فورد و نيسان بهدليل كمبود تراشه، توليد خودرو را كاهش ميدهند
بهدنبال دنياگيري ويروس كرونا، اشكالات متعددي براي بسياري از صنايع رخ داد و صنعت تراشه دراينبين آسيب زيادي ديد. براساس گزارش خبرگزاري انگجت، اشكالات صنعت تراشه صرفا روي كمبود مدل جديد پردازندههاي مركزي و پردازندههاي گرافيكي اثرگذار نبوده و حوزههاي ديگر نظير بازار خودرو را نيز درگير كردهاند.
انگجت بهنقل از CNBC و ABC News و ورج مينويسد شركتهاي فورد (Ford) و نيسان (Nissan) تصميم گرفتهاند بهدليل كمبود تراشه، توليد محصولاتشان را كاهش دهند. گزارش جديد ميگويد فورد قصد دارد در هفتهي جاري، فعاليت يكي از كارخانههاي توليد خودروي شاسيبلند واقع در شهر لوئيزويل ايالت كنتاكي را تعليق كند. در ابتدا قرار بود فعاليت اين كارخانه سال جاري تعليق شود؛ اما كمبود تراشه باعث شده است فورد زمان توقف فعاليت كارخانه را جلو بيندازد. همچنين، گفته ميشود نيسان فرايند كاهش توليد خودرو در كارخانهي آپاماي ژاپن را آغاز كرده است.
احتمال دارد برندهاي ديگر فعال در حوزهي خودرو نيز با اشكال مواجه شوند. فولكس واگن ماه پاياني سال گذشتهي ميلادي گفت قصد دارد در پي كمبود توليد تراشه، تغييراتي روي ميزان توليد محصولات خود در چين و اروپا و آمريكايشمالي اعمال كند. فيات كرايسلر و تويوتا نيز بهتازگي مذاكراتي با محوريت اشكالات توليد خودرو برگزار كردهاند.
ديويد بارناس بهنمايندگي از جنرالموتورز به خبرگزاري CNBC گفته است اين شركت مجبور نشده توليد خودرو را كاهش دهد؛ اما به اشكالات ناشي از كمبود تراشه توجه ميكند. كمبود توليد تراشه در اواخر سال ۲۰۲۰ بهدنبال تعطيلي دوماههي كارخانهها براثر دنياگيري كوويد ۱۹ ايجاد شد.
در دوراني كه توليد خودرو و ميزان تقاضا برايش در وضعيتي بيثبات قرار دارد، سخت است شركتهاي خودروساز بتوانند خودشان از اين اشكالات در امان نگه دارند. خودورهاي مدرن بهمنظور دستيابي به قابليتهاي كمكراننده، سيستمهاي اطلاعاتسرگرمي (Infotainment) و... تا حد زيادي به تراشههاي پيشرفته متكي هستند. تا زمانيكه توليد تراشه و تقاضا براي خودرو به حالت عادي برگردد، تأخير در توليد خودروها يا توليد آنها بهطورمحدود، اتفاقي دورازانتظار نخواهد بود.
انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران دربارهي اين خبر چيست؟
هم انديشي ها