جيپي مورگان: اپل با ورود به صنعت خودرو به دنبال توليد وسيله نقليه تمامعيار است
سمايك چترجي، تحليلگر ارشد بانك سرمايهگذاري جيپي مورگان، در يادداشتي خطاب به سرمايهگذاران، به تفصيل و پيشبيني چشمانداز اپل براي ورود به صنعت خودروسازي پرداخته كه بهوسيلهي اپلاينسايدر رسانهاي شده است. چترجي انتظار دارد غول فناوري كوپرتينو رويكرد همهجانبهاي در اين صنعت اتخاذ و خود را با قدرت وارد رقابت كند. وي پيشبيني ميكند كه اپل به دنبال كنترل سرعت نوآوري باشد تا محصول خود را در بازار روبهرشد خودروي تمام الكتريكي (BEV) متمايز كند.
در بيانيهي تحليلگر مذكور آمده است كه دليل اصلي علاقهي اپل به صنعت خودرو به اين اصل مهم مرتبط ميشود كه كل بازار آدرسپذير (TAM) آن با ارزش تقريبا ۲٫۵۵ تريليون دلار، بسيار گستردهتر از بازار ۴۲۰ ميليارد دلاري موبايل هوشمند است. افزون بر اين، اپل به لطف محبوبيت محصولاتش، از يك پايگاه متخصصي بيش از يك ميليارد نفري بهره ميگيرد؛ از اينروي، Apple Car بهصورت مستقل ميتواند خدمات را كاملا ادغام كند و گسترش دهد. گمانهزني در مورد خودروي الكتريكي اپل جديد نيست؛ اما اين تحليلگر خاطرنشان ميكند كه گزارشهاي مطبوعاتي اخير نشانگر گسترش و ايجاد انگيزه براي اپل در ورود به صنعت خودروسازي تلقي ميشود.
چندي پيش، مشخص شد كه جان جياناندريا (John Giannander) رئيس بخش هوش مصنوعي اپل، رهبري تيم پروژهي تايتان را بر عهده گرفته است و از اين پس خودروي خودران اپل تحت نظارت او توسعه خواهد يافت. حال چترجي ميگويد شايعات مربوطه، به دليل تأخير تجاري در گذشته و تغيير جهت اهالي كوپرتينو در پروژهي تيتان است. گفته ميشود كمبود بازخورد در صنعت خودرو و فناوري، احتمالا نشان ميدهد كه اپل به توسعه و مالكيت معنوي در صنعت خودرو متمركز شده است.
به گفتهي اين تحليلگر، ممكن است چندين مانع براي ورود اپل به بازار خودرو وجود داشته باشد؛ زيرا اين صنعت ذاتا چالشبرانگيز و پرخطر است و چون يك بازار بالغ بهحساب ميآيد، هرگونه رشد اپل منجر به ضرر خودروسازان كنوني ميشود. بااينحال، هنوز پيشبيني ميشود كه غول دنياي فناوري خود را بهعنوان يك توليدكننده تمامعيار معرفي كند. تحليلگر خاطرنشان كرد كه اپل احتمالا منتظر تغيير جهت به سمت وسايل نقليه خودران بهعنوان فرصتي براي متمايز كردن خود در مقايسه با ديگران است. در اين ميان، نوپا بودن نسبي خودروهاي كاملا مستقل (AV)، احتمالا عرضهي Apple Car را در اواخر دههي جاري به تأخير مياندازد؛ اما اگر تمركز اپل تنها روي يك وسيلهي نقليه الكتريكي (نه كاملا خودران) باشد، ميتواند بازهي زماني عرضه را كوتاه كند.
با استناد به گزارش يادشده، انتظار ميرود از انديشه متخصصين درآمد، Apple Car يك وسيله نقليه شاخص باشد و كوپرتينوييها احتمالا در ابتدا فرايند ساخت خارج از شركت را به ادغام عمودي ترجيح خواهند داد و ظاهرا حاشيه سود ناخالص بسيار كمتر از ساير محصولات سختافزاري اپل خواهد بود؛ اما درآمد ۷۰ تا ۱۰۰ ميليارد دلار از TAM، در رده خودروهاي برتر ميتواند به ۷۰۰ ميليارد دلار برسد. علاوه بر اين، گمان ميرود مؤلفهي اصلي درآمد، خدمات باشد. خدمات ميتواند حاشيه سود كم صنعت را بهبود بخشد؛ بهويژه زمانيكه پاي اكوسيستم اپل در ميان باشد. البته وسايل نقليه كاملا خودران ميتوانند درآمد بيشتري از بخش خدمات كسب كنند.
چاترجي، ديگر تحليلگران جيپي مورگان، انتظار دارد كه عرضهي Apple Car تأثير منفي بر ساير خودروسازان داشته باشد و در عوض، تأثير مثبتي بر شركاي تجاري اپل كه بهعنوان سازندهي قرارداد انتخاب ميشود، خواهد گذاشت. بر اساس گزارش ديگري از مورگان استنلي، علاقهي اپل براي ورود به صنعت خودروي الكتريكي احتمالا به بهبود تجربهي رانندگي با ادغام سختافزار، نرمافزار و خدمات منجر خواهد شد و غول فناوري كوپرتينو به دنبال دستيابي به پنج فناوري اصلي كه شامل طراحي پردازنده، باتري، دوربين، حسگر و نمايشگرهايي است كه بهطور بالقوه به تلاشهايش در زمينهي توسعهي اتومبيل كمك ميكند و باعث ميشود Apple Car بهعنوان يك پروژه طولانيمدت ديده شود.
هم انديشي ها