پيشرانه توئين توربو ۴ ليتري خورجيني هشت سيلندر قرار داشت و اگرچه ۷۲۰ اسب بخار قدرت را به لاستيكهاي عقب انتقال ميدهد، قطعاً چنين پيكربندي براي توان سري Black ضرري ندارد. جالب اينجا است كه مرسدس AMG GT سري سياه داراي حداكثر سرعت ۳۲۵ كيلومتر بر ساعت است؛ اما تنظيمات پكيج آيروديناميك حداكثر سرعت را براي بهينهسازي حركت در نوربرگرينگ روي ۳۰۰ كيلومتر تنظيم كرده بود. بديهي است كه مقداري از سرعت در قسمتهاي كفي براي افزايش چسبندگي در پيچها معامله شد.
وقتي معماري پيشرانه جلو AMG GT را در انديشه متخصصين بگيريم، اين ركورد چشمگيرتر خواهد بود. در اين حالت، سري Black با فاصله نسبتا زيادي نسبت به رقباي پيشرانه وسط و عقب خود قرار دارد. اين مدل تنها خودروي توليدي پيشرانه جلويي است كه با شكستن سد ۶ دقيقهاي، توانست از دوج وايپر ACR و زمان هفت دقيقه و ۱ ثانيه آن بگذرد و فاصلهاي حدود ۲۰ ثانيه با آن ايجاد كند.
هم انديشي ها