اپل در ابتداي سال ۲۰۲۰ براي خريد خودروسازي كانو مذاكراتي انجام داده است

چهارشنبه ۲۴ دي ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گفته مي‌شود اپل به‌عنوان بخشي از تلاش‌هايش براي توسعه‌ي پروژه‌ي Apple Car، در اوايل سال ۲۰۲۰ از استارتاپ كانو مستقر در كاليفرنيا ديدار كرده است تا درصورت فراهم‌بودن شرايط آن را بخرد.
تبليغات

براساس گزارش اپل‌اينسايدر و با استناد به اطلاعات به‌دست‌آمده از خبرگزاري The Verge، غول دنياي فناوري در اوايل سال ۲۰۲۰ با شركت مبتني‌بر خودروهاي الكتريكي كانو (Canoo) مذاكراتي كرده است و از قرار معلوم، اپل و كانو چندين گزينه از سرمايه‌گذاري تا خريد را به‌عنوان بخشي از تلاش كوپرتينويي‌ها براي پيش‌برد پروژه‌ي خودروي الكتريكي مطالعه كرده‌اند.

به‌ادعاي گزارش مذكور، كانو پلتفرم وسايل نقليه‌ي الكتريكي مقياس‌پذير و مدولار را توسعه داده كه در كانون توجه اپل قرار گرفته است. اين مدل براي همراهي از طيف وسيعي از متخصصدهاي خودرو براي مصرف‌كنندگان و مشاغل طراحي شده و گفته مي‌شود استارتاپ يادشده اكثر الكترونيك خودرو را براي انعطاف‌پذيري بيشتر در طراحي كابين ادغام كرده است.

در گزارش اپل‌اينسايدر، آمده است كه در ابتدا، كانو اميدوار بود از‌طريق اپل سرمايه جذب كند؛ اما ظاهرا گفت‌وگوها بي‌نتيجه مانده و در‌نهايت، به ادغام كانو با شركت HCAC.IV منجر شده است. برآورد مي‌شود اين ادغام باعث‌شده بيش از ۳۰۰ ميليون دلار سرمايه براي توليد توسعه‌ي ميني وَن الكتريكي به كانو تزريق شود. اين شركت در نقشه‌ي راهش قصد دارد در ساليان آينده، وسايل نقليه الكتريكي تجاري مانند وَن‌هاي باربري و يك وَن متمركز بر مصرف‌كننده توليد كند.

خبر علاقه‌ي اپل به كانو در حالي گزارش مي‌شود كه غول فناوري كوپرتينو در حال مذاكره با هيونداي براي توليد خودرو برقي مستقل تا سال ۲۰۲۴ است. فوريه‌ي ۲۰۲۰، هيونداي و كانو اعلام كردند به‌طور‌مشترك قصد دارند پلتفرم جديدي براي خودروهاي الكتريكي توسعه دهند؛ اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اين اعلاميه و هرگونه همكاري بالقوه بين اين دو شركت خودروساز، قرارداد همكاري احتمالي اپل با هيونداي را شامل نخواهد شد. كانو در بيانيه‌اي صراحتا اعلام كرده است تا زماني‌كه صلاح بداند درباره‌ي مباحثه‌هاي استراتژيك يا روابط يا مشاركت‌ها اظهارانديشه متخصصين نمي‌كند. همچنين، اپل نيز اين گزارش را تأييد يا رد نكرده است.

طبق اطلاعات موجود، كوپرتينويي‌ها با معرفي Apple Car قصد دارند بازار انبوه را هدف قرار دهند و گفته مي‌شود سياست آن‌ها در اين صنعت مانند تسلا خواهد بود. بااين‌حال، گزارش جديد بلومبرگ حاكي از آن است كه پروژه‌ي ساخت خودرو اپل در مراحل اوليه است و حداقل عرضه‌ي آن ممكن است نيم دهه طول بكشد. كار اپل در زمينه‌ي توسعه‌ي سيستم وسايل نقليه‌ي خودران براي سال‌ها مخفي نگه داشته شده؛ اما اعتقاد بر اين است كه بخش خودروهاي اين شركت موسوم به پروژه‌ي تايتان حداقل از سال ۲۰۱۴ در حال آزمون‌وخطا و توسعه‌ي فناوري مبتني‌بر اتومبيل خودران است.

شايعات مربوط به پروژه‌ي تايتان در سال‌هاي گذشته به‌صورت دوره‌اي منتشر مي‌شود. اين پروژه با تغيير جهت و كاهش كاركنان رو‌به‌رو شده است؛ اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد توسعه سيستم‌هاي خودران همچنان ادامه دارد و منابع و خبرگزاري‌هاي مختلفي عرضه‌ي اين خودرو را در سال‌هاي آينده قطعي مي‌دانند. خبرگزاري ديجي‌تايمز بر اين باور است كه اپل خودرو خودران را تا سال ۲۰۲۵ روانه‌ي بازار خواهد كرد. مينگ‌چي كو، تحليل‌گر نام‌آشناي محصولات اپل، نيز معتقد است اين شركت در‌نهايت با‌توجه‌به آزمون‌هاي كيفي سخت‌گيرانه، Apple Car را در بازه‌ي زماني ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ رونمايي و عرضه خواهد كرد.

براساس گزارش‌هاي قبلي، تحليل‌گران بانك گلدمن ساكس اعتقاد دارند حضور در صنعت خودرو براي اپل به‌عنوان پلتفرم سخت‌افزاري همراهي‌كننده براي خدماتش منطقي خواهد بود؛ اما سودآوري ناچيز تجارت خودرو و هزينه‌هاي هنگفت توليد، احتمالا بدين‌معني است كه سرمايه‌گذاران اين حوزه تأثيرات محدودكننده‌اي در كسب درآمد خواهند داشت و ظاهرا اين دلايل اپل را به‌سوي جست‌وجو براي راه‌هاي جايگزين، از‌جمله اعتماد به توليدكنندگان ديگر براي ايجاد وسيله‌ي نقليه سوق خواهد داد.

در گذشته، رويترز پيش‌بيني كرده بود توليد خودرو اپل مي‌تواند از سال ۲۰۲۴ آغاز شود؛ اما اين احتمال وجود دارد كه اپل دامنه‌ي توسعه‌ي وسايل نقليه را به سيستم‌هاي خودران و كيت‌هاي سخت‌افزاري محدود كند كه مي‌توانند با يك وسيله نقليه ادغام شوند. البته اعتقاد بر اين است كه محدوديت‌ ايجادشده به‌علت همه‌گيري ويروس كرونا مي‌تواند معرفي Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ يا حتي بيشتر به‌تأخير بيندازد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات