اعتراض به جريمه تردد غير مجاز و پيامك پليس راهنمايي و رانندگي

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌تازگي پيامك‌هايي براي شهروندان ارسال شده است كه خبر از جريمه آن‌ها به دليل تردد غير مجاز و ناديده‌ گرفتن شرايط كرونا مي‌دهد. حال اين سؤال مطرح است كه چگونه بايد به جريمه اشتباه اعتراض كرد.
تبليغات

صبح امروز (۱۰ آذرماه ۱۳۹۹) پيامكي براي نگارنده اين مطلب ارسال شد كه جاي تعجب و البته نگراني داشت. متن اين پيامك به اين شرح است:

مالك محترم خودرو به شماره پلاك [...] در اجراي مصوبات ستاد كرونا، تخلف تردد غير مجاز شما در سطح شهر، مورخ ۱۰/۹۹/۱۳۹۹ در ساعت ۰۰:۵۶:۵۹ به مبلغ دو ميليون ريال ثبت و در حال مطالعه است. پليس راهور

اگر شما هم مثل بسياري ديگر از شهروندان ايراني، بدون خروج از منزل و ناديده گرفتن مصوبات ستاد كرونا پيامك جريمه دريافت كرده‌ايد، بايد تا ۱۰ روز آينده منتظر ثبت نهايي بمانيد. در اين شرايط، نيازي به حضور شما در اداره اجرائيات پليس راهنمايي رانندگي يا مراكز پليس ۱۰+ نيست. اين احتمال وجود دارد كه حدود ۱۰ روز بعد از طي مراحل اداري، جريمه نهايي براي شما ثبت نشود و پرسنل پليس راهنمايي رانندگي، خطا در سيستم‌هاي تشخيص خودكار و دوربين‌هاي ثبت تخلف را تشخيص دهند.

مرجع متخصصين ايران استعلام خلافي سايت پليس راهنمايي رانندگي Rahvar120

براي اطمينان از ثبت يا عدم ثبت جريمه، بايد طي ۱۰ روز بعد از دريافت پيامك، به وب‌سايت رسمي پليس راهور مراجعه كنيد. البته مراجع مختلفي براي استعلام خلافي خودرو وجود دارند؛ اما ساده‌ترين و سريع‌ترين راه براي اين هدف، مراجعه به سايت Rahvar120.ir و كليك روي گزينه استعلام تخلفات رانندگي است. در مرحله بعد، با استفاده از كد VIN موجود روي كارت خودرو (كارت ماشين) مي‌توانيد تخلفات ثبت‌شده و قطعي هر نوع وسيله نقليه را مشاهده كنيد.

اعتراض به جريمه نهايي

چنانچه در وب‌سايت Rahvar120 يا ديگر مراجع معتبر، مثل مراكز تعويض پلاك، متوجه ثبت جريمه براي خودرو شديد، مي‌توانيد نسبت به آن معترض شويد. البته با توجه ‌به تجربه نگارنده، توجه داشته باشيد كه رسيدن به مرحله حذف جريمه، معمولا براي ثبت تخلف با دوربين عكس‌برداري خودكار امكان‌پذير است و در ساير موارد، به‌سختي نتيجه خواهد داد.

ماده ۵ قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مي‌گويد:

متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاريخ مندرج در قبض جريمه يا تاريخ ابلاغ‌شده در قبض جريمه‌اي كه به اطلاع او مي‌رسد جريمه را به حسابي كه از طرف خزانه‌داري كل تعيين و اعلام مي‌شود پرداخت و رسيد دريافت كند يا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذكور با ذكر دلايل به اداره اجرائيات راهنمايي و رانندگي تسليم كند. اداره مذكور موظف است حداكثر ظرف ۲۴ ساعت پس از وصول اعتراض، مطالعه لازم را انجام داده و در صورت غير موجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ كند؛ در صورت اصرار معترض، اداره اجراييات موضوع را براي رسيدگي به واحد رسيدگي به اعتراضات ناشي از تخلفات رانندگي ارسال مي‌كند.واحد يادشده متشكل از يك قاضي با ابلاغ رئيس قوه‌ قضاييه و يك متخصص كارشناس راهنمايي و رانندگي با معرفي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي مربوطه است و رياست آن واحد با قاضي خواهد بود كه پس از اخذ انديشه متخصصين مشورتي عضو ديگر مبادرت به صدور رأي مي‌كند. رأي صادره قطعي است.در صورتي‌كه متخلف در مهلت قانوني مذكور اعتراض خود را تسليم نكرده يا ظرف بيست روز پس از ابلاغ رأي واحد جريمه را پرداخت نكند، موظف است جريمه را به مأخذ دوبرابر مبلغ مندرج در قبض جريمه بپردازد.

بات وجه‌ به آنچه در متن گفته شد، مراجعه به ستاد اجرائيات راهنمايي و رانندگي براي اعتراض به جريمه نادرست، بايد طي ۶۰ روز از ثبت رسمي جريمه توسط مالك خودرو يا وكيل قانوني او انجام شود. همچنين شاكي مي‌تواند به پليس ۱۰+ مراجعه كند تا ثبت اعتراض اوليه را انجام دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات