آزادسازي واردات خودرو در بودجه سال آينده وجود دارد

پنج‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ كل كشور براي بند حقوق ورودي خودرو در بخش درآمدها، رقم دو هزار و ۴۰ ميليارد تومان پيش‌بيني شده است كه نشان مي‌دهد، ممنوعيت ها لغو مي‌شوند.
تبليغات

 لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ با پيش‌بيني واردات خودرو؛ درآمد مشخصي از اين بخش براي دولت در انديشه متخصصين گرفته است. دولت در لوايح دو سال گذشته درآمدي از حوزه واردات خودرو براي خود درانديشه متخصصين نگرفته بود حال در لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ كل كشور براي بند حقوق ورودي خودرو (واردات خودرو) در بخش درآمدها، رقم ۲ هزار و ۴۰ ميليارد تومان پيش‌بيني كرده است.

دولت در لايحه بودجه كه هر سال تقديم مجلس مي‌كند، رقمي براي واردات خودرو پيش‌بيني مي‌كند، اين در حالي است كه رقم پيش‌بيني شده در سال‌هايي همراه‌با مقررات و دستورالعمل‌هاي مربوط به واردات خودرو محقق نشده و در سال‌هايي نيز اين رقم بيش از انتظارات دولت بوده است. بااين‌حال به‌دنبال اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي و توقف واردات خودرو از سوي دولت به منظور ساماندهي ارز، رقم پيش‌بيني شده در سال‌ ۹۷ براي واردات خودرو نه‌تنها محقق نشد بلكه به كمترين ميزان خود طي سال‌هاي گذشته رسيد. با اين شرايط در بودجه سال ۹۹ و ۹۸ كشور حقوق ورودي خودرو، «صفر تومان» در انديشه متخصصين گرفته شد.

آنچه مشخص است با حذف درآمد واردات خودرو در بودجه ۹۹و ۹۸ تداوم توقف واردات خودرو كه از سال ۹۷ آغاز شده بود، آشكار شد، اين در شرايطي است كه با تخصيص رقم ۲ هزار و ۴۰ ميليارد توماني در بخش درآمد دولت براي حقوق ورودي خودرو در سال ۱۴۰۰ پيش‌بيني مي‌شود گشايشي در واردات خودرو اتفاق افتد؛ اما پيش‌بيني درآمد خودرويي دولت به دليل افت و خيز واردات هر ساله با نوساناتي همراه بوده است.

سال ۹۲، دولت درآمد ۲۲ هزار ميليارد توماني را از ماليات بر واردات خودرو در لايحه بودجه براي خود پيش‌بيني كرده بود و توانست ۶۹ درصد از برنامه خود را محقق كند. درآمد دولت از محل ماليات واردات خودرو در سال ۹۲ به ميزان ۱۴ هزار و ۸۴۲ ميليارد تومان بود. چون دولت در اين سال موفق به تحقق درآمدهاي خود نشد در سال ۹۳ درآمد مالياتي از واردات خودرو در بودجه ۱۱ هزار و ۶۴۶ ميليارد تومان در انديشه متخصصين گرفته شد. در اين سال اما به‌واسطه افزايش واردات خودرو دولت توانست ۲۶ هزار و ۱۳۴ ميليارد تومان درآمد از اين محل كسب كند و درواقع افزايش ۲۲۴ درصدي درآمد نسبت به پيش‌بيني‌ها در لايحه بودجه داشته باشد. اما در لايحه بودجه سال ۹۴ مصوب شده بود كه دولت درآمد مالياتي ۱۳ هزار و ۶۸۰ تومان از محل واردات خودرو داشته باشد، اما دولت بار ديگر بيش از تحقق از محل واردات خودرو درآمد كسب كرد.

در سال ۹۴ درآمد دولت از محل ماليات واردات خودرو ۱۶هزار و ۵۶۳ ميليارد تومان بود. درآمد مالياتي محقق‌شده دولت در اين سال ۲/ ۱ برابر رقم مصوب در بودجه است. آن‌گونه كه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد افزايش درآمدهاي مالياتي از محل واردات خودرو براي دولت جذاب شد؛ چراكه در سال ۹۵ افزايش ۱۰۷ درصدي در درآمدهاي مالياتي در انديشه متخصصين گرفت. همچنين در لايحه بودجه سال ۹۵ درآمد مالياتي دولت ۳۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان در انديشه متخصصين گرفته شد. دولت در نهايت با كسب ۲۶ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان، توانست نزديك به ۷۶ درصد از درآمدهاي خود را از اين محل محقق كند.

مرجع متخصصين ايران واردات خودرو

درآمد مالياتي واردات خودرو در سال ۹۶ به ۲۶ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان رسيد. در بودجه سال ۹۷ نيز دولت درآمد ۲ هزار و ۲۲۰ ميليارد توماني  از بابت ماليات واردات خودرو را با ميانگين ۴۵‌درصدي تعرفه پيش‌بيني كرده بود. مقايسه اين عدد با رقم مصوب‌شده سال ۹۶ افت ۶/ ۳۱ درصدي را نشان مي‌دهد. در سال‌هاي ۹۸ و ۹۹ نيز دولت منابع درآمد براي خود در انديشه متخصصين نگرفته بود. 

موارد خودرويي در لايحه بودجه سال آينده متنوع هستند. درآمد ماليات بر انواع خودروهاي سواري و وانت دوكابين داراي شماره انتظامي شخصي گران‌ارزش نيز ۹۰۹ ميليارد و ۹۰ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان در انديشه متخصصين گرفته شده و درآمد ماليات بر نقل و انتقالات اتومبيل در سال ۱۴۰۰مبلغ ۲ هزار و ۴۳۳ ميليارد و ۲۶۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان پيش‌بيني شده است. درآمد حاصل از ماليات شماره‌گذاري خودرو نيز در لايحه بودجه سال آينده رقم ۶۸۷ ميليارد و ۶۷۳ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام و براي رديف حق بيمه شخص ثالث، سرنشين و مازاد نيز درآمد يك هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان در اين لايحه پيش‌بيني شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات