TSMC تراشه‌هاي مخصوص خودرو را در اولويت ظرفيت‌هاي توليدي جديد قرار مي‌دهد

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس گزارش روئيترز، TSMC قصد دارد به‌مرورزمان توليد تراشه‌هاي مخصوص خودرو را در اولويت اول قرار دهد. اين اتفاق چقدر روي صنعت تراشه‌هاي معمولي اثرگذار خواهد بود؟
تبليغات

در حركتي غيرمنتظره و برخلاف نياز شديد امروزي براي انجام دوركاري، شركت صنايع نيمه‌هادي تايوان (TSMC) قصد دارد توليد تراشه‌هاي مخصوص خودرو را در طول سال ۲۰۲۱ در اولويت قرار ‌دهد. منبع اصلي اين خبر وزير اقتصاد تايوان است. خبرگزاري تامز هاردور در گزارشي به‌نقل از روئيترز مي‌گويد تصميم يادشده پس از برگزاري جلسه‌‌اي بين وانگ مي‌هوا، وزير اقتصاد تايوان و مديران اجرايي ارشد TSMC به‌طور‌عمومي اعلام شده است.

ظاهرا TSMC به وزير اقتصاد تايوان گفته است در‌حال‌حاضر، ظرفيت توليد كارخانه‌هايش پر شده و اين شركت قصد دارد فرايند توليد تراشه را بهينه‌سازي كند‌ تا با اين كار ظرفيت توليد خالي شود. TSMC گفته است اگر پس از بهينه‌سازي توليد تراشه ظرفيت اشاره‌شده خالي شود، توليد تراشه براي خودرو را در اولويت قرار مي‌دهد. 

TSMC بيانيه‌اي براي رسانه‌ي روئيترز ارسال كرده و در آن گفته است دكتر واي‌جن لو، قائم‌مقام ارشد واحد تحقيق و توسعه‌ي اين شركت، در جلسه‌اي با سرمايه‌گذاران اعلام كرده است TSMC همچنان قصد دارد از حداكثر ظرفيت فعلي كارخانه‌هايش براي توليد تراشه استفاده كند. ظاهرا واي‌جن لو بيان كرده است TSMC ارتباطي نزديك با مشتريانش دارد و مي‌خواهد برخي از ليتوگرافي‌هايش را با ليتوگرافي‌هاي پيشرفته‌تر و جديدتر جايگزين كند.

براساس گزارش خبرگزاري روئيترز، بخش اعظم فشار به TSMC براي اولويت‌ قراردادن توليد تراشه‌ي خودرو از طرف پيتر آلتماير،‌ وزير اقتصاد آلمان، بوده است. وزير اقتصاد آلمان در نامه‌اي از وزير اقتصاد تايوان درخواست كرده است كه اين كشور توليد تراشه‌ي مخصوص خودرو را افزايش دهد تا كمبود تراشه در بازار خودرو تا حدي جبران شود. ظاهرا كمبود تراشه در صنعت خودرو روي فرايند بازيابي آلمان از اشكالات ناشي از دنياگيري ويروس كرونا اثر منفي گذاشته است. 

در‌حال‌حاضر، دقيقا نمي‌دانيم تصميم جديد TSMC چقدر روي توليد تراشه براي رايانه‌ها اثر منفي مي‌گذارد. شركت‌هاي بزرگي مثل انويديا و اي ام دي (AMD) براي توليد تراشه‌هايشان ‌به TSMC وابسته هستند و گفته‌ي TSMC مبني‌بر جايگزيني بخشي از ليتوگرافي‌هاي قديمي با ليتوگرافي‌هاي پيشرفته‌تر ممكن است بدين‌معني باشد كه شركت تايواني مي‌خواهد راهي جديد براي ادامه‌ي فعاليت جدي روي پروژه‌هاي جديد انويديا و اي ام دي پيدا كند. در حالت حداقلي، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد ظرفيت فعلي توليد تراشه‌هاي مخصوص رايانه قرار نيست متأثر شود. 

هم‌اكنون، اينتل به‌منظور توليد تراشه‌ از كارخانه‌هاي اختصاصي‌اش استفاده مي‌كند؛ البته اين شركت نيز به‌زودي سراغ TSMC خواهد رفت. گرچه توليد تراشه در كارخانه‌ي اختصاصي باعث شده است اينتل در سال‌هاي اخير با اشكالات زيادي مواجه شود، همين موضوع باعث مي‌شود فرايند توليد تراشه‌هاي تيم آبي از تصميم‌هايي اين‌چنيني TSMC متأثر نشود. انويديا و اينتل در بازار خودرو نيز حضور دارند؛ به‌همين‌دليل، فكر نمي‌كنيم تصميم جديد TSMC بتواند درآمد كسب‌شده‌ي تيم سبز و تيم آبي را تحت‌تأثير قرار دهد. 

سؤال‌هاي مهم اين است: TSMC مي‌خواهد تا كِي توليد تراشه‌هاي مخصوص خودرو را در اولويت اصلي خود قرار دهد؟ ميزان تقاضا براي اين نوع تراشه‌ها چقدر خواهد بود؟‌

گزارش‌ها مي‌گويند TSMC قصد دارد در سال جاري ميلادي براي افزايش ظرفيت توليدش، ۲۸ ميليارد دلار هزينه كند. اين موضوع مي‌تواند بدين‌معني باشد كه TSMC از ظرفيت‌هاي لازم برخوردار است تا نياز هر دو بازار را براي توليد تراشه برطرف كند. 

آمار نشان مي‌دهد تراشه‌هاي مخصوص خودرو در سال ۲۰۲۰ تنها ۳ درصد از فروش تراشه‌هاي TSMC را ازآنِ خود كرده‌اند‌. در نيمه‌ي نخست سال ۲۰۲۰، كاهش ميزان سفارش  خودروسازان براي اين نوع تراشه‌ها را شاهد بوديم؛ بااين‌حال، در نيمه‌ي دوم سفارش اين تراشه‌ها ۲۷ درصد افزايش پيدا كرد.

يكي از مقام‌هاي دولتي ارشد تايوان در گفت‌و‌گو با روئيترز اعلام كرده است كه در دوران دنياگيري ويروس كرونا عوامل مختلف باعث شد ميزان تقاضا براي خودروها كاهش يابد و همين موضوع به كاهش سفارش خودروسازان براي توليد خودرو منتهي شد؛ باوجوداين، اكنون خودروسازان به‌دنبال افزايش توليد خودرو هستند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات