پورشه تايكان؛ ركورددار دريفت با خودرو برقي
شايد در ظاهر، دريفت و حركات نمايشي با خودرو، فعاليتي تفريحي باشد؛ اما از انديشه متخصصين متخصص داراي اهميت است. هنگام دريفت حرفهاي، علاوه بر تايرها، فشار بسيار زيادي به تجهيزات مختلف مثل موتور و جعبهدنده وارد ميشود. براي انجام درست اين حركت در مسافت طولاني، بايد سطح بالايي از استانداردهاي متخصص در قطعات مختلف يك خودرو رعايت شود.
امروزه با رشد استفاده از رسانههاي اينترنتي و افزايش اهميت تجاري تبليغات، توجه برندها به ركوردشكني در موارد مختلف بيش از گذشته شده است. مثلا ثبت زمان در نوربرگرينگ، ارزش بالايي براي خودروسازان دارد و براي رسيدن به آن، ماهها زمان و هزينه صرف ميشود.
در تاريخ ۲۵ ديماه ۱۳۹۶، بيامو M5 توانست با ثبت زمان ۸ ساعت و مسافت ۳۷۲ كيلومتر، ركوردي ماندگار براي بالاترين دريفت انجامشده در تاريخ خودروسازي ثبت كند. البته تيم بيامو براي ثبت اين ركورد، پنج سوختگيري حين حركت انجام داد. حالا با گذشت سه سال، پورشه تلاش كرده است با يك مدل برقي، ركوردي براي خودروهاي الكتريكي ثبت كند.
تايكان با رانندگي دنيس رترا (Dennis Retera) توانسته است به مسافت ۴۲٫۱۷۱ كيلومتر براي مدت حدود ۵۵ دقيقه دريفت كند و به جزوه رايگان ركوردهاي گينس وارد شود. اين ركورد در پيست هوكنهايم آلمان و در مسيري دايرهاي به طول ۲۰۰ متر انجام شد. ميانگين سرعت تايكان براي دريفت، ۴۶ كيلومتر بر ساعت بود.
خودروي بنزيني تقريبا هشت برابر مدل برقي زمان دريفت داشت؛ اما پنج سوختگيري متوالي حين حركت انجام داد؛ درحالي تايكان از اين مزيت محروم بود. در سمت ديگر ماجرا، دريفت با يك خودرو برقي به دليل افزايش دما در تجهيزات الكتريكي، سطحي عالي فناوري محصول پورشه را ثابت ميكند كه احتمالا هنوز توسط هيچ خودروساز ديگري در يك محصول تجاري فراهم نشده است.
هم انديشي ها