تواتارا به سرعت ۴۶۰ كيلومتر بر ساعت دست يافت

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت SSC نورث امريكا در دومين تلاش براي ثبت ركورد سرعت زميني خودروهاي توليدي، با ابرخودروي تواتارا به بيشينه سرعت ۴۶۰ كيلومتر بر ساعت دست يافت.
تبليغات

با توجه به اينكه تلاش ابرخودرو تواتارا (Tuatara) براي دستيابي به حداكثر سرعت با اختلافات زيادي لكه‌دار شد، شركت SSC نورث امريكا راه ديگري به جز اجراي مجدد تست سرعت نداشت. در تلاش براي پاك كردن هرگونه اتهام دست‌كاري فيلم ويدئويي اجراي اصلي كه در اكتبر سال گذشته اتفاق افتاد، شركت سازنده اين ابرخودرو ‌اكنون ادعا مي‌كند كه در طي دومين اجراي رسمي، به‌طور قانوني ركورد بيشينه سرعت را ثبت كرده است.

مرجع متخصصين ايران اس اس سي تواتارا / SSC Tuatara در حال ثبت ركورد سرعت

به گزارش موتوروان، SSC به ‌جاي بازگشت به مسير ۱۶۰ ايالتي نوادا كه اولين تلاش در آن انجام شد، به باند فرودگاه محل تحقيقات جاني بوهمر در تأسيسات فرود شاتل فضايي فلوريدا دسترسي پيدا كرد. پيش از اين خودروهاي زيادي براي ثبت ركورد سرعت در باند فرودگاه تأسيسات فرود شاتل فضايي در فلوريدا تلاش كرده‌اند؛ اما هيچ خودرويي نتوانسته است به سرعتي بيشتر از تواتارا دست يابد.

درحالي‌كه SSC براي اولين تلاش خود اليور وب، راننده حرفه‌اي اتومبيل‌راني را استخدام كرده بود، تلاش دوم در ۱۷ ژانويه ۲۰۲۱ توسط مالك اين ابرخودرو انجام شد. دكتر لري كاپلين فقط ۲٫۳ مايل (۳٫۷ كيلومتر) فرصت داشت تا شتاب شديد تواتارا را تجربه كند و موفق شد پس از طي تنها يك مايل به سرعت چشمگير ۲۴۴ مايل‌ بر ساعت (۳۹۳ كيلومتر بر ساعت) برسد.

مرجع متخصصين ايران اس اس سي تواتارا / SSC Tuatara در فرودگاه

به منظور كنترل صحت ركوردشكني از انديشه متخصصين علمي، تواتارا دو بار در جهت مخالف عمل سرعت‌گيري را انجام داد. اين ابرخودرو توانست به سرعت ۲۷۹٫۷ مايل ‌بر‌ ساعت (۴۵۰٫۱ كيلومتر بر ساعت) به سمت شمال و ۲۸۶٫۱ مايل ‌بر‌ ساعت (۴۶۰٫۴ كيلومتر بر ساعت) به سمت جنوب برسد و در نتيجه سرعت متوسط ​​آن ۲۸۲٫۹ مايل‌ بر ‌ساعت (۴۵۵٫۲ كيلومتر بر ساعت) است. مسئولان SSC مي‌گويند اين خودرو در اواخر حركت به سمت جنوب به ۲٫۸۷ ثانيه زمان نياز دارد تا از ۲۷۴ به ۲۸۶ مايل بر ‌ساعت (۴۴۱ تا ۴۶۰ كيلومتر بر ساعت) برسد. تواتارا براي افزايش سرعت از ۰ تا ۲۸۶ مايل ‌بر ‌ساعت، تنها ۱٫۹ مايل (۳ كيلومتر) مسافت را طي كرد.

دكتر لري كاپلين در اين زمينه مي‌گويد:

در آخرين اجراي ركوردشكني، طعم قدرت كامل را چشيدم و مشتاق بازگشت دوباره به جاده و تلاش براي رسيدن به سرعت جادويي ۳۰۰ مايل‌ بر ‌ساعت هستم.
مرجع متخصصين ايران اس اس سي تواتارا / SSC Tuatara در كنار هواپيما

هنوز مشخص نيست كه تلاش بعدي چه زماني انجام مي‌شود؛ اما به انديشه متخصصين مي‌رسد SSC با اين حداكثر سرعت بالا قانع نشده است. خودروهاي زيادي مي‌توانند به سرعت ۲۷۵ مايل‌ بر‌ ساعت (۴۴۳ كيلومتر بر ساعت) دست يابند؛ اما تام نلسون، سازنده پيشرانه،‌ مي‌گويد SSC تواتارا با سرعت ۲۷۵ مايل‌ بر ‌ساعت، ده برابر سريع‌تر از هر خودروي توليدي ديگري در جهان است. همان‌طور كه مي‌دانيد، شركت نلسون ريسينگ انجينز پيشرانه ۵٫۹ ليتري توئين توربو اين ابرخودرو را توليد مي‌كند. اين پيشرانه خورجيني هشت سيلندر داراي قدرت ۱۷۵۰ اسب ‌بخار با سوخت E85 (شامل ۸۵ درصد اتانول و ۱۵ درصد بنزين) و ۱۳۵۰ اسب‌ بخار با سوخت اكتان ۹۱ است.

جرود شلبي، مديرعامل SSC نورث امريكا، تفاوت دو تلاش گذشته را اين‌گونه توضيح مي‌دهد:

ما اين بار براي بهبود بخشيدن بيشينه سرعت خودرو، روش ديگري در پيش گرفتيم. لري كاپلين هنگام اجراي ركوردگيري از سبك شتاب‌گيري مسابقه درگ استفاده كرد و پدال گاز را كاملا تا ته فشار داد و به مدت ۴۰ تا ۵۰ ثانيه اين كار ادامه يافت. در ماه اكتبر ما خيلي آرام‌تر به سمت سرعت بالاتر حركت كرديم و فقط در حدود ۲۰ تا ۲۵ ثانيه از تخت گاز استفاده مي‌كرديم و در طول اجرا اين كار را ادامه مي‌داديم. اين تفاوت هم از انديشه متخصصين كارايي و هم از انديشه متخصصين اجرا چشم‌گير است. لري كاپلين كاري انجام داد كه بسيار دشوار بود و حداقل چهار برابر دشوارتر از تلاشي بود كه در نوادا انجام داديم.

طبق گفته‌هاي مسئولان SSC، اين شركت از دستگاه‌هاي ريسولوژيك (VBox)، لايف ريسينگ، گارمين و IMRA (انجمن بين‌المللي Mile Racing) براي ثبت دقيق تمام ارقام مربوط به ركوردگيري استفاده كرده است.

تواتارا با ميانگين سرعت ۲۸۲٫۹ مايل‌ بر ‌ساعت (۴۵۵٫۲ كيلومتر بر ساعت)، سريع‌تر از كونيگزگ آگرا RS است كه نيكلاس ليلجا، راننده كارخانه كونيگزگ، سرعت متوسط ​​۲۷۷٫۸۷ مايل‌ بر ‌ساعت (۴۴۷٫۱۹ كيلومتر بر ساعت) را براي دو تلاش در نوامبر ۲۰۱۷ ثبت كرد. تواتارا همچنين از حداكثر سرعت مطلق بالاتر (۲۸۶٫۱ مايل‌ بر ‌ساعت در مقابل ۲۸۴٫۵۵ مايل‌ بر ‌ساعت) نسبت به ابرخودروي سوئدي برخوردار است.

مرجع متخصصين ايران بوگاتي شيرون

جهت يادآوري بد نيست بدانيد كه بوگاتي شيرون سوپر اسپرت ۳۰۰+ با رانندگي اندي والاس در آگوست ۲۰۱۹ در مركز آزمايش Ehra-Lessien متعلق به گروه خودروسازي فولكس‌واگن با سرعت ۳۰۴٫۷۷ مايل‌ بر ‌ساعت (۴۹۰٫۴۸ كيلومتر بر ساعت) حركت كرد. اما تلاش براي ثبت حداكثر سرعت فقط در يك جهت انجام شد؛ زيرا حركت خودروهاي مختلف طي سال‌ها در اين پيست در جهت ساعت‌گرد منجر به ايجاد سطح جاده‌اي يك‌سويه‌اي شده است. با حركت خودرو در جهت مخالف، گرماي بيش از حد در لاستيك‌ها ايجاد مي‌شود؛ بنابراين خطر بالقوه براي خودرو ايجاد خواهد شد.

هنسي نيز قصد دارد با ونوم F5، ابرخودروي اختصاصي خود اين عمل را انجام دهد. حداكثر سرعت ادعا‌شده براي هنسي ونوم، ۳۱۱ مايل‌ بر ‌ساعت (۵۰۰ كيلومتر بر ساعت) است؛ اما تيونر و خودروساز تگزاسي بايد براي دفاع از ادعاي خود به‌صورت عملي به بيشينه سرعت دست يابد كه اين كار براي اواخر سال جاري برنامه‌ريزي شده است.

كاملا مطمئن هستيم كه كونيگزگ به‌دنبال بازپس‌گيري عنوان بيشينه سرعت خودروهاي توليدي با ابرخودروي جديد Jesko Absolut است كه رسماً سريع‌ترين خودروي ساخت اين شركت شناخته مي‌شود. حداكثر سرعت يسكو ابسولوت از انديشه متخصصين تئوري ۳۳۰ مايل‌ بر ‌ساعت (۵۳۲ كيلومتر بر ساعت) است؛ اما بايد ديد چگونه اين رقم در تست سرعت واقعي و شرايط واقعي عملي مي‌شود.

معيار صحت ركوردگيري سرعت

به گزارش اتوكار، با وجود اينكه بيشينه سرعت تواتارا ۲۲ مايل‌ بر ‌ساعت كمتر از ۳۰۴٫۸ مايل‌ بر ‌ساعت بوگاتي شيرون در سال ۲۰۱۹ ثبت شده، SSC ادعا مي‌كند اين يك ركورد جهاني براي خودروهاي توليدي است. اين موضوع تا حدودي به رجزخواني توليدكنندگان و نبود روشي واحد براي ثبت ركورد سرعت برمي‌گردد؛ برخلاف بسياري از ركوردهاي سرعت كه توسط FIA ثبت مي‌شوند، هيچ استانداردي براي ركورد خودروهاي توليدي و هيچ سازمان و نهاد قانون‌گذاري در اين زمينه وجود ندارد. بنابراين اثبات ادعاي برتري خودرويي بر ديگران دشوار و شروع مباحثه درباره‌ي تعاريف دقيق «توليد» و «استاندارد» بسيار آسان است. جگوار XJ220 (بدون انباره اگزوز) و مك‌لارن F1 (با محدودكننده دور خودرو) ركوردهاي دوره خود را به شكل اصلاح‌شده ثبت كردند. اما مباحثه واقعاً جديد در شرايط فعلي اين است كه آيا بايد ركورد سرعت با ميانگين دوطرفه ثبت شود؟

مرجع متخصصين ايران اس اس سي تواتارا / SSC Tuatara در محل فرود شاتل فضايي

مكان‌هاي زيادي وجود ندارد كه ثبت چنين سرعت‌هاي بالايي امكان‌پذير باشد و تعداد بسيار كمي با موانع ايمني رو‌به‌رو هستند. هنگامي كه بوگاتي ويرون سوپر اسپرت در سال ۲۰۱۰ ركورد سرعت ۲۶۷٫۸ مايل‌ بر ‌ساعت را ثبت كرد، اين كار با ميانگين دوطرفه در Ehra Lessien انجام شد؛ حتي با اينكه حفاظ و سيستم حفاظتي مسير تست فقط در يك جهت كار مي‌كردند. در زمان ركوردگيري بوگاتي شيرون، انجام چنين كاري بسيار خطرناك ارزيابي مي‌شد؛ بنابراين آزمايش فقط در يك جهت انجام شد. درك احتياط گروه فولكس‌واگن در اين مورد كار سختي نيست. با توجه به احتمال وقوع فاجعه در هنگام حركت والاس برخلاف جهت طراحي پيست، ممكن بود اشكالي رخ بدهد و جان انساني به خطر بيفتد.

براي توليدكنندگان كوچك‌تر، اين مسئله چندان مهم نيست و عاملي براي پيشگيري از تمايل آن‌ها جهت ثبت ركورد در جاده‌هاي باز و حتي انتخاب مكان معمولي وجود ندارد. فيلم‌هاي موجود از داخل خودرو در هنگام ركوردگيري كونيگزگ‌ آگرا RS در امتداد جاده‌اي بسته از بزرگراه نوادا آن‌قدر هيجان‌انگيز و وحشتناك است كه شايد هيچ تجربه‌اي به اندازه‌ي آن ترسناك نباشد. اما دستيابي به چنين سرعت‌هايي در جاده‌هاي عمومي (حتي مسيرهاي مستقيم و بسته) در صورت خرابي خودرو يا تركيدن لاستيك، خطر را به طرز چشم‌گيري افزايش مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران اس اس سي تواتارا / SSC Tuatara در حال ثبت ركورد سرعت در محل فرود شاتل فضايي

بوگاتي اعلام كرده است كه در آينده ركورد سرعت را انجام خواهد داد و شكي نيست كه SSC ، هنسي يا كونيگزگ سرانجام ركورد سرعت بوگاتي شيرون را ارتقا خواهند داد و احتمالاً به سرعت ۳۱۰٫۷ مايل‌ بر ‌ساعت (۵۰۰ كيلومتر بر ساعت) دست مي‌يابند. اما تا زماني‌كه اين كار انجام نشود، بوگاتي شيرون حداقل در ذهن ما سريع‌ترين خودروي توليدي جهان است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات