خودروي خودران اپل احتمالا با فناوري باتري انقلابي همراه خواهد بود

سه‌شنبه ۲ دي ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس اخبار منتشرشده، اپل در حال پيشروي در توسعه‌ي خودروي خودران است كه احتمالا با فناوري باتري پيشرفته‌ در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.
تبليغات

اپل چندين سال است كه خودروي خودران پروژه‌ي تايتان يا همان اپل كار (Apple Car) را توسعه مي‌دهد و اگر اخبار را دنبال كرده باشيد، مي‌دانيد كه بارها اقدام به ثبت اختراع جديد با موضوع سيستم‌ها و مكانيزم‌هاي خودران كرده است. روز گذشته خبري مبني بر عرضه‌ي خودروي فيزيكي اپل در سال ۲۰۲۱ منتشر شد؛ البته كمي دور از انتظار است كه اپل سال آينده‌ي ميلادي اين اتومبيل را عرضه كند. زمان يادشده را بعضي از منابع، مانند افشاگر نام‌آشناي محصولات اپل، جان پراسر، رد كرده‌اند. حال گفته مي‌شود اپل اين خودرو را در سال ۲۰۲۴ و مجهز به باتري انقلابي عرضه خواهد كرد كه به انديشه متخصصين مي‌رسد اين خبر كمي به واقعيت نزديك‌تر باشد.

اولين زمزمه‌هاي خودروي خودران اپل در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و در قالب پروژه‌ي تايتان رسانه‌اي شد و تاكنون بارها اخباري مبني بر عرضه‌ي اين اتومبيل با نام احتمالي «Apple Car» منتشر شده است و تصور مي‌شود فعاليت اپل به طراحي سيستم‌ها و خدمات براي وسايل نقليه خودران معطوف شده باشد. البته جزئياتي از توسعه‌ي خودروي فيزيكي نيز منتشر شده و واضح است كه اپل هنوز در حال توسعه‌ي فناوري‌هاي وسايل نقليه‌ي فيزيكي است. براي مثال، روز گذشته رويترز با استناد به منابع نزديك به زنجيره‌ي تأمين اپل، گزارش داد كه خودروي خودران كوپرتينويي‌ها واقعا يك وسيله نقليه‌ي فيزيكي خواهد بود و به ادعاي منبع، محوريت استراتژي وسايل نقليه‌ي اپل، طراحي باتري جديدي است كه مي‌تواند به‌طور بنيادي هزينه‌هاي باتري را كاهش و دامنه‌ي مسافت طي‌شده‌ي Apple Car با يك بار شارژ را افزايش دهد.

به گفته‌ي خبرگزاري رويترز، كوپرتينويي‌ها با معرفي اين خودرو قصد دارند بازار انبوه را هدف قرار دهند. اين گزارش خاطرنشان مي‌كند كه استراتژي اپل كاملا در تضاد با شركت‌هايي مانند Waymo و Cruise (متعلق به GM) است كه به سمت توسعه خدمات اشتراك رانندگي با استفاده از اتومبيل‌هاي خودران حركت كرده‌اند. با اين اوصاف، اين روش بيشتر شبيه به استراتژي تسلا خواهد بود كه با خودروهاي الكتريكي خودران، موفقيت‌ بسياري كسب كرده است. مطمئنا غير ممكن است كه بدانيم چهار سال ديگر مقررات مربوط به اتومبيل‌هاي خودران چگونه خواهد بود؛ بنابراين كيت مستقل اپل مي‌تواند به‌تدريج وارد بازار شود و با آرامش قوانين محدودكننده را پشت سَر بگذارد.

مرجع متخصصين ايران apple car

باتري يادشده مبتني بر طراحي «تك سلولي» خواهد بود و اين امكان را به مهندسان مي‌دهد كه سلول‌هاي منفرد را در يك باتري جمع و فضاي بسته و غير قابل استفاده در باتري را آزاد كنند. اين طراحي به معناي ماده‌اي فعال‌تر است كه مي‌تواند پيمودن مسافت بيشتر را به ارمغان آورد. همچنين گفته مي‌شود اپل در حال ساخت يك مخلوط شيميايي جديد براي استفاده در باتري، به نام ليتيوم فسفات آهن (LFP) است كه ايمني بيشتري دارد و احتمال گرم شدن آن كمتر است. به انديشه متخصصين مي‌رسد غول فناوري كوپرتينو در حال دستيابي به يك فرمول باتري انقلابي است كه يكي از منابع مطلع به دانش فناوري باتري، آن را سطح بعدي باتري‌ها ناميده و به انقلاب نسل اول آيفون تشبيه كرده است.

هنوز مشخص نيست اپل چگونه خودروي خودران را به‌صورت فيزيكي توليد مي‌كند؛ ولي احتمال دارد براي ساخت وسايل نقليه از شركاي توليدي استفاده كند. علاوه بر اين، گفته مي‌شود اپل به‌صورت سنتي و مانند آنچه در آيفون‌ و ساير محصولاتش انجام مي‌دهد، قطعات خاصي از جمله حسگرهاي لايدار (LiDAR) براي استفاده در Apple Car را از شركت‌هاي شخص ثالث تهيه خواهد كرد.

براساس اطلاعات منتشرشده، غول فناوري كوپرتينو براي مقطعي مذاكره با شركت كانادايي مگنا اينترنشنال را آغاز كرد؛ اما با توجه به مشخص نبودن هدف اپل، اين مذاكرات بي‌نتيجه ماند. شركت يادشده بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي قطعات خودرو در آمريكاي شمالي و بزرگ‌ترين تأمين‌كننده‌ي قطعات مورد نياز جنرال موتورز، فورد و كرايسلر است. اصلي‌ترين مشتريان مگنا در سطح بين‌المللي شركت‌هاي فولكس‌واگن، بي‌ام‌و و تويوتا به حساب مي‌آيند.

به ادعاي رويترز، اين احتمال وجود دارد كه اپل دامنه‌ي توسعه‌ي وسايل نقليه را به سيستم‌هاي خودران و كيت‌هاي سخت‌افزاري محدود كند كه مي‌توانند با يك وسيله نقليه ادغام شوند و در ادامه به اين نكته اشاره مي‌كند كه محدوديت‌هاي ايجادشده مرتبط با همه‌گيري ويروس كرونا مي‌تواند معرفي Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ يا حتي بيشتر، به تأخير بيندازد.

شايعات مربوط به پروژه تايتان طي سال‌هاي گذشته به‌صورت دوره‌اي منتشر مي‌شود. اين پروژه با تغيير جهت و كاهش كاركنان رو‌به‌رو شده است؛ اما به انديشه متخصصين مي‌رسد توسعه سيستم‌هاي خودران همچنان ادامه دارد و منابع و خبرگزاري‌هاي مختلفي عرضه‌ي اين خودرو را در سال‌هاي آينده قطعي مي‌دانند. خبرگزاري ديجي‌تايمز بر اين باور است كه اپل خودروي خودران را تا سال ۲۰۲۵ روانه‌ي بازار خواهد كرد و مينگ-چي كو، تحليل‌گر نام‌آشناي محصولات اپل نيز معتقد است اين شركت در نهايت Apple Car را در بازه‌ي زماني ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ رونمايي و عرضه خواهد كرد.

چندي پيش مشخص شد كه جان جياناندريا (John Giannander) رئيس بخش هوش مصنوعي اپل، رهبري تيم پروژه‌ي تايتان را بر عهده گرفته است و از اين پس خودروي خودران اپل تحت نظارت او توسعه خواهد يافت. علاوه بر اين، اخباري مبني بر همكاري TSMC و اپل به‌منظور توليد تراشه‌هاي اين نوع اتومبيل‌ منتشر شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات