تويوتا در آغاز سال جاري ميلادي تصاويري از ابرخودروي هيبريدي جديد به نمايش گذاشت و اكنون اين خودروي هيبريدي بهطور رسمي رونمايي شده است. تويوتا سرانجام از جديدترين خودرو براي رقابت در لمانز رونمايي كرد كه خودروي مسابقهاي هيبريدي تويوتا GR010 نام دارد. به گزارش موتوروان، تويوتا همچنين حضور در مسابقات قهرماني جهاني استقامت (WEC) فدراسيون جهاني اتومبيلراني در سال ۲۰۲۱ را هدفگذاري كرده است و قصد دارد با جديدترين خودروي مسابقهاي خود، دوره جديدي از مسابقات استقامت را آغاز كند.
از همه مهمتر اينكه ابرخودروي GR010، نسخهي جادهاي با نام تويوتا GR Super Sport همراه خود دارد كه براي اولين بار در افتتاحيه هشتاد و هشتمين دوره مسابقات لمان در پيست سرت در معرض ديد عموم قرار گرفت. طبق گفتهي مسئولان تويوتا، خودرو مسابقهاي هيبريدي GR010 طي ۱۸ ماه گذشته در مقر اين تيم در كلن آلمان ساخته شده است. از سوي ديگر، پيشرانه هيبريدي الكتريكي آن در هيگاشي فوجي ژاپن توليد شد.
تويوتا GR010 از پيشرانهي ۳٫۵ ليتري خورجيني ۶ سيلندر توئين توربو بهره ميبرد كه با توليد ۶۷۰ اسب بخار قدرت، نيروي لازم براي گرداندن چرخهاي عقب را تأمين ميكند. پيشرانه الكتريكي تا ۲۶۸ اسب بخار قدرت را به چرخهاي جلو ميفرستد.
نكتهي در خور توجه اينكه، تويوتا GR010 حدود ۲۵۰ ميليمتر طول، ۱۰۰ ميليمتر عرض و ۱۰۰ ميليمتر ارتفاع بيشتر از مدل قبلي TS050 LMP1 دارد. وزن اين مدل نيز كمي بيشتر است و به ۱۰۴۰ كيلوگرم ميرسد كه كمي بالاتر از حداقل وزن مورد نياز در كلاس ابرخودروهاي فدراسيون جهاني اتومبيلراني است.
مسئولان تويوتا تأييد كردند كه به همراه رانندگان تيم و تركيبي بدون تغيير نسبت به گذشته، از عناوين و جايگاه خود در مسابقات جهاني استقامت و همچنين عنوان قهرماني لمان دفاع خواهند كرد. قهرمانان فعلي كاموئي كوباياشي، مايك كانوي و خوزه ماريا لوپز رانندگي خودرو شماره ۷ تويوتا را بر عهده خواهند داشت؛ درحاليكه سباستين بوئمي، كازوكي ناكاجيما و برندون هارتلي با خودرو شماره ۸ از تويوتا GR010 مسابقه ميدهند.
تويوتا هنوز دربارهي توسعه نسخه توليدي GR Super Sport محافظهكار است. در گزارشهاي قبلي آمده كه ممكن است اين اتفاق اولين بار در سال ۲۰۲۳ رخ بدهد؛ اما تا رسيدن به آن تاريخ بايد منتظر بمانيم.
هم انديشي ها