اولين اطلاعات از تراشه هوش مصنوعي Apple Car افشا شد

شنبه ۲۷ دي ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گفته مي‌شود اپل قصد دارد به‌منظور تأمين پردازش‌هاي هوش مصنوعي و بهره‌گيري از فناوري رديابي چشم، در بطن Apple Car تراشه‌ي C1 مبتني‌بر A12 بايونيك را تعبيه كند.
تبليغات

اپل در حال توليد خودرو خودران يا سيستم مرتبط با آن است و با نگاه به فعاليت‌هاي اخير آن و ثبت انبوهي از اختراعات، مي‌توان متوجه اين امر شد. به‌دنبال آخرين شايعات درباره‌ي خودرو خودران اپل، خبرگزاري MacRumors با‌توجه‌به منابع آگاه به زنجيره‌ي تأمين گزارش جديدي مبني‌بر تكنولوژي و مجوزهاي استفاده از فناورهاي شخص ثالث در پردازنده‌اي موسوم به «C1» به‌عنوان قلب تپنده‌ي Apple Car تدوين كرده است. براساس اين گزارش، تراشه‌ي يادشده بر‌پايه‌ي پردازنده‌ي A12 توسعه يافته است و از قرار معلوم، قدرت هوش مصنوعي اين خودرو بر آن متكي خواهد بود.

در مستندات گزارش مذكور، آمده است ازآنجاكه غول دنياي فناوري به ريخته‌گري تراشه با ظرفيت فرايندهاي كلاس خودرو نياز دارد، TSMC و سامسونگ مي‌كوشند نياز اپل را تأمين كنند. شواهد نشان مي‌دهد TSMC روي توسعه‌ي فرايند ساخت هفت‌نانومتري در تراشه‌هاي كلاس خودرو كار مي‌كند و سامسونگ نيز تراشه‌ي Exynos Auto V9 را در با گره‌ي هشت‌نانومتري ساخته است.

براساس گزارش‌هاي قبلي، اپل همكاري با شركت صنايع نيمه‌هادي تايوان (TSMC) را در زمينه‌ي فناوري تراشه‌هاي خودرو خودران شروع كرده است و ادعا مي‌شود هر دو شركت براي تأسيس كارخانه‌ي توليد تراشه‌هاي Apple Car در ايالات متحده‌ي آمريكا زيرساخت‌هاي لازم را ايجاد كرده‌اند و در حال مذاكره با منابع زنجيره‌ي تأمين قطعات الكترونيك خودرو براي اطمينان از مطابقت با مقررات و استانداردهاي فعلي هستند. طبق ادعاي گزارش جديد، C1 مي‌تواند شباهت زيادي به طراحي تراشه‌ي A12 Bionic داشته باشد كه سال ۲۰۱۸ با فرايند مشابه هفت‌نانومتري TSMC ساخته شده بود.

به‌گفته‌ي منابع مطلع، عملكرد تراشه‌ي C1 باتوجه‌به ساختار مشابه با A12 مي‌تواند بسيار رضايت‌بخش باشد و حتي از تراشه‌هاي كنوني تسلا نيز بهتر ظاهر شود. در مقام مقايسه، تراشه‌ي خودران تسلا ۶ ميليارد ترانزيستور را در خود جاي داده و مصرف برقش بيش از ۳۶ وات است؛ اما A12 كنوني با ۶٫۹ ميليارد ترانزيستور و مصرف برق ۳٫۵ وات، بسيار بهينه‌تر از تراشه‌ي تسلا است. البته بايد توجه كرد كه اين آمار به تراشه‌ي موبايلي A12 مربوط است و به‌احتمال قريب‌به‌يقين، استفاده آن در خودرو بسيار متفاوت خواهد بود؛ زيرا ممكن است با‌توجه‌به نياز، سطح سيليكون بزرگ‌تري در انديشه متخصصين گرفته شود و به‌تبع آن، هسته‌هاي هوش مصنوعي و ترانزيستورهاي بيشتري استفاده شود كه مي‌تواند توان مصرفي را كمي افزايش دهد. پيش‌بيني مي‌شود اين تراشه شروعي بسيار قدرتمند و عالي براي اپل در صنعت خودرو باشد.

پيش‌ازاين، گفته مي‌شد TSMC براي توسعه‌ي فناوري نيتريد گاليم (GaN) به‌منظور استفاده در مبدل‌ها و شارژرهاي خودرو هيبريدي، با STMicroelectronics همكاري مي‌كند و گويا اين همكاري به‌منظور ارائه‌ي اين فناوري در خودرو خودران اپل بوده است؛ خودروي كه گفته مي‌شود شباهت زيادي به خودروهاي تسلا خواهد داشت. گفتني است TSMC اكنون در حال انتقال قسمتي از خط‌توليد خود به خاك آمريكا و ساخت تأسيسات تراشه در آريزونا است. نخستين ويفرهاي تجاري اين كارخانه در سال ۲۰۲۴ به ‌مرحله‌ي توليد خواهند رسيد؛ درست در زماني‌ كه طبق شايعات، اپل قرار است خودرو خودران را رونمايي كند.

افزون‌براين، با‌توجه‌به سياست‌هاي اپل به‌منظور دريافت مجوز استفاده از فناوري‌ها، ازجمله دستورالعمل‌هاي پايه آرم، پيش‌بيني مي‌شود اهالي كوپرتينو در تراشه‌ي C1 نيز همان رويه را پيش گيرند و از فناوري‌هاي شخص ثالث مانند هسته‌ي اصلي Occula NPU شركت Seeing Machines استفاده كنند كه به اپل امكان مي‌دهد مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي هوش مصنوعي در داخل كابين مانند رديابي چشم راننده بهره‌مند شود. اعتقاد بر اين است Seeing Machines مدلي تجاري مبتني‌بر معماري آرم براي صدور مجوز به واحد پردازش عصبي اوكولا اتخاذ كرده و آن را در‌دسترس اپل قرار داده است تا غول دنياي فناوري بتواند هسته‌هاي يادشده را در طرح‌هاي تراشه سفارشي خود استفاده كند.

به‌طور‌كلي، اوكولا از الگوريتم‌هاي بينايي و رايانه‌اي، تخصص عوامل انساني با داده‌هاي رانندگي طبيعي، كاركرد تخصصي مسير نوري IR و استراتژي پردازش تعبيه‌شده سه‌ستوني برخوردار است؛ بنابراين، تصور مي‌شود اين فناوري اولين انتخاب كوپرتينويي‌ها براي طراحي سيستم‌هاي نظارتي درون كابين مبتني‌بر هوش مصنوعي باشد.

از سال‌ها پيش تاكنون، شايعات مربوط به پروژه‌ي تايتان به‌صورت دوره‌اي منتشر شده است. اين پروژه با تغيير جهت و كاهش كاركنان رو‌به‌رو شده؛ اما به‌انديشه متخصصين مي‌رسد توسعه‌ي سيستم‌هاي خودران همچنان ادامه دارد. در آخرين گزارش‌ها، پيش‌بيني‌ مي‌شود خودرو اپل با نام احتمالي Apple Car بين سال‌هاي ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ منتشر مي‌شود. بااين‌حال، گزارش‌هاي بي‌شمار مربوط به خودرو اپل نشان مي‌دهد اپل براي عرضه‌ي اين خودرو بسيار مصمم است. براي مثال، اخيرا هيونداي تأييد كرد در حال مذاكره‌ي ابتدايي با اپل را براي همكاري در توليد خودرو خودران آغاز كرده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات