خودروهاي برقي رنو با الهام از مدل‌هاي قديمي توليد مي‌شوند

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رنو براي بهبود آمار فروش در شرايط ناشي از همه‌گيري، خودروهاي الكتريكي آينده‌ي خود را براساس مدل‌هاي قديمي توسعه خواهد داد.
تبليغات

رنو با آوردن دو مورد از پرفروش‌ترين‌هاي محصولات خود در قرن بيست و يكم، دامنه توليد خودروي الكتريكي را گسترش خواهد داد. براساس گزارش اتوبلاگ به نقل از رويترز، رنو اين خودروهاي الكتريكي الهام‌گرفته از ميراث گذشته را طي رويدادي كه در ۱۴ ژانويه برگزار شد، رونمايي كرد.

منابع ناشناس مطلع از برنامه‌هاي اين شركت مستقر در پاريس، اذعان كردند كه اولين مدل مفهومي، الهام‌گرفته از رنو ۴ خواهد بود؛ مدلي كه بين سال‌هاي ۱۹۶۱ و ۱۹۹۴ ساخته شد و فقط تغييرات جزئي داشته است. رنو ۴ خودرويي فوق‌العاده ابتكاري بود و از سيستم محرك جلو، كفي عقب مسطح، صندلي تاشو در رديف دوم و طرح هاچ‌بك استفاده مي‌كرد. هنوز نمي‌دانيم تفسير مدرن از رنو ۴ چگونه خواهد بود؛ اما اگر به كراس‌اور تبديل شود تعجب نخواهيم كرد.

دومين خودروي الكتريكي جديد رنو كه مبتني بر مدل‌هاي كلاسيك توليد خواهد شد، براي الهام‌بخشي بر مدل ۵ تكيه مي‌كند؛ اما اينكه متخصصان طراحي رنو كدام سبك‌ را انتخاب كرده‌اند، مشخص نيست. نسل اول خودروي ۵ در سال ۱۹۷۲ به بازار عرضه و با نام LeCar در ايالات متحده آمريكا فروخته شد. جايگزين آن با نام Super Cinq (سوپر فايو) با طراحي مارچلو گانديني، از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ ساخته شد و هرگز در آمريكا به فروش نرسيد. بسياري از جزئيات، طراحي اين دو مدل را از يكديگر متمايز مي‌كند؛ اما داراي نيمرخ و تعداد انگشت‌شماري نشانه‌هاي مشخص مانند چراغ‌هاي جلوي مربعي و چراغ‌هاي عقب عمودي هستند. طراحان مي‌توانند با الهام از هر دو مدل، خودروي هاچ‌بك كوچك شهري ايجاد كنند.

مرجع متخصصين ايران رنو لوكار / Renault LeCar

در انتهاي طيف محصولات آينده‌‌ي رنو، برند اسپرت آلپاين گزارش شده است كه سه مدل الكتريكي را در رويداد پيش‌نمايش كرد. آلپاين هرگز خودروي الكتريكي نفروخته است و اطلاعات زيادي دربار‌ه‌ي اين مدل‌هاي مفهومي در دسترس نيست. طبق شايعات تأييد‌نشده، اين برند قصد دارد مانند پورشه باشد و به بخش محصولات شاسي‌بلند ورود كند.

بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه خودروهاي مفهومي رنو چقدر به مدل‌هاي توليدي نزديك خواهند بود؛ البته با اين فرض كه خودروهاي مفهومي، پيش‌نمايشي از مدل‌هاي توليدي باشند، ولي وقوع چنين اتفاقي در آينده قطعي نيست. به همين ترتيب، ما درباره‌ي پيشرانه‌اي كه به آن‌ها نيرو مي‌دهد، زياد نمي‌دانيم. رنو در بخش خودروهاي الكتريكي مدرن پيش‌گام بود و زوئي (Zoe) را در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه كرد؛ بنابراين ‌اكنون فناوري پيشرانه برقي و باتري را در اختيار دارد. روش ديگر اين است كه مي‌تواند قطعات (و پلتفرم) خودروهاي جديد را از ابتدا توسعه دهد.

مرجع متخصصين ايران رنو زوئي Renault Zoe 2017

جاي رنو ۴ در سبد محصولات فعلي خودروساز فرانسوي كم و بيش توسط كانگو (Kangoo) اشغال شده است؛ اما اين هاچ‌بك تقريبا در اوايل سال ۲۰۱۰ به‌عنوان جايگزيني براي مودوس (Modus) احيا شد. مديران اجرايي رنو اين پروژه را مختومه اعلام كردند و هرگز به‌طور عمومي اعلام و حتي رونمايي نشد. به‌ جاي آن نسل اول كراس‌‌اور رنو كپچر از سال ۲۰۱۳ وارد مرحله توليد شد و از آن زمان يكي از پرفروش‌ترين مدل‌هاي رنو بوده است. هيچ مدركي وجود ندارد كه خودروي مفهومي رنو در آينده برگرفته از محصولي باشد كه يك دهه پيش بايگاني شده بود.

همين موضوع براي رنو ۵ صدق مي‌كند؛ زيرا DNA طراحي آن به خودروي مفهومي Twin'Run انتقال يافت كه به‌عنوان نسخه گرندپري موناكو ۲۰۱۳ رونمايي شد. استثنائاً اين خودرو مورد استقبال قرار گرفت و بعداً طراحي آن به نسل سوم خودروي شهري Twingo انجاميد كه سوار بر نسخه‌ي توسعه‌يافته‌ي پلتفرم پيشرانه عقب اسمارت فورتو است.

سرنوشت LeCar 

رنو هرگز نسخه‌هاي برقي خودروهاي ۴ يا ۵ را نفروخت؛ اما LeCar براي مدت كوتاهي در آمريكا به‌عنوان خودروي برقي به فروش رسيد. در سال ۱۹۷۹، شركت Electricar ايالات متحده LeCar را به يك هاچ‌بك برقي به نام Lectric Leopard 953 تبديل كرد كه از پيشرانه ۱۲ اسب بخاري نيرو مي‌گرفت و توسط دو بسته باتري سربي اسيدي به حركت درمي‌آمد. اين خودروي برقي حدود ۱۱۲ كيلومتر شعاع حركتي رانندگي و حداكثر سرعت ۸۰ كيلومتر بر ساعت داشت. از اين‌بدتر، وزن خودرو حدود ۱۱۳۳ كيلوگرم بود (در مقابل ۸۴۰ كيلوگرم براي نسخه‌ي استاندارد LeCar) و حدود ۷۰۰۰ دلار ارزش داشت كه تقريبا معادل ۲۵ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ است؛ در حالي كه نسخه‌ي استاندارد رنو LeCar حدود ۳۳۴۵ دلار (تقريبا ۱۰,۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱) ارزش داشت. اين خودرو نسبتا ابتكاري اما سرنوشت آن محكوم به شكست بود.

مرجع متخصصين ايران Lectric Leopard 953 بر اساس رنو

شركت Electricar ايالات متحده ۴۰۰ دستگاه LeCar بدون پيشرانه را از رنو سفارش داد. آمار فروش با فرض اينكه اصلاً ثبت شده باشند، به تاريخ سپرده شده‌اند و در دسترس نيستند؛ اما شك داريم كه خودروهاي اهداشده همگي به Lectric Leopard 953 تبديل شده باشند.

استراتژي جديد رنو

لوكا دوميو، مديرعامل جديد رنو، برخي از مدل‌هاي پرفروش گذشته‌ي اين برند را به‌عنوان الهام‌بخش خودروهاي الكتريكي آينده معرفي كرد. به گزارش اتونيوز اروپا، رنو در قالب طرحي چرخشي با هدف بهبود فروش و تغيير موقعيت اين خودروساز، قصد دارد مدل‌هاي كلاسيك خود را احيا كند. خودروساز فرانسوي زيان‌ده از ۲ ميليارد يورو صرفه‌جويي در هزينه‌ها و كاهش شغل در تلاش براي بهبود حاشيه سود و تقويت عملكرد اين گروه در بازار خودرويي كه تحت تأثير بيماري همه‌گير كوويد-۱۹ قرار دارد و تحت فشار براي توليد خودروهاي پاك (برقي) است، خبر داد.

مرجع متخصصين ايران رنو
لوكا دوميو بسيار روي اين محصولات تمركز كرده است و برنامه استراتژي او نيز همين‌طور خواهد بود. 

يكي از چالش‌هاي رنو، ايجاد هويت متمايز براي هر يك از برندهاي زيرمجموعه خواهد بود كه شامل داچيا و لادا روسيه است. اين شركت قبلا اعلام كرده بود كه مي‌خواهد روي تعداد كمتري از مدل‌ها تمركز كند و محصولات سودآور را به‌ويژه در بخش كامكپت توسعه بدهد و همچنين خروج بالقوه از برخي بازارها را كليد بزند و فشار جهاني به دليل عملكرد كارلوس گون را معكوس كند.

برخي منابع پيش از اين به رويترز گفته بودند كه مدل‌هاي معروف اما كم‌فروشي مانند ميني‌ون Espace مي‌تواند از جمله محصولاتي باشد كه اكنون از رده خارج مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات